LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verjaring van spaar tegoeden!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
boerboom

verjaring van spaar tegoeden!

Ongelezen bericht door boerboom »

Bij het verhuizen van mijn schoonouders naar een zorgcentrum vonden wij nog wat oude spaarbankboekjes van de rijkspostspaarbank.
Na alles volgens de regeltjes te hebben ingevuld en opgestuurd krijgen wij bericht dat het geld niet wordt uitgekeerd omdat er met de rekeningen te lang niets is gedaan en is het dus verjaard.
Dit is tich diefstal van andermans eigendom, of zie ik dat verkeerd?[/b]

resp00112469

Re: verjaring van spaar tegoeden!

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Hoe dit werkelijk in de praktijk gaat en wat voor regels er gelden, is mij niet bekend. Wel heb ik in het verleden van de Rijks post spaarbank een bericht ontvangen dat er geld op mijn naam op een spaarrekening stond waarvan de laatste bijschrijving reeds enkele jaren geleden had plaats gevonden. Men vroeg of ik de rekening wilde voortzetten of dat deze kon worden opgeheven. Het bleek om een rekening te gaan welke mijn ouders destijds op mijn naam hadden geopend en waarvan ik het bestaan niet meer wist. In de brief werd een termijn gesteld van 30 dagen om te reageren daar anders de rekening zou vervallen. Het ging niet echt om een groot bedrag, maar toch was het zeer correct om mij daarop te wijzen. Ik neem aan dat er bij Uw schoon ouders ook een dergelijke brief is afgegeven en dat er dus niet op gereageerd is. In dat geval lijkt het mij logisch dat het bedrag als niet opeisbaar is afgeboekt en dat een later familielid er dus ook geen aanspraak meer op kan maken.

Vr. Gr. Hans.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Dat mogen ze nooit zo doen .Wel opheffen en naar een betaalrekening sturen . Als die niet bekend is bij hun dan moet die wel zijn opgegeven .

Maar vraag het een bij de Nederlandse Bank(DNB)

als het de moeite waard is.
Die hebben een klachtenregeling mischien weten die daar nog een antwoord hierop .

MARIJTJE

Ongelezen bericht door MARIJTJE »

Ik heb na heel veel moeite het geld van een oud spaarbankboekje gekregen van mijn grootmoeder. Ook met deze rekening was al 20 jaar niets gedaan. Mijn grootmoeder is in 1980 overleden en ik heb het boekje gekregen in 2001, eindelijk in 2003 heb ik het geld gekregen, het ging om ongeveer 1600 euro.

Doorzetten dus.

mvrgr

Marijke Hopman

mr T.

Ongelezen bericht door mr T. »

De Postbank heeft een tijd geleden aan alle klanten gemeld dat ze de spaarbankboekjes niet meer zouden accepteren en aangeboden om de boekjes om te zetten in een spaarrekening. Misschien zit daar ergens een probleem?

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Na het overlijden van mijn moeder, ben ik met haar spaarboekje van de RPS, een oud model met harde kartonnen kaft waarin al jaren lang geen transactie meer was uitgevoerd, naar het postkantoor gegaan.
Ik heb de situatie uitgelegd, kreeg lijst om in te vullen en een enveloppe en mocht het boekje opsturen naar Arnhem.
De medewerkster adviseerde mij om van met name de buitenkant en de laatste bladzijde met af of bijschrijving een fotocopie te maken.
Daar vond verrekening en bijschrijving van achterstallige rente plaats en werd het boekje ongeldig gemaakt.
Het ongeldige boekje kreeg ik als aandenken teruggetuurd.
Er zat tevens een brief bij waarin vermeld stond hoeveel er op mijn rekening zou worden overgemaakt.
Na ongeveer 14 dagen was het berekende bedrag bijgeschreven op de bankrekening.

Gesloten