LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zeer trage aanpassing wisselkoers GBP door ING na Brexit
Zeer trage aanpassing wisselkoers GBP door ING na Brexit
Op mijn ING rekeningoverzicht is op maandag 27 juni de wisselkoers van het Britse Pond nog even hoog als direct voor de Brexit, terwijl het Britse Pond direct na de Brexit (zoals bekend) devalueerde. Let wel: het ging hier om betalingen die op 24 juni, dus de dag na de Brexit, gedaan zijn. Pas bij mijn volgende afschrijving op 1 juli is de devaluatie doorgevoerd. Daarnet gebeld met de ING, maar ik kreeg nul op het rekest. De klacht werd zelfs niet eens in behandeling genomen! Volgens de ING worden de koersen 2 keer per dag aangepast. Ja, waarschijnlijk alleen als de koersbeweging voor hen gunstig is... Wie heeft er dezelfde ervaring, wellicht ook bij andere banken?
Re: Zeer trage aanpassing wisselkoers GBP door ING na Brexit
Ik heb even op zowel het historische koersoverzicht van de ABN als op Oanda.com gekeken en er waren inderdaad géén schokkende fluctuaties in die paar dagen tussen de 24e en de 27e
Dat kunt u toch zelf ook wel even nakijken?
Dat kunt u toch zelf ook wel even nakijken?
-
Als ik hem hier op 24 juni zet, zie ik een koers van 1,2865
https://finance.yahoo.com/quote/GBPEUR%3DX?p=GBPEUR%3DX
https://finance.yahoo.com/quote/GBPEUR%3DX?p=GBPEUR%3DX
Mijn punt is dat de door ING gehanteerde koers op de avond van de 24e (dag na de Brexit) nog even hoog is als op de 23e, terwijl op de 24e het Pond gedevalueerd is...
Volgens de grafiek in de hierboven genoemde link is de pond op de 24e nauwelijks omlaag gegaan. Pas na de 24e zette de daling echt in. Lijkt me dus niks aan de hand
Jawel, de daling op de valutamarkt was juist op de 24e, wat die grafiek op Yahoo Finance (gebaseerd op koersen van de banken misschien?) niet laat zien. Zie http://www.rtlnieuws.nl/buitenland/pond ... schiedenis en http://nl.exchange-rates.org/history/EUR/GBP/G/90
Ik neem aan, dat er regels zijn waar alle banken zich aan moeten houden. Heb je al onderzocht wat die regels zijn? Als je van mening bent, dat de ING zich niet aan de regels houdt, dan dien je toch een klacht in bij het Kifid.M030 schreef:Volgens de ING worden de koersen 2 keer per dag aangepast. Ja, waarschijnlijk alleen als de koersbeweging voor hen gunstig is...
Ik kan zo snel niks vinden over die regels op internet. Het gaat voor mij persoonlijk natuurlijk niet om veel geld, maar de ING kan op deze manier wel makkelijk veel geld verdienen. Ik heb inmiddels ook gezien dat de ING hun wisselkoersen publiceert op internet, dus juridisch heb ik vast geen poot om op te staan... Ik ga in ieder geval weg bij de ING en stap nu volledig over naar de ASN bank. Ik was het al langer van plan, maar nu ga ik het ook doen.
Nou! Zo is het precies. Dáár zullen ze niet van terug hebben bij de ING. De ASN doet het uiteraard volkomen anders...M030 schreef:Ik ga in ieder geval weg bij de ING en stap nu volledig over naar de ASN bank. Ik was het al langer van plan, maar nu ga ik het ook doen.
Houdt u nu uzelf voor de gek of iemand anders? Ons in ieder geval niet.
Op dit specifieke vlak weet ik niet of de ASN bank het beter doet, maar op allerlei vlakken scoort die bank wel veel beter. Zie http://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer, maar waarschijnlijk geloof jij daar ook niks van en/of interesseert het je niet...newmikey schreef:Nou! Zo is het precies. Dáár zullen ze niet van terug hebben bij de ING. De ASN doet het uiteraard volkomen anders...M030 schreef:Ik ga in ieder geval weg bij de ING en stap nu volledig over naar de ASN bank. Ik was het al langer van plan, maar nu ga ik het ook doen.
Houdt u nu uzelf voor de gek of iemand anders? Ons in ieder geval niet.
Oh, of ik geloof wat er op die website staat heeft niets te maken met uw onderwerp. Of een bank als "duurzaam" te boek staat of dat de bank wel of niet in wapens of maakindustrie belegt is niet relevant voor uw oorspronkelijke vraag. De website is overigens van Oxfam Novib, een NGO die zelf ook de nodige vraagtekens oproept. Je kunt je dus afvragen wie nu wie de maat neemt op die site.M030 schreef: Op dit specifieke vlak weet ik niet of de ASN bank het beter doet, maar op allerlei vlakken scoort die bank wel veel beter. Zie http://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer, maar waarschijnlijk geloof jij daar ook niks van en/of interesseert het je niet...
Wisselkoersen variëren over het algemeen maar bitter weinig tussen verschillende banken dus wat u daar nu mee opschiet vraag ik me af.
Misschien is het interessant voor Radar om een keer uit te zoeken of meerdere banken devaluatie van vreemde valuta vertraagd 'doorberekenen' aan hun klanten? Indien dat zo is, zou het weer een bewijs zijn dat banken de klant nog steeds niet centraal stellen.
Denk niet dat daar iemand van wakker zou liggen.
-
Ben benieuwd wat de veronderstelde harde schade in euro's is. En verder: ASN is weer onderdeel van SNS. Zoiets als een bio-industrieboer die er scharrelvlees "bij doet". Op zich niks mis mee, maar goed.
Je weet dat ASN per klant de meeste winst maakt? En dat de CEO van ASN per klant veel meer verdiend dan de CEO's van andere banken? Dat moet je als klant uiteindelijk ophoesten.M030 schreef:Ik ga in ieder geval weg bij de ING en stap nu volledig over naar de ASN bank. Ik was het al langer van plan, maar nu ga ik het ook doen.
Zoals hierboven al gezegd gaat het voor mij persoonlijk niet om veel geld, maar wat ik met dit topic aan de kaak wou stellen is dat de ING (en wellicht ook andere banken) vertraagd een devaluering doorvoeren, waardoor ze veel geld verdienen, geld van jou en mij dus. Weer een voorbeeld van niet de klant centraal stellen, maar de eigen winst ten koste van de klant.Bob Schurkjens schreef:Ben benieuwd wat de veronderstelde harde schade in euro's is.
Laatst gewijzigd door M030 op 18 aug 2016 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
De laatste keer dat ik keek waren banken ook commerciele instellingen en geen charitatieve stichtingen dus wat is nu uw punt? Dat banken geen geld mogen verdienen aan hun klanten? Aan wie dan wel?M030 schreef:Zoals hierboven al gezegd gaat het voor mij persoonlijk niet om veel geld, maar wat ik met dit topic aan de kaart wou stellen is dat de ING (en wellicht ook andere banken) vertraagd een devaluering doorvoeren, waardoor ze veel geld verdienen, geld van jou en mij dus. Weer een voorbeeld van niet de klant centraal stellen, maar de eigen winst ten koste van de klant.Bob Schurkjens schreef:Ben benieuwd wat de veronderstelde harde schade in euro's is.
Natuurlijk mogen banken wel geld verdienen, maar wel op een eerlijke manier en mijns inziens is dit niet eerlijk...
En waarom dan wel niet?
Omdat een bank, die tweemaal daags de wisselkoersen aanpast, een devaluatie meteen zou moeten doorvoeren... Wat is anders de rationale achter die tweemaal daagse aanpassing?