| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rare vragen Bank bij omzetting hypotheek?!
Rare vragen Bank bij omzetting hypotheek?!
Ik ben mijn aflossingsvrije hypotheek naar een bankspaarhypotheek aan het omzetten.
Nu wil mijn adviseur allerlei hele persoonlijke dingen weten voor zijn adviesrapport, terwijl hij aangeeft dat het omzetten geen punt is aanzien ik al klant bij ze ben en heb nog maar een kleine hypotheek en een huis met veel overwaarde.
Welke gegevens zijn echt nodig voor het omzetten van deze hypotheekvorm? En ben je verplicht inzage te geven in je hele financiele huishouding (wat voor spaargeld je nog hier en daar hebt of andere financiele middelen) en je prive leven (wat zijn je hobby's en wanneer heb je je partner leren kennen etc?)
Ik vind dit erg vreemd allemaal. Hoor het graag!
Nu wil mijn adviseur allerlei hele persoonlijke dingen weten voor zijn adviesrapport, terwijl hij aangeeft dat het omzetten geen punt is aanzien ik al klant bij ze ben en heb nog maar een kleine hypotheek en een huis met veel overwaarde.
Welke gegevens zijn echt nodig voor het omzetten van deze hypotheekvorm? En ben je verplicht inzage te geven in je hele financiele huishouding (wat voor spaargeld je nog hier en daar hebt of andere financiele middelen) en je prive leven (wat zijn je hobby's en wanneer heb je je partner leren kennen etc?)
Re: Rare vragen Bank bij omzetting hypotheek?!
Wees blij met zo'n adviseur. Die probeert je een hardstikke persoonlijk advies te geven 
Sjaak1311 schreef:Ik ben mijn aflossingsvrije hypotheek naar een bankspaarhypotheek aan het omzetten.
Dit is de nieuwe aanpak van de banken.
Bij het afsluiten van een hypotheek krijg je te maken met een persoonlijk hypotheekadvies.
Dit houd in, dat je toch een beetje jouw privé situatie moet blootleggen.
Dit advies moet je ook nog tekenen.
Dit soort beleid heeft op het ogenblik de ING.
Zoals GjvdZ al heeft opgemerkt, is dit een echt persoonlijk advies.
ok, dat snap ik, maar zeker dat 'moeten blootleggen' en 'moeten tekenen' geeft me een rare smaak in de mond. Het acceptatiebeleid voor dit is toch niet meer dan een administratieve omzetting aangezien ik bij dezelfde bank een hypotheek omzet?
En prima zo'n persoonlijk advies, maar dit soort vragen hebben helemaal niets meer te maken met geldlening en onderpand. Ik krijg het gevoel dat ze zich helemaal tot op het uiterste willen indekken met allerlei info, waardoor, mocht het in de toekomst anders gaan, ze je van alles voor de voeten kunnen werpen. "Aha, u gaat uit elkaar! En u kende elkaar al 20 jaar toen u de hypotheek wilde omzetten en gingen wij van een gelukkig huwelijk uit! Dus u bent de klos!" Of "Ja, nu zit u thuis met een hernia, afgekeurd, maar u heeft bij het omzetten toendertijd ook aangegeven dat u hobby tuinieren was. Ja, dan is het u schuld en zijn we minder flexibel." Enz. enz.
Ik vraag me de werkelijke toetsingseisen af die men mag stellen om een aflossingsvrije hypotheek om te zetten naar een bankspaarhypotheek, zonder al die leuke weetjes voor de geldverstrekker.
En of ze je aanvraag ook kunnen weigeren als je bijvoorbeeld een vraag van hen weigert te beantwoorden.
En prima zo'n persoonlijk advies, maar dit soort vragen hebben helemaal niets meer te maken met geldlening en onderpand. Ik krijg het gevoel dat ze zich helemaal tot op het uiterste willen indekken met allerlei info, waardoor, mocht het in de toekomst anders gaan, ze je van alles voor de voeten kunnen werpen. "Aha, u gaat uit elkaar! En u kende elkaar al 20 jaar toen u de hypotheek wilde omzetten en gingen wij van een gelukkig huwelijk uit! Dus u bent de klos!" Of "Ja, nu zit u thuis met een hernia, afgekeurd, maar u heeft bij het omzetten toendertijd ook aangegeven dat u hobby tuinieren was. Ja, dan is het u schuld en zijn we minder flexibel." Enz. enz.
Ik vraag me de werkelijke toetsingseisen af die men mag stellen om een aflossingsvrije hypotheek om te zetten naar een bankspaarhypotheek, zonder al die leuke weetjes voor de geldverstrekker.
En of ze je aanvraag ook kunnen weigeren als je bijvoorbeeld een vraag van hen weigert te beantwoorden.
Ik ken de vragen niet, maar normaal zijn deze niet zo zeer prive gevoelig, om deze niet op tafel te leggen.
Je moet wat het financiële betreft wel met de billen bloot.
Er wordt tevens rekening mee gehouden, ook heb je nu een lopende hypotheek, of je deze ook in de toekomst kan betalen, als je bv. AOW of pensioen krijgt.
Wat het voor een gevolg heeft, om aan deze procedure niet mee te werken, kan ik niet zeggen, heb ik geen ervaring.
Succes met de afhandeling
Er wordt tevens rekening mee gehouden, ook heb je nu een lopende hypotheek, of je deze ook in de toekomst kan betalen, als je bv. AOW of pensioen krijgt.
Wat het voor een gevolg heeft, om aan deze procedure niet mee te werken, kan ik niet zeggen, heb ik geen ervaring.
Als er ergens in dit geval een verzekering afgesloten wordt, kan er ook een gezondheidsverklaring aan te pas komen, en die heeft meestal redelijke privé vragen?nevermind schreef:Ik ken de vragen niet, maar normaal zijn deze niet zo zeer prive gevoelig, om deze niet op tafel te leggen.
-
Teunbosseman
- Contacteer:
Dat er soms prive vragen benodigd zijn kan ik begrijpen voor bv een gezondheisverklaring maar zij hebben geen kont te maken hoelang je je partner al kent of dat soort vragen.
Nog ff dan vragen ze hoevaak je sex hebt en in welke posities opdat teveel sex wel eens voor dit of dat kan zorgen icm standje onmogelijk.
Onderstaand precies zoals ik ook zou denken......waar is deze info voor benodigd ? Lange termijn ? Laten ze eerst voor lange termijn bij hunzelf te rade gaan.
Maar het zal wel weer zo zijn dat als je de antwoorden niet geeft je naar de verzekering / hypotheek kan fluiten.
Ik heb heb mn buik vol van banken maar je doet er bar weinig tegen
Nog ff dan vragen ze hoevaak je sex hebt en in welke posities opdat teveel sex wel eens voor dit of dat kan zorgen icm standje onmogelijk.
Onderstaand precies zoals ik ook zou denken......waar is deze info voor benodigd ? Lange termijn ? Laten ze eerst voor lange termijn bij hunzelf te rade gaan.
"Aha, u gaat uit elkaar! En u kende elkaar al 20 jaar toen u de hypotheek wilde omzetten en gingen wij van een gelukkig huwelijk uit! Dus u bent de klos!" Of "Ja, nu zit u thuis met een hernia, afgekeurd, maar u heeft bij het omzetten toendertijd ook aangegeven dat u hobby tuinieren was. Ja, dan is het u schuld en zijn we minder flexibel." Enz. enz.
Maar het zal wel weer zo zijn dat als je de antwoorden niet geeft je naar de verzekering / hypotheek kan fluiten.
Volgens mij is dit toch wat speculatie, ik kan nergens in het topic vinden welke vragen TS precies gesteld werden, alleen wat zo te lezen speculatie is, in dit bericht.Teunbosseman schreef:Dat er soms prive vragen benodigd zijn kan ik begrijpen voor bv een gezondheisverklaring maar zij hebben geen kont te maken hoelang je je partner al kent of dat soort vragen.
"Aha, u gaat uit elkaar! En u kende elkaar al 20 jaar toen u de hypotheek wilde omzetten en gingen wij van een gelukkig huwelijk uit! Dus u bent de klos!" Of "Ja, nu zit u thuis met een hernia, afgekeurd, maar u heeft bij het omzetten toendertijd ook aangegeven dat u hobby tuinieren was. Ja, dan is het u schuld en zijn we minder flexibel." Enz. enz.
Je krijgt een rekening voor het advies.nevermind schreef:Sjaak1311 schreef:Ik ben mijn aflossingsvrije hypotheek naar een bankspaarhypotheek aan het omzetten.
Dit is de nieuwe aanpak van de banken.
Bij het afsluiten van een hypotheek krijg je te maken met een persoonlijk hypotheekadvies.
Dit houd in, dat je toch een beetje jouw privé situatie moet blootleggen.
Dit advies moet je ook nog tekenen.
Dit soort beleid heeft op het ogenblik de ING.
Zoals GjvdZ al heeft opgemerkt, is dit een echt persoonlijk advies.
Dát is de werkelijke reden. Adviesuren maken om door te kunnen berekenen.
Wanneer je bij de bank naar het toilet wil gaan ze ook eerst een inventarisatie doen van jouw behoeften, vervolgens een plan van aanpak schrijven en naderhand volgt natuurlijk een evaluatie.
Vroeger zouden ze gewoon zeggen : eerste deur links.
-
Teunbosseman
- Contacteer:
sjohie schreef:Volgens mij is dit toch wat speculatie, ik kan nergens in het topic vinden welke vragen TS precies gesteld werden, alleen wat zo te lezen speculatie is, in dit bericht.Teunbosseman schreef:Dat er soms prive vragen benodigd zijn kan ik begrijpen voor bv een gezondheisverklaring maar zij hebben geen kont te maken hoelang je je partner al kent of dat soort vragen.
In onderstaand lees ik enige vragen welke gesteld zouden kunnen worden.
Ik ben ietwat verder gegaan wat voor soort vragen er meer gesteld zouden kunnen worden, neem aan dat de meeste dat toch niet serieus zouden nemen dat dat soort vragen gesteld zouden worden.En ben je verplicht inzage te geven in je hele financiele huishouding (wat voor spaargeld je nog hier en daar hebt of andere financiele middelen) en je prive leven (wat zijn je hobby's en wanneer heb je je partner leren kennen etc?)
Het gaat toch alleen om een omzetting van hypotheekvorm bij dezelfde bank? En wat ik in de media heb gelezen mag dat geen enkel probleem zijn om van een aflossingsvrije naar een bankspaarhypotheek over te stappen.
Ik las ook in een acceptatiebeleid dat er voor deze omzetting geen inkomstentoetsing wordt gedaan.
En ik krijg ook helemaal geen officieel papier met vragen, maar een los opgemaakt emailtje van mijn adviseur in slecht nederlands met zijn vragen die hij zelf bedacht heeft.
Het komt mij te sterk over dat ze zoveel mogelijk willen weten, wat ze mogelijk later tegen je kunnen gebruiken. En dat de adviseur een wit voetje bij het management kan halen door te laten zien wat ie allemaal aan zeer prive materiaal heeft los weten te peuteren.
Wat heeft het voor zin om te vragen naar spaargeld? Volgende week is dat wellicht opgegaan aan een vakantie of verbouwing.
In mijn beleving zou het gewoon alleen een administratieve handeling mogen zijn, daar de hypotheek al bij de geldverstrekker loopt.
Ik las ook in een acceptatiebeleid dat er voor deze omzetting geen inkomstentoetsing wordt gedaan.
En ik krijg ook helemaal geen officieel papier met vragen, maar een los opgemaakt emailtje van mijn adviseur in slecht nederlands met zijn vragen die hij zelf bedacht heeft.
Het komt mij te sterk over dat ze zoveel mogelijk willen weten, wat ze mogelijk later tegen je kunnen gebruiken. En dat de adviseur een wit voetje bij het management kan halen door te laten zien wat ie allemaal aan zeer prive materiaal heeft los weten te peuteren.
Wat heeft het voor zin om te vragen naar spaargeld? Volgende week is dat wellicht opgegaan aan een vakantie of verbouwing.
In mijn beleving zou het gewoon alleen een administratieve handeling mogen zijn, daar de hypotheek al bij de geldverstrekker loopt.
Laatst gewijzigd door Sjaak1311 op 13 mar 2013 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo simpel is het dus nét niet, je sluit wel degelijk een compleet nieuwe hypotheek af, vallend onder nieuwe voorwaarden en wettelijke regels en bepalingen, die veranderd zijn sinds je die originele afsloot.Sjaak1311 schreef:Het gaat toch alleen om een omzetting van hypotheekvorm bij dezelfde bank? En wat ik in de media heb gelezen mag dat geen enkel probleem zijn om van een aflossingsvrije naar een bankspaarhypotheek over te stappen.
Ik las ook in een acceptatiebeleid dat er voor deze omzetting geen inkomstencontrole wordt gedaan.
Maar goed, wat let je om die in gebrekkig Nederlands opgestelde email te forwarden naar de hypotheekverstrekker, en te vragen of dit conform hun voorwaarden is?
Omdat deze van de hypotheekverstrekker zelf afkomt? Dus dat heeft weinig zin denk ik.sjohie schreef:
Maar goed, wat let je om die in gebrekkig Nederlands opgestelde email te forwarden naar de hypotheekverstrekker, en te vragen of dit conform hun voorwaarden is?
Het is meer de vluchtige opzet die het vragenlijstje heeft dat een 'schud uit de mouw' gevoel geeft.
De relevantie van deze vragen trek ik sterk in twijfel. En natuurlijk zal de andere partij dit allemaal wel relevant vinden. Maar ik zie onderbouwend niet de meerwaarde van deze info voor het omzetten van deze hypotheekvorm. Meer een mooi compleet verhaal op papier van de in en out van mijn prive leven.
Een tussenpersoon staat los van de hypotheekverstrekker, en kan bij slecht werk, zijn tussenpersoon-schap van geldverstrekker X ook gewoon kwijt raken. Dan zoeken ze een ander in dezelfde regio. Dat doen ze niet op basis van 1 mailtje ofzo, maar het is toch het lokale uithangbord van een hypotheekverstrekker, dus daar willen ze wel een zekere kwaliteit hebben.Sjaak1311 schreef:Omdat deze van de hypotheekverstrekker zelf afkomt? Dus dat heeft weinig zin denk ik.sjohie schreef:
Het is meer de vluchtige opzet die het vragenlijstje heeft dat een 'schud uit de mouw' gevoel geeft.
Maar als je zo te lezen beide niet vertrouwd, dan zou ik naar een andere hypotheekverstrekker gaan.
De Rabobank waar ik zit , zit in mijn geboortedorp, en ik ben niet anders gewend. Is het niet een vorm van vriendelijk / sociaal willen zijn ? Ze informeren wel vaker naar je gezondheid, vriendin etc. als ik daar al eens op kantoor kom.en je prive leven (wat zijn je hobby's en wanneer heb je je partner leren kennen etc?)
Als men sjaak dit alles echt vraagt kan ik me bijna niet voorstellen dat alle (bijna) antwoorden neerkomen dat dit heel gewoon is. Gaat ze helemaal geen fluit aan en al helemaal niet over je partner (in de privé sfeer gestelde vragen). Dus ik vind het buiten proporties, dat persoonlijk gegraaf in een privé leven.
Nog is niet bekend om welke bank het hier gaat.
Zoals ik al eerder opgemerkt heb, heb ik zo een vragenlijst in samenwerking met de adviseur in de bank beantwoord.
Als je niet getrouwd bent, wordt natuurlijk gevraagd, wanneer heb je de partner leren kennen.
Bij mij was de vraag , wanneer zijn jullie getrouwd.
De resterende vragen over spaargeld enz. is aan jouw, om dit naar de echte stand van zaken te beantwoorden, want er staat nergens, naar waarheid ingevuld.
Sjohie heeft het al geschreven, het is een nieuwe hypotheek, met nieuwe voorwaarden, en de geldverstrekker maakt de regels.
Probeer dit bij een andere bank, dan weet je direct, dat dit nu het beleid van de banken is.
Wat de privé sfeer betreft, download het nieuwe aangifteprogram van de belastingdienst, dan zie je pas, hoeveel privé daar al is ingevuld.
Beangstigend.
Zoals ik al eerder opgemerkt heb, heb ik zo een vragenlijst in samenwerking met de adviseur in de bank beantwoord.
Als je niet getrouwd bent, wordt natuurlijk gevraagd, wanneer heb je de partner leren kennen.
Bij mij was de vraag , wanneer zijn jullie getrouwd.
De resterende vragen over spaargeld enz. is aan jouw, om dit naar de echte stand van zaken te beantwoorden, want er staat nergens, naar waarheid ingevuld.
Sjohie heeft het al geschreven, het is een nieuwe hypotheek, met nieuwe voorwaarden, en de geldverstrekker maakt de regels.
Probeer dit bij een andere bank, dan weet je direct, dat dit nu het beleid van de banken is.
Wat de privé sfeer betreft, download het nieuwe aangifteprogram van de belastingdienst, dan zie je pas, hoeveel privé daar al is ingevuld.
Beangstigend.
Als je getrouwd bent, kan het voor de hypotheek nog wel wat uitmaken. Denk aan wel/niet gemeenschap van goederen, en de hypotheek op 1 naam willen hebben. Ik denk dat een geldschieter zeker wil weten dat zowel het eigendom van het registergoed (huis) als de hypotheek bijvoorbeeld beide 50/50 zijn, en niet dat beide 50% eigenaar zijn, maar slechts 1 van de partners de hypotheek op zijn/haar naam heeft. Dat geeft (iets) extra risico voor de bank.tenormin schreef:Als men sjaak dit alles echt vraagt kan ik me bijna niet voorstellen dat alle (bijna) antwoorden neerkomen dat dit heel gewoon is. Gaat ze helemaal geen fluit aan en al helemaal niet over je partner (in de privé sfeer gestelde vragen). Dus ik vind het buiten proporties, dat persoonlijk gegraaf in een privé leven.
Nou, heb mijn antwoord inmiddels al gekregen en het is precies zoals ik al vermoedde. De omzetting is een peulenschil en er is verder helemaal geen extra info voor nodig. De bank heeft de gegevens allemaal al van de lopende hypotheek en daarbij is ook geen inkomenstoetsing verder verplicht.
In opdracht van de geldverstrekker wordt de adviseur wel gepushed om in een zgn 'adviesgesprek' zoveel mogelijk prive informatie van de klant los te peuteren ter indekking.
Dus aan de mensen die reageren, dat dit allemaal heel normaal is, hebben zij dus een goeie..
Bedankt voor de reacties en hopelijk zullen hiermee een aantal mensen zich toch even achter de oren krabben en 2 x denken voordat ze iets zomaar loslaten.
In opdracht van de geldverstrekker wordt de adviseur wel gepushed om in een zgn 'adviesgesprek' zoveel mogelijk prive informatie van de klant los te peuteren ter indekking.
Dus aan de mensen die reageren, dat dit allemaal heel normaal is, hebben zij dus een goeie..
Bedankt voor de reacties en hopelijk zullen hiermee een aantal mensen zich toch even achter de oren krabben en 2 x denken voordat ze iets zomaar loslaten.
Ik had al eerder gevraagd om welke bank het gaat, maar dit heb je niet beantwoord.Sjaak1311 schreef:Nou, heb mijn antwoord inmiddels al gekregen en het is precies zoals ik al vermoedde. De omzetting is een peulenschil en er is verder helemaal geen extra info voor nodig. De bank heeft de gegevens allemaal al van de lopende hypotheek en daarbij is ook geen inkomenstoetsing verder verplicht.
Maar goed hoef je ook niet, maar dan was het makkelijker geweest dit te controleren.
In je openingspost schrijf je over de adviseur, maar niet dat deze persoon niet van de bank/geldverstrekker is, dit is namelijk wel een verschil.
Blijkbaar zijn het dan nog gevoelige vragen geweest, want de informatie, welke ik moest geven, is misschien zelf nog op internet te vinden, dus het was niet zo erg zoals hier beweert wordt.