LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] saldo eigen verantwoordelijkheid ?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Steph

saldo eigen verantwoordelijkheid ?

Ongelezen bericht door Steph »

Ik heb een betaalrekening waarop ik niet rood mag staan. Nu gebeurd het met enige regelmaat dat ik iets pin in een winkel of uit de automaat wat niet meer op de rekening staat. De rekening gaat dan toch een paar euro in het rood.
De apparatuur geeft hier geen melding van. Als ik het saldo opvraag van de rekening op de pinautomaat krijg ik de melding dat ik maximaal X kan opnemen, terwijl dat dus eigenlijk niet kan.

Nu rekent mijn bank daar een erg hoog rentepercentage over (18,2%) dus heb ik ze eens gebeld. De bank geeft aan dat dit mijn verantwoordelijkheid is omdat ik zelf moet weten hoeveel er nog op die rekening staat, en er dus zelf voor moet zorgen dat ik niet teveel opneem.
Ik weet nog niet goed of ik vrede moet hebben met dit antwoord.... wat vinden jullie ervan?

Piet81

Re: saldo eigen verantwoordelijkheid ?

Ongelezen bericht door Piet81 »

De bank heeft gelijk. Dat ze bijhouden hoeveel je op je rekening hebt staan, houdt niet in dat ze ook meteen verantwoordelijk zijn voor je uitgavenpatroon.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb een betaalrekening waarop ik niet rood mag staan. Nu gebeurd het met enige regelmaat dat ik iets pin in een winkel of uit de automaat wat niet meer op de rekening staat. De rekening gaat dan toch een paar euro in het rood.
ik denk dat jij het zelf niet snapt
als jij niet rood mag staan kun jij bv iets van 5,25 euro niet pinnen als er maar 5 euro opstaat.
als je 25 euro wilt pinnen en er staat maar 20 euro op krijg je er maar 20
maar als jij vermelding op je rekening hebt dat jij bv rood mag staan tot 500 euro dan kun jij doorgaan tot dat bedrag.

dat is niet de bank zijn fout maar je eigenste.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Als ik het saldo opvraag van de rekening op de pinautomaat krijg ik de melding dat ik maximaal X kan opnemen, terwijl dat dus eigenlijk niet kan.
De vorige gast schreef het al, het is je eigen verantwoording als je rood staat.
Maar als jij een melding krijgt dat je nog X kunt opnemen terwijl je zelf weet dat het niet zo is, dan heb je van de bank een limiet gekregen dat onder de 0 grens ligt. Als je dit niet wilt kun je dat limiet terug laten draaien. Doe je r verder niets aan en denk je voor je zelf "wel makkelijk zo" dan is er maar één die lacht; en dat is de bank.

Steph

Gasten, jullie begrijpen het niet:
er staat 5 euro op mijn rekening, ik wil iets pinnen van 5,25: en dat gaat dus WEL. De pinautomaat geeft helemaal geen "Saldo niet toerijkend" foutmelding. Ook de informatie op de pinautomaat is niet goed. Als er 9,75 op de rekening staat geeft de pinautomaat aan dat ik nu maximaal 10 euro kan pinnen.

Ik wil dat helemaal niet. Ik wil gewoon dat deze betalingen geweigerd worden door de automaat. Ik wil geen krediet op die rekening, ik vind dat niet gemakkelijk. Ook heeft de bank de limiet niet stiekem achter de schermen op een bedrag lager dan 0 staan (zeggen ze). Dat staat ook op de afschriften: kwartaalkrediet = 0.

Gast

Dus jij wil werkelijk dat telkens wanneer je teveel opneemt en daardoor ook maar 1 cent in het rood komt te staan, dat het dan geweigerd wordt? Ik zie je al staan voor de kassa om af te rekenen met een massa achter je en er dan achterkomen dat je net niet genoeg geld op je rekening hebt staan, waardoor het pinnen geweigerd wordt. Denk dat je dan die paar cent in het rood staan voor lief neemt.

Beter is het je uitgavepatroon eens onder de loep te nemen en ervoor te zorgen dat je helemaal niet in het rood komt te staan. Uiteraard heb ik makkelijk praten in deze slechte tijd. Maar je kunt je reeds op de hoogte stellen van je saldo door online je rekeningoverzicht op te vragen (als jouw bank dat kan), dan weet je ook hoeveel er nog opstaat en wat je limiet is.

Steph

Ik heb in de winkel niet direct de beschikking over een pc voor on-line bankieren. En ik mag er toch van uitgaan dat de saldo-informatie op de betaalautomaat accuraat en up-to-date is? Ik krijg over deze informatie immers dezelfde garanties als op de informatie via on-line bankieren en de saldo-informatielijn. Ook die informatie zou dus kunnen afwijken van de werkelijke stand van zaken.

Deze rekening is een budget-rekening, dat wil zeggen dat: als ie in het rood komt, mijn boodschappenbudget op is. Voor dat geval heb ik een ander pasje voor overschrijdingen en op die manier kan ik heel gemakkelijk in de gaten houden of mijn bestedingspatroon bijstelling behoeft. Dus ja: 1 cent overschrijding is wat mij betreft weigeren. Dat is ook de afspraak met de bank: 0 is 0.

Overigens heb ik diverse rekeningen onder mijn beheer. Bij de ABN-AMRO heb ik een soortgelijke constructie waarbij het saldo NOOIT onder de afgesproken 0 komt. Dit probleem speelt alleen bij de Fortis rekeningen met een 0 limiet. De fortisrekening met een 200 limiet komt nooit boven de 200 ed.

Al met al is het dus lucratief om op iedere rekening een krediet te zetten, omdat de bank blijkbaar altijd gerechtigd is om je in het rood te laten lopen en dan zelf een rentepercentage te bedenken. Overigens vraag ik me dus wel af hoe dat straks afloopt als mijn kinderen toe zijn aan een oefen-betaalrekening. Die rekeningen kunnen dan dus ook in het rood lopen zonder dat ik daar iets tegen kan doen. De limiet van 0 kan dus niet gegarandeerd worden... kwalijke zaak lijkt me, maar het lijkt er op dat ik de enige ben die dat denkt....

Gast

In jouw geval is er sprake van een doorboeklimiet. Deze kun je niet in contanten opnemen maar als je iets wilt betalen wat net boven het beschikbare bedrag uitkomt, dan kan dat wel.

Onder andere de Postbank, Rabobank, de SNS en de ABN Amro bank, hebben meestal automatisch een doorboeklimiet van 250 euro. Dit geldt dan voor rekeningen waar geen kredietfacilitieit op zit.

Vaak wordt deze er standaard opgezet als je de rekening opent.

Bij veel banken is het wel mogelijk dit doorboeklimiet te laten verwijderen.

De banken staan in hun rech.t Van de 4 genoemde banken, heb ik de voorwaarden van de Rekeningen uitvoerig bestudeerd, en hierin staat min of meer vermeld, dat er sprake kan zijn van een doorboeklimiet. en dat de klant zelf verantwoordelijk is voor zijn uitgavenpatroon.

Desondanks is het erg vervelend dat je negatief staat, terwijl je er vanuit gaat, dat dit niet kan op je rekening.

Gast

0= bij mij ook 0. En tja ik hou het dan ook goed bij allemaal. Maar het wil wel eens voorkomen dat mijn salaris nog niet gestort is, en de huur er al weer afgaat. Deze wordt automatische geincasseerd. Dus dan kan het een heel enkele keer voorkomen dat ik roodsta. Ik kan dus enkel rood staan als er een automatische incasso afgaat, deze gaat door het 0 limiet heen.

Maar als ik jou was zou ik eens met de bank gaan praten hierover. Of je bankrekening nakijken, misschien is er wel een incasso afgegaan waardoor je door de roodstand heen ging. En lukt dit allemaal niet, overstappen naar een andere bank. Maar op zijn minst je geldzaken in de hand houden, want als je dan iets wilt pinnen wat er niet op staat sta je natuurlijk met een rood hoofd in de winkel.

Gast

dus je hebt wel een limiet

als jou limiet 0,0 zou zijn wordt je huur ook niet afgeboekt ook al is het een automatische incasso.

er zit een verschil tussen opname limiet en limiet.

ik mag op mijn rekening ook 500 euro roodstaan, maar kan dit bedrag niet pinnen.
als iets 20 euro kost en ik heb 15 heb ik pech want kan dat niet betalen.

zou dit een incasso zijn gaat het wel.

dit is een normaal krediet op je betaalrekening en is bijna standaard.
jij hebt dit dus duidelijk ook alleen kun jij nog wel pinnen.

ik maak het dagelijks mee dat iemand wil pinnen maar bv 10ct tekort heeft op zijn bank.

code 361 te weinigig saldo

dus het kan wel, maar dan moet je de bovengenoemde optie hebben zoals ik je zei.
kun je wel rood staan met automatische incass maar niet met pinnen.
daar jij wel kunt pinnen heb je de andere optie.

een geldautomaat is niet realtime maar scheelt 24 uur

afboeken gebeurt wel meteen maar jou saldo zal ie laten zien zoals ie was.

Gast

Er zijn uitspraken gewwest van de commissie bankzaken dat een klant deze rente niet hoeft te vergoeden aangezien deze er van uit mag gaan dat zij niet rood kan en mag staan op de rekening. ik zou zeggen leg aan ze voor en de kans is groot dat je gelijk hebt.

Gesloten