LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] levenslooptegoed

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
spoed

levenslooptegoed

Ongelezen bericht door spoed »

:evil: Ik ben nu 65 jaar en heb een hoog bedrag aan levenslooptegoed opgebouwd. Dit bedrag wordt nu binnenkort afgekocht door de bank d.w.z. uitgekeerd en belast tegen 42%. Dit was niet de toezegging destijds gedaan op de site van die bank. Daar zou de keuze worden gesteld: afkoop of uitkeren als lijfrente over een nader te bepalen aantal jaren, of storten in een bestaande pensioenpot. Dit laatste zou een mogelijkheid zijn maar de desbetreffende pensioeninstelling deelt via een contactpersoon mede hier geen administratieve mogelijkheden voor te hebben. Blijft over lijfrente. Ik geef de genoemde instellingen nog geen naam, daar is het mij niet om te doen. Maar daag me uit en geef raad.

groeten: Spoed.

Ad Verkaad

Re: levenslooptegoed

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

spoed schreef::evil: Ik ben nu 65 jaar en heb een hoog bedrag aan levenslooptegoed opgebouwd. Dit bedrag wordt nu binnenkort afgekocht door de bank d.w.z. uitgekeerd en belast tegen 42%. Dit was niet de toezegging destijds gedaan op de site van die bank. Daar zou de keuze worden gesteld: afkoop of uitkeren als lijfrente over een nader te bepalen aantal jaren, of storten in een bestaande pensioenpot. Dit laatste zou een mogelijkheid zijn maar de desbetreffende pensioeninstelling deelt via een contactpersoon mede hier geen administratieve mogelijkheden voor te hebben. Blijft over lijfrente. Ik geef de genoemde instellingen nog geen naam, daar is het mij niet om te doen. Maar daag me uit en geef raad.

groeten: Spoed.
Zo maar een bericht op internet, uit 2009:

"Uitkering van het tegoed
Indien de werknemer 65 jaar wordt of eerder met pensioen gaat, stopt de levensloopregeling automatisch. Het tegoed wordt ineens aan de werknemer uitgekeerd. Het bedrag wordt progressief belast in box 1 (inkomen uit werk en woning), het restant verhuist naar box 3 (vermogen). De uitkering geschiedt de dag voordat het pensioen ingaat. Deze regeling is van kracht om te voorkomen dat het bedrag tegen een lager tarief belast zal worden, gezien de lagere tarieven bij pensionering."

Ik vrees dat er dus geen andere mogelijkheid is.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is wettelijk toegestaan dat het levenslooptegoed op het moment (vlak voor)dat je met pensioen gaat, wordt gebruikt om een eventueel lagere pensioenopbouw dan het wettelijke maximum aan te vullen. Maar het is geen plicht van het pensioenfonds om daar aan mee te werken. Veel pensioenfondsen kennen die mogelijkheid niet en dan heb je dus ook niet de mogelijkheid om het geld voor je pensioen te gebruiken.

Daarnaast heb je de mogelijkheid om het saldo te gebruiken voor vroegpensioen. Je kunt het de laatste paar jaar voor je pensioen gebruiken om eerder te stoppen. Je kunt die uitkering bijvoorbeeld regelen met een lijfrentepolis.

Een lijfrente of bankspaarrekening is sowieso een idee, mits je genoeg jaarruimte hebt. Daar kun je je levensloopsaldo dan voor gebruiken. Voor elke 10.000 levensloopsaldo kun je 10.000 aan lijfrente kopen. Dan betaal je daar dus op dat moment ook geen belastingen over.

Maar dat moet je natuurlijk wel voor je 65ste regelen.

spoed

Ongelezen bericht door spoed »

bedankt voor de reactie; hier ben ik al weken (voor mijn 65e) mee bezig, maar het vooruitzicht was al bekend, omzetting naar een andere regeling binnen die organisatie, moet toch een fluitje van cent zijn, een kantoordeurtje verder op dezelfde afdeling van de bank.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

spoed schreef:bedankt voor de reactie; hier ben ik al weken (voor mijn 65e) mee bezig, maar het vooruitzicht was al bekend, omzetting naar een andere regeling binnen die organisatie, moet toch een fluitje van cent zijn, een kantoordeurtje verder op dezelfde afdeling van de bank.
weet u wel hoe groot die bankkantoren zijn?
daar kun je in verdwalen en pas weken later weer gevonden worden door een reddingsploeg

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Een lijfrente is een verzekeringsprodukt, dat kun je dus niet van de bank zelf afnemen maar zul je via een verzekeraar moeten afsluiten. Vaak zitten banken en verzekeraars wel in een concern, maar het blijven losse organisaties.

Waarom sluit je die lijfrente dan trouwens niet bij een andere maatschappij af? Je hebt daar de vrije keuze in.

Gesloten