LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag de bank zonder toestemming saldo overboeken?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Maan16

Mag de bank zonder toestemming saldo overboeken?

Ongelezen bericht door Maan16 »

Mag de bank als je op de betaalrekening rood staat en er staat geld op de spaarrekening, het saldo van de spaarrekening overboeken naar je betaalrekening en beide rekeningen opheffen? Dat het wellicht niet handig is, dat is een andere zaak, maar dat beslist de klant toch en niet de bank?
Naar het zeggen van de Rabobank waren de rekeningen inactief, terwijl zij maandelijks een hypotheekrente afschrijven en er met regelmaat geld (geen salaris) op gestort werd.
Ik kan zelfs nu niet meer inloggen op de site, internetbankieren, om de hypotheek zaken te bekijken!
Deze rekeningen zijn zeker 34 jaar geleden afgesloten. (ze verwijzen naar algemene voorwaarden, maar die vast niet meer hetzelfde als 34 jaar geleden en ik ben nooit op de hoogte gebracht over nieuwe algemene voorwaarden)

Zij hebben dit ook al een keer gedaan met de rekening van mijn overleden vader. Deze werd niet meer gebruikt, door omstandigheden in de familie, bleef het saldo staan en vervolgens heeft de Rabobank de rekening opgeheven en staat het saldo van deze rekening ergens bij de bank. En niemand weet waar. De rekening is zeker 48 jaar (tot mijn vader overleed, nu is het 57 jaar) geleden afgesloten. Ook hier weer de algemene voorwaarden....

thecure

Re: Mag de bank zonder toestemming saldo overboeken?

Ongelezen bericht door thecure »

Wat zei de bank toen u hierover belde?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, toch is het zo: als het in de voorwaarden staat, mag het. Blijkbaar handelde je in strijd met de voorwaarden.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:Tsja, toch is het zo: als het in de voorwaarden staat, mag het. Blijkbaar handelde je in strijd met de voorwaarden.
Dan betwijfel ik toch echt of de rechter een dergelijk beding in die algemene voorwaarden niet linea recta naar de prullenbak verwijst.

Rekening opheffen is een, maar tegoeden toe-eigenen kan natuurlijk niet zomaar.

Maan16

Ik heb de algemene voorwaarden niet meer van toen ik de rekening opende en ik heb geen bericht gekregen in de loop der jaren dat de av zijn gewijzigd of nieuwe av toegestuurd gekregen....

Moneyman

Maan16 schreef:Ik heb de algemene voorwaarden niet meer van toen ik de rekening opende en ik heb geen bericht gekregen in de loop der jaren dat de av zijn gewijzigd of nieuwe av toegestuurd gekregen....
Dan zijn gewoon de oude voorwaarden nog van toepassing, en kan je ze gewoon opzoeken.
16again schreef:
Moneyman schreef:Tsja, toch is het zo: als het in de voorwaarden staat, mag het. Blijkbaar handelde je in strijd met de voorwaarden.
Dan betwijfel ik toch echt of de rechter een dergelijk beding in die algemene voorwaarden niet linea recta naar de prullenbak verwijst.

Rekening opheffen is een, maar tegoeden toe-eigenen kan natuurlijk niet zomaar.
Er zijn legio voorwaarden waarin, als er sprake is van verschillende rekeningen met onderlinge verwevenheid, bepaalde overboekingen plaatsvinden om aan een situatie die niet conform de afspraken is, te beëindigen. Niets vreemds aan, en dat houdt ook gewoon stand bij de rechter.

Gelden toe-eigenen kan inderdaad uiteraard niet "zomaar". Daar gelden strikte en strenge regels op, dus de bank heeft dat niet zomaar gedaan. Daar is veel meer aan de hand (geweest) dan er in deze drie zinnen uitkomt..

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wie zegt dat hier tegoed is toegeëigend?
De betaalrekening is aangevuld tot 0, dus hierop is geen saldo. Deze opheffen betekent dus dat er geen saldo wordt toegeëigend.
De spaarrekening zal nog gewoon bestaan en op naam staan, kan alleen niet meer met internetbankieren worden bekeken omdat daarvoor een betaalrekening nodig is. Hiervoor zal TS dus gewoon naar de bank moeten om een nieuwe betaalrekening te openen.
Voorwaarde voor een betaalrekening is dat hier salaris op binnen moet komen ( staat gewoon in de voorwaarden ).

Dat ts nooit gewijzigde voorwaarden heeft gekregen is ook onzin. Deze staan gewoon in je rekeningaccount die je met internetbankieren kunt openen. Elke wijziging in voorwaarden is daar in te zien en moet soms ook bekrachtigd worden.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Het toe-eigenen zal over de rekening van de overleden vader gaan.

angel1978

tijger1 schreef:Het toe-eigenen zal over de rekening van de overleden vader gaan.
En ook daarvoor zal gelden dat het geld nog steeds beschikbaar staat.
Kwestie van even met de bank overleggen en als je kan aantonen de rechtmatige eigenaar te zijn, dan zullen ze dit ongetwijfeld ter beschikking stellen.
Maar heb het idee dat TS niet met de bank communiceert.

CB

Ongelezen bericht door CB »

angel1978 schreef:Voorwaarde voor een betaalrekening is dat hier salaris op binnen moet komen ( staat gewoon in de voorwaarden )..
Waar haal je die wijsheid vandaan?

Ik heb al meer dan 10 jaar een betaalrekening bij de Rabobank waar geen salaris/inkomen op werd gestort. Omdat ze sinds kort een rentekorting geven op de hypotheekrente van 0,2%, wordt sinds dit jaar mijn inkomen wel op de betaalrekening gestort.

angel1978

CB schreef:
angel1978 schreef:Voorwaarde voor een betaalrekening is dat hier salaris op binnen moet komen ( staat gewoon in de voorwaarden )..

Ik heb al meer dan 10 jaar een betaalrekening bij de Rabobank waar geen salaris/inkomen op werd gestort. Omdat ze sinds kort een rentekorting geven op de hypotheekrente van 0,2%, wordt sinds dit jaar mijn inkomen wel op de betaalrekening gestort.

Staat gewoon in (mijn) voorwaarden. Die heb ik gelezen.

Maan16

Allereerst als reactie op het bekrachtigen van de AV, dit is mij nooit gevraagd en heb ik dus ook nooit gedaan.
De dame van de Rabobank heeft mij telefonisch meegedeeld dat de zowel de spaarrekening als de betaalrekening opgeheven worden. In mijn geval is er geen sprake van een saldo dat niet overgemaakt wordt. Ik kan niets meer bekijken met internetbankieren (ook niet de hypotheek die gewoon doorloopt uiteraard). Ik snap nog steeds niet waarom ze zo maar de betaalrekening mogen opheffen.
Ook niet waarom ze saldo mogen overboeken van de ene naar de andere rekening zonder mijn toestemming. (deze vragen staan ook uit bij de Rabobank en ik een officiële klacht ingediend)

En ik communiceer wel degelijk met de bank, het terugbellen van bankmedewerkers gaat helaas moeizaam en daar gaat de nodige tijd overheen.

Ik heb de AV erbij gepakt (die nu gelden) waarin toch duidelijk staat dat als de Rabobank de AV wijzigt zij dit 2 maanden voorafgaand mededelen en dat de klant dan het recht heeft op te zeggen. (hfdstuk 3 artikel 6 lid 1) en in artikel 12 lid 2 staat dat de bank mag opzeggen met een opzegtermijn van 2 maanden. (ook dat is hier niet gebeurd)

Artikel 17 (nog steeds hoofdstuk 3) terugbetaling bij opdracht zonder toestemming staat dat de bank terugbetaald en verwijst in lid 3 naar artikel 2 van hoofdstuk 8. Dit artikel zegt alleen als het mijn schuld is door een verkeerde overschrijving of niet goed gebruiken van mijn bankpas. Staat niets in dat de bank mag overschrijven of wat als ik daar iets me wil.

Onder bijzondere bepalingen krediet op betaalrekening staat onder artikel 32:

32 Wanneer eindigt het krediet en moet het gebruikte krediet meteen worden terugbetaald?
1 In de volgende situaties eindigt het krediet meteen, zonder dat wij u dat vooraf hoeven te laten weten. In deze situaties
is het gebruikte krediet meteen opeisbaar:
a u bent overleden en wij verwachten dat de verplichtingen uit het krediet niet worden nagekomen;
b u woont niet meer in Nederland of wij mogen aannemen dat u binnen enkele maanden niet meer in Nederland
woont;
c u heeft ons bewust onjuiste informatie gegeven om het krediet te krijgen en wij zouden u het krediet niet of op
andere voorwaarden hebben gegeven als u ons juist had geïnformeerd;
d de wettelijke schuldsaneringsregeling wordt op u van toepassing verklaard;
e u wordt failliet verklaard;
f wij hebben het krediet opgezegd omdat wij vinden dat de bankrelatie met u een gevaar is voor de integriteit van ons
of de financiële sector

Dan schaart de Rabobank mij onder f??? De andere zijn niet van toepassing. In een ander artikel vind ik nog integriteit van de bank of fraude, gaat ook niet op. (tast ik de integriteit van de bank aan?)

Voor wat betreft de opzegging van de rekening van mijn vader kan ik helemaal niets terugvinden. Ze hebben de 2 mdn niet in acht genomen en het saldo al helemaal niet teruggestort. Dan hadden ze dat saldo naar mij en mijn halfzus moeten terugstorten, hier zat het probleem qua tekenen voor overboeking. En de Rabobank heeft de rekening gewoon opgezegd en het saldo niet overgeboekt.

Overigens staat er nergens in de algemene voorwaarden dat de rekening regelmatig gebruikt moet worden (dat is de reden van de Rabobank Gooi & Vecht). Wel dat je 2% van je krediet maandelijks moet storten. En als je dat niet doet dat je extra rente betaald en in verzuim bent. Maar ik had juist extra overgemaakt en stond binnen mijn krediet dus dit gaat ook al niet op.
Dat er salaris overgemaakt moet worden maandelijks kan ik nergens terugvinden (angel1978 weet wellicht waar dit staat), de rekening bestaat overigens al vanaf de tijd toen ik nog geen maandelijks salaris ontving.... en schoolgaand was.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Maan16 schreef:Mag de bank als je op de betaalrekening rood staat en er staat geld op de spaarrekening, het saldo van de spaarrekening overboeken naar je betaalrekening en beide rekeningen opheffen? Dat het wellicht niet handig is, dat is een andere zaak, maar dat beslist de klant toch en niet de bank?
Naar het zeggen van de Rabobank waren de rekeningen inactief, terwijl zij maandelijks een hypotheekrente afschrijven en er met regelmaat geld (geen salaris) op gestort werd.
Ik kan zelfs nu niet meer inloggen op de site, internetbankieren, om de hypotheek zaken te bekijken!
Deze rekeningen zijn zeker 34 jaar geleden afgesloten. (ze verwijzen naar algemene voorwaarden, maar die vast niet meer hetzelfde als 34 jaar geleden en ik ben nooit op de hoogte gebracht over nieuwe algemene voorwaarden)

Zij hebben dit ook al een keer gedaan met de rekening van mijn overleden vader. Deze werd niet meer gebruikt, door omstandigheden in de familie, bleef het saldo staan en vervolgens heeft de Rabobank de rekening opgeheven en staat het saldo van deze rekening ergens bij de bank. En niemand weet waar. De rekening is zeker 48 jaar (tot mijn vader overleed, nu is het 57 jaar) geleden afgesloten. Ook hier weer de algemene voorwaarden....
Het zou zinvol zijn om de AV nog eens goed door te spitten .
Mij lijkt het stug dat een bank dit eenzijdig beslist en uitvoert , zonder overleg., zonder enige vorm van correspondentie.
Plus dat de hypotheekrente nog steeds gewoon wordt afgeboekt, dan is toch de rekening niet opgeheven ?
En van een spaarrekening naar een lopende rekening geld overboeken........dit mag een bank toch ook niet zomaar uit zichzelf doen ?
Ook in het geval van uw ( overleden ) vader , moet zijn tegoed worden/ zijn uitbetaald/ overgesluisd in overleg.
Dit tegoed kan gewoon uitbetaald worden of is gewoon uitbetaald aan de rechthebbenden en staat m.i. niet nu al 57 jaar ergens " geparkeerd ".
Maar waarom daar 57 jaar mee gewacht?
Ook daar moet correspondentie over zijn geweest.
Mijn advies zou zijn om een afspraak met deze bank te maken om het e.e.a uitgelegd te krijgen en zo het e.e.a weer proberen helder te krijgen en eventueel recht te breien en opnieuw op te starten.

Maan16

@moederslink

De AV heb ik erbij gepakt, daar zijn de artikelen uit.
Nee dat is niet stug, dat is gebeurd, 2 dagen geleden.
Wat ze met de hypotheekrente gaan doen is de vraag, het is bijna einde van de maand, dus ik ben benieuwd.
Ook het overboeken is 2 dagen geleden gebeurd.
Nee het staat niet 57 jaar geparkeerd, de rekening is ongeveer zo oud, het geld staat nu 7 jaar ergens geparkeerd. Omdat er alleen saldo op de rekening stond en er niets mee gebeurde heeft de Rabobank de rekening opgezegd en geen saldo uitbetaald.
Er is meerdere malen contact geweest met de bank, terugbellen daar zijn ze niet goed in en schriftelijk reageren al helemaal niet.
Vandaar nu mijn officiele klacht richting de Rabobank.
Ik was benieuwd of er meerdere mensen zijn die dit is overkomen en of er iemand weet of dit zo maar mag.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Maan16 schreef: Nee het staat niet 57 jaar geparkeerd, de rekening is ongeveer zo oud, het geld staat nu 7 jaar ergens geparkeerd. Omdat er alleen saldo op de rekening stond en er niets mee gebeurde heeft de Rabobank de rekening opgezegd en geen saldo uitbetaald .
Goed , dan is dit dus idd allemaal gebeurd ; ik vind het maar vreemd en m.i. kan dat niet eens eenzijdig, zonder het kort te sluiten met de rekeninghouder, en dan , toen uw vader overleed? Dan moet toch ook zijn rekening worden opgezegd?
Ik heb dit ook bij de hand gehad toen mijn moeder overleed. Alles is uitgebreid, in een persoonlijk gesprek , aan de orde geweest en overlegd en de rekening werd opgeheven en haar verzekeringen , die via de ABN/Amro liepen , werden ook gelijk stopgezet.
Maar ik was gemachtigde , dat wel , dus waarschijnlijk ligt het dan anders :!:
Ik denk dat u het beste bij het filiaal langs kunt gaan i.p.v bellen en/of mailen.

Moneyman

Ik heb en houd sterk het gevoel dat we hele stukken van het verhaal missen. Dit gebeurt niet zomaar.

Maan16

@moneyman; nee er missen geen hele stukken van het verhaal. Dit is wat het is en wat er gebeurd is.

Er is geen persoonlijk gesprek geweest met de bank toen mijn vader overleed, dat hoeft voor mij ook niet. Maar als ik de rekening niet op zeg en er staat saldo op, waarom wil de Rabobank perse die rekening beëindigen? Verzekeringen liepen elders en dat is keurig gegaan.
Dat geldt dus ook voor mijn rekening, zij vinden dat deze niet regelmatig gebruikt worden en zeggen dus de rekeningen op.

CB

Ongelezen bericht door CB »

angel1978 schreef:
CB schreef:

Staat gewoon in (mijn) voorwaarden. Die heb ik gelezen.
Loopt jouw rekening bij de Rabobank?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

CB schreef:

Een bank biedt meerdere producten en producten veranderen door de jaren heen. Het zou dus best kunnen dat jij een rekeningproduct hebt zonder die voorwaarden en dat anderen een rekeningproduct hebben waar die voorwaarde wel in staat.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Voor het saldo van de rekening van uw vader zult u een verklaring van erfrecht nodig hebben.

Gesloten