LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] "vreemd" pinnen, pinnen bij een andere bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
student538

"vreemd" pinnen, pinnen bij een andere bank

Ongelezen bericht door student538 »

Ik heb bij verschillende banken gevraagd of het voor de bank zelf ook voordeliger is om bij de "eigen" bank te pinnen dan bij een andere. Als ik met mijn ING betaalpas bijvoorbeeld pin bij de Rabobank staat er altijd een tekstje bij "ook gastvrij voor andere banken, graag tot ziens!". De ASN (i.s.m. SNS bank) en de Triodos bank (i.s.m. Rabobank) ontkent dat er extra kosten voor hun zijn als je pint bij een andere bank. De Rabobank geeft te kennen dat het voor hun zelf voordeliger is dat als je pint bij hun eigen bank dit voordeliger is.

De andere banken gaven aan dat de kosten onderling verdeeld worden en dus het niet zoveel uitmaakt.

Waarom deze topic? Ik vond dit zelf interessante vraagstuk vandaar. Hopende dat u dat ook vind.

Pindakaaspotje

Re: "vreemd" pinnen, pinnen bij een andere bank

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

het zal per saldo waarschijnlijk niks uitmaken. Een pinautomaat kost geld (bijvullen/onderhoud/netwerk), maar is een service. Onderling verrekenen banken waarschijnlijk de kosten die hiervoor gemaakt worden. Ik zou me voor kunnen stellen dat het bedrag net iets hoger zal zijn dan de kostprijs... in dat geval zou bij je eigen bank voordeliger zijn. Alleen ik denk dat het uiteindelijk voor banken weinig uitmaakt. (zeker geen reden om extra pinautomaten te plaatsen)

FiscaalJurist

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Tot enkele jaren geleden heb ik in de bankensector gewerkt. In die tijd werden onderling kosten verrekend. Banken met weinig automaten hadden dus meer kosten dan opbrengsten.
Automaten in drukke winkelgebieden waren voor sommige kantoren een cashcow omdat het gastgebruik zeer hoog lag.
Ik weet niet of dit beleid nu is aangepast (kostenverrekening)

VENCO dropje

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

De gastbank rekent een zgn. (gastgebruik) fee door aan de bank van de kaarthouder. Kortom, ga je met een Triodos/ ASN bankpas naar een geldautomaat van ING dan rekent ING een zgn. fee door aan Triodos / ASN.
P.s.: je moet als gastbank behoorlijk wat transacties doen wil je een geldautomaat rendabel maken...vandaar dat geldautomaten dus bij voorkeur worden geplaatst waar veel mensen komen (winkelstraat/-centrum, station, etc..).

student538

De Argenta bank had 1 pin automaat staan in Enschede. Als zij pinpas en wilden aanbieden waren ze in Nederland namelijk verplicht om minimaal 1 pin automaat te hebben. Argenta Bank biedt geen betaalrekeningen meer aan omdat het te duur was. De DSB bank had ook volgens mij enkele betaalautomaten hier en daar staan.

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Hebben Triodos en ASN eigenlijk eigen pinautomaten?

Ik, als liefhebber van de meer obscure geldautomaten, mag graag pinnen bij Staalbankiers (Den Haag), de Demir Halk Bank (Rotterdam) of Van Lanschot Bankiers (Maastricht), en voorheen natuurlijk ook bij DSB in Wognum

student538

Triodos en ASN hebben géén betaalautomaten. ASN valt onder de Reaal groep. Als je bijvoorbeeld wilt overstappen van SNS naar ASN en gebruik wil maken van de Overstapservice.nl dan kan dat niet. Triodos werkt samen met de Rabobank.

Verder kun je met een Triodos Bankpas kijken hoeveel saldo je nog op je betaalrekening hebt staan bij een Rabobank betaalautomaat.

Vanwaar dat je graag gebruik maakt bij obscure betaal automaten? :D

student538

Ik heb ook andere banken benaderd. Zij geven aan dat het voor hun niets uit maakt waar je pint.

Maar hoe zit dit dan: Je mag bij je eigen bank maar een keer pinnen bij een andere bank waarom is dat zo?!!

Gesloten