| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] SNS bank en erfenis
SNS bank en erfenis
Vorig jaar is mijn moeder overleden en ze had me geld nagelaten. Mijn moeder leed al geruime tijd aan Alzheimer. Toen ik mijn erfenisje wilde opnemen bleek dat mijn moeder het geld had vastgezet op een spaarekening voor 8 jaar. Ik vond dat vreemd en heb de SNS bank gevraagd om een kopie van het formulier dat mijn moeder ondertekend zou hebben. Na 2 maanden kreeg ik dit (was onvolledig ingevuld), nu bleek dat de SNS bank mijn moeder had laten ondertekenen in de periode dat ze aan Alzheimer leed. De bank was op de hoogte van haar situatie, men had haar bankpasje al ingenomen omdat ze dit steeds kwijt raakte, uiteraard ontkent de SNS bank dit. De Riagg psychiater die haar behandelde wil desgewenst bevestigen dat ze in de periode van ondertekening niet meer toerekeningsvatbaar was. Gewapend met deze kennis ben ik naar een advocaat gestapt maar deze verklaarde dat dit er niet toe deed, het schijnt zo te zijn dat een handtekening geldig is ongeacht de geestelijke gezondheid van de ondertekenaar. De advocaat opperde dat het misschien zo kon zijn dat de geldigheid van de spaarrekening verviel in geval van overlijden, maar dat was meer een "notariszaak", ze wist het antwoord niet. Natuurlijk ben ik woedend op die bank omdat ze duidelijk een Alzheimer patient misbruikt hebben (de advocaat wist te melden dat genoemde bank nu niet bepaald als symphatiek bekend stond) en zich nu buitengewoon halsstarrig opstellen ten opzichte van de rechtmatige eigenaar van het geld. Weet iemand een oplossing? Mijn dank is groot. Maccie
Re: SNS bank en erfenis
Even los van het feit hoe de bank bekend staat, ik neem aan dat de familie en dan met name de kinderen toch op de hoogte waren dat moeder aan de ziekte leed.De Riagg psychiater die haar behandelde wil desgewenst bevestigen dat ze in de periode van ondertekening niet meer toerekeningsvatbaar was
Waarom hebben de kinderen, of minstens één uit naam van allen, dan niet ingegrepen en een bewindvoerderschap aangevraagd.
Dan waren het bankpasje niet ingetrokken, dé spaarrekening niét ondertekend en de advocaats kosten niet noodzakelijk gerweest.
Hoi nak ik ben het tot dusverre met je eens, maar als een arts haar ontoerekeningsvatbaar verklaard dan moet een bank toch beter weten.
Nu is het zo dat de bank alleen maar rente vangt. Ik vraag me dan ook af wat voor de bank het zwaarste weegt, toegeven of de rente laten schieten.
Nu is het zo dat de bank alleen maar rente vangt. Ik vraag me dan ook af wat voor de bank het zwaarste weegt, toegeven of de rente laten schieten.
De bank VANGT rente? Voor geld dat op een spaarrekening staat?
Leg eens uit? Gewoonlijk BETALEN banken rente voor door consumten uitgezet spaargeld.
Leg eens uit? Gewoonlijk BETALEN banken rente voor door consumten uitgezet spaargeld.
jullie hebben BEIDE gelijk....... jawel.
Van de ONTVANGEN "rente" die ze er op de geldmarkt mee maken (en zeer waarschijnlijk óók via beleggingen) ......
keren ze de "eigenaar" een stukje uit...
dus zowel VANGT als BETALEN...
Ondercuratelestelling (zowel Financieel of geestelijk) moet door de rechter worden bevestigd.
Tevens wordt er dan iemand aangewezen die zijn of haar belangen behartigt .
Ik ben geen jurist maar alleen een handtekening van een bijvoorbeeld een psychiater of geriatrische arts is niet voldoende .
Tevens wordt er dan iemand aangewezen die zijn of haar belangen behartigt .
Ik ben geen jurist maar alleen een handtekening van een bijvoorbeeld een psychiater of geriatrische arts is niet voldoende .
Beste Maccie,
Vervelend om dit te horen.
Hoe bankzaken van een overleden persoon bij SNS Bank afgehandeld kunnen worden, kunt u vinden op http://www.snsbank.nl/index.asp?NavigationID=3912#11 Om vast te stellen wie de rechtmatige erfgenamen zijn, is er inderdaad een verklaring via de notaris nodig.
Hebt u nog vragen hierover, stuur dan een email aan reageer -at- sns.nl om u aan antwoorden te helpen.
Met vriendelijke groet,
Apoline Los namens SNS Bank, Externe Communicatie
Vervelend om dit te horen.
Hoe bankzaken van een overleden persoon bij SNS Bank afgehandeld kunnen worden, kunt u vinden op http://www.snsbank.nl/index.asp?NavigationID=3912#11 Om vast te stellen wie de rechtmatige erfgenamen zijn, is er inderdaad een verklaring via de notaris nodig.
Hebt u nog vragen hierover, stuur dan een email aan reageer -at- sns.nl om u aan antwoorden te helpen.
Met vriendelijke groet,
Apoline Los namens SNS Bank, Externe Communicatie
Mevrouw Los
Het moge duidelijk zijn dat ik de wettelijke erfgenaam ben en dat ik over de nodige notaris verklaring beschik. Maar dit is het probleem helemaal niet! Uw SNS bank heeft willens en wetens een zieke vrouw laten tekenen voor het vastzetten van haar geld, uw bank was op de hoogte van haar situatie omdat ze onder begeleiding geld opnam met een speciaal pasje! Ik heb inmiddels een lange correspondentie achter de rug met uw SNS bank maar uw bank blijft bij haar standpunt dat dit geheel volgens de/haar regels is.
Uw poging hier om voor te doen dat uw SNS bank een fatsoenlijke bank is heeft geen enkele zin.
Maccie
-
VENCO dropje
Ik snap SNS Bank niet. Als het toch om een erfenisje gaat dan had ik het geld al lang uitbetaald aan de erfgenamen (tenminste ik heb het idee dat de erfgenamen op het geld zitten te wachten).
Overigens...als ik SNS Bank zou zijn dan betaalde ik niet de overeengekomen rente uit op basis van een 8-jarige looptijd maar op basis van een spaarrekening met een variabele rente of op basis van de rente die van toepassing is op de rekening waarop het geld voorafgaand aan het overeengekomen contract/formulier stond. Het laatste lijkt mij logisch omdat daar het geld zou staan als het niet zou zijn vastgezet voor 8 jaar.
Overigens...als ik SNS Bank zou zijn dan betaalde ik niet de overeengekomen rente uit op basis van een 8-jarige looptijd maar op basis van een spaarrekening met een variabele rente of op basis van de rente die van toepassing is op de rekening waarop het geld voorafgaand aan het overeengekomen contract/formulier stond. Het laatste lijkt mij logisch omdat daar het geld zou staan als het niet zou zijn vastgezet voor 8 jaar.
Als het allemaal juist is wat u stelt (en daar ga ik van uit) en de bank was inderdaad op de hoogte van het feit dat bij het afsluiten van de bankovereenkomst er sprake was van Alzheimer, dan is het nog maar de vraag of uw advocaat het het volledig bij juiste eind heeft. Het is inderdaad zo dat uw moeder wel handelingsbekwaam was. Dat betekent niet dat er zondermeer van mag worden uitgegaan dat er sprake is van geldige wilsovereenkomst in de geschetste omstandigheden. Er mag, gezien het feit dat het pasje al door de bank was ingetrokken, wellicht van worden uitgegaan dat de overeenkomst tot stand is gekomen onder invloed van het wilsgebrek 'misbruik van omstandigheden'. Met die mogelijheid had uw advocaat rekening moeten houden. Verder is het inderdaad zo dat de overeenkomst tussen bank en rekeninghouder vervalt bij overlijden. Het bedrag dat op de rekening (het deposito) staat dient in dat geval naar de kwaliteitsrekening van de notaris te gaan om vervolgens te worden verdeeld over de erfgenamen. Dit is een taak voor de notaris. De algemene voorwaarden van SNS stellen in dat geval dat er geen boete hoeft te worden betaald wegens voortijdige beeindiging. Verder is het volslagen irrelevant of een advocaat van mening is dat de SNS Bank al dan niet als 'sympathiek' bekend staat.Gewapend met deze kennis ben ik naar een advocaat gestapt maar deze verklaarde dat dit er niet toe deed, het schijnt zo te zijn dat een handtekening geldig is ongeacht de geestelijke gezondheid van de ondertekenaar. De advocaat opperde dat het misschien zo kon zijn dat de geldigheid van de spaarrekening verviel in geval van overlijden, maar dat was meer een "notariszaak", ze wist het antwoord niet.
Ter aanvulling. In de uitleg te vinden op SNS website zelf mbt overlijden:
Dit vragen we je om op te sturen:
Akte van overlijden: deze kun je opvragen bij de burgerlijke stand van de gemeente waarin het overlijden plaatsvond
Verklaring van erfrecht: in deze verklaring staat wie de erfgenamen zijn en wie bevoegd is de erfenis af te handelen
Doorgeknipte passen: zorg wel dat er niets meer op de chipknip staat. De chipknip ontladen kan bij een chipknipautomaat
Privé- en spaarrekeningen blokkeren
Nadat we de akte van overlijden hebben ontvangen, blokkeren we meteen alle privé- en spaarrekeningen waarvan de overledene de enige rekeninghouder was. Dit blijft zo totdat we aan de hand van de verklaring van erfrecht hebben vastgesteld wie gebruik kan maken van de rekening. Had de overledene een en/of-rekening, dan kan de partner de rekening gewoon blijven gebruiken.
Wat gebeurt er met de rekeningen?
De gezamenlijke erfgenamen kunnen aangeven wat er met de privé- en/of spaarrekeningen van de overledene moet gebeuren.
Rekening laten bestaan op een andere naam
Rekening tijdelijk laten bestaan op naam van de erfgenamen
Rekening opheffen
En/of-rekening voortzetten op 1 naam
Zie: http://www.snsbank.nl/particulier/klant ... talen.html
En: http://www.snsbank.nl/web/show/file?id= ... lijden.pdf
Opmerkelijk dus hoe de SNS ermee omgaat als ze de benodigde stukken (zoals u beweert) van u hebben ontvangen.
En,.........wat een rare link reikt de SNS medewerkster je aan. Een linkverwijzing waar je helemaal niets mee kunt.
Externe SNS communicatie.......... doe uw huiswerk ietsje beter!
Dit vragen we je om op te sturen:
Akte van overlijden: deze kun je opvragen bij de burgerlijke stand van de gemeente waarin het overlijden plaatsvond
Verklaring van erfrecht: in deze verklaring staat wie de erfgenamen zijn en wie bevoegd is de erfenis af te handelen
Doorgeknipte passen: zorg wel dat er niets meer op de chipknip staat. De chipknip ontladen kan bij een chipknipautomaat
Privé- en spaarrekeningen blokkeren
Nadat we de akte van overlijden hebben ontvangen, blokkeren we meteen alle privé- en spaarrekeningen waarvan de overledene de enige rekeninghouder was. Dit blijft zo totdat we aan de hand van de verklaring van erfrecht hebben vastgesteld wie gebruik kan maken van de rekening. Had de overledene een en/of-rekening, dan kan de partner de rekening gewoon blijven gebruiken.
Wat gebeurt er met de rekeningen?
De gezamenlijke erfgenamen kunnen aangeven wat er met de privé- en/of spaarrekeningen van de overledene moet gebeuren.
Rekening laten bestaan op een andere naam
Rekening tijdelijk laten bestaan op naam van de erfgenamen
Rekening opheffen
En/of-rekening voortzetten op 1 naam
Zie: http://www.snsbank.nl/particulier/klant ... talen.html
En: http://www.snsbank.nl/web/show/file?id= ... lijden.pdf
Opmerkelijk dus hoe de SNS ermee omgaat als ze de benodigde stukken (zoals u beweert) van u hebben ontvangen.
En,.........wat een rare link reikt de SNS medewerkster je aan. Een linkverwijzing waar je helemaal niets mee kunt.
Externe SNS communicatie.......... doe uw huiswerk ietsje beter!