LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vermogensbelasting door te late afboeking pinbetaling?
Vermogensbelasting door te late afboeking pinbetaling?
Op 31-12 heb ik een pinbetaling gedaan voor mijn nieuwe auto, ruim 15000 euro. Speciaal nog in het oude jaar om daarmee te voorkomen dat er vermogensbelasting betaald moest worden. Nu heeft de ING bank volgens het bankafschrift deze pinbetaling pas op 4-1 afgeboekt met als omschrijving dat de pinbetaling de 31e heeft plaatsgevonden.
Kan ik refererend naar de omschrijving bij de belastingdienst 15000 euro minder eindejaarssaldo opgeven, dat scheelt 180 euro belasting.
Kan ik ING aansprakelijk stellen voor de 180 euro gevolgschade van de verlate afboeking?
Kan ik refererend naar de omschrijving bij de belastingdienst 15000 euro minder eindejaarssaldo opgeven, dat scheelt 180 euro belasting.
Kan ik ING aansprakelijk stellen voor de 180 euro gevolgschade van de verlate afboeking?
Re: Vermogensbelasting door te late afboeking pinbetaling?
De toetsdatum is 31 december. U had dus de betaling vóór de 31ste moeten doen om het bedrag buiten de vermogensrendementsheffing te houden. In dit geval treft de bank dus géén blaam. De meeste banken hebben dan ook de volgende waarschuwing op hun site staan:
"Op feestdagen geldt een aangepaste dienstverlening voor het betalingsverkeer. Hieronder een overzicht wanneer u uw transacties kunt verwachten rondom de feestdagen.
Pintransacties die plaatsvinden op 24, 25, 26 of 27 december worden uitbetaald op maandag 28 december.
Pintransacties die plaatsvinden op 31 december, 1, 2 of 3 januari worden uitbetaald op maandag 4 januari."
"Op feestdagen geldt een aangepaste dienstverlening voor het betalingsverkeer. Hieronder een overzicht wanneer u uw transacties kunt verwachten rondom de feestdagen.
Pintransacties die plaatsvinden op 24, 25, 26 of 27 december worden uitbetaald op maandag 28 december.
Pintransacties die plaatsvinden op 31 december, 1, 2 of 3 januari worden uitbetaald op maandag 4 januari."
Wat staat er op het fiscaal overzicht, als je die al hebt ontvangen?
Ook bij de ING worden pintransacties binnen Nederland gedaan voor 11:00 uur gewoon op dezelfde dag afgeboekt. Later op de dag, de eerst volgende werkdag.
Dan is de v raag dus hoe laat de betaling is gedaan.
Het is op zich wel logisch dat als het geld nog niet bij de ander bijgeschreven is, dit geld nog voor jou meetelt voor de vermogensrendementsheffing. Het geld zal immers wel bij iemand in het saldo van 31-12 moeten worden verwerkt. Als dat (nog) niet is bij de garage, dan moet dat dus bij jou meetellen. Anders zou je op deze manier op heel eenvoudige wijze de vermogensrendementsheffing kunnen ontduiken en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Je kunt het zien als geld dat 'gereserveerd' is voor de betaling van de volgende dag, en waarvan de definitieve afschrijving pas plaatsvindt nadat het bij de andere partij is bijgeschreven.
Het is op zich wel logisch dat als het geld nog niet bij de ander bijgeschreven is, dit geld nog voor jou meetelt voor de vermogensrendementsheffing. Het geld zal immers wel bij iemand in het saldo van 31-12 moeten worden verwerkt. Als dat (nog) niet is bij de garage, dan moet dat dus bij jou meetellen. Anders zou je op deze manier op heel eenvoudige wijze de vermogensrendementsheffing kunnen ontduiken en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Je kunt het zien als geld dat 'gereserveerd' is voor de betaling van de volgende dag, en waarvan de definitieve afschrijving pas plaatsvindt nadat het bij de andere partij is bijgeschreven.
-
Het hoeft niet volledig mee te tellen. Of je telt het gewoon niet mee of je geeft het bedrag als schuld op, Die schuld is dan, onder aftrek van een drempel (2900 euro?) in mindering te brengen op je positieve vermogen.
Het bedrag is € 3.000 voor een alleenstaande. € 6.000 voor samen.
Praktisch gezien kun je je ook afvragen of het zelf aanpassen van de getallen die de belastingdienst van de banken doorkrijgt wat betreft spaarsaldo handig is. Ik kan me voorstellen dat afwijkingen hierin meteen opvallen en dus voor de belastingdienst een trigger zullen zijn om er goed naar te kijken. En dan zal het wel eens een juridisch steekspel over definities kunnen worden met mogelijk 180 euro winst of veel meer verlies.
Dat is zeker weten een trigger. Het vooraf invullen door belastingdienst is nu juist bedacht om creatief boehouden, zoals vroeger bijna onbestraft kon, te voorkomen.
Bij zo'n grote uitgave is 180 euro natuurlijk maar een minimaal bedragje. Maar het blijft wel geld.
Zou zelf de betaling wat eerder hebben gedaan (als ik zoveer had, natuurlijk...)
Bij zo'n grote uitgave is 180 euro natuurlijk maar een minimaal bedragje. Maar het blijft wel geld.
Zou zelf de betaling wat eerder hebben gedaan (als ik zoveer had, natuurlijk...)
-
Ik meen weleens het verhaal gehoord te hebben van iemand die op 31 December een hele grote prijs in de staatsloterij had gewonnen. Het geldbedrag werd echter pas begin januari op de rekening bijgestort, maar de winnaar moest toch vermogensbelasting betalen over het oude jaar. (toen ie het geld dus nog niet had).
Volgens mij was er toen een rechtzaak gekomen maar heeft de winnaar toch moeten betalen.
Dus er kan wel degelijk worden afgeweken van wat je op 31 December als saldo had.
Volgens mij was er toen een rechtzaak gekomen maar heeft de winnaar toch moeten betalen.
Dus er kan wel degelijk worden afgeweken van wat je op 31 December als saldo had.
dat is inderdaad een rechtszaak geweest. de belastingdienst stelde dat na de trekking het winnende lot de waarde vertegenwoordigde van het gewonnen bedrag. en ondanks dat het nog niet gestort is, is het al wel jouw eigendom. het hoeft niet perse op je bankrekening te staan om mee te tellen voor je vermogen, geld in een oude sok moet je ook gewoon opgeven
Klopt. het gaat in dat geval op een vordering die je hebt, in dit geval op de Staatsloterij. En vorderingen moet je ook gewoon opgeven bij je bezittingen.
Maar andersom heeft TS juist een schuld aan de garage. Als die op te voeren is, dan valt is schuld apart op te voeren. Dus niet gaan 'rommelen' met het banksaldo (want dat saldo is gewoon gelijk aan wat de belastingdienst ook aangeeft), maar de schuld apart opvoeren.
Maar ik betwijfel of het in dit geval niet gaat om "lopende termijnen van schulden met een looptijd korter dan 1 jaar", die niet voor aftrek in aanmerking komen.
Maar andersom heeft TS juist een schuld aan de garage. Als die op te voeren is, dan valt is schuld apart op te voeren. Dus niet gaan 'rommelen' met het banksaldo (want dat saldo is gewoon gelijk aan wat de belastingdienst ook aangeeft), maar de schuld apart opvoeren.
Maar ik betwijfel of het in dit geval niet gaat om "lopende termijnen van schulden met een looptijd korter dan 1 jaar", die niet voor aftrek in aanmerking komen.
U heeft nog geen antwoord gegeven op de vraag van kokka over fiscaal overzicht.MDijkstra schreef:Op 31-12 heb ik een pinbetaling gedaan voor mijn nieuwe auto, ruim 15000 euro. Speciaal nog in het oude jaar om daarmee te voorkomen dat er vermogensbelasting betaald moest worden. Nu heeft de ING bank volgens het bankafschrift deze pinbetaling pas op 4-1 afgeboekt met als omschrijving dat de pinbetaling de 31e heeft plaatsgevonden.
Dit overzicht krijgt de belastingdienst ook.
Als daar het juiste eindsaldo op staat is er niets aan de hand.
Zelf op eigen houtje handmatig iets aanpassen wat afwijkt van de gegevens van de belastingdienst heeft weinig nut,dat wordt sowieso weer teruggedraaid.
gr Henk
Dat wordt dus niet teruggedraaid.
De oplossing om de € 15.000 als schuld op te voeren maakt dus dat je de opgaaf van de bank kan blijven volgen, en dat de "schade" slechts is dat de drempel voor schulden je wat kost (€ 3.000 x 1,2% per persoon = € 36). Voor € 36 zou ik geen risico nemen.
Misschien zijn er nog andere schulden in box 3, dan zou de drempel al geheel of gedeeltelijk gebruikt kunnen zijn en kost deze oplossing niks extra.
Misschien zijn er nog andere schulden in box 3, dan zou de drempel al geheel of gedeeltelijk gebruikt kunnen zijn en kost deze oplossing niks extra.
Een enigszins vergelijkbare situatie heb je trouwens bij betalen met een creditcard. Je hebt de aankopen dan in december betaald, maar de afrekening en afschrijving van de creditcard komt misschien pas in januari. Je banksaldo is dan dus ook hoger dan als je 'gewoon' had betaald. Ook dan kun je de creditcardschuld wel aftrekken, maar met alleen een creditcard zul e waarschijnlijk niet boven de drempel voor schulden komen. Betalen met creditcard kan aan het eind van het jaar dan dus 1,2% duurder zijn dan gewoon betalen.
Het is geen verlate afboeking, verlaat impliceert een te laat of verwijtbaar handelen van de ING, en dat is niet zo. Ze hebben zich gehouden aan de overeengekomen dienstverlening, waarin staat dat betalingen gedaan op zon- en feestdagen, of op dagen >12.00 (of een ander tijdstip), pas de volgende werkdag verwerkt worden. En 31-12 is zo'n dag. De eerstvolgende werkdag was 04-01. Dat is hierboven al gequote door een andere user, en kan je ook in de voorwaarden van je betaalrekening etc vinden. Dit naast het feit dat dit wel als algemeen bekend wordt gezien. Als je dit zeker had willen weten, had je of eerder moeten betalen, of het per telebankieren als spoedopdracht moeten doen.MDijkstra schreef:Op 31-12 heb ik een pinbetaling gedaan voor mijn nieuwe auto, ruim 15000 euro. Speciaal nog in het oude jaar om daarmee te voorkomen dat er vermogensbelasting betaald moest worden. Nu heeft de ING bank volgens het bankafschrift deze pinbetaling pas op 4-1 afgeboekt met als omschrijving dat de pinbetaling de 31e heeft plaatsgevonden.
Ook moet je vaak voor zulke grote pinbetalingen je daglimiet (tijdelijk) verhogen bij veel banken, heb je dat ook moeten doen? Zo ja, dan was dat ook een moment geweest om dit even uit te zoeken op voorhand.
Wat Sjohie zegt. Als die betaling voor jou zó belangrijk is, had je je op voorhand wel even mogen verdiepen in je eigen handelswijze.
-
Ik heb 2 jaar geleden 26 duizend op mijn huis afgelost . Je moet je geplande aflossing minstens 4 weken van te voren aankondigen.Bij deze heb ik dus half november gevraagd om dit bedrag vóór 30 december als automatisch incasso ,verplicht bij SNS ,af te boeken van mijn ING rekening . Bevestigd ook door SNS .Toch hebben ze het pas 2 januari afgeboekt. Heen en weer gebeld op 31 december naar de SNS en om het uur gekeken op mijn ING of het bedrag nog niet afgeboekt was. heeft niets geholpen. Volgens de belastingdienst had het ook geen zin om een brief aan de inspecteur te sturen ( brief had ik al klaar).Bedankt SNS voor 312€ extra belasting.
Een automatische incasso voor een extra aflossing? Onzin.