Centraal Beheer kan zich heel erg goed voorstellen dat de consument nog niet weet wat hij/zij met de fiscaal vrijgevallen spaarloon- en premiespaarbedragen moet doen. Daarom heeft men ongevraagd een zgn. vrijvalrekening geopend, waarop de vrijgevallen bedragen worden gestort.
Volgens de bank/verzekeraar kan ik dan rustig nadenken hoe ik het vrijgevallen geld wens te besteden.
Wanneer ik over het geld kan beschikken, dan hoef ik maar 'even te bellen' en kan met mijn persoonlijke Telecode direct het geld over maken. Zonder kosten, zonder beperkingen. Voorwaarde is natuurlijk dat je wel over een telecode moet beschikken. Aangezien spaarloon en premiespaarrekeningen geblokkeerde rekeningen zijn, heb ik van deze mogelijkheid destijds geen gebruik gemaakt. Code kwijt, even Apeldoorn bellen en ze sturen deze binnen enkele werkdagen naar je op. Dan nog 'even Apeldoorn' bellen en het geld laten overmaken.
Het moge duidelijk zijn dat deze consument zeer geirriteerd is over deze handelswijze.
Ten eerste gaat de bank/verzekeraar in tegen de eigen reglementen (AVCB 1996). Hierin staat nml. expliciet vermeld dat de vrijgevallen bedragen en renten worden overgemaakt naar de tegenrekening.
Ten tweede opent de bank ongevraagd op mijn naam een rekeningnummer die, wanneer ik deze niet wil, schriftelijk dien op te zeggen. Dit is toch werkelijk te gek voor woorden!!
Om in ieder geval snel over mijn geld te kunnen beschikken heb ik via mail verzocht de bedragen over te maken op de tegenrekening. Het geld werd gelukkig wel snel overgemaakt (3 werkdagen). De rekening is hiermee echter nog niet opgeheven!
Ik meen dat Achmea ontzorgt. Deze Achmea dochter levert hierin geen positieve bijdrage.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Spaarloon/premiesparen & Centraal Beheer
Re: Spaarloon/premiesparen & Centraal Beheer
Ik kan hier bevestigend op reageren, vele mensen om mij heen hebben dezelfde reactie rond de "brutaliteit" om het vrijgevallen bedrag te storten op een rekening waar niet om gevraagd is. Maar ik moet wel zeggen, na het invullen van het overschrijvingsformulier met de aantekening dat ik de rekening wil opheffen. Is binnen een week de opheffing geregeld.