LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Minimumbewaarloon ABNAMRO 2014 € 108,-

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
SimonB

Minimumbewaarloon ABNAMRO 2014 € 108,-

Ongelezen bericht door SimonB »

‘k Had voor € 500,- aandelen bij ABNAMRO, waarvoor ik jaarlijks 0,2% bewaarloon betaalde.
In november kreeg ik bericht dat ik in 2014 hiervoor 0,08% + € 108,- servicekosten per jaar moest gaan betalen.
Dat was natuurlijk krankzinnig veel, dus ik heb de aandelen direct naar Binck over laten zetten (geen bewaarloon etc., dus volledig gratis) en ik heb ABNAMRO verzocht de beleggingsrekening op te heffen.
Tot mijn verbazing ontving ik een brief waarin werd medegedeeld dat het nog minimaal vijf kwartaal duurt voor de rekening opgeheven kan worden, omdat ze nog een jaaropgave voor de belastingdienst moeten maken.
Dit betekent dat ik nog twee jaar € 108,- (totaal € 216,-) kwijt ben voor een lege rekening.

ABNAMRO zal dit natuurlijk juridisch allemaal keurig dichtgespijkerd hebben, maar is er een wet die verbiedt dat je zo eenzijdig de voorwaarden mag veranderen?

sjohie

Re: Minimumbewaarloon ABNAMRO 2014 € 108,-

Ongelezen bericht door sjohie »

SimonB schreef:‘k Had voor € 500,- aandelen bij ABNAMRO, waarvoor ik jaarlijks 0,2% bewaarloon betaalde.
In november kreeg ik bericht dat ik in 2014 hiervoor 0,08% + € 108,- servicekosten per jaar moest gaan betalen.
Dat was natuurlijk krankzinnig veel, dus ik heb de aandelen direct naar Binck over laten zetten (geen bewaarloon etc., dus volledig gratis) en ik heb ABNAMRO verzocht de beleggingsrekening op te heffen.
Tot mijn verbazing ontving ik een brief waarin werd medegedeeld dat het nog minimaal vijf kwartaal duurt voor de rekening opgeheven kan worden, omdat ze nog een jaaropgave voor de belastingdienst moeten maken.
Dit betekent dat ik nog twee jaar € 108,- (totaal € 216,-) kwijt ben voor een lege rekening.

ABNAMRO zal dit natuurlijk juridisch allemaal keurig dichtgespijkerd hebben, maar is er een wet die verbiedt dat je zo eenzijdig de voorwaarden mag veranderen?
Ik zou eerst eens vragen hoe ze aan die 2 jaar komen. Immers, als jij nu alles hebt overgezet en hebt opgezegd, hoeven ze in 2014 enkel nog een jaaropgave van 2013 te leveren?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Dit kan dus echt niet!
Uiteraard kun je per direct weg als de voorwaarden in je nadeel veranderd worden.

Ook zodra je rekening be-eindigd is, kan ABNAMRO nog jaaropgave maken, onzin argument dus.

sjohie

16again schreef:Dit kan dus echt niet!
Uiteraard kun je per direct weg als de voorwaarden in je nadeel veranderd worden.

Ook zodra je rekening be-eindigd is, kan ABNAMRO nog jaaropgave maken, onzin argument dus.
Ik denk dat een aantal grotere beleggers hier daarentegen erg blij van worden, voor hen is van 0,2% naar 0,08% en 108 euro een grote verbetering.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef: Ik denk dat een aantal grotere beleggers hier daarentegen erg blij van worden, voor hen is van 0,2% naar 0,08% en 108 euro een grote verbetering.
Pas bij een vermogen vanaf 90.000 Euro ben je voordeliger af.
Heb je minder op je effectenrekening, dan ben je duurder uit.
Als je kosten voor TS in procenten uitdrukt, komen jaarlijkse kosten boven de 20%

sjohie

16again schreef:
sjohie schreef: Ik denk dat een aantal grotere beleggers hier daarentegen erg blij van worden, voor hen is van 0,2% naar 0,08% en 108 euro een grote verbetering.
Pas bij een vermogen vanaf 90.000 Euro ben je voordeliger af.
Heb je minder op je effectenrekening, dan ben je duurder uit.
Als je kosten voor TS in procenten uitdrukt, komen jaarlijkse kosten boven de 20%
Oftewel de grotere beleggers waar ik het al over had. Maar bedankt voor het uitrekenen. :D

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Kan ook niet begrijpen dat u al niet veel eerder bent overgestapt naar Binck bank. Als je dan door een ander was aangemeld hadden jullie beide ook nog eens een vrijstelling van de eerste € 50,- aan kosten gekregen.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Binck bank is toch ook opgericht omdat beleggen bij bestaande banken te duur was/is voor kleine (particuliere) beleggers?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef:
sjohie schreef:
Alleen is uitdrukken in procenten niet relevant in dit geval omdat het een vast bedrag is.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

GJvdZ schreef:
16again schreef:
sjohie schreef:
Alleen is uitdrukken in procenten niet relevant in dit geval omdat het een vast bedrag is.
Beter was geweest om gebruik te maken van een percentage tot een bepaald bedrag en daarna een vast bedrag. Overigens brengt een grotere portefeuille over het algemeen ook meer kosten mee voor de bank.

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

olaf79 schreef: Overigens brengt een grotere portefeuille over het algemeen ook meer kosten mee voor de bank.
Ik zou echt niet weten waarom.

SimonB

Ongelezen bericht door SimonB »

Ik heb het naar aanleiding van jullie reacties nog eens nagevraagd bij de bank. Over deze vijf kwartalen worden geen kosten in rekening gebracht! Dus dat valt weer dik mee.

Neemt niet weg dat als iemand voor € 500,- aandelen bij deze bank bezit en aanhoudt omdat hij de brief hierover in november niet heeft gelezen, hij dit bedrag na vijf jaar kwijt is (5x € 108,-).

In ieder geval bedankt voor al jullie snelle reacties!

ABN AMRO
verified

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Geachte heer SimonB,

Uw bericht over het opheffen van uw beleggingsrekening heb ik gelezen. Ik begrijp dat u het erg vervelend vindt dat u de rekening niet kunt opheffen.

De beleggingsrekening kunt u opheffen via één van onze bankkantoren. Deze rekening blijft dan wel actief en zichtbaar via Internet Bankieren voor eventuele dividenden.
Als u geen beleggingen meer heeft en het beleggingsdepot leeg is, dan betaalt u geen kosten.

Voor meer informatie en uitleg hierover kunt u telefonisch contact met ons opnemen via 0900-9215. De afdeling Beleggen is op werkdagen bereikbaar van 07.00 – 22.00 uur. In het weekend zijn zij bereikbaar van 09.00 - 17.30 uur.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Aangezien de prijsverhoging niet wordt tegengesproken mogen we concluderen dat dit correct is.

Kleine beleggers worden dus de deur uitgezet.

Gesloten