| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Krijg je opgebouwde rente toch uitbetaald na faillisement?
-
jeroenhawaii
Krijg je opgebouwde rente toch uitbetaald na faillisement?
Hallo,
ik overweeg mn spaargeld, 14.000 euries te stallen voor 5 jaar bij NIBC Direct. Aan het eind heb ik dan zo'n 18.000 euries opgebouwd. Maar stel nou dat na 4 jaar sparen met een DEPOSITO, die bank failliet zou gaan.
Onder het garantie stelsel krijg ik dan natuurlijk de 14.000 euro terug, maar krijg je dan ook de tot dan toe reeds opgebouwde rente uitbetaald door DNB?
Groetjes Jeroen
ik overweeg mn spaargeld, 14.000 euries te stallen voor 5 jaar bij NIBC Direct. Aan het eind heb ik dan zo'n 18.000 euries opgebouwd. Maar stel nou dat na 4 jaar sparen met een DEPOSITO, die bank failliet zou gaan.
Onder het garantie stelsel krijg ik dan natuurlijk de 14.000 euro terug, maar krijg je dan ook de tot dan toe reeds opgebouwde rente uitbetaald door DNB?
Groetjes Jeroen
Re: Krijg je opgebouwde rente toch uitbetaald na faillisement?
Ten aanzien van de spaardeposito geldt, dat die gelijk is geschakeld met een spaarrekening, tenzij het een achtergestelde spaardeposito betreft. In dat geval loopt u twee extra risico’s:
achtergestelde deposito’s vallen niet onder het depositogarantiestelsel,
achtergestelde deposito’s staan bij een failliete bank volledig achter in de rij, om eventueel uitbetaald te worden. Ze heten niet voor niets achtergesteld. Niet voor niets ook zijn de rentevergoedingen op achtergestelde deposito’s aanmerkelijk hoger dan op gewone spaardeposito’s
achtergestelde deposito’s vallen niet onder het depositogarantiestelsel,
achtergestelde deposito’s staan bij een failliete bank volledig achter in de rij, om eventueel uitbetaald te worden. Ze heten niet voor niets achtergesteld. Niet voor niets ook zijn de rentevergoedingen op achtergestelde deposito’s aanmerkelijk hoger dan op gewone spaardeposito’s
-
jeroenhawaii
Hallo Sjors B,
bedankt voor je antwoordt, maar nu weet ik nog niet of ik die reeds opgebouwde rente ook uitbetaald zou krijgen, bij een eventueel faillisement. Het betreft een gewone deposito, geen achtergestelde, ik ben niet achterlijk dus dat zou ik nooit doen...
groetjes jeroen
bedankt voor je antwoordt, maar nu weet ik nog niet of ik die reeds opgebouwde rente ook uitbetaald zou krijgen, bij een eventueel faillisement. Het betreft een gewone deposito, geen achtergestelde, ik ben niet achterlijk dus dat zou ik nooit doen...
groetjes jeroen
-
NewDutchie
niks achterlijks aan; zijn genoeg mensen die meer risico willen nemen tegen een hogere rentevergoeding.ik ben niet achterlijk dus dat zou ik nooit doen...
Jeroen, het depositogarantiestelsel dekt het door de consument aan de bank toevertrouwde geld, niet de eventuele rentevergoeding die de bank biedt.
De regeling zal je inmiddels wel duidelijk zijn: 100% voor 20.000 euro per rekeninghouder bij een bank en 90% over de volgende 20.000 euro.
De regeling zal je inmiddels wel duidelijk zijn: 100% voor 20.000 euro per rekeninghouder bij een bank en 90% over de volgende 20.000 euro.
Dat is onjuist. Ook de opgebouwde rente tot aan de dag waarop het faillissement wordt uitgesproken wordt vergoed. Dit zolang het het maximum van € 38.000,- niet is bereikt. Dit is van toepassing op lopende rekeningen, spaarrekeningen en ook op termijndeposito's.Jeroen, het depositogarantiestelsel dekt het door de consument aan de bank toevertrouwde geld, niet de eventuele rentevergoeding die de bank biedt.