| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] roodstaan toegestaan ja/nee
-
Roosje1957
roodstaan toegestaan ja/nee
Heb ik me na de ING bonusaffaire laten inschrijven bij de ASN bank, krijg ik te horen dat ik niet rood mag staan.... nog geen € 200,-.
En dat terwijl ik al 26 jaar elke maand salaris ontvang (niet veel, net boven de 1000 euro, maar toch) en als ik al rood sta is het een paar dagen voor een paar tientjes.
Is dit bij andere banken ook zo streng geworden?
En dat terwijl ik al 26 jaar elke maand salaris ontvang (niet veel, net boven de 1000 euro, maar toch) en als ik al rood sta is het een paar dagen voor een paar tientjes.
Is dit bij andere banken ook zo streng geworden?
Re: roodstaan toegestaan ja/nee
Wees blij, kost je alleen maar geld en je hebt er niks aan.
-
manondoris
ik denk dat de banken steeds meer naar inkomen kijken, met uw inkomen zal dat het limiet zijn. er komen steeds meer mensen in de problemen ,dus mischien wel een goed systeem,dan worden de mensen met een laag inkomen beschermd om niet in de schulden te komen.
-
Roosje1957
Bij de ING (waar ik dus eigenlijk weg wil), heb ik een krediet tot 1.000 euro.
Nou hoeft dat voor mij echt niet, maar met mijn lage inkomen kun je bijna niet voorkomen om niet rood te staan, ook al is het maar voor een klein bedrag en hooguit een paar dagen.
Ik ben alles behalve een lener. Alles wat ik heb en waarop en in ik rijd is allemaal betaald. Dus geen schulden.
Nou hoeft dat voor mij echt niet, maar met mijn lage inkomen kun je bijna niet voorkomen om niet rood te staan, ook al is het maar voor een klein bedrag en hooguit een paar dagen.
Ik ben alles behalve een lener. Alles wat ik heb en waarop en in ik rijd is allemaal betaald. Dus geen schulden.
-
manondoris
ik heb het ook over de mensen in het algemeen ,ik denk dat de banken bij nieuwe klanten dit systeem hanteren.ik weet nog dat wij voor jaren terug 500 euro rood mochten staan en ineens kregen we een brief dat we 1000 euro rood mochten staan , vond ik toen ook zo raar ,of ze dan zien dat alles goed gaat en er genoeg binnenkomt. wij maken er trouwens nooit gebruik van. van mij hadden ze het op die 500 euro mogen laten staan.
Roosje1957 schreef: , maar met mijn lage inkomen kun je bijna niet voorkomen om niet rood te staan,
.
dat ken dus wel als je leert met geld om te gaan, er zijn meer mensen met lage inkomsten.
trouwens waarom zou je weggaan dan bij ING?
-
Roosje1957
[quote"]
trouwens waarom zou je weggaan dan bij ING?[/quote]
Uit principe, na het bonusbeleid van onlangs heb ik het helemaal gehad met de ING.
Bovendien is de ASN een duurzamere bank, wat beter bij mijn principes past.
Daarbij de rente, zowel op lopende als spaarrekening.
trouwens waarom zou je weggaan dan bij ING?[/quote]
Uit principe, na het bonusbeleid van onlangs heb ik het helemaal gehad met de ING.
Bovendien is de ASN een duurzamere bank, wat beter bij mijn principes past.
Daarbij de rente, zowel op lopende als spaarrekening.
Dat zegt ze toch in haar opening.tiptoo
trouwens waarom zou je weggaan dan bij ING?
Jan1 schreef:
Dat zegt ze toch in haar opening.
ja en? daarom ken ik het wel vragen.
Roosje1957 schreef: Daarbij de rente, zowel op lopende als spaarrekening.
Die je weer verliest aan het roodstaan.
Ik heb een uitkering, 2 kids, en sta al jaren niet rood. Gaat prima.
precies , nooit meer uitgeven dan nodig is.sephora30 schreef:
Ik heb een uitkering, 2 kids, en sta al jaren niet rood. Gaat prima.
-
superklaver
ik heb ook een uitkering en sta ook nooit rood. Maar als je iedere maand hetzelfde tekort kom red je het dus eigenlijk wel met je inkomen. Als je nu 1 of 2 maanden iets minder uitgeeft zodat je niets meer te kort komt, dan hoef je niet eens rood te staan. rood staan is eigenlijk hetzelfde als lenen.
Ze zeggen "Afhankelijk van deze situatie beoordelen wij of het bedrag dat u maximaal rood wilt kunnen staan, voor u verantwoord is. Hierbij hanteren we de normen van de Nederlandse Vereniging van Banken." Blijkbaar zijn de normen van de Nederlandse Vereniging van Banken zodanig dat je geen roodstand kunt krijgen. Dus waarschijnlijk is dat ook bij andere banken zo streng geworden.Roosje1957 schreef: Is dit bij andere banken ook zo streng geworden?
Ik had het een paar jaar geleden bij de Rabo. Leek me wel handig om de mogelijkheid te hebben om bv. 1000 euro rood te staan. Jaren lang een girorekening gehad waarbij het vroeger standaard was dat dat kon, maar tegenwoordig moet je dat apart aanvragen en door de hele aanvraagmolen gaan. Was dus ook veel strenger dan vroeger.
kan het nog leuker vertellen.. bij rabobank kon ik rood staan tot 500 maar dan alleen bij machtigingen.. opeens kreeg ik te horen (niet eens een informatiebrief gehad of zo) dat het verhoogd werd naar 1000 en dat die alleen bij machtigingen niet meer gedaan werdmanondoris schreef:ik heb het ook over de mensen in het algemeen ,ik denk dat de banken bij nieuwe klanten dit systeem hanteren.ik weet nog dat wij voor jaren terug 500 euro rood mochten staan en ineens kregen we een brief dat we 1000 euro rood mochten staan , vond ik toen ook zo raar ,of ze dan zien dat alles goed gaat en er genoeg binnenkomt. wij maken er trouwens nooit gebruik van. van mij hadden ze het op die 500 euro mogen laten staan.
daar baalde ik behoorlijk van..
Onze zoon werd onlangs 18 en zijn jongerenrekening bij ABN-Amro werd omgezet naar een gewone betaalrekening (geen studentenrekening, hij heeft geen stufi maar een leerlingsalaris van ca. 650 per maand). Moest 'ie uiteraard wél even voor langskomen. Tot zijn grote verbijstering werd 'm niet alleen een kredietlimiet van € 1000 (!!) aangeboden maar óók een creditcard... "want da's handig als je aan je rijlessen wil gaan beginnen"kweenie schreef:Ze zeggen "Afhankelijk van deze situatie beoordelen wij of het bedrag dat u maximaal rood wilt kunnen staan, voor u verantwoord is. Hierbij hanteren we de normen van de Nederlandse Vereniging van Banken." Blijkbaar zijn de normen van de Nederlandse Vereniging van Banken zodanig dat je geen roodstand kunt krijgen. Dus waarschijnlijk is dat ook bij andere banken zo streng geworden.Roosje1957 schreef: Is dit bij andere banken ook zo streng geworden?
Van beide mogelijkheden wenst hij geen gebruik te maken. Maar er wordt dus gewoon een kredietfaciliteit aangeboden die hoger is dan het inkomen dat maandelijks binnenkomt. Die limiet ga je makkelijk gebruiken als je er meteen een creditcard bij krijgt...
Ben toch erg blij dat zoonlief nog naar z'n moeder luistert en niet naar de bank!
yup kreeg bij rabo bij een studentenrekening ook een creditcard..
die heb ik 1keer gebruikt om een reis via internet mee te betalen (stond gelukkig gewoon op mn rekening dus dat scheelde wel)
en daarna heb ik hem stop gezet en in iniemini kleine snippertjes geknipt

die heb ik 1keer gebruikt om een reis via internet mee te betalen (stond gelukkig gewoon op mn rekening dus dat scheelde wel)
en daarna heb ik hem stop gezet en in iniemini kleine snippertjes geknipt
Het is ook niet gauw goed zeg. Als banken het mogelijk maken om rood te staan, is het hun schuld als mensen in problemen komen. Proberen ze mensen te beschermen door rood staan niet toe te staan, dan is het ook weer niet goed.
GJvdZ schreef:Het is ook niet gauw goed zeg. Als banken het mogelijk maken om rood te staan, is het hun schuld als mensen in problemen komen. Proberen ze mensen te beschermen door rood staan niet toe te staan, dan is het ook weer niet goed.
sorry hoor een creditcard geven vind ik niet verstandig , al heb je zelf verantwoordelijkheid.
Mja sorry, maar vind jij het normaal dat een bank "zomaar" een kredietlimiet wil verstrekken die groter is dan het inkomen dat maandelijks gestort wordt, en dan ook nog een creditcard er bij wil geven?GJvdZ schreef:Het is ook niet gauw goed zeg. Als banken het mogelijk maken om rood te staan, is het hun schuld als mensen in problemen komen. Proberen ze mensen te beschermen door rood staan niet toe te staan, dan is het ook weer niet goed.
Ik ben al bijna 45 jaar bij de Rabobank en heb ook die €1000 rood mogen staan. Ik heb er gelukkig nog nooit gebruik van hoeven maken, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn en dan met name met een uitkering, dat hun geld niet altijd op het juiste moment gestort wordt en dan vind ik persoonlijk even "rood" niet erg. Moet kunnen! Per slot van rekening betaal je er toch zelf weer voor.
En als ik het hier zo lees, kan iedereen zo makkelijk aan een CC komen, nou, wij dus echt niet. Kwamen gezien onze inkomsten en misschien ook wel leeftijd (60+) er niet meer voor in aanmerking via mijn oude vertrouwde Rabobank.
Paar weken later gewoon via Visa aangevraagd ( na een telefoontje van hen ) en die bezit ik nu alweer zo'n 2 a 3 jaar met veel gemak en plezier. Als je er maar mee weet om te gaan en dan weet ik gelukkig wel.
En als ik het hier zo lees, kan iedereen zo makkelijk aan een CC komen, nou, wij dus echt niet. Kwamen gezien onze inkomsten en misschien ook wel leeftijd (60+) er niet meer voor in aanmerking via mijn oude vertrouwde Rabobank.