LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postbank Girokwartaalkrediet

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
cargamel

Postbank Girokwartaalkrediet

Ongelezen bericht door cargamel »

Ik heb een girokwartaalkrediet bij de Postbank waarmee ik maandelijks - € 1.500,00 rood mag staan, maar minimaal eens per kwartaal 24 uur in de plus moet staan.
Afgelopen maand ben ik van baan veranderd; bij mijn vorige werkgever ontving ik het salaris uiterlijk de 25e, en bij mijn nieuwe werkgever zal het pas de laatste dag van de maand worden overgemaakt.
Eind juli (rond de 29e) ontving ik een schrijven van de Postbank dat mijn saldo uiterlijk 25 augustus weer minimaal 24 uur plus moet zijn.
Navraag bij mijn nieuwe werkgever wees uit dat ik dit dus niet ging halen.
Vervolgens heb ik direkt de Postbank gemaild met deze kwestie en gevraagd om enige dagen respijt.
Van Mw. drs. I.M. van der Wal van de Postbank kreeg ik als reactie dat het een geautomatiseerd systeem is waardoor ik ook automatisch geen gebruik meer kan maken van het krediet. Ik zou, na plus te hebben gestaan, na 3 maanden weer een nieuw krediet kunnen aanvragen.
Voor mij persoonlijk betekent dit echter dat ik dus de komende maand helemaal niets te besteden heb (ik kwam door mijn salaris altijd weer net in de plus) en in grote financiele problemen kom; een afbetalingsregeling met een deurwaarder kan ik niet nakomen waardoor beslaglegging bij mijn nieuwe werkgever dreigt en ik heb ook geen geld voor eten en drinken.
Zo'n 20 jaar ben ik nu klant bij de Postbank en heb verder nooit problemen met betalen of iets dergelijks gehad. Ik ben dan ook diep teleurgesteld dat, ook na het schetsen van bovenstaande situatie die ik met bewijsstukken kan onderbouwen (wat ik heb aangegeven), mij na al die jaren nu niet eenmalig enkele dagen respijt kan worden gegeven, en ik overweeg nu dan ook om over te stappen naar een andere bank... :(

kweenie

Re: Postbank Girokwartaalkrediet

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je door je salaris steeds net weer in de plus kwam, dan zou je toch elke maand een keer positief staan? Dan zit je ook als het salaris een paar dagen later zou komen ruim binnen die drie maanden die de postbank je de tijd geeft.

Als het je binnen de afgelopen drie maanden niet gelukt is om 1 keer positief te staan, dan is er structureel iets mis bij je. (En eerlijk gezegd zou ik het dan ook terecht vinden dat de bank dat krediet opzegt.) Je bent dan ook erg duur bezig, want de rente bedraagt 14,70 % effectief op jaarbasis.

Het is dus een dure vorm van geld lenen. Als je zo nodig geld wilt lenen, doe dit dan op een wat goedkopere manier. En zorg er daarbij voor dat je je wél aan de regels gaat houden...

(Waarom is het je trouwens niet gelukt om de afgelopen 3 maanden een keer positief te staan?)

Noble

Ongelezen bericht door Noble »

Helemaal met kweenie eens...
je moet nu ECHT iets gaan doen aan je situatie ipv de schuld bij postbank te leggen.

Ik ben NIET te spreken over de meeste banken, maar dit heb je écht aan jezelf te danken.

Kweenie zegt het al : DIT IS DUUR weet je dat eigenlijk wel???

1.500 rood staan??
14.7% op jaarbasis..
dat is ruim 220,=
ofwel 18,33 per maand WEGGOOIEN
tel daarbij de pasjes kosten en HOPLA... daar gáát je geld.

Je dénkt aan overstappen??
bent het dus niet van plan?? teveel moeite??

mijn advies? OVERSTAPPEN naar een GRATIS bank ( voor jouw belangrijk..) en AFLOSSEN beetje bij beetje..

succes.
Laatst gewijzigd door Noble op 26 aug 2008 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Noble

naar een GRATIS bank bedoelde ik... :wink:

Noble

Al die moeite voor een schamele 20,- euro p.j.???
wel, voor Cargamel is dat broodnodig...
En wedden dat de banken die nu nog gratis zijn, binnen 1-2 jaar ook niet meer gratis zijn

:P dat zeiden hier meer mensen,
een aantal jaren terug... :wink:
maar ze ZIJN er nog...
en ook duitsland gaat nu groeien in GRATIS banken.. dus????

cargamel

Dat er wellicht iets schort aan mijn eigen financien hoor je mij niet tegenspreken.
Waarschijnlijk ben ik 1 van de vele Nederlanders die financieel krap zit.
Vóór mijn switch naar een andere baan hoefde ik nooit in de gaten te houden wanneer ik in de plus kwam aangezien ik dit maandelijks automatisch op de 25e kwam.
Eind juli heb ik dus een brief ontvangen (toen ik het salaris van mijn vorige werkgever reeds een aantal dagen binnen had, en er enkele vasten lasten als huur, gas/water/licht direct waren afgeschreven waardoor ik in de min kwam) en juist door de switch naar een andere werkgever direct nagevraagd wanneer ik het salaris zou ontvangen, zeker gezien de ontvangen brief van de Postbank.
Ik vind het dan nu wel érg flauw dat ik dan een standaard antwoord krijg dat het een automatisch systeem is. Zeker gezien het feit dat ik verder nooit problemen met mijn girokwartaalkrediet heb gehad (kijk, als ik dit probleem nu ieder kwartaal zou hebben).
Na die 20 jaar zou ik van de postbank dus inderdaad een beetje meer begrip verwachten, zeker gezien de reden waarom dit nu is gebeurd....

kweenie

Dus even narekenen, je moet 25 augustus weer positief staan, dus je stond 25 mei voor het laatst positief. Dan heb je de maanden juni, juli en augustus negatief gestaan, en de mogelijkheid gehad om door wat zuiniger te leven een beetje positief te komen. Als het je die drie maanden al niet lukt om een keer, vlak na het storten van je salaris, positief te komen, waarom zou dat na augustus dan wel lukken?

Of is het misschien zo dat het bedrag dat je steeds even positief stond, na het storten van het salaris, langzaam maar zeker steeds lager werd totdat het na mei niet meer positief kwam? Dat je bv. in maart nog even 75 euro positief stond, in april nog even 50 euro en in mei nog 25 euro, maar dat het daarna niet meer boven nul is gekomen?

Ik vind het trouwens ook raar, de meeste mensen krijgen in mei vakantiegeld, dus dan zou je denken dat je na mei juist een paar maanden positief zou staan. Of krijg je het vakantiegeld op een ander moment?

cargamel

Klopt inderdaad, 25 mei voor het laatst positief gestaan.
Heb in mei rond de 20e mijn vakantiegeld gekregen waarna ik rond de 25e in de min ben gekomen (en voor jouw informatie: mijn vakantiegeld is opgegaan aan aflossingen).
Snap alleen deze hele discussie niet echt.
Mijn punt is dat ik in al die 20 jaren nooit problemen met de Postbank heb gehad, en andersom de Postbank nooit met mij.
Ik kwam maandelijks in de plus, alleen soms niet minimaal 24 uur.
Indien ik dan een schrijven kreeg zorgde ik ervoor dat ik bij de volgende salarisbetaling wél minimaal 24 uur in de plus kwam.
Nu ontving ik dus het schrijven (overigens later dan normaal maar dat terzijde) maar zou ik enkele dagen later bij mijn nieuwe werkgever beginnen.
Hier dus direkt navraag gedaan wanneer ik mijn loon zou ontvangen, en er bleken dus enkele dagen tussen het ontvangen van mijn salaris en de benodigde datum voor plus staan te zitten.
Ik begrijp dan niet dat er in dit geval zo halsstarrig word vastgehouden aan deze datum, zeker gezien het verhaal waardoor dit zo gekomen is.
Enne...ja ik zou ze goed begrijpen als dit bijvoorbeeld ieder kwartaal voorkomt, of ik net 2 maanden bij de Postbank zit.......

kweenie

Het punt is dat je bij zo'n kwartaalkrediet niet net op het randje zou moeten gaan zitten met het net wel en (misschien) net niet binnen die drie maanden een keer positief staan. Het is de bedoeling met zo'n krediet dat je áls je het een keer nodig hebt en je rood komt te staan, daar binnen een redelijk korte termijn van drie maanden weer makkelijk bovenop moet kunnen komen.

Het is dus meer bedoeld om 'in geval van nood', of bij een grote onverwachtse uitgave, zonder problemen even rood te kunnen staan. Het zou dus niet zo moeten zijn dat je structureel rood staat.

Als je strucutreel rood staat, dan moet je dat op een andere manier oplossen, met een normale lening tegen een normale rente.

Je hebt in al die 20 jaren nooit problemen met de Postbank gehad, en andersom de Postbank nooit met jou. Juist daarom biedt de Postbank je de ruimte om drie maanden lang rood te staan, en maar eens in de drie maanden positief. Dát is al een vorm van waardering voor je trouw-heid. Maar als je je niet aan die spelregels houdt, en dus blijkbaar het vertrouwen dat de postbank in je had schaadt, dan is het logisch dat de Postbank jou de dienst die voor trouw betalende klanten ontneemt. Dat is ook juist een vorm van bescherming voor jou!

Dus nogmaals mijn advies, gebruik je betaalrekening alleen om je rekeningen te betalen en positief te staan. Lukt het je niet om positief te staan en heb je meer geld nodig, neem dan een gewone lening tegen een gewone rente. En zorg ervoor dat je die lening ook binnen een redelijke termijn afbetaalt, zodat je niet constant rente weggooit. Want je lijkt wel gek dat je 14,7% bij de Postbank betaalt, als je bij bv. fbto een doorlopend krediet voor tegen 7,6% kunt krijgen.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

(ik kwam door mijn salaris altijd weer net in de plus
Klopt inderdaad, 25 mei voor het laatst positief gestaan.
Om met een bekende radioquiz te spreken "WAT IS WAAR?"

VENCO dropje

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Beste Cargamel,

het heeft geen zin om met het vingertje naar een bank te wijzen. Er is nu eenmaal een regeltje door de overheid verzonnen dat een consument maximaal 90 dagen "rood" mag staan op een betaalrekening. Postbank (en mag ik hopen ook andere banken) moeten zich hier aan houden anders zijn ze in overtreding. Die regel is trouwens bedoeld ter bescherming van de consument. Daar moeten banken zich dus aan houden anders staat de AFM voor de deur van de bank.

Wouter Bos is momenteel weer zieltjes aan het winnen en is zelfs bezig (maar is er nog niet door) om het "roodstaan" te beperken tot 1 maand/30 dagen. Dit is dan feitelijk een soort steek naar de banken want dat maakt het voor banken erg lastig om dan nog een max.
kredietruimte te bereken op basis van de voeding op een betaalrekening. Iemand die dus negatief staat zal dus heel snel een brief/signaal van de bank krijgen om z'n saldo aan te zuiveren wat weer betekent "afsluiten van een doorlopend krediet" (wel een betere rente) of "ongeoorloofd roodstaan" (dus snelle negatieve registratie bij BKR en de hele mikmak van achterstandsbeheer, aanmaningen, etc...).
Maw ook hier een overheid die regeltjes aan het verzinnen zijn zonder een goede kosten/baten analyse.

Dus.... geef nu eens niet af op een bank maar kijk ook eens naar wat de overheid aan het verzinnen is. Schrijf anders een brief naar min. van financiën tav Wouter Bos dat je het niet eens bent met de Postbank.

justme1

Ongelezen bericht door justme1 »

Bovenstaande van VENCO is inderdaad al een reden. Alle kredieten die een bank verstrekt en die langer dan 3 maanden uitstaan, moeten worden gemeld bij het BKR. Het girokwartaalkrediet wordt daardoor ook niet bij BKR gemeld, maar met de eis dat deze eens in de 3 maanden 24 uur positief staat.
Ik begrijp dan niet dat er in dit geval zo halsstarrig word vastgehouden aan deze datum, zeker gezien het verhaal waardoor dit zo gekomen is.
omdat die datum ook zo belangrijk is, mede door bovenstaande.
Geloof me, er zijn meedere klanten die een soortgelijke situatie hebben als jij waarbij ik ook vaak denk, dat als er een knopje was om een maand uitstel te geven, dan had ik 'em ook zeker ingedrukt. Maar ja, dat knopje bestaat gewoon niet. Het is en blijft een automatisch proces...

nou ben ik geen voorstander van gaten vullen, maar misschien kun je het oplossen met een Doorlopend krediet. Rente is in ieder geval lager en je kunt dan tijdelijk even ademhalen en boetevrij aflossen als je in een maand wat meer over hebt...

watnu?

Ongelezen bericht door watnu? »

hoe is het eigenlijk afgelopen?
kan je nu geen geld meer opnemen totdat je positief staat?
weet iemand hoe streng daar de postbank in is?

Gesloten