LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzegging en/of rekening na overlijden

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
h.w.vanberkel

Opzegging en/of rekening na overlijden

Ongelezen bericht door h.w.vanberkel »

N.a.v. jullie uitzending van maandag 26 april jl: Problemen met opzeggen rekening na overlijden.

September 2020 overleed mijn echtgenoot. We hebben een en/of rekening bij de ING. Ik heb in oktober 2020 een mail gestuurd met de vraag om de en/of rekening om te zetten naar een rekening op mijn naam. De volgende bewijzen waren als bijlagen toegevoegd:

In plaats van de verklaring van erfrecht:
- Testament + uittreksel centraal testamentenregister
- Bewijs partner en kinderen
- Getekende verklaring aanvaarding erfenis
Uit het Centraal testamentenregister blijkt dat het laatste testament het bijgevoegde testament van 7 september 1990 is.
Uit het testament blijkt duidelijk dat (naam) zijn echtgenote tot enig erfgenaam benoemd (artikel II) en tot executeur, daarnaast ter bevestiging van MijnOverheid een printscreen ter bewijs van echtgenote en een getekende verklaring van de zuivere aanvaarding van de erfenis.
Een verklaring van erfrecht zal hier verder geen informatie aan toevoegen en aangezien het opvragen van deze verklaring behoorlijke kosten verbonden zitten vraag ik om in plaats hiervan de aangeleverde, sluitende, informatie te gebruiken voor het voortzetten van de gezamenlijke rekeningen op één naam. Tot zover de mail.

De ING heeft hier negatief op gereageerd. Zij eisen een verklaring van erfrecht. Naar aanleiding van uw uitzending over dit onderwerp heb ik vandaag nogmaals contact opgenomen met de ING. Zij zijn echter niet van mening veranderd. De volgende argumenten voeren zijn aan:
- In het telefoon gesprek heb ik de uitzending van Radar benoemd: ik kreeg als reactie dat de uitzending nogal eenzijdig was, waarop ik reageerde dat het de ING vrij staat om te reageren.
- Een testament is niet voldoende omdat deze wellicht wel weer gewijzigd is. Ik heb gereageerd dat ik dit nogal een wantrouwende reactie vind, als ik bovenstaande documenten als bewijs meestuur.
De reactie van de ING vind ik zeer stug en pijnlijk bovendien. Ik heb aangegeven dat ik de ING nogmaals een kans heb gegeven en dat ik me vervolgens zal aanmelden bij Radar. Bij deze dus.

Ik hoop dat mijn reactie bijdraagt aan het oplossen van dit buitengewoon pijnlijke probleem. Na alle rouw en verdriet, maakt de ING het personen onmogelijk om bankzaken te regelen.

Met vriendelijke groet, Hilde Romeijn.

Moneyman

Re: Opzegging en/of rekening na overlijden

Ongelezen bericht door Moneyman »

h.w.vanberkel schreef:
03 mei 2021 14:42
September 2020 overleed mijn echtgenoot.
Gecondoleerd met dit verlies!
h.w.vanberkel schreef:
Ik heb aangegeven dat ik de ING nogmaals een kans heb gegeven en dat ik me vervolgens zal aanmelden bij Radar. Bij deze dus.
Denk niet dat ze daar erg van onder de indruk zijn: dat "aanmelden" haalt verder niets uit.
h.w.vanberkel schreef:
Na alle rouw en verdriet, maakt de ING het personen onmogelijk om bankzaken te regelen.
Onmogelijk? Welnee. Het kan gewoon, alleen niet op de manier die jij wil.
h.w.vanberkel schreef:
Ik hoop dat mijn reactie bijdraagt aan het oplossen van dit buitengewoon pijnlijke probleem.
Maar wat is er nu precies zo "bijzonder pijnlijk"? Dat het vervelend is om een verklaring te moeten geven (en ervoor te betalen) terwijl dat gevoelsmatig niet nodig is snap ik, maar dat "bijzonder pijnlijke" snap ik niet.

Lady1234

Re: Opzegging en/of rekening na overlijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gecondoleerd met het verlies van uw echtgenoot.

Helaas zijn van de bescheiden die u hebt meegestuurd alleen het uittreksel van het CTR, dat er een testament is, van waarde. De rest niet.

ALS er een testament is, dient er een verklaring van erfrecht overlegd te worden om de tenaamstelling van die rekening te kunnen wijzigen.

U had ook helemaal niets kunnen doen, dan had er geen haan naar gekraaid.

Gesloten