LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WID bij Notaris

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
peukiemon

WID bij Notaris

Ongelezen bericht door peukiemon »

Ik ben bezig een stuk grond te kopen bij mijn woning.
Nu heb ik het concept overdracht ontvangen, nu komt het kromme.
Ik moet eerst naar een notaris met mijn id die moet tekenen voor het feit
dat ik diegene ben wie er op de id kaart staat.
Pas daarna kan ik de rest van de papieren in orde maken.
Hoe krom is dit waarom moet ik mijn id laten legaliseren bij een notaris.
Dit alles in het kader van de WID.

Mk

Re: WID bij Notaris

Ongelezen bericht door Mk »

Volgens mij is het al jaren zo dat je je bij de notaris moet legitimeren bij aan/verkoop van onroerende goederen (grond, huizen etc.).

peukiemon

Je hebt het schijnbaar niet goed gelezen, dat je je moet legitimeren is al jaren zo dat klopt.
Wat het geval is dat in het kadar van de WID ik mijn legitimatie bij een notaris moet legaliseren.
Oftewel de beste man moet een kopie maken van mijn Id en er zeker van zijn dat ik diegene ben op de foto. Daarna na zo'n mooie stempel erop, en pas dan kan ik de papieren in orde maken wat via de post verloopt.
Dus ik moet een door een notaris getekend document overleggen met mijn Id bij een andere notaris om de koop in orde te maken.
Terwijl je voorheen via de post alles kon regelen met een kopietje van je Id. Je hoefde niet persoonlijk langs te komen.

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

bij de meeste notarissen moet je je al jaren persoonlijk identificeren.
Heeft nada met de WID te maken.

supernov

Ongelezen bericht door supernov »

Pffff, lezen mensen. Er staat dat hij zijn legitimatie-bewijs zelf als het ware moet legitimeren/legaliseren. Dus het identificatie-bewijs moet de goedkeuring krijgen van de notaris.

Beetje apart inderdaad, het gaat hier toch om een reeds legaal en erkend document, maar ik kan het mij ook wel weer voorstellen vanwege de belangen die zich bij aanopen van grond e.d. voordoen. Een soort van extra controle oid.

wallybally

Ongelezen bericht door wallybally »

Wat is hier nou vreemd aan. Iedereen kan wel een kopietje van een id-bewijs op sturen. Nu kan de notaris aan de foto en jouw handtekening zien dat jij het bent. Dat kun je bij de betreffende notaris doen of bij een andere notaris. Dit echter niet meer gratis, veelal wordt er geld voor gerekend. Je kan ook van elke mug een olifant maken.

Oh ja, moet je dat stukje grond ook nog eens cash gaan betalen. Krijg je ook gelijk een MOTje achter je broek aan.

peukiemon

@ wallybally

Het gaat niet om van elke mug een olifant te maken.
Ik heb er geen problemen mee ik vraag me alleen het nut af.

Hier de passage uit het concept waar het om gaat.

In het kader van de WID , ontvang ik voorts nog graag van u een kopie van u legitimatiebewijs, dat door een notaris van een WID verklaring is voorzien.

Hier gaat het om, dat ik me gewoon moet legitimeren heb ik geen probleem mee, het feit is waarom nu ineens een WID verklaring voor een
document verstrekt door het rijk.

wallybally

Wat ik al zei, iedereen kan wel een id opsturen. Deze verklaring is niet nodig indien u bij uw notaris laat passeren. Waarschijnlijk is dat niet zo, dan moet uw legitimatiebewijs gelegaliseerd worden.

peukiemon

En hier gaat u dus de fout in zelfs als ik het bij mijn eigen notaris laat doen
moet ik alsnog een WID verklaring hebben.
Misschien dat het nu duidelijker is.
Want de beredenering die u geeft zou betekenen dat ik me zelfs bij mijn eigen bank geen WID verklaring zou hoeven te hebben, omdat ik mij daar
gewoon kan legitimeren.
Ook voor een bank is het verplicht nu dus ook voor een notaris wat wordt het volgende.
Ik zal voor mijn koopakte nu wel eerst langs een notaris moeten gaan, en voor zowel mij als mijn partner een WID verklaring moeten halen.

wallybally

Een WID-verklaring bestaat niet. Ook een bank vraagt n iet om een WID-verklaring. Die vragen wellicht om een legalisatie (bij de notaris)van uw handtekening. Bij een notaris behoeft u geen WID-verklaring te overleggen en is zelfs legalisatie niet van toepassing, aangezien u deze het zelf kan.

Er is dus iets anders aan de hand. Ik zou de notaris dus maar vragen wat zij bedoelen.

peukiemon

Een bank verzorgt zelf de WID verklaring, en geloof me ik heb er net achteraan gebeld, je moet voor de notaris een WID verklaring hebben.
Dit alles in het kader van de WID.

@ wallybally
Ik snap er zelf nu ook niets meer van waarom moet dit, ze weten het zelf ook niet dit is opgedragen door het rijk.
Ze moeten gewoon zeker weten dat dit ID bewijs daadwerkelijk van mij is.
Dit slaat toch helemaal nergens meer op.

wallybally

Recentelijk nog bij de notaris geweest voor aan- en verkoop van OG.
Notaris kende ik niet, waren nieuw.
Bij geen van beide heb ik een WID-verklaring hoeven over leggen.
Wel mijn ID laten zien, deze kunnen zij dan zelf identificeren.

Ook bij ons op kantoor hebben we geen WID-verklaringen nodig.
We kunnen zelf de klant wel identificeren.
En dat kan een notaris juist bij uitstek.

Gesloten