| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Statuslijst banken
Statuslijst banken
Je zou denken dat er in deze tijden gemakkelijk aan een overzicht is te komen van banken en welke status zij hebben.
Nou heb ik bij DNB op de site gekeken en gegoogled... ik kan het niet vinden. Raar toch? Weet iemand waar dit te vinden is?
Nou heb ik bij DNB op de site gekeken en gegoogled... ik kan het niet vinden. Raar toch? Weet iemand waar dit te vinden is?
Re: Statuslijst banken
Wat bedoel je met de 'status' van een bank?
A, triple A, Baa etc.
Wellicht omdat die ratings subjectief zijn. Ze worden verstrekt door ratingagency, en die zijn het niet atlijd eens. Geen reden voor de DNB om zo'n lijst te plaatsen. Wellicht dat bij Moody's of Standard en Poor's er meer info over te vinden is.
Wat vreemd dan, dat het in het nieuws is alsof het een objectief gegeven is. Zo heb je er niet zoveel aan als je wilt nagaan met welke bank je in zee gaat.
Er wordt toch gedaan of je aan die status kunt afmeten hoe betrouwbaar een bank is. Dan verwachtje dat een officiële instelling daar een zorgvuldig oordeel over geveld heeft...
Er wordt toch gedaan of je aan die status kunt afmeten hoe betrouwbaar een bank is. Dan verwachtje dat een officiële instelling daar een zorgvuldig oordeel over geveld heeft...
Laat ik het zo zeggen: de ratingagents geven op verzoek, en tegen betaling, een rating af. Over bv een bank, of een hypotheekportefuille. Maar daar kun je geen rechten aan ontlenen... Dat is ook waar de ratingbureaus zich achter verschuilen nu veel waarderingen acheraf onjuist onjuist zijn gebleken. Zij zien zich zelf als een soort onderzoeksjournalisten...., niet meer niet minder (te makkelijke verdediging wat mij betreft, maar dat is even bezijden de discussie)
Aangezien er meedere bureaus zijn, die onderling van mening kunnen verschillen over een waardering, is de kwalificatie niet per definitie objectief, en derhalve dus subjectief.... mijn inziens.
Aangezien er meedere bureaus zijn, die onderling van mening kunnen verschillen over een waardering, is de kwalificatie niet per definitie objectief, en derhalve dus subjectief.... mijn inziens.
Inderdaad. De ratings van banken kun je enigszins vergelijken met de ratings van beleggingsfondsen door bv. morningstar. Het geeft een goede indicatie, maar het is zeker geen vast zaligmakend gegeven. Het ene ratingburo vindt het een belangrijker, het andere buro het ander. En bovendien is het ook tijdsafhankelijk.
-
VENCO dropje
Ja en net als bij alle opties, hoe hoger de volatiliteit van de rating hoe groter de kans dat een bank "out of the money" is 
Wellicht biedt dit topic uitkomst: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=64447Je zou denken dat er in deze tijden gemakkelijk aan een overzicht is te komen van banken en welke status zij hebben.