LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vals geld uit pinautomaat

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Mirj@m

Vals geld uit pinautomaat

Ongelezen bericht door Mirj@m »

Zaterdagavond geld opgenomen uit de pinautomaat nl. € 100,- in 2 briefjes van € 50,-
Later willen we er meebetalen en wat blijkt als het briefje onder de blauwe lamp wordt gehouden : hij licht niet op.... een vals briefje dus uit de pinautomaat. Als je hem vergelijkt met een echt briefje dan is hij wel heeeel goed gemaakt. Zelfs het watermerk staat erin en het papier voelt hetzelfde. Als particulier zou je het verschil niet zien of voelen.
Nu lees ik op internet alleen maar dat je aangifte kan doen bij de politie, gevolg : geld kwijt of je kan het inleveren bij de bank, gevolg geld kwijt..... maar je bent wel strafbaar als je het uitgeeft.

Heeft iemand advies wat te doen ? of dit ooit meegemaakt ? Ik kan er toch weinig aan doen dat de banken hun werk niet goed doen en zou daar wel voor moeten boeten ? (je zou maar bijstandsmoeder zijn en er heel de maand van moeten eten!)

karr-2

Re: Vals geld uit pinautomaat

Ongelezen bericht door karr-2 »

(je zou maar bijstandsmoeder zijn en er heel de maand van moeten eten!)
Geen enkele bijstandsmoeder leeft van 50 euro in de maand, dus deze opmerking is overbodig.

Verder zou ik er gewoon mee naar de bank gaan en je verhaal uitleggen. Ik neem aan dat ze het dan gewoon omruilen voor een echt briefje van 50.

G7

Ongelezen bericht door G7 »

Kijk, dat van die bijstandsmoeder had je nu juist niet moeten zeggen, want dit is weer voer voor, jawel onze Yup..... Karr-2.

Daar geniet hij van! :P

particulier

Ongelezen bericht door particulier »

Mirjam,

Je bent helaas je geld kwijt. De Nederlandse Bank wil vals geld niet omwisselen om zo niet aan te zetten tot valsmunterij. Het probleem komt helaas veel vaker voor.

Op drukke dagen heeft een bank geen tijd om het ontvangen geld te controleren alvorens deze in de pinautomaat te doen. Op drukke plaatsen in het weekend moet je altijd behoed zijn dat er vals geld uit de automaat kan komen. Een bijkomend gevolg van de invoering van de euro: Gezien alle eurolanden nu de euro gebruiken, is valsmunterij ineens een stuk interessanter...

Het probleem is deels te voorkomen door te pinnen op minder drukke plaatsen en dagen.

Jan1

Ongelezen bericht door Jan1 »

@ mirjam

Ben je niet het slachtoffer van een wisseltruc in het cafe? Ik stel me zo voor, het is wat schemerig bij de kassa, en er is vals geld geïnd, omdat dit niet vergoedt wordt door de banken gaan ze het mogelijk op deze manier een andere klant er voor op laten draaien. Dat het uit de geldautomaat komt kun je niet hard maken, de meeste automaten worden NIET door de banken gevuld, maar b.v. door Brinks.

Mirj@m

Ik neem toch aan dat de banken de nummers wel bijhouden die op de bankbiljetten staan, dus ze moeten het toch terug kunnen vinden dat deze echt uit de pinautomaat is gekomen.

Na jullie berichten denk ik er toch over om maar crimineel te worden en hem ergens uit te geven waar hij niet gecontroleerd wordt... daar vragen ze dan toch om ??

enne Karr... dan misschien geen bijstandsmoeder maar er zijn genoeg mensen die er heel de maand boodschappen van moeten doen of kijk jij geen TV ??

Jan1

Mirj@m

enne Karr... dan misschien geen bijstandsmoeder maar er zijn genoeg mensen die er heel de maand boodschappen van moeten doen of kijk jij geen TV ??
Mogelijk zijn ze eerst naar het cafe geweest, en zij komen ze er bij thuiskomst achter dat ze hun geld verkeert hebben uitgegeven. Het is opvallent dat er zo veel posters zijn die ook de wereld willen verbeteren, ze maken zich zeer veel zorgen over, bijstandmoeders, ouderen, en mensen zonder PC of internet. Ze willen niet toegeven dat ze hun eigen broek niet kunnen ophouden. Trouwens de kans dat er vals geld in een geldautomaat zit, is heeeeel erg klein, de kans op een wisseltruc, is vele malen groter, vooral als je enigzins beneveld bent.

Sann

Ongelezen bericht door Sann »

Ten eerste: Het is de bedoeling dat een biljet niet oplicht onder de baluwe lamp. Doet dit het wel kan het om een vals biljet gaan (het kan ook oplichten omdat het in de was is geweest). Ik kan uit je bericht niet opmaken welke kenmerken afwijken van een echt biljet. Je zou eventueel bij de bank langs kunnen gaan, zij kunnen controleren of het een echt biljet is (zij zullen beter naar kunnen kijken dan iemand in het café). Er zijn namelijk verschillende echtheidskenmerken en de blauwe lamp kan er maar enkele van controleren.

Daarbij wordt (indien de geldautomaat gevuld wordt door de medewerkers van de bank zelf) ieder biljet gecontroleerd. Zelfs als een klant honderden biljetten komt storten worden ze stuk voor stuk gecontroleerd.
Het kan natuurlijk zijn dat dit bij sommige banken of sommige filialen niet goed gedaan wordt, maar dit zou zeker wel moeten.

Als het 100% zeker is dat het biljet direct uit de geldautomaat kwam zou ik een klacht indienen bij desbetreffende bank.

peewee

Ongelezen bericht door peewee »

Mirj@am,

Juridisch is een bank verplicht om je bij een geldopname geldige bankbiljetten te verstrekken. In dit opzicht sta je in het gelijk. Bewijsrechtelijk ligt dit allemaal wat lastiger. Grote kans dan de bank glashard ontkent dat het geld uit hun geldautomaat afkomstig is. Het enige bewijsstuk dat je hebt is dat er 2 biljetten van 50,-- zijn uitbetaald. Dit moet ook blijken uit de zg. journaalrol die aan zo'n geldautomaat is gekoppeld. Het bewijst niet welk biljet met welk nummer je hebt ontvangen. In het recht geldt: wie eist (jij dus !).., bewijst. Dus op jou rust de bewijslast dat de bank jou een vals eurobiljet heeft uitgereikt.
Ga er maar aan staan ! Nog geheel daargelaten een langdurige en dure rechtszaak bij de kantonrechter...
Je kunt je natuurlijk ook beklagen bij de desbetreffende bank....kijken hoe ver je hier mee komt en als dit niets uithaalt je klacht als geschil voorleggen aanj de Geschillencommissie Bankzaken in Den Haag (zie www.sgc.nl). De vraag is of dit alles de inspanning waard is !

Mirj@m

Peewee bedankt voor je berichtje.... ik heb inmiddels de bank gebeld en ze kunnen aan de nrs. van het bankbiljet zien of deze inderdaad uit de automaat is gekomen en dan zou ik het geld terug kunnen krijgen....... duimen dus maar ! en ik laat het nog even weten.
enne Jan1...... ik weet niet waar jij het allemaal over hebt maar het was geen wisseltruc of iets dergelijks.

Jan1

Mirj@m

enne Jan1...... ik weet niet waar jij het allemaal over hebt maar het was geen wisseltruc of iets dergelijks.
Alleen als jij heel zeker weet dat je het biljet niet meer dan 2 seconden uit het oog bent verloren, mag je er een beetje vanuit gaan, dat het geen wisseltruc is. Vraag maar aan Hans Kazan en zijn beroepsgenoten.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Leuk zou dat zijn als je niet een 50 maar een 500 euro biljet hebt. Geld kwijt of strafrechtelijke aansprakelijkheid, klaar ben je!

Martin1976

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Dat denk ik dus niet, daar zou ik me nooit en te nimmer bij neerleggen. Je geeft je geld bij de bank in bewaring, je wilt er wat van opnemen en ze geven je vals geld en je kunt nergens verhaal halen? De bank is hier fout dus ze geven je maar echte bankbiljetten mee, anders is het niets minder dan diefstal van de bank en zou ik aangifte doen.

peewee

Ongelezen bericht door peewee »

Martin1976,
Toch een keine correctie. Je geeft je geld niet in bewaring aan een bank. Er is geen sprake van bewaargeving. Zodra je je geld afstaat aan een bank is het JOUW geld niet meer. Je staat het af en krijgt daarvoor in de plaats een vorderingsrecht op de bank.

Martin1976

Ongelezen bericht door Martin1976 »

of het nu mijn geld is of dat ik een vorderingsrecht heb, 'k neem niet aan dat de bank mij valse bankbiljetten mag verschaffen. Doen ze dat wel dan lijkt me dat niet mijn probleem, ze kunnen zich er dan niet vanaf maken met 'pech gehad u bent uw geld kwijt'. Lijkt mij dan, 'k heb geen rechten gestudeerd maar dit lijken mij basisprincipes

Gesloten