Na brutale pinpasfraude heeft de postbank mijn verzoek tot schadevergoeding afgewezen. Nu ik jurist ben en dagelijks in jurisprudentie ed zit, was het eenvoudig om uit te zoeken dat de postbank het niet bij het rechte eind had. Na mijn bezwaarschrift had ik binnen afzienbare tijd het geld terug gestort gekregen. Tot mijn grote verbazing schrijft de postbank mij 2maanden na dato nogmaals een brief dat ze de schadevergoeding niet toekennen waarbij ze geenzins ingaan op het eerder genomen besluit van wel toekennen. Werkt lekker langs elkaar heen daar...schandelijk vind ik het om klanten op deze wijze te behandelen. Een gebrek aan vertrouwen in je bank is natuurlijk funest dus ze zijn deze, volgens mij redelijke goede klant, voorgoed kwijt! En ik zal mijn recht halen: het beroepschrift voor de geschillecommissie is in de maak.
Zet je klacht dus zover mogelijk door en neem niet zomaar genoegen met de afwijzing. Ze doen maar wat daar, laat het niet op je zitten!!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Postbank
Re: Postbank
Dan heb je wel een probleem. De afgelopen weken is juist onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat banken massaal claims van pinpasfraude afwijzen. ALLE banken doen mee aan dit spelletje. Dus waar ga je heen als je weggaat bij de Postbank?Een gebrek aan vertrouwen in je bank is natuurlijk funest dus ze zijn deze, volgens mij redelijke goede klant, voorgoed kwijt!
""Nu ik jurist ben en dagelijks in jurisprudentie ed zit, was het eenvoudig om uit te zoeken dat de postbank het niet bij het rechte eind had.""
Graag had ik wat gedetailleerder gehoord welke bezwaren zijn aangevoerd, aangezien ik geen jurist ben. En waar kan ik volgen wat de uitkomst is van uw beroepschrift bij de Geschillencommissie? En heb ik als gedupeerde daar dan ook wat aan? Alvast hartelijk bedankt.
[/quote]
Graag had ik wat gedetailleerder gehoord welke bezwaren zijn aangevoerd, aangezien ik geen jurist ben. En waar kan ik volgen wat de uitkomst is van uw beroepschrift bij de Geschillencommissie? En heb ik als gedupeerde daar dan ook wat aan? Alvast hartelijk bedankt.
[/quote]
aan Geachte ZKC,
Ik heb met belangstelling uw inzending gelezen over de pinpas. Ja, Banken werken allleen met vertrouwen ,althans dat zeggen ze zelf.
Ik heb er 30 jaar gewerkt. Maar goed, U als jurist: ik ben opgelicht door een derde voor 500.000. de rechter wijst mij 1 miljoen toe. Ik heb alles verkocht en zit nu te bakkeleien met de bank over 8000 als onderdeel van 20.000 in totaal De anderen willen voor 15 % de schuld afwikkelen. Ik wacht nu al 5 jaren op DE bank. Weet u 'n oplossing ,want het zit echt dwars én wij koemn niet aan de bak bij 'n werkgever(BKR).groeten 8 oktober 2004.
Ik heb met belangstelling uw inzending gelezen over de pinpas. Ja, Banken werken allleen met vertrouwen ,althans dat zeggen ze zelf.
Ik heb er 30 jaar gewerkt. Maar goed, U als jurist: ik ben opgelicht door een derde voor 500.000. de rechter wijst mij 1 miljoen toe. Ik heb alles verkocht en zit nu te bakkeleien met de bank over 8000 als onderdeel van 20.000 in totaal De anderen willen voor 15 % de schuld afwikkelen. Ik wacht nu al 5 jaren op DE bank. Weet u 'n oplossing ,want het zit echt dwars én wij koemn niet aan de bak bij 'n werkgever(BKR).groeten 8 oktober 2004.
Graag zou ook ik nadere informatie willen op welke juridische gronden u de bank tot andere gedachten heeft weten te brengen. Ik heb me tot, toenderijd Dhr. Kist voorzitter vanRvB van ING, de hoogste instantie gewend, maar alle argumenten werden teniet gedaan met de opmerking "onzorgvuldig handelen" en daar kan je het mee doen. Daarom ben ik zeer benieuwd naar de door u gebruikte argumenten.
Zoals bovenstaande posts ook al aangeven, graag verdere info over "hoe te handelen na pinpasfraude".
Op t www is daar vrij weinig over te vinden, wel zie je overal dat t gebeurt, maar verdere info over de afwikkeling ervan is schaars.
gr. een gedupeerde
Op t www is daar vrij weinig over te vinden, wel zie je overal dat t gebeurt, maar verdere info over de afwikkeling ervan is schaars.
gr. een gedupeerde
Lees de algemene voorwaarden (die staan op www.postbank.nl). In 'Voorwaarden gebruik Geld- en Betaalautomaten', artikel 6 wordt de aansprakelijkheid behandeld. Ik citeer: "Cliënt is is gedurende de periode tot het moment van melding bij het door de Bank aangegeven meldpunt aansprakelijk voor de gevolgen van onbevoegd gebruik tot een bedrag van € 150 per bankpas." Met andere woorden: wanneer er € 1.000,- wordt opgenomen door de dieven, moet de Postbank € 850,- terugbetalen. (Wanneer er géén gebruik is gemaakt van een pincode, is het eigen risico zelfs maar € 45,-, las ik op www.consumentenbond.nl)
Deze bepaling geldt niet wanneer er (bij de cliënt) aanwijsbaar sprake is geweest van nalatigheid. Dat is dan ook wat banken doen. Ze beschuldigen je van nalatigheid. De meeste mensen (ook ik, in het verleden) laten het daarbij. Ten onrechte. Nalatigheid is namelijk erg moeilijk te bewijzen (en de bewijslast ligt bij de bank).
Het enige wat je dus hoeft te doen is: een klacht indienen met het verzoek tot terugstorting van het geroofde geld (minus het eigen risico-bedrag). De bank zal die klacht afwijzen. Maar je ze zijn wel verplicht te melden dat je in beroep kunt gaan tegen deze beslissing. Meteen doen. Je schrijft een brief naar het gegeven adres (meestal het hoofdkantoor). Dan wordt je klacht weer afgewezen. Maar dan komt het: de bank is verplicht te melden dat je je klacht ook (binnen een termijn van 3 weken) kunt indienen bij de Geschillencommissie Bankzaken. Dat kost je ca. € 40,-. Maar de klacht is dan wel in handen van een onafhankelijke instantie. En die zal je ineens wél serieus nemen. (Op de website van de Geschillencommissie kun je voorbeelden van uitspraken zien.)
Ik ontdekte dit alles helaas pas jaren nadat iets soortgelijks mij was overkomen. De kans dat de Geschillencommissie mijn klacht in behandeling neemt is dus erg klein (zoals ik zei: de termijn was 3 weken). En de Postbank weigert vanzelfsprekend nog steeds mijn eis te honoreren. Maar ik wil het er toch niet bij laten zitten. (Al was het maar vanwege het principe.) Zoals het er nu naar uitziet, moet ik naar de rechter. Dat zou ik graag met zoveel mogelijk klagers tegelijk doen (procederen is nogal kostbaar, bovendien is dit een kans om in één klap honderden mensen tegelijk te helpen). Dus wie wil, maile de redactie. Daar is mijn mailadres als het goed is bekend.
Deze bepaling geldt niet wanneer er (bij de cliënt) aanwijsbaar sprake is geweest van nalatigheid. Dat is dan ook wat banken doen. Ze beschuldigen je van nalatigheid. De meeste mensen (ook ik, in het verleden) laten het daarbij. Ten onrechte. Nalatigheid is namelijk erg moeilijk te bewijzen (en de bewijslast ligt bij de bank).
Het enige wat je dus hoeft te doen is: een klacht indienen met het verzoek tot terugstorting van het geroofde geld (minus het eigen risico-bedrag). De bank zal die klacht afwijzen. Maar je ze zijn wel verplicht te melden dat je in beroep kunt gaan tegen deze beslissing. Meteen doen. Je schrijft een brief naar het gegeven adres (meestal het hoofdkantoor). Dan wordt je klacht weer afgewezen. Maar dan komt het: de bank is verplicht te melden dat je je klacht ook (binnen een termijn van 3 weken) kunt indienen bij de Geschillencommissie Bankzaken. Dat kost je ca. € 40,-. Maar de klacht is dan wel in handen van een onafhankelijke instantie. En die zal je ineens wél serieus nemen. (Op de website van de Geschillencommissie kun je voorbeelden van uitspraken zien.)
Ik ontdekte dit alles helaas pas jaren nadat iets soortgelijks mij was overkomen. De kans dat de Geschillencommissie mijn klacht in behandeling neemt is dus erg klein (zoals ik zei: de termijn was 3 weken). En de Postbank weigert vanzelfsprekend nog steeds mijn eis te honoreren. Maar ik wil het er toch niet bij laten zitten. (Al was het maar vanwege het principe.) Zoals het er nu naar uitziet, moet ik naar de rechter. Dat zou ik graag met zoveel mogelijk klagers tegelijk doen (procederen is nogal kostbaar, bovendien is dit een kans om in één klap honderden mensen tegelijk te helpen). Dus wie wil, maile de redactie. Daar is mijn mailadres als het goed is bekend.
L.S.
Kunt u mij uw adres doen toekomen ? Ik ga een rechtsaktie starten
om de Postbank te dwingen de fraude met mijn pin pas tot op de bodem uit te zoeken.
Bij voorbaat hartelijk dank A.van Gennep-Rotterdam
Kunt u mij uw adres doen toekomen ? Ik ga een rechtsaktie starten
om de Postbank te dwingen de fraude met mijn pin pas tot op de bodem uit te zoeken.
Bij voorbaat hartelijk dank A.van Gennep-Rotterdam