LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
bprosman

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door bprosman »

Zelfs bij een lage risicoclassificatie hoor je geen risico's te nemen als het niet noodzakelijk is.
Klopt maar het heeft ook geen zin om je voordeur (bank) met 25 sloten af te sluiten en de achterdeur (de wel, of meer risicovolle zaken ) wagenwijd open te laten staan.

Er wordt nog altijd meer identiteitsfraude gepleegd door gestolen of geleende identiteitspapieren die veel mensen overal nonchalant laten slingeren dan door bank-scans.

Zoals je zelf zegt , 100% veiligheid bestaat niet , dan zou ik eerder meer energie stoppen in mensen te waarschuwen hun ID papieren goed op te bergen.

Twosocks

Ongelezen bericht door Twosocks »

bprosman schreef:
Zelfs bij een lage risicoclassificatie hoor je geen risico's te nemen als het niet noodzakelijk is.
Klopt maar het heeft ook geen zin om je voordeur (bank) met 25 sloten af te sluiten en de achterdeur (de wel, of meer risicovolle zaken ) wagenwijd open te laten staan.

Er wordt nog altijd meer identiteitsfraude gepleegd door gestolen of geleende identiteitspapieren die veel mensen overal nonchalant laten slingeren dan door bank-scans.

Zoals je zelf zegt , 100% veiligheid bestaat niet , dan zou ik eerder meer energie stoppen in mensen te waarschuwen hun ID papieren goed op te bergen.
Nou, prima, ik zou zeggen doet U wat U denkt dat nodig is, ik doe het mijne........

Lisare

Ongelezen bericht door Lisare »

Twosocks schreef:
Lisare schreef:Ik werk zelf in de financiele wereld en vraag altijd om een kopie legitimatie. Wil je mij die niet geven dan doen we geen zaken...... simpel.

Ik werk op basis van vertrouwen en als jij mij niet vertrouwd gaan we ook geen zaken doen.

Lekker duidelijk en transparant.

Er zijn gelukkig genoeg alternatieven dus verplicht is er niets.....

Succes met jullie discussie (zucht).
Tja, wat moet ik hiermee? U schrijft dat U geen zaken doet als iemand geen kopie wil geven. Dus U verplicht het. Vervolgens schrijft U: "Er zijn gelukkig genoeg alternatieven dus verplicht is er niets....."

Lekker duidelijk!

Er is wetgeving hierover. Daar dient U zich aan te houden. U staat niet boven de wet..... Bovendien: Vertrouwen? Bankmedewerkers die liegen over wetgeving vertrouw ik niet. Vertrouwen krijg je niet zomaar, dat moet je verdienen.......

Ik volg de wet, ik maak namelijk gebruik van de mogelijkheid om te kiezen voor deze optie. Dat is wettelijk gewoon toegestaan. Ik vraag het netjes aan mijn klant. Wil die geen kopie geven dan even goede vrienden maar gaan we geen zaken doen.

Er zijn andere aanbieders die misschien wel alle gegevens gaan overschrijven en/of afdekken, dat is wat ik bedoel met andere alternatieven. Aan u de keuze.......

Discussie is wat mij betreft zinloos. Als klant maak je zelf de keuze of je je wilt conformeren aan het beleid van de bank of adviseur. Wil je dat niet dan zoek je een ander maar ga niet proberen het beleid te veranderen. Succes in uw strijd.......

Twosocks

Lisare schreef:Ik volg de wet, ik maak namelijk gebruik van de mogelijkheid om te kiezen voor deze optie. Dat is wettelijk gewoon toegestaan. Ik vraag het netjes aan mijn klant. Wil die geen kopie geven dan even goede vrienden maar gaan we geen zaken doen.

Er zijn andere aanbieders die misschien wel alle gegevens gaan overschrijven en/of afdekken, dat is wat ik bedoel met andere alternatieven. Aan u de keuze.......

Discussie is wat mij betreft zinloos. Als klant maak je zelf de keuze of je je wilt conformeren aan het beleid van de bank of adviseur. Wil je dat niet dan zoek je een ander maar ga niet proberen het beleid te veranderen. Succes in uw strijd.......
U stelt dat het maken van een kopie wettelijk is toegestaan. Dat klopt inderdaad. Het kopiëren van bijzondere persoonsgegevens is echter verboden! U heeft daar dus helemaal geen keuzepunt in. Dat is net het punt dat ik aankaart.
U stelt dat discussie zinloos is. Kennelijk niet, want U handelt in strijd met de wet en bent niet goed op de hoogte van de regelgeving.
Ook vergeet U dat het hier ook gaat om bestaande klanten. Ik ben al ruim 35 jaar klant bij de ING.

Lisare

Ik doe helemaal niets onwettelijks. Vanaf 01-01 werken wij niet meer op provisie maar alleen nog op basis van een overeenkomst tot dienstverlening die wij met de klant aangaan. Bij het aangaan van de overeenkomst is het voor ons zelfs verplicht om de identiteit vast te stellen.

Ik vraag (dat is wat anders dan verplichten) de klant om een kopie legitimatiebewijs. Als hij die niet wil aanleveren dan is dat prima en mag hij een andere adviseur zoeken. Als hij per se gegevens wil afdekken dan mag hij ook een andere adviseur zoeken omdat dat bij mij al een slecht gevoel geeft.

Aangezien ons werk is gestoeld op vertrouwen is mijn beleid dat ik een klant mag weigeren als mijn gevoel bij die klant niet goed is. Daar veranderd niemand wat aan.

Als je overigens iets citeert stel mensen dan in de gelegenheid het hele stuk te lezen.

http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_ko ... bewijs.pdf
Zie 2.1 Wettelijke verplichting
Het bestaan van een wettelijke verplichting is relevant in bijvoorbeeld arbeidsrelaties en in de
financiële dienstverlening.
Kortom, naar de letter van de wet zie ik wel enige aanknopingspunten in uw relaas, naar de geest van de wet echter niet. Nogmaals succes met uw strijd......

Twosocks

Lisare schreef:Als je overigens iets citeert stel mensen dan in de gelegenheid het hele stuk te lezen.
http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_ko ... bewijs.pdf
Als U de moeite neemt om even terug te kijken naar mijn post van 25 maart 2013 17:56, dan zal U zien dat ik aldaar exact dezelfde link gepost heb. Uw verwijt is derhalve onterecht.
Lisare schreef:Bij het aangaan van de overeenkomst is het voor ons zelfs verplicht om de identiteit vast te stellen.
Klopt. Dat hoort U te doen door een legitimatiebewijs in te zien. Een kopie maken is echter niet door de wetgever verplicht!
Lisare schreef:Ik vraag (dat is wat anders dan verplichten) de klant om een kopie legitimatiebewijs. Als hij die niet wil aanleveren dan is dat prima en mag hij een andere adviseur zoeken. Als hij per se gegevens wil afdekken dan mag hij ook een andere adviseur zoeken omdat dat bij mij al een slecht gevoel geeft.
Sorry, maar aan vragen is geen actie verbonden indien aan de vraag niet voldaan wordt. Er is in uw geval dus wel degelijk sprake van een verplichting!
Lisare schreef:Ik doe helemaal niets onwettelijks.
Omdat het maken van een kopie van een identiteitsdocument onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens valt, moet er hiervoor een grondslag zijn. Deze kan bestaan uit een verplichting door de wetgever. Voor banken is er echter geen verplichting via de wet.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... waren.html
Een andere grondslag kan zijn, de uitvoering van een overeenkomst. Dat is dan ook wat diverse banken doen. Zij hebben de verplichting een kopie te laten maken opgenomen in hun algemene voorwaarden.
Dat mag kennelijk. Er is dus sprake van een voorwaarde in de algemene voorwaarden. Echter!
Het College BP heeft nu vastgelegd dat die voorwaarde geen betrekking mag hebben op de bijzondere persoonsgegevens die op het identiteitsbewijs voorkomen, zoals het BSN (Burger Service Nummer). Die mag alleen (mee-)gekopieerd worden als het gaat om de uitvoering van een wettelijke plicht. Hetzelfde geldt voor het kopiëren van foto's.
Als U dus toch de betreffende bijzondere persoonsgegevens kopieert, dan pleegt U wel degelijk een onwettige handeling.
Lisare schreef:Zie 2.1 Wettelijke verplichting
Het bestaan van een wettelijke verplichting is relevant in bijvoorbeeld arbeidsrelaties en in de
financiële dienstverlening.
Wat wil U met dit citaat duidelijk maken?
Financiële instellingen zijn verplicht de gegevens van uw identiteitsbewijs te controleren en vast te leggen. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT). Het maken van een kopie is niet door de wetgever verplicht. (Voor bron: zie link hierboven).
Lisare schreef:Kortom, naar de letter van de wet zie ik wel enige aanknopingspunten in uw relaas, naar de geest van de wet echter niet.
Wellicht dat een herpost van een eerder citaat U meer helderheid verschaft. Dit is een citaat van advocatenkantoor Blauw Tekstra Uding N.V.:
Bijzondere gegevens
Omdat het maken van een kopie van een identiteitsdocument onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens valt, moet er hiervoor een grondslag zijn. Bekend is de wettelijke plicht van de werkgever om een kopie van het identiteitsbewijs van zijn werknemers te bewaren. Een andere grondslag kan zijn, de uitvoering van een overeenkomst. De voorwaarde die daarin is opgenomen is dan het maken van een kopie. Het College BP heeft nu vastgelegd dat die voorwaarde geen betrekking mag hebben op de bijzondere persoonsgegevens die op het identiteitsbewijs voorkomen, zoals het BSN (Burger Service Nummer). Die mag alleen (mee-)gekopieerd worden als het gaat om de uitvoering van een wettelijke plicht. Hetzelfde geldt voor het kopiëren van foto's.
Als een bedrijf dus een kopie wil maken van (bijvoorbeeld) je paspoort en het gaat daarbij alleen om de uitvoering van een overeenkomst die je met dat bedrijf gesloten hebt en in de voorwaarden is opgenomen dat die kopie noodzakelijk is, dan zou je dus je BSN en je pasfoto mogen afdekken (tenzij er tevens sprake is van een wettelijke plicht).
Bron: http://www.btu-advocaten.nl/nieuws/kopi ... iet-zomaar

Lisare

U snapt het niet of u wilt het niet snappen.

U haalt verplichting en mogelijkheid door elkaar.

Ik verplicht mijn klant niets. Ik geef alleen aan dat wanneer hij niet volgens mijn beleid een kopie legitimatie wenst aan te leveren dat ik dan geen zaken met hem doe. Ik wil u ook wel uitleggen waarom.

Ik ben gebonden aan de regels van de AFM (ik ben geen bank maar financieel adviseur) en deze verplicht mij, overigens geheel terecht, een dossier van mijn klant op te bouwen. Wanneer dit dossier niet compleet is dan kan ik, in het uiterste geval, een boete tegemoet zien van tenminste € 10.000. U zult begrijpen dat ik daar niet op zit te wachten.

Ik kies er dus heel bewust voor alleen zaken met klanten te doen die mij in staat stellen mijn dossier op een deugdelijke manier op te bouwen.

Nogmaals, er is geen verplichting maar slechts een conformeren aan mijn beleid. Mocht de klant dit niet willen dan nemen we afscheid van elkaar. Duidelijk en transparant lijkt mij.....
Laatst gewijzigd door Lisare op 27 mar 2013 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Twosocks schreef:
Lisare schreef:Bij het aangaan van de overeenkomst is het voor ons zelfs verplicht om de identiteit vast te stellen.
Klopt. Dat hoort U te doen door een legitimatiebewijs in te zien. Een kopie maken is echter niet door de wetgever verplicht!
@Twosocks,
En als de wetgever de bank vraagt aan te tonen, dat aan de zorgplicht/legitimatieplicht is voldaan, hoe toont de bank dat dan aan als er geen kopie is gemaakt van de legitimatie?

Twosocks

Standpunt Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid:

Geachte xxxxxxxxxx,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u aangeeft dat de ING bank dreigt uw rekeningen te blokkeren als u geen kopie van uw paspoort laat maken. U heeft begrepen dat banken niet verplicht zijn om een kopie van het paspoort te maken. U vraagt hoe dit nu precies zit.

Banken en financiële dienstverleners zijn niet verplicht om een kopie of een scan van uw identiteitsbewijs te maken. Financiële instellingen zijn wel verplicht de gegevens van uw identiteitsbewijs te controleren en vast te leggen. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).

Banken dienen de identiteit vast te stellen en op een toegankelijke manier vast te leggen. Zij hoeven dit (het vastleggen van de gegevens) niet te doen dmv het maken van een kopie, het kan dus ook op een andere manier op grond van de wet. Veel instellingen hebben echter als beleid dat zij de id-gegevens vastleggen d.m.v. het maken van een kopie. Dit komt niet voort uit de wet, maar uit interne richtlijnen.

Verder heeft u de mogelijkheid om op de kopie te schrijven dat het een kopie betreft, voor wie het bedoeld is en de datum waarop u de kopie afgeeft. U kunt ook uw pasfoto afschermen of onzichtbaar maken.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Standpunt CBP:

In de richtlijnen van het CBP, "Identificatie en verificatie van persoonsgegevens", http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_ko ... bewijs.pdf, staat vermeld op pagina 13, art. 4.1:

"De Wbp kent een aantal categorieën persoonsgegevens die in beginsel niet mogen worden verwerkt. Daarvan een kopie of scan maken is dus eveneens verboden."

"Bij een verzoek om legitimatie en eventueel een ‘kopietje paspoort’ is met name het begrip ‘ras’ van belang. Dit begrip moet ruim worden uitgelegd en omvat zowel iemands nationaliteit als kenmerken waaruit zijn of haar etnische afkomst kan worden afgeleid, zoals bij een pasfoto. Daarom mag een pasfoto niet zomaar worden gekopieerd."

"Bij het vragen om een legitimatie moeten bedrijven en organisaties in de private sector zich houden aan het verbod op het verzamelen en gebruiken van rasgegevens en nummers als een BSN. Als geen uitzondering bestaat op het verbod op het verzamelen van deze gegevens, moeten deze bij het maken van een kopie of scan altijd worden afgeschermd of onleesbaar worden gemaakt."

Voor deze situatie is een publicatie te vinden op de website van advocatenkantoor Blauw Tekstra Uding N.V.:

Bijzondere gegevens

Omdat het maken van een kopie van een identiteitsdocument onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens valt, moet er hiervoor een grondslag zijn. Bekend is de wettelijke plicht van de werkgever om een kopie van het identiteitsbewijs van zijn werknemers te bewaren. Een andere grondslag kan zijn, de uitvoering van een overeenkomst. De voorwaarde die daarin is opgenomen is dan het maken van een kopie. Het College BP heeft nu vastgelegd dat die voorwaarde geen betrekking mag hebben op de bijzondere persoonsgegevens die op het identiteitsbewijs voorkomen, zoals het BSN (Burger Service Nummer). Die mag alleen (mee-)gekopieerd worden als het gaat om de uitvoering van een wettelijke plicht. Hetzelfde geldt voor het kopiëren van foto's.
Als een bedrijf dus een kopie wil maken van (bijvoorbeeld) je paspoort en het gaat daarbij alleen om de uitvoering van een overeenkomst die je met dat bedrijf gesloten hebt en in de voorwaarden is opgenomen dat die kopie noodzakelijk is, dan zou je dus je BSN en je pasfoto mogen afdekken (tenzij er tevens sprake is van een wettelijke plicht).

Bron: http://www.btu-advocaten.nl/nieuws/kopi ... iet-zomaar

Twosocks

Samenvattend: Banken mogen een kopie verlangen via hun algemene voorwaarden. Zij zijn dan wel verplicht de pasfoto en het BSN af te dekken. Zij mogen dit niet weigeren. Ook moeten zij toestaan om op de kopie te schrijven dat het een kopie betreft, voor wie het bedoeld is en de datum waarop u de kopie afgeeft.

Gesloten