| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Risico opslag
-
firsttimer
Risico opslag
Geachte,
Ben klant bij de Rabobank.
Mijn huidige hypotheek is voor meer als 75% afgelost.
Navraag bij bank gedaan ivm risico opslag.
Rabobank verteld me dat ik nooit een opslag heb betaald.
Waar kan ik dat terugvinden?
Bank kan me niet bewijzen dat ik nooit risico opslag heb betaald
bvd voor alle info
Ben klant bij de Rabobank.
Mijn huidige hypotheek is voor meer als 75% afgelost.
Navraag bij bank gedaan ivm risico opslag.
Rabobank verteld me dat ik nooit een opslag heb betaald.
Waar kan ik dat terugvinden?
Bank kan me niet bewijzen dat ik nooit risico opslag heb betaald
bvd voor alle info
Re: Risico opslag
wat staat er in je contract?
-
firsttimer
In mijn contract staat niks vermeld van risico opslag.thecure schreef:wat staat er in je contract?
Echter bij het aangaan van de hypotheek heb ik 75% gefinancierd
Dan ga ik er persoonlijk van uit dat ik risico opslag heb betaald
Dat is dan een verkeerde aanname van je geweest.
En waar baseer jij deze wijsheid op?marcel75 schreef:Dat is dan een verkeerde aanname van je geweest.
Rabo kent wel degelijk risico opslagen. In 2014 hebben ze ze echter wel wat aangepast. Tegenwoordig kent de Rabo een basistarief. Dit is het tarief met NHG of tot 67,5% van de marktwaarde. Voor hypotheken vanaf 67,5% tot en met 90% van de marktwaarde hanteren ze een risico opslag 0,4% op het basistarief. Voor hypotheken >90% hanteren ze een risico opslag van 0,9% op het basistarief.
Voor een compleet overzicht zie onderstaande link:
https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... nte-senses
Cb,
Omdat er niets in het contract staat en er destijds geen 100% +financiering is afgesloten.
Omdat er niets in het contract staat en er destijds geen 100% +financiering is afgesloten.
Dat er geen risico opslag in een contract staat, dat heb ik vaker gezien dan dat het wel vermeld wordt. Ook komen risico opslagen voor bij niet 100% + leningen. Dus wat probeer je nou te zeggen?
Tja, als je zo gaat redeneren is iedere vorm van rente een risico-opslag.
O, dus je maakt een onderscheid in het benoemen van de opslagen. Hoe definieer/benoem jij de opslagen dan tussen NHG en de diverse verstrekkingspercentages?
Hee, er staat niet in mijn arbeidscontract dat ik maandelijks een extra bonus van 1000 euro krijg. Ik neem aan dat ik daar dus toch recht op heb.
-
firsttimer
Dus dit wordt t moeilijk verhaal om aan te tonen?
Lijkt mij niet zo moeilijk. Je weet wat je betaald aan rentepercentage. Je hebt nu het overzicht van de rentetarieven. Die kun je dan toch vergelijken. Tenminste de huidige situatie. Als je terug wilt in het verleden, dan wordt het wel een moeilijke zaak. Die gegevens heb je namelijk niet.
Ach bekend verhaal, ik zit bij WOONFONDS en ik heb een hypotheek aflossingsvrij van 1/3 van de waarde van mijn huis en ik betaal daar een risico opslag van 0.4 %.
Paar keer contact opgenomen maar het enigste wat ze zeggen dat ik dan gewoon een nieuwe hypotheek moet afsluiten, n.m. door het verschil van een voordeelhypotheek en een comforthypotheek.
Ik vindt dit verschrikkelijk klantonvriendelijk en eigenlijk wordt ik opgelicht door die risicoopslag.
Paar keer contact opgenomen maar het enigste wat ze zeggen dat ik dan gewoon een nieuwe hypotheek moet afsluiten, n.m. door het verschil van een voordeelhypotheek en een comforthypotheek.
Ik vindt dit verschrikkelijk klantonvriendelijk en eigenlijk wordt ik opgelicht door die risicoopslag.
-
firsttimer
Inderdaad,CB schreef:Lijkt mij niet zo moeilijk. Je weet wat je betaald aan rentepercentage. Je hebt nu het overzicht van de rentetarieven. Die kun je dan toch vergelijken. Tenminste de huidige situatie. Als je terug wilt in het verleden, dan wordt het wel een moeilijke zaak. Die gegevens heb je namelijk niet.
ik weet wat nu de rente percentage is, maar dat is niet van belang
De vraag is of er een opslag is, gezien de toendertijd afgesloten hypotheek.
Trouwens nu betaal je 2.75% ook aantrekkelijker als de 5% wat ik nu betaal
Opslagen zijn er altijd geweest. Uitgangspunt (basisrente) is/was het NHG tarief en heel vroeger het gemeentegarantie tarief. Vervolgens was er een opslag op basis van een percentage van de executiewaarde. Bijvoorbeeld
NHG/GG
Basistarief
0 tot 75%
+0,2%
75 tot 100%
+0,4%
100 tot 125%
+0,6%
Bovenstaande zijn fictieve getallen. Het is puur een opzet om een idee te geven van de tarieven opbouw bij hypotheken. Vroeger ging men uit van de executiewaarde van het onroerend goed. Tegenwoordig maak men ook gebruik van de marktwaarde van het onderpand. De diverse tarieven zijn dus gebaseerd op het risico wat de bank loopt. Hoe hoger het risico hoe hoger de opslag.
NHG/GG
Basistarief
0 tot 75%
+0,2%
75 tot 100%
+0,4%
100 tot 125%
+0,6%
Bovenstaande zijn fictieve getallen. Het is puur een opzet om een idee te geven van de tarieven opbouw bij hypotheken. Vroeger ging men uit van de executiewaarde van het onroerend goed. Tegenwoordig maak men ook gebruik van de marktwaarde van het onderpand. De diverse tarieven zijn dus gebaseerd op het risico wat de bank loopt. Hoe hoger het risico hoe hoger de opslag.