LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nummerbehoud bij overstappen bank?
Nummerbehoud bij overstappen bank?
Nu is het al jaren mogelijk om bij mobiele providers over te stappen met nummerbehoud.
Vanuit de berichtgevingen omtrent de SNS Bank en de discussie in de Tweede Kamer en Kabinet of deze een nutsfunctie kan gaan vervullen eens geinformeerd over hoe het zo ongeveer geregeld is bij overzetten betaalrekeningen van de ene bank naar de andere, maar kreeg hier te horen dat een nummerbehoudsfunctie niet bestaat bij banken.
Waar ligt dit aan? Is dit aan de registratie bij SWIFT of een andere overkoepelende organisatie gerelateerd of zijn het gewoon de banken zelf die niet graag deze nummers overdragen?
Is het niet mogelijk dat we het kabinet aansporen om het vrij overdragen van deze nummers mogelijk te maken?
Nu met het IBAN snap ik dat de eerste cijfers- en letters anders zijn van de ene bank naar de andere, maar als we telefoonnummers kunnen overdragen die maar uit 10 cijfers bestaan, waarom dan niet een soortgelijk systeem bij de banken? Het zijn toch maar cijfertjes?
Vanuit de berichtgevingen omtrent de SNS Bank en de discussie in de Tweede Kamer en Kabinet of deze een nutsfunctie kan gaan vervullen eens geinformeerd over hoe het zo ongeveer geregeld is bij overzetten betaalrekeningen van de ene bank naar de andere, maar kreeg hier te horen dat een nummerbehoudsfunctie niet bestaat bij banken.
Waar ligt dit aan? Is dit aan de registratie bij SWIFT of een andere overkoepelende organisatie gerelateerd of zijn het gewoon de banken zelf die niet graag deze nummers overdragen?
Is het niet mogelijk dat we het kabinet aansporen om het vrij overdragen van deze nummers mogelijk te maken?
Nu met het IBAN snap ik dat de eerste cijfers- en letters anders zijn van de ene bank naar de andere, maar als we telefoonnummers kunnen overdragen die maar uit 10 cijfers bestaan, waarom dan niet een soortgelijk systeem bij de banken? Het zijn toch maar cijfertjes?
Re: Nummerbehoud bij overstappen bank?
Bij telefonie is het een stuk eenvoudiger: daar heeft iedere provider een reeks IMSI nummers waar je vervolgens een 06 nummer aan kunt koppelen. Dat IMSI nummer is uniek voor de provider en wordt gebruikt voor het daadwerkelijk routeren van de gesprekken e.d. Het 06 nummer bestaat slechts "virtueel". Je toetst het in en direct wordt het bijbehorende IMSI erbij gehaald. Op basis van die IMSI weet je dus precies naar welke provider het moet. Als je overstapt met nummerbehoud krijg je een nieuwe SIM met daarop een nieuw IMSI nummers. Het 06 wordt dan aan de nieuwe provider "gegeven" die het koppelt aan de nieuwe IMSI.
Bankrekeningnummers zijn gekoppeld aan de banken, zoals de IMSI bij telefonie. Dus op basis van dat nummer weet je meteen bij welke bank je moet zijn. Wil je overstappen met nummerbehoud mogelijk maken, dan zou je dus een soort constructie moeten verzinnen zoals bij telefonie: je krijgt een persoonlijk nummer (zeg maar een 06 nummer voor je bankrekening) die wordt gekoppeld aan een (niet zichtbaar) bankrekeningnummer.
Technisch is het dus allemaal mogelijk, praktisch heeft het nog wel wat voeten in aarde. En zolang er geen wettelijke verplichting is, gaat geen bank daar in investeren natuurlijk.
Overigens is overstappen naar een andere bank niet zo heel moeilijk. Je hebt veel minder relaties die jouw rekeningnummer moeten weten dan dat je telefooncontacten hebt.
Bankrekeningnummers zijn gekoppeld aan de banken, zoals de IMSI bij telefonie. Dus op basis van dat nummer weet je meteen bij welke bank je moet zijn. Wil je overstappen met nummerbehoud mogelijk maken, dan zou je dus een soort constructie moeten verzinnen zoals bij telefonie: je krijgt een persoonlijk nummer (zeg maar een 06 nummer voor je bankrekening) die wordt gekoppeld aan een (niet zichtbaar) bankrekeningnummer.
Technisch is het dus allemaal mogelijk, praktisch heeft het nog wel wat voeten in aarde. En zolang er geen wettelijke verplichting is, gaat geen bank daar in investeren natuurlijk.
Overigens is overstappen naar een andere bank niet zo heel moeilijk. Je hebt veel minder relaties die jouw rekeningnummer moeten weten dan dat je telefooncontacten hebt.
Misschien zou u het kabinet dan ook eens kunnen aansporen om bij verhuizing behoud van postcode en huisnummer mogelijk te maken. Dat zijn tenslotte ook maar wat cijfers en een paar letters.
Ik wil mijn geboortedatum houden in een volgend leven.joep873 schreef:Misschien zou u het kabinet dan ook eens kunnen aansporen om bij verhuizing behoud van postcode en huisnummer mogelijk te maken. Dat zijn tenslotte ook maar wat cijfers en een paar letters.
en ik mijn kenteken
Moet je in België gaan wonen.thecure schreef:en ik mijn kenteken
Ik dacht dat we zoiets al hadden in het SoFi/BSN nummer?GJvdZ schreef:Bij telefonie is het een stuk eenvoudiger: daar heeft iedere provider een reeks IMSI nummers waar je vervolgens een 06 nummer aan kunt koppelen. Dat IMSI nummer is uniek voor de provider en wordt gebruikt voor het daadwerkelijk routeren van de gesprekken e.d. Het 06 nummer bestaat slechts "virtueel". Je toetst het in en direct wordt het bijbehorende IMSI erbij gehaald. Op basis van die IMSI weet je dus precies naar welke provider het moet. Als je overstapt met nummerbehoud krijg je een nieuwe SIM met daarop een nieuw IMSI nummers. Het 06 wordt dan aan de nieuwe provider "gegeven" die het koppelt aan de nieuwe IMSI.
Dank je dat je concreet op mijn vraagstelling bent ingegaan.
-
Dan hoef je niet met de halve wereld te communiceren dat je verhuisd bent. Wat een goed idee!joep873 schreef:Misschien zou u het kabinet dan ook eens kunnen aansporen om bij verhuizing behoud van postcode en huisnummer mogelijk te maken. Dat zijn tenslotte ook maar wat cijfers en een paar letters.
En bij sommige banken (Rabo) ook nog welk filiaal (eerste 4 cijfers).Dus op basis van dat nummer weet je meteen bij welke bank je moet zijn.
Dus het is al een soort "Postcode".
Soms zijn het cijfertjes waar over nagedacht isHet zijn toch maar cijfertjes?
Feitelijk gezien is nummerbehoud vrijwel onmogelijk omdat het IBAN een internationaal systeem is dat in heel Europa en in de toekomst in bijna de hele wereld gebruikt gaat worden. Probleem is dat vroeger elk land een eigen systeem van bankrekeningnummers had en binnen die landen ook nog eens verschillende systemen golden. Om dit gelijk te trekken heeft men een landen voorvoegsel een bank voorvoegsel en een nummer-gelijktrekkings voorvoegsel bedacht. Daardoor heeft elk bankrekeningnummer hetzelfde formaat gekregen. Hierdoor is nr niet mogelijk. Vergelijk het met een tel nr. Als je naar belgie verhuisd kun je dat nr ook niet meenemen naar een belgische provider.