LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] postbank internationaal betalingsverkeer

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
waldemariusz

postbank internationaal betalingsverkeer

Ongelezen bericht door waldemariusz »

De postbank brengt bij overmaken € 20 een bedrag van € 5 in
rekening als kosten. Zegt dat er een IBAN code niet ingevuld werd
maar in de instructie staat dat je daar ook een rek.nr. van begunstugde kan vermelden. De postbank kon mij niet uitleggen waarom toch kosten
zijn verschuldigd binnen EU. Zie onderstaande brief aan de Postbank.

Aan de Directie van de Postbank NV,

Betreft: Klacht (klant giro 5798680).

Begin augustus heb ik telefonisch contact met de klantenservice van de Postbank
gehad betreffende hoe e.e.a. in zijn werk gaat om € 20 naar een rekening in
Duitsland over te maken.
Op mijn vraag welke kosten zijn hieraan verbonden werd er gezegd GEEN.
In de informatiefolder (in het overschrijfingsboekje) staat ook niets over kosten.

Nu blijkt dat de Postbank mij op 19-08-2003 € 5 (dit is dus 20%) aan provisie in rekening heeft gebracht.
Inmiddels op 27-08-2003 met mevrouw Janssen van de afdeling betalingsverkeer gebeld.
Via haar persoon beroep de Postbank zich op het feit dat ik geen IBAN nummer vermeld zou hebben.
Dan “sla ik terug”: in de invulinstructie bij nr. 3 staat ..Vul het IBAN of REKENINGNUMMER
van degene aan wie…. IK HEB WEL HET REK.NR. van de begunstigde ingevuld dus aan die
voorwaarde heb ik wel voldaan (er staat in de instructie niet IBAN en rek.nr. maar of rek.nr.)
Verder staat er bij de invulinstructie dat als je IBAN nr. invult dan krijg je “shared tarief”
= ik en de begunstigde moeten dan ieder een deel van de kosten betalen betalen ?!?
De klantenservice had mij verteld dat ik geen kosten verschuldigd zou zijn dus het aankruisen
van het vakje “shared tarief” leek mij overbodig. Toch ?

Kunt u mij derhalve uitleggen waarom ik € 5 kosten heb moeten betalen ?
Mijn volgende vraag is hoe de € 5 is berekend ?: graag zie ik een specificatie tegemoet.
Tevens vraag ik U aan te geven welke kosten worden nu door ‘shared tarief” verdeeld ?
(mijn binnenlandse overschrijving is immers kosteloos.)

In afwachting van uw antwoord zal ik ook de Nederlandsche Bank om nadere toelichting
vragen zodat ik eventueel de EU Bank hierover kan benaderen.

Hoogachtend,

:x

gv

Re: postbank internationaal betalingsverkeer

Ongelezen bericht door gv »

goedenavond

ik heb hetzelfde meegemaakt, en heb de postbank hierover ingelicht dat ik precies zo gehandeld heb volgens hun instructie, kreeg een brief thuis met excuses en de 5 euro weer terug op mijn rekening gestort

m vr gr dv

Gesloten