| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Swap - Rente- Banken
Swap - Rente- Banken
Bij een bank kan ik kiezen uit 5,7% vaste rente voor 10 jaar. Of een SWAP af te sluiten voor 10 jaar van circa 3,5 tot 3,6% met een opslag van 1,5% = 5,1% De opslag is elkaar jaar te bezien.
Wat adviseren je...
Wat adviseren je...
Re: Swap - Rente- Banken
Waarop is die rente (3,5-3,6) gebaseerd? Hoe vaak wordt de rente herzien?
Aangezien de rente op dit moment erg laag staat, is de kans klein dat de rente de komende 10 jaar tijd structureel nog veel verder daalt, terwijl je wel een groot risico loopt dat de rente gaat stijgen. Wil -en kun- je dat risico lopen, dan kun je op die swap gokken, maar ik zou zelf voor die 0,6% de zekerheid van vaste rente kiezen.
Aangezien de rente op dit moment erg laag staat, is de kans klein dat de rente de komende 10 jaar tijd structureel nog veel verder daalt, terwijl je wel een groot risico loopt dat de rente gaat stijgen. Wil -en kun- je dat risico lopen, dan kun je op die swap gokken, maar ik zou zelf voor die 0,6% de zekerheid van vaste rente kiezen.
-
sjorsie1982
Rentes die niet vast staan stijgen altijd. Wat denk je nu zelf? Banken zijn financiele instellingen.
Sommige banken verlagen af en toe onder druk de rente, maar deze rente zal dan in rap tempo weer flink stijgen.
Ik zou voor zekerheid gaan.
Sommige banken verlagen af en toe onder druk de rente, maar deze rente zal dan in rap tempo weer flink stijgen.
Ik zou voor zekerheid gaan.
De 3,5 tot 3.6 is een vaste rente waarvoor verschillende banken elkaar voor 10 jaar lang het geld willen lenen. (de lange variant van de euribor).
Het idee van een renteswap is dat de ene partij van de andere partij jaarlijks een vaste rente krijgt, en de ander partij een variabele rente betaalt. Of anders gezegd, A leent B tegen variabele rente, terwijl B aan A leent tegen een vaste rente. Het is dus meer een renterisico-afdekkings instrument dan een tarief om feitelijk tegen te lenen.
Ik zie dan ook niet zo hoe deze lening bij jou in elkaar zit.
Als je een vaste rente van 3,5%-3,6% zou hebben en een lening tegen die rente plus 1,5% opslag zou hebben, dan ben je daar natuurlijk voordeliger mee uit. Maar ik betrijdel of die 3,5-3,6 werkelijk vast zal staan, als je voor een 'gewone' vaste rente 5,7% rente moet betalen. Zou het wellicht ook kunnen zijn dat jou rente niet 10 jaar lang vast is, maar dat die de 10-jaars swaprente volgt?
Ik zie dan ook niet zo hoe deze lening bij jou in elkaar zit.
Als je een vaste rente van 3,5%-3,6% zou hebben en een lening tegen die rente plus 1,5% opslag zou hebben, dan ben je daar natuurlijk voordeliger mee uit. Maar ik betrijdel of die 3,5-3,6 werkelijk vast zal staan, als je voor een 'gewone' vaste rente 5,7% rente moet betalen. Zou het wellicht ook kunnen zijn dat jou rente niet 10 jaar lang vast is, maar dat die de 10-jaars swaprente volgt?
-
VENCO dropje
@ kweenie,
een renteswap hoeft niet per definitie altijd "fixed to float" zijn (je hebt bijvoorbeeld ook basis swaps, ..) maar in de aangedragen issue kan ik me dat wel indenken.
een renteswap hoeft niet per definitie altijd "fixed to float" zijn (je hebt bijvoorbeeld ook basis swaps, ..) maar in de aangedragen issue kan ik me dat wel indenken.
De 3,5 t'm 3,6 staat 10 jaar vast. De risico opslag van 1,5% die kan elk jaar worden gewijzigd. Dit is dezelfde opslag als op de euribor (bijvoorbeeld 3 maands)...
-
VENCO dropje
Dus jij gaat de komende 10 jaar de bank minimaal 3,5/3,6 rente betalen (de bank is dus verzekerd voor de komende 10 jaar dat ze min. 3,5/3,6 ontvangen).
Elk jaar wordt de variable rente (obv euribor) gefixeerd, is deze hoger dan 3,5/3,6, dan betaal jij naast de 3,5/3,6 het meerdere (de opslag)?? Is deze lager dan of gelijk aan 3,5/3,6, dan betaal je dus 3,5/3,6.
Dan heb je dus feitelijk geen SWAP maar volgens mij een zgn. FLOOR constructie aangegaan met de bank.
Elk jaar wordt de variable rente (obv euribor) gefixeerd, is deze hoger dan 3,5/3,6, dan betaal jij naast de 3,5/3,6 het meerdere (de opslag)?? Is deze lager dan of gelijk aan 3,5/3,6, dan betaal je dus 3,5/3,6.
Dan heb je dus feitelijk geen SWAP maar volgens mij een zgn. FLOOR constructie aangegaan met de bank.
Voor 5,7% moet er wel met de bank worden onderhandeld. Het maximale tarief voor een deposito is volgens spaarinformatie.nl op dit moment 5,5% voor 10 jaar vast. Verder kan bij de overweging wat te kiezen, een rol spelen of u bij eventuele problemen bij de bank aanspraak kunt maken op een vergoeding in het kader van het depositogarantiestelsel. Derivaten vallen daar niet onder (maar kunnen vallen onder het beleggerscompensatiestelsel)Bij een bank kan ik kiezen uit 5,7% vaste rente voor 10 jaar. Of een SWAP af te sluiten voor 10 jaar van circa 3,5 tot 3,6% met een opslag van 1,5% = 5,1% De opslag is elkaar jaar te bezien. Wat adviseren je...