LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank Ibannummers foutief veranderd

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Miranda32

Rabobank Ibannummers foutief veranderd

Ongelezen bericht door Miranda32 »

De Rabobank heeft ( waarschijnlijk ) bij de invoering naar de IBAN onze spaarrek. nummer gewijzigd in een Ing nummer.
Daardoor heb ik geld naar mijn spaarrekening overgeboekt ( op onze eigen naam ) en is er een groot bedrag overgoeboekt naar een volkomen onbekend nummer ( met kompleet andere naam ) in plaats van mijn spraar rekening .
Heeft nog iemand dit gehad ?

bprosman

Re: Rabobank Ibannummers foutief veranderd

Ongelezen bericht door bprosman »

Controleer je op het moment van overboeking niet het rekeningnummer ?
Als het echt naar ING gegaan is komt het meestal binnen een dag of paar dagen terug omdat het rekeningnummer en de naam niet matched.

Miranda32

Controleer jij je eigen bankrekeningnummer : Bij eigen bank die er al zolang internet bankieren bestaat erin staat ? bij elke overboeking ?

Het bedrag is overgemaakt naar een ING rekening naar een organisatie die de ICCO heet, nooit van gehoord, het geld werd ook niet terug geboekt.
Een zeer lieve dame van de ICCO is op zoek gegaan, heeft gebeld met de Rabobank.
Op internet gezocht weer naar de Rabo gebeld, het advies was : " dan stort u het toch terug ". omdat er aan deze organisatie ook giften geschonken kan worden, was dat niet logisch. Uiteindelijk heeft deze dame mijn telefoonnummer gekregen van de Rabobank.

En Ja ik controleer meestal of het geld dan ook op mijn spaarrekening komt, alleen in dit geval waren er erg veel stortingen en opnames zowel privé als zakelijk.

Ik ben ongeveer 45 jaar bij de Rabobank, internet bankier de laatste 12,5 jaar dagelijks zakelijk en privé, mijn adres boek staat vol met nummers er is tot nog toe NOG NOOIT iets fout gegaan.
Nu wel 2x en beide vind ik deze zeer ernstig voor een bank.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Ik heb zeer mijn twijfels over de schuldvraag bij het omzetten naar een ander nummer. Bij mij weten dien je zelf het rekeningnummer waarnaar je geld overboekt om te zetten.
Mocht het inderdaad een fout van de Rabo bank zijn dienen zij ook voor de schade op te draaien.

Jantje7

Miranda32

Dit is een Rabobank bericht: na te lezen op internet:

De Rabobank heeft uw Nederlandse rekeningnummers in Rabo Mobielbankieren, Rabo Internetbankieren en Rabofoon omgezet in IBAN. Dit geldt voor uw eigen rekeningnummers en rekeningnummers waarnaar u overboekt. Ook de rekeningnummers in uw adresboek in Rabo Internetbankieren zijn eenmalig omgezet in IBAN. Controleer bij een betaling of het gebruikte IBAN juist is en pas het zo nodig aan voordat u de opdracht verzendt.

Niet de klant maar de Rabobank zette dus de nummers om : ongevraagd.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Miranda32 schreef: Niet de klant maar de Rabobank zette dus de nummers om : ongevraagd.
Ze zijn inmiddels ook gestopt met het automatisch omzetten van bankrekeningnummers.

Mogelijk omdat er (terecht of onterecht) verwijten kwamen.

asterix346

Ongelezen bericht door asterix346 »

Miranda32 schreef:Dit is een Rabobank bericht: na te lezen op internet:

De Rabobank heeft uw Nederlandse rekeningnummers in Rabo Mobielbankieren, Rabo Internetbankieren en Rabofoon omgezet in IBAN. Dit geldt voor uw eigen rekeningnummers en rekeningnummers waarnaar u overboekt. Ook de rekeningnummers in uw adresboek in Rabo Internetbankieren zijn eenmalig omgezet in IBAN. Controleer bij een betaling of het gebruikte IBAN juist is en pas het zo nodig aan voordat u de opdracht verzendt.

Niet de klant maar de Rabobank zette dus de nummers om : ongevraagd.
Bij omzetting naar IBAN wordt er alleen informatie aan de voorkant van het rekeningnummer toegevoegd. Is in uw geval het rekeningnummer in uw adresboek veranderd in een volledig ander, u onbekend nummer?
Zo ja, wat was dan de verklaring van de Rabobank?

Harrie Kierie

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Miranda32 schreef:Controleer jij je eigen bankrekeningnummer : Bij eigen bank die er al zolang internet bankieren bestaat erin staat ? bij elke overboeking ?
Ja

Miranda32

Heel knap vind ik iemand die elke keer weer alles controleerd, ik controleer best veel,Ik typ ook altijd zelf het internetadres in.Ik controleer altijd of ik een veilige verbinding heb.
Maar ik heb bv al 25 jaar mijn moeder op nummer 1 in mijn telefoon, ik heb zo ver ik weet nog nooit iemand anders aan de telefoon gekregen.
Ik boek al 12 jaar met grote regelmaat geld over naar mijn spaarrekening, zo ook al 12 jaar naar een aantal bedrijven waaarbij we inkopen. ( gemiddelt 40 betalingen per week ) en het is nog nooit fout gegaan.
Ergens in de loop van die periode ben ik blijkbaar minder scherp geworden, misschien vertrouw ik dan toch teveel op de kennis en kunde bij de Rabobank ?
Misschien.

Miranda32

Maar goed voor mij alles wel:
De bijzonder dame : de enige die geen enkel belang had, die bij de ICCO werkt.

Die opgebeld heeft naar de Rabobank of ze contact met mij op wilde nemen zodat zij kon vragen of dit een bewuste storting was .

Die op internet naar ons aan het zoeken is geweest. die nogmaals naar de Rabobank heeft gebeld.
Mijn telefoonnummer heeft gekregen en mij heeft gebeld.

DIE dame heeft ons geld teruggestort.
Deze vriendelijke, betrokken, ondernemende en vasthoudende dame ben ik zeer dankbaar.

Miranda32

Ik zou nog wel graag in contact komen met mensen die ook iets dergelijks hebben meegemaakt in het afgelopen jaar.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Ben blij te lezen dat het is teruggestort. Waren alle mensen maar zo eerlijk, en niet zoals de mevrouw uit Friesland die € 12.000,- is kwijtgeraakt.

Jantje7

asterix346

Miranda32 schreef:Ik zou nog wel graag in contact komen met mensen die ook iets dergelijks hebben meegemaakt in het afgelopen jaar.
Het zal in ieder geval niet dagelijks voorkomen. Dus de kans hier iemand te treffen die hetzelfde is overkomen lijkt mij klein.

Je zou wel eens goed kunnen analyseren wat er nu precies gebeurd is. Er spelen blijkbaar twee dingen: overboeking naar een foutief nummer en wissen van een adresboek. Welk van die twee dingen is eerder is eerder gebeurd?

Miranda32

De foutieve overboeking was eerst de overboeking is met nog een andere overboeking tegelijkertijd gemaakt en verzonden, deze is goed aangekomen.
ICCO had ik nog nooit van gehoord en hun bankrekening nummer was niet bij mij bekend.
Het wissen van het telefoonboek zit +/- een maand tussen.
Onze spaarrekening staat om mijn man en mijns naam, van onze betaal rekening naar onze spaarrekeningword al 12 jaar overboekingen gedaan.
( onze naam lijkt niet op ICCO )
Nog hiervoor nog hierna is er iets vreemds gebreurd met mijn overboekingen.( niet prive niet zakelijk )
Ondeskundig als ik ben kan ik het fout hebben: Als ik een virus zou kunnen maken, die zover in een computer door kan dringen dat deze meekan liften in internetbankieren dan zou ik zorgen dat dit virus op een rekening stond waar ik het eraf kan halen.

Miranda32

Asterix als jij iets ziet wat ik over het hoofd zie wil ik dat heel graag weten.
Ik ben geen computer deskundige, ik heb ondertussen wel hier en daar geeinformeerd, op mijn computer staan alle gegevens van de beveiliging; wat deze is tegengekomen wat verwijderd is, de comp. heeft een standaart controlle per dag en een grondige wekelijkse controlle.
In die info. ben ik niets vreemds tegengekomen.
Ik heb in de augustus/ september maand ook geen problemen gehad op mijn computers.

Als iemand mij duidelijkheid in deze kan geven ben ik daar zeer erkentelijk voor: En voor de volledigheid; als dit wel kan gebeuren en iemand mij uit kan leggen hoe wil ik dat natuurlijk ook graag weten.
Miranda

asterix346

Miranda32 schreef:Asterix als jij iets ziet wat ik over het hoofd zie wil ik dat heel graag weten.
Ik ben geen computer deskundige, ik heb ondertussen wel hier en daar geeinformeerd, op mijn computer staan alle gegevens van de beveiliging; wat deze is tegengekomen wat verwijderd is, de comp. heeft een standaart controlle per dag en een grondige wekelijkse controlle.
In die info. ben ik niets vreemds tegengekomen.
Ik heb in de augustus/ september maand ook geen problemen gehad op mijn computers.

Als iemand mij duidelijkheid in deze kan geven ben ik daar zeer erkentelijk voor: En voor de volledigheid; als dit wel kan gebeuren en iemand mij uit kan leggen hoe wil ik dat natuurlijk ook graag weten.
Miranda
Ik denk niet dat het iets met virussen te maken heeft. Zeker niet als alles daarna weer goed is gegaan. Je hebt, toen de foutieve overboeking duidelijk werd, niet meer kunnen controleren wat er in je adresboek stond?

Miranda32

Ik heb daarna niet gecontroleerd omdat ik niet degene ben die het heeft opgemerkt, toen ik erop geatendeerd werd was mijn adres boek al leeg.

asterix346

Dan vrees ik dat je nooit meer zal achterhalen wat er gebeurd is.

Wat je eventueel nog kan doen (of misschien al gedaan hebt) is het rekeningnummer van je spaarrekening nogmaals in je adresboek zetten, indien mogelijk zonder de IBAN voorvoegsels. En dan eens kijken wat er gebeurt als je naar dat nummer een (kleine) betaling doet. Klopt het nog als je het naar de bank stuurt. Klopt het op je overzichten. Komt het aan op je spaarrekening?

Miranda32

Ik heb bericht van de Rabobank: ik heb het Robinhood virus: dit virus heeft 1 van mijn overgeboekte bedragen op een willekeurig goed doel gestort, daarvoor is er nooit iets fout gedaan daarna ook niet, alle betalingen gaan gingen en gaan verder goed.
Jammer dat de Rabobank niet kan aangeven van welke computer ik heb overgeboekt, wel fijn dat ze het antwoord binnen 24 uur konden geven.
Om alle ( waarschijnlijk onmogenlijke ) risico's uit te sluiten dat de Rabobank een virus heeft, heb ik onze verzekeringen alvast weggehaald en de komende weken zullen we onze prive en zakelijke rekeningen daar ook weghalen.
Na 45 jaar Rabobank, verzekeringen hypotheken, wist ik ook binnnen 24 uur dat Robin Hood een sprookje is en de waarschijnlijkheid dat een virus mijn geld niet overboekt naar onze oude vertrouwde spaarrekening maar naar een goed doel, de medewerkers van diezelfde bank geen contact met mij opnemen als de medewerker van dit goede doel de storting niet vertrouwd, maar wel mijn telefoonnummer geeft, dat het wissen van mijn adres boek er misschien wel niets mee te maken heeft.
Maar ik heb nu wel genoeg sprookjes heb gehoord.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Om alle ( waarschijnlijk onmogenlijke ) risico's uit te sluiten dat de Rabobank een virus heeft
Ik neem aan dat je ook je eigen PC's gescanned hebt met een goede virusscanner.

Gesloten