LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Levensloop, vragen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Cascas

Levensloop, vragen

Ongelezen bericht door Cascas »

De levensloop-regeling keuze is helemaal ondergesneeuwd door de heisa rond zorgverzekeringen. Toch:
1.
Klopt het dat het inlegbedrag alleen van de belastingheffing is vrijgesteld, en NIET van de premieheffing?
Dus in schijf 1 heb je eigenlijk helemaal geen voordeel. Pas bij hoge inkomens gaat dat tellen (zoals meestal :evil: )
2.
Kan ik altijd later van bank wisselen?
Want nu beloven ze allemaal gouden rente-bergen, maar "kan ieder moment worden aangepast"
:(

Mk

Re: Levensloop, vragen

Ongelezen bericht door Mk »

1) Volgens mij klopt dat niet; beiden betaal je bij uitkering.
2) Ja.

nooitmeeraandelen

Ongelezen bericht door nooitmeeraandelen »

kijk op forum onder verzekeraars; er worden maandelijks kosten van de llr ingehouden, trap er niet in!

Groeten,
Anneke

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Vraag 1: ja, dat klopt. Je betaalt wel sociale premies (echter geen zvw) en ook uitkeringsrechten worden dus niet aangetast.
Dus in schijf 1 heb je eigenlijk helemaal geen voordeel.
Misschien toch wel, als de uitkering tegen een lager percentage geschiedt dan je nu betaalt.

Bovendien bespaar je de box 3 heffing.

Cascas

Ooo :shock: Nog kosten ingehouden ook? De rente is toch al zo-zo (en die zal wel naar beneden gaan zodra de 'buit' binnen is).

Quote:
Dus in schijf 1 heb je eigenlijk helemaal geen voordeel.
Quote:
Misschien toch wel, als de uitkering tegen een lager percentage geschiedt dan je nu betaalt.
Bovendien bespaar je de box 3 heffing.

Lager percentage dan schijf1 ?? :?
En je verwacht toch niet dat veel mensen die qua inkomen in schijf 1, en hoogstens beetje in schijf 2, zitten boven de vrijstelling van Box 3 uitkomen, en daar dan extra voordeel uit kunnen halen.

Nee, het klopt helaas met mijn indruk. Hoe hoger inkomen, hoe meer voordeel uit de belastingruif.
Maar het ging me om die uitdrukking "belastingvrij". Ik vind dus dat ze je daarmee behoorlijk op het verkeerde been zetten. Is natuurlijk altijd wel een goed lokkertje voor echte 'Hollanders'.
:wink:

Mk

kijk op forum onder verzekeraars; er worden maandelijks kosten van de llr ingehouden, trap er niet in!

Groeten,
Anneke
Dat kan kloppen als je er een verzekeringsachtig iets mee doet. Bij een spaarrekening ontvang je echter gewoon rente en bij een optie waarbij je belegt betaal je de normale transactiekosten.

particulier

Ongelezen bericht door particulier »

Cascas,

Wat (1) betreft, bij storten op de levensloopregeling is er geen belastingheffing, bij opname echter wel. Het voordeel is dat het gehele bruto bedrag kan renderen, je een heffingskorting van 185 euro per gespaard jaar hebt. Het nadeel is dat bij opname je van dat tegoed ook werknemerspremies betaald moeten worden, denk aan 6.5 % ZKV, WW premie e.d.

Conclusie: Als je jarenlang spaart (zeg 10 jaar), dan krijg je bij opname een heffingskorting van 10 x 185 euro (laatste wordt geindexeerd). Je snapt wel, dan merk je de werking van die hefboom van die heffingskorting.

Spaarloon en eigen vermogen in Box 3 is ook een manier om verlof te financieren. Spaarloon is vrijgesteld van heffingen, ook bij opname. Het Box 3 vermogen is vermogenssrendementheffing verschuldigd. Voor relatief kortdurend verlof is deze gunstiger.

Het nadeel is: Wanneer is de ene regeling voordeliger? Is een heel lastige vraag, hangt van je inkomen af, persoonlijke situatie, welke aftrekposten heb je en welke toeslagen ontvang je en hoeveel verlof wil je opnemen? Gedurende het verlof, welk inkomen wil je hebben? Dan komt daar nog bij de verhouding spaarloon/eigen vermogen. Kortom, je mag hier een fiscaal jurist bijhalen. Die is zo duur dat je meteen een paar weken minder verlof op kunt nemen.

Wat (2) betreft hangt af van je aanbieder en werkgever. Je werkgever kan voor een bepaalde aanbieder hebben gekozen omdat ze anders een hele hoop administratie binnen halen. Een andere aanbieder kiezen is dan niet mogelijk. Eveneens kan de aanbieder in hun voorwaarden hebben opgenomen dat je niet zomaar mag wisselen. Van de SNS bank heb ik me laten vertellen is dat je ieder jaar kunt wisselen.[/u]

Mk

Je werkgever kan voor een bepaalde aanbieder hebben gekozen omdat ze anders een hele hoop administratie binnen halen
Dan nog heb je als werknemer het recht om zelf een aanbieder te kiezen! Je bent op geen enkele manier verplicht om via je werkgever mee te doen.

Cascas

Particulier,
Ik maakte rekensommetje.
Zelf (schijf 1 voor belasting, laag inkomen, veel ziektekosten) tegen schijf 4 verdiener.
10 jaar lang 1000 inleggen in spaarloon.

Belastingvoordeel ik: € 212
Belastingvoordeel schijf 2 verdiener (modaal?): € 1067
Belastingvoordeel schijf 3 verdiener: € 5201
Belastingvoordeel veelverdiener: € 6201
Is toch zot! :x

Gerekend: 10x aftrek bij inleggen, aftrek 10x 180 bij opname, 10x Box3 over 5000 bij schijf 3 en 4 verdieners (die zitten wel boven drempel..)

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Het nadeel is dat bij opname je van dat tegoed ook werknemerspremies betaald moeten worden, denk aan 6.5 % ZKV, WW premie e.d.
Particulier, dat klopt niet. WW (en andere werknemerspremies) betaal je gewoon tijdens de spaartijd en NIET bij opname.

Gesloten