LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank en automatische incasso

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Angeleyez

Rabobank en automatische incasso

Ongelezen bericht door Angeleyez »

Ik heb een Rabo betaalrekening en dat ging jaren goed. Nu had ik afgelopen zomer ineens een brief van de Rabobank dat ik rood stond (250 euro) en dat dat aangezuiverd moest worden en dat heb ik gedaan,maar kwam de maand erop toch nog iets rood (50 euro). Dit was in verband met een huurincasso die elke maand op de 1e van de maand plaatsvind. Nu ik niet meer rood mag en dus niet rood sta hebben ze de huurincasso helemaal geblokkeerd (ondanks ruim voldoende saldo) en sterker nog... ik kan niets meer laten boeken per automatische incasso (bij ruim voldoende positief saldo) want alles wordt geweigerd (een bedrijf zei dat ze van *interpay* te horen kregen dat een (in dit geval eenmalige) incasso niet mogelijk was). De bank heeft mij nooit op de hoogte gesteld van het hoe en waarom van deze aktie..

Is dit een normale gang van zaken? of hebben ze incasso's bij een positief (blijvend) saldo gewoon uit te voeren?

mvg
Angel

Gast

Re: Rabobank en automatische incasso

Ongelezen bericht door Gast »

Dit is een hele normale gang van zaken.
Wanneer iemand ongeoorloofd rood staat, krijgt hij eerst een brief
dat het aangezuiverd moet worden. kom je daarna nog een keer in het rood komt er een blokkade op de rekening zodat automatische incasso's er niet meer afkunnen. Dit is ter bescherming voor de bank en de klant zelf. Ik heb veel mensen gigantisch in het rood zien komen te staan door de incasso's. Nu krijg je accept giro's thuis gestuurd en kan je zelf bepalen wanneer je ze betaald en dus niet onder 0 komt. wanneer je drie maanden goed 'betaalgedrag' vertoont kan je naar de bank gaan om de blokkade eruit te laten halen. Let wel op zo gouw je weer in het rood komt gaat ie er weer op. ook al is het 1 euro.
misschien is het iets om een klein krediet op je rekening te nemen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Angeleyez

Ongelezen bericht door Angeleyez »

Het doet mij alleen vreemd aan als je altijd iets rood hebt mogen staan en een tijdlang niet rood gestaan hebt er ineens een brief op de mat valt met de waarschuwing van roodstand maar er niet bijstaat dat ALLE incasso's voortaan niet meer uitgevoerd worden (ook niet bij positief blijvend saldo).

In ieder geval weet ik nu hoe de bank redeneert.
Voortaan doe ik gewoon alles per AC.

bedankt nog voor de reactie :)

Saint

Ongelezen bericht door Saint »

Mij is precies hetzelfde overkomen,
Ik heb meer dan 30 jaar een rekening bij de Rabo bank lopen.
Regelmatig stond ik rood maar werden automatische incasso's toch gewoon voldaan.
Vanaf december 2003 kreeg ik ineens bericht van leveranciers dat automatische incasso's niet meer werden voldaan.
Telefonisch onderzoek bij de Rabo bank bevestigde dit.
Men vertelde mij dat, verandering in het beleid, betreffende rood staan was verandert. Dus 30 jaar was het geen probleem en nu ineens wel.
Men had mij niet over het veranderen van dit beleid geïnformeerd.
Ik heb een brief gestuurd naar de Rabo bank om mijn onvrede, over de gang van zaken te vermelden en hen uitgenodigd voor een gesprek hierover. Ik heb nooit een reactie mogen ontvangen.
Telefonische navraag over het uitblijven van een reactie leverde ook niets op. De rabobank die pretendeert er voor de mensen te zijn is niet meer. Het zijn nu een aantal arrogante ingenomen bankiers.

Tijd om te veranderen naar een klantvriendelijke bank of gedragen alle banken zich zo???????????

kiekje

Ongelezen bericht door kiekje »

hoi saint ik had een vraagje vanaf waneer heeft de rabo dit beleid doorgevoerd wand ik snap er ook niets meer van ik okt vorig jaar brief gekregen dat ik 40 euro over de limiet was 1 dag moest aanzuiveren ben percies 1 dag erover heen geweest dus niets aan de hand in dec was ik er met 500 euro over heen dus ik zat te wachten op de brief maar geen brief van de bank ik snap het niet waarom de ene keer wel en de andere keer niet dus mijn vraag vanaf waneer hebben ze dat doorgevoerd

Saint

Ongelezen bericht door Saint »

Hoi Kiekje,

Bij speelde dit voor de eerste keer in dec 2003.
Een niet erg behulpzame dame aan de telefoon deed mij deze mededeling.
Wanneer het beleid is aangepast wilde (kon) zij mij niet zeggen.
De reden die zij opgaf was dat men het roodstaan niet meer tollereerde. Ik heb haar proberen duidelijk te maken dat ik daar wel altijd netjes debit rente voor betaald heb en dat dat mijn keuze was om op die manier te bankieren. Maar daar had zij geen boodschap aan.
Na mij in januari en februari netjes te hebben gedragen ben ik vandaag weer met dit probleem geconfronteerd.
Ik wel graag van bank veranderen, wie heeft goede ervaringen met een andere bank dan de rabo bank.

Saint

Cin

Ongelezen bericht door Cin »

ook wij hebben dit meegemaakt. En er is dus geen sprake van een evt mogelijkheid voor een klein krediet want dat doen ze dus niet meer. Je kunt een krediet krijgen van let wel: 2500 euro!!!!! ja hoe krijg je de mensen in de schulden.

Ook wij kregen een brief, aangezuiverd en vervolgens wederom een klein bedrag in het rood en een blokkade erop. Maar wij konden dit bedrag weer aanzuiveren en 1 telefoontje en ze haalden de blokkade eraf....

Maar het is niet prettig als dit je overkomt. En dan nog niet te spreken van de kredieten die zo belachelijk hoog zijn dat als je je financien niet in de hand kunt houden, zo een torenhoge schuld hebt.

mirjammetje

Ongelezen bericht door mirjammetje »

Dat is dus onzin Cin. Iedereen gaat er maar vanuit dat een bank dit wel pikt..Feit is dat je als volwassenen afspraken maakt over t gebruik van je rekening. Dus, EUR 1000,- rood staan is ook EUR 1000,- en geen EUR 1200,-. Vandaar die maatregelen. Ik zie genoeg klanten die ook zo redeneerden en waarbij al die automatische incasso's doorgingen. Die zijn nog jaren aan het afbetalen...
Zie je het al voor je, je geeft een vriend/vriendin je bankpas met pin-code en spreekt af dat ze elke maand EUR 400,- van je rekening mag afhalen. Na een paar maanden blijkt hij/zij elke maand EUR 800,- af te halen. Dat was toch niet de afspraak ofwel????

mirjammetje

Ongelezen bericht door mirjammetje »

Dat is dus onzin Cin. Iedereen gaat er maar vanuit dat een bank dit wel steelt..

Hmmmmmm, accepteert moest dit natuurlijk zijn.. sorry

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ook mij is dit overkomen. Ik heb enige tijd geleden een brief ontvangen van de Rabo dat ik mijn saldo aan moest zuiveren (het ging geloof ik om een paar euro). Mijn salaris werd daags daarna gestort, dus geen vuiltje aan de lucht. Dacht ik.

Want hoewel ik meer dan genoeg saldo op mijn rekening had, werd de rekening toch geblokkeerd, behalve natuurlijk voor Rabo-incasso. Want dan is het opeens wel mogelijk om automatisch te incasseren.

Omdat de Rabo het met de eigen afschrijvingen niet zo nauw neemt (steeds enkele dagen vroeger dan de valuteringsdatum), weet ik haast wel zeker dat ik de limiet toch weer zal overschrijden. Ik zal alles dus zoveel mogelijk laten omzetten in AC´s. En zodra het mogelijk is, stap ik over naar een andere bank. Niet dat ik verwacht dat een andere bank soepeler omspringt met A.I., maar ik vind de Rabo gewoon een hele vervelende bank/tussenpersoon met een klantonvriendelijke klantenservice (service? Hm... staat dat niet bij mijn oma in de kast?).

Uiteraard hoor je de limiet niet te overschrijden. Maar als dat ook meteen weer wordt aangevuld, hoort de Rabo niet te zeuren. Er wordt tenslotte ook goed aan verdiend.

Gesloten