LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 08 dec 2020 22:02
Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
Mijn klacht
Op 26-7-2019 om 12:58 uur, heb ik geprobeerd geld te pinnen bij de Rabobank op de Lusthofstraat te Rdam. Het bedrag van E1250,= kwam niet uit de automaat. Mijn pas kwam er wel uit, deze heb ik in mij tas gedaan, zonder het geld. Ik ging ervanuit dat het niet was gelukt. Op 28-7-2019 keek ik op internet bankieren en zag dat het bedrag van 1250,= EUR was afgeschreven. Op maandag 29 juli 2019 om 9:10 uur heb ik telefonisch contact opgenomen met de Rabobank, verhaal uitgelegd,er werd medegedeeld dat het uitzoeken 10 werkdagen zou duren. Op 1 aug heb ik gesproken met mevrouw Hoogenboom vd Rabobank, er werd aangegeven dat er geen kasverschil in de bank was. Er werd geadviseerd om aangifte te doen bij de politie. Hierna werd ik opnieuw door de Rabobank gebeld met aanvullende info, “de laadklep was open” en u heeft het geld wel gehad. Ik gaf duidelijk aan dat dit niet is gebeurd, en ik gaf aan dat ik aangifte zou doen. Op 2 aug. heb ik telefonisch aangifte gedaan bij de politie, hier is een rapport van ontvangen. Rabobank heeft aangegeven de beelden te hebben bekeken en dat er is gezien dat het geld door mij in mijn tas is gestopt. Ik heb meerdere malen aangegeven dat ik alleen mijn pinpas in mijn tas deed. Mevrouw Hoogenboom gaf eerder aan dat wellicht de man die na mij kwam pinnen het geld zou kunnen hebben meegenomen. Op 5-9 hebben we de camerabeelden op het hoofdkantoor van Rabobank te Blaak bekeken. Op deze beelden ben ik niet duidelijk te zien, daarnaast is het beeld van de zijkant opgenomen waardoor er geen zicht is op het automaat zelf. Er werd aangegeven dat ik "te klein" was en daardoor geen beeld van het vooraanzicht is. 2 dames van Rabobank waren aanwezig, Dominique die de beelden liet zien gaf aan duidelijk te zien dat ik het geld pakte, na 5x gezamelijk opnieuw naar de beelden te hebben gekeken verbeterde ze zichzelf en gaf aan dat ze ziet dat ik 3x "iets" richting haar tas doet. Er is niets duidelijk te zien op de beelden. Ik ben al meer dan 40 jaar klant bij de rabobank, ik pin geregeld bedragen als 1250 EUR. Er staat meer dan genoeg geld op de rekening, groot vermogen.
Politie heeft de zaak gesommeerd, nadat ik met een advocaat moest komen wegens fraude aangifte.
Na 6 maanden heen en weer te hebben gediscussieerd met de Rabobank heeft Kifid heeft mijn zaak in behandeling genomen in jan 2020. Op 13 nov. 2020 is mijn "vordering" afgewezen door de Commissie.
We willen het bedrag van 1250 EUR terug!! Ik ben een vrouw van 61 jaar, heb nog nooit wat meegemaakt, nog nooit rood gestaan, ben al 40 jaar klant.
Ik vind dit onbegrijpelijk en weet me geen raad meer.
Graag advies.
Mevrouw P.Ramjiawan
Op 26-7-2019 om 12:58 uur, heb ik geprobeerd geld te pinnen bij de Rabobank op de Lusthofstraat te Rdam. Het bedrag van E1250,= kwam niet uit de automaat. Mijn pas kwam er wel uit, deze heb ik in mij tas gedaan, zonder het geld. Ik ging ervanuit dat het niet was gelukt. Op 28-7-2019 keek ik op internet bankieren en zag dat het bedrag van 1250,= EUR was afgeschreven. Op maandag 29 juli 2019 om 9:10 uur heb ik telefonisch contact opgenomen met de Rabobank, verhaal uitgelegd,er werd medegedeeld dat het uitzoeken 10 werkdagen zou duren. Op 1 aug heb ik gesproken met mevrouw Hoogenboom vd Rabobank, er werd aangegeven dat er geen kasverschil in de bank was. Er werd geadviseerd om aangifte te doen bij de politie. Hierna werd ik opnieuw door de Rabobank gebeld met aanvullende info, “de laadklep was open” en u heeft het geld wel gehad. Ik gaf duidelijk aan dat dit niet is gebeurd, en ik gaf aan dat ik aangifte zou doen. Op 2 aug. heb ik telefonisch aangifte gedaan bij de politie, hier is een rapport van ontvangen. Rabobank heeft aangegeven de beelden te hebben bekeken en dat er is gezien dat het geld door mij in mijn tas is gestopt. Ik heb meerdere malen aangegeven dat ik alleen mijn pinpas in mijn tas deed. Mevrouw Hoogenboom gaf eerder aan dat wellicht de man die na mij kwam pinnen het geld zou kunnen hebben meegenomen. Op 5-9 hebben we de camerabeelden op het hoofdkantoor van Rabobank te Blaak bekeken. Op deze beelden ben ik niet duidelijk te zien, daarnaast is het beeld van de zijkant opgenomen waardoor er geen zicht is op het automaat zelf. Er werd aangegeven dat ik "te klein" was en daardoor geen beeld van het vooraanzicht is. 2 dames van Rabobank waren aanwezig, Dominique die de beelden liet zien gaf aan duidelijk te zien dat ik het geld pakte, na 5x gezamelijk opnieuw naar de beelden te hebben gekeken verbeterde ze zichzelf en gaf aan dat ze ziet dat ik 3x "iets" richting haar tas doet. Er is niets duidelijk te zien op de beelden. Ik ben al meer dan 40 jaar klant bij de rabobank, ik pin geregeld bedragen als 1250 EUR. Er staat meer dan genoeg geld op de rekening, groot vermogen.
Politie heeft de zaak gesommeerd, nadat ik met een advocaat moest komen wegens fraude aangifte.
Na 6 maanden heen en weer te hebben gediscussieerd met de Rabobank heeft Kifid heeft mijn zaak in behandeling genomen in jan 2020. Op 13 nov. 2020 is mijn "vordering" afgewezen door de Commissie.
We willen het bedrag van 1250 EUR terug!! Ik ben een vrouw van 61 jaar, heb nog nooit wat meegemaakt, nog nooit rood gestaan, ben al 40 jaar klant.
Ik vind dit onbegrijpelijk en weet me geen raad meer.
Graag advies.
Mevrouw P.Ramjiawan
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
dat is een best bedrag. Maar heel eerlijk gezegd vrees ik dat u niet heel erg sterk staat. Er is zoals gezegd geen kasverschil, dus voor de rabobank zal dat reden genoeg zijn om aan te geven dat het aannemelijk is dat het geld wel de automaat uit is gekomen. Hetgeen het voor uw kant lastiger maakt is het volgende:
Het lastige zit hem vooral in de tijdlijn. Pas 2 dagen na het pinnen op de rekening kijken en vervolgens nog een dag wachten (noodnummer is altijd bereikbaar).P.Ramjiawan schreef: ↑08 dec 2020 22:26Op 26-7-2019 om 12:58 uur, heb ik geprobeerd geld te pinnen
[...]
Ik ging ervanuit dat het niet was gelukt.
Op 28-7-2019 keek ik op internet bankieren
[...]
Op maandag 29 juli 2019 om 9:10 uur heb ik telefonisch contact opgenomen met de Rabobank,
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
Toevallig 2 weken geleden iets soortgelijks meegemaakt, maar wel met een heel andere uitkomst.
Bij het proberen te pinnen van een flink bedrag duurde het erg lang. Na enige tijd gaf de automaat aan dat er iets fout was gegaan en dat de automaat in storing is gekomen. Geen geld dus, alleen de melding dat het geef effect zou hebben op het saldo.
Automaat bleef daarna in storing.
Bij thuiskomst bleek dat het bedrag was afgeboekt, maar meteen ook weer teruggeboekt.
Als de machine aangeeft dat er wel geld is uitgegeven ( in schuiflade gezet ) en dat de lade is opengegaan, dan kon het wel eens erg lastig worden om aan te tonen dat het geld niet is gekregen.
Bij het proberen te pinnen van een flink bedrag duurde het erg lang. Na enige tijd gaf de automaat aan dat er iets fout was gegaan en dat de automaat in storing is gekomen. Geen geld dus, alleen de melding dat het geef effect zou hebben op het saldo.
Automaat bleef daarna in storing.
Bij thuiskomst bleek dat het bedrag was afgeboekt, maar meteen ook weer teruggeboekt.
Als de machine aangeeft dat er wel geld is uitgegeven ( in schuiflade gezet ) en dat de lade is opengegaan, dan kon het wel eens erg lastig worden om aan te tonen dat het geld niet is gekregen.
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
berndv
vindt dit leuk
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
Waarschijnlijk zijn ze dus nog steeds bezig automaten te manipuleren.
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
In de door StevieNL81 gedeelde link staat zelfs dat de politie het een valse aangifte vond dat doen ze niet zomaar even natuurlijk.
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
In de Kifid uitspraak staat ook dat Kifid niet twijfelt aan de lezing van consument, maar dat die simpelweg niet kan worden bewezen.
Advies voor TS: hoe zuur ook, neem je verlies. Je gaat dit niet winnen. Zonde om daar nog meer (negatieve) energie in te steken.
Advies voor TS: hoe zuur ook, neem je verlies. Je gaat dit niet winnen. Zonde om daar nog meer (negatieve) energie in te steken.
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
Volgens mij dient u in zo'n geval direct ter plekke de bank te bellen, er staat meestal een storingsnummer bij de geldautomaat. Dan kunt u ook verhinderen dat eventueel de volgende klant alsnog uw geld krijgt.P.Ramjiawan schreef: ↑08 dec 2020 22:26Mijn klacht
Op 26-7-2019 om 12:58 uur, heb ik geprobeerd geld te pinnen bij de Rabobank op de Lusthofstraat te Rdam. Het bedrag van E1250,= kwam niet uit de automaat. Mijn pas kwam er wel uit, deze heb ik in mij tas gedaan, zonder het geld. Ik ging ervanuit dat het niet was gelukt.
Aygulf
vindt dit leuk
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
Evengoed kan de bank niet bewijzen dat het contante geld wel betaald is. Er is geen kwitantie.
Vreemd dat de bank daar zo makkelijk mee weg komt. De bank regelt de beveiliging/monitoring van de geldautomaat, waarom wordt afgifteluik ook niet in beeld gebracht?
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
blijkbaar wel, de rol is de kwitantie, het ontbreken van een kasverschil ondersteund de gegevens op de kasrol, als er immers 1250 meer in de automaat had gezeten dan wat op de kasrol had gestaan, kon je op basis van het kasverschil concluderen dat het geld niet uitbetaald was.
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
Die rol bewijst niet dat het aan TS uitbetaald is. Misschien had de klant bij de volgende transactie de jackpot. Ik mag hopen dat de politie ook de beelden bekeken heeft van de volgende klant.
Cornelis7
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
Hier bent u niet helemaal eerlijk, er was geen fraude aangifte, de politie verdacht u van een valse aangifte, daarin zit nogal een verschil! Ook maakt u zelf de keus om bij het verhoor een advocaat mee te nemen, dit is niet verplicht.P.Ramjiawan schreef: ↑08 dec 2020 22:26Politie heeft de zaak gesommeerd, nadat ik met een advocaat moest komen wegens fraude aangifte.
En zoals u wist is de uitspraak bindend zowel voor de bank als voor u. Dit betekend dat als u verloren heeft u gewoon verloren heeft, hoe vervelend dan ook. Volgens mij heeft u nog wel mogelijkheden om te gaan procederen bij de rechtbank als consument, maar de kans dat u daar wint is echt heel minimaal. Als er een error op het scherm had gestaan dan had dit in de log gestaan. Als uw geld niet was uitgegeven dan was er een verschil geweest in de telling.P.Ramjiawan schreef: ↑08 dec 2020 22:26Na 6 maanden heen en weer te hebben gediscussieerd met de Rabobank heeft Kifid heeft mijn zaak in behandeling genomen in jan 2020. Op 13 nov. 2020 is mijn "vordering" afgewezen door de Commissie.
Advies heeft weinig zin de zaak is afgehandeld! U adviseren om door te gaan procederen is niet raadzaam omdat u geen bewijs heeft wat de stelling van de bank weerlegt. En de Rabobank gaat echt niet voor z'n klein bedrag lopen frauderen in hun logging.P.Ramjiawan schreef: ↑08 dec 2020 22:26We willen het bedrag van 1250 EUR terug!! Ik ben een vrouw van 61 jaar, heb nog nooit wat meegemaakt, nog nooit rood gestaan, ben al 40 jaar klant.Ik vind dit onbegrijpelijk en weet me geen raad meer.
Dat u al 40 jaar klant bent maakt dit niet anders en rood staan betekend enkel dat de bank minder aan u heeft verdiend. U zult het verlies moeten nemen en de volgende keer niet zo afwachtend reageren door pas 2 dagen later naar uw saldo te kijken.
Aygulf
vindt dit leuk
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
De rol bewijst inderdaad alleen dat er uitbetaald is. Vreemd dat TS niet gelijk contact heeft opgenomen met haar bank, maar zoals Kifid vermeldt “ Die automaat gaf een melding “xxxxx” en gaf haar pas terug. Zij is er daarom van uitgegaan dat opname niet gelukt zou zijn en is zonder verdere actie te ondernemen weggelopen. “
Normaal neem je dan toch niet pas een paar dagen later contact op met je bank.
Zou inderdaad kunnen dat de klant na haar het geld wel heeft meegenomen.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
Alles is mogelijk, maar ook al zou een andere klant het meegenomen hebben dan heeft het automaat het wel uitgegeven en is dit niet de verantwoording van de bank, dan zou het een politie zaak worden, deze hebben de aangifte echter beoordeeld als vals, wat al opvallend is.Lowieze schreef: ↑09 dec 2020 12:31De rol bewijst inderdaad alleen dat er uitbetaald is. Vreemd dat TS niet gelijk contact heeft opgenomen met haar bank, maar zoals Kifid vermeldt “ Die automaat gaf een melding “xxxxx” en gaf haar pas terug. Zij is er daarom van uitgegaan dat opname niet gelukt zou zijn en is zonder verdere actie te ondernemen weggelopen. “
Normaal neem je dan toch niet pas een paar dagen later contact op met je bank.
Zou inderdaad kunnen dat de klant na haar het geld wel heeft meegenomen.
Concreet heeft TS geen opties meer behalve gaan procederen, maar gezien het bewijs is dit enkel kostbaar. Misschien dat de Tros Radar redactie denkt "Oh wat zielig een 61 jarige vrouw" en dat ze er aandacht aan besteden, maar die kans is erg klein. En de vraag is of de bank dan kiest voor coulance (wat ik persoonlijk dan weer erger vind dan gewoon bij hun standpunt blijven).
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
Toch wel; want die rol strekt tot bewijs. En het tegenbewijs is niet geleverd. Als alle handelingen die de automaat hoort te verrichten gewoon zijn verricht (inclusief het openen van de geldlade binnen de reguliere tijd), dan is de kans dat er een ongeregistreerde storing is, vrijwel nihil. Die systemen zijn vrijwel waterdicht dichtgetimmerd.
De geldlade is volgens mij sowieso nooit in beeld bij de camera's van de pinautomaat: de enige hoek van waaruit dat een zinvol beeld oplevert, zou ook het intoetsen van de code en dergelijke in beeld brengen. Dat lijkt me ongewenster dan de huidige situatie.
Ik zie maar twee logische opties:
1) het verhaal van TS klopt niet (dat is de conclusie die de politie ook getrokken heeft);
2) de automaat was gemanipuleerd middels een "opvangbak" op de uitgiftelade.
Dat laatste lijkt me ook nog een vrij reëel optie, alleen is dat zoveel tijd later natuurlijk nooit meer te bewijzen. Voor TS zit er weinig anders meer op dan haar verlies te nemen en het als een wijze les te zien om minder nonchalant te zijn.
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
Wat ik vreemd vind, is dat TS zegt dat de automaat een storingsmelding gaf, maar dat die niet op de logrol staat.
Aan de andere kant, als je 1250 euro wilt verdienen door te beweren dat de automaat het geld niet uitgaf, dan ben je al blij dat de zaak geseponeerd wordt als je tegen de lamp loopt. Je hebt dan immers je geld, waarvan je alleen maar beweerde dat je het niet had. Dan ga je niet nog eens naar het Kifid en als je daar bot vangt ook nog eens op dit forum je verhaal doen. Alleen dat al is voor mij reden om, net als het Kifid, niet te twijfelen aan het verhaal van TS. Maar ja, ze moet wel met sluitend bewijs komen, en dat is dus niet gelukt.
De enige mogelijkheid lijkt me om de camerabeelden van haar opname tot en met de volgende opname nog eens goed te bekijken. Ook al is de geldlade zelf niet in beeld, misschien is er wel te zien dat er een 'loslopende' arm naartoe gaat.
Heel frustrerend allemaal, voor TS. Toch vrees ik dat er niets anders opzit dan het geldelijk verlies voor lief te nemen. Doorzetten kost veel negatieve energie en levert, vrees ik, niks op en de noodzakelijke juridische bijstand kost alleen maar geld. Heel zuur allemaal.
Aan de andere kant, als je 1250 euro wilt verdienen door te beweren dat de automaat het geld niet uitgaf, dan ben je al blij dat de zaak geseponeerd wordt als je tegen de lamp loopt. Je hebt dan immers je geld, waarvan je alleen maar beweerde dat je het niet had. Dan ga je niet nog eens naar het Kifid en als je daar bot vangt ook nog eens op dit forum je verhaal doen. Alleen dat al is voor mij reden om, net als het Kifid, niet te twijfelen aan het verhaal van TS. Maar ja, ze moet wel met sluitend bewijs komen, en dat is dus niet gelukt.
De enige mogelijkheid lijkt me om de camerabeelden van haar opname tot en met de volgende opname nog eens goed te bekijken. Ook al is de geldlade zelf niet in beeld, misschien is er wel te zien dat er een 'loslopende' arm naartoe gaat.
Heel frustrerend allemaal, voor TS. Toch vrees ik dat er niets anders opzit dan het geldelijk verlies voor lief te nemen. Doorzetten kost veel negatieve energie en levert, vrees ik, niks op en de noodzakelijke juridische bijstand kost alleen maar geld. Heel zuur allemaal.
Meiklokje
vindt dit leuk
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
maar ook dat bewijst niets. Ook al zit er aan die loslopende arm een lichaam vast, je bewijst er niet mee dat die loslopende arm het geld van ts pakt
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
Tsja...de logrol is jammergenoeg vrij beperkt.
Als je kijkt naar onderstaande link, dan zie je een voorbeeld van een logrol welke veel uitgebreider is. Deze vermeld bv specifiek het tijdstip dat de geldlade open ging, dat het geld werd uitgenomen etc. Jammer dat dit dus niet uniform is. Hopelijk met de nieuwe Geldmaat automaten wel....
https://www.kifid.nl/wp-content/uploads ... 9-1039.pdf
Als je kijkt naar onderstaande link, dan zie je een voorbeeld van een logrol welke veel uitgebreider is. Deze vermeld bv specifiek het tijdstip dat de geldlade open ging, dat het geld werd uitgenomen etc. Jammer dat dit dus niet uniform is. Hopelijk met de nieuwe Geldmaat automaten wel....
https://www.kifid.nl/wp-content/uploads ... 9-1039.pdf
Erthanax
vindt dit leuk
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
Dat blijk blijkbaar ook uit de log in de casus van TS.
Uit de logrol blijkt dat de geldautomaat gefunctioneerd heeft en binnen bekwame tijd het bedrag heeft uitgegeven.
Re: Rabobank: 1250 euro kwam niet uit de automaat
Het enige vaststaande feit in deze is dat TS fout heeft gehandeld door naar huis te gaan je moet in zo'n geval altijd bij de automaat blijven en het storingsnummer bellen nu dit niet is gedaan kan er niks bewezen worden.
Cornelis7
vindt dit leuk