LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank; misleiding kosten voor internationale betalingen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Grensstreker

Rabobank; misleiding kosten voor internationale betalingen

Ongelezen bericht door Grensstreker »

Als inwoner van de grensstreek heb ik de laatste tijd regelmatig via telebankieren geld overgeboekt naar Duitsland. Banken mogen sinds juli vorig jaar voor particulieren geen kosten meer in rekening brengen bij betalingen binnen Europa voor bedragen < 12500 Euro.

Tot mijn verbazing zag ik (achteraf op het rekeningafschrift) dat er toch kosten berekend werden. Bij navraag wist men mij te vertellen dat een extra voorwaarde het vermelden van het IBAN nummer is.

Dit staat inderdaad op de help-functie bij het tele-bankieren vermeld.
E.e.a. is echter zeer misleidend omdat bij de transactie zelf niet gewaarschuwd wordt voor deze kosten. Het zou de Rabobank netjes staan om particulieren beter te waarschuwen tijdens de overboeking en niet verstopt achter een help-functie.

Bij mijn "officiele klacht" bij de Rabobank Swentibold kreeg ik te horen dat "men" dit "op de agenda had staan". De onnodige kosten krijg ik echter niet vergoed.

Omdat ik tussentijds van het ene Rabobankfiliaal verhuisd ben naar het andere en de Rabobanken "zelfstandig functioneren" meldde de Rabobank-vertegenwoordigster fijntjes dat ik "nu toch geen klant meer ben bij hen" en ze me eigenlijk niet meer verder kon helpen.

Raar om te horen dat als je na 30 jaar klant te zijn van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Welk ander commercieel bedrijf zou een dermate trouwe klant gewoon negeren?

Gast

Re: Rabobank; misleiding kosten voor internationale betalingen

Ongelezen bericht door Gast »

overboekingen in de EU zijn alleen gratis als de gegevens juist en volledig zijn, wanneer er een nummer of iets mist kost het de bank meer moeite om het geld over te maken. ook moeten de kosten op share worden gezet hier moet je goed op letten, want pas dan is het gratis als je volledige gegevens hebt

de bank waar je voorheen zat kan je nu inderdaad niet meer helpen omdat ze je gegevens niet hebben. de rabobank is een cooperatie en je gegevens zijn gefixeerd naar een andere bank die zou je wel kunnen helpen. maar ik denk niet dat je iets van de kosten terug krijgt.

grensstreker

Re: Rabobank; misleiding kosten voor internationale betalingen

Ongelezen bericht door grensstreker »

Natuurlijk heeft de bank volgens "de regels der wet" gelijk. Echter op het moment van overboeking is er helemaal geen waarschuwing dat de transactie zonder vermelding van het IBAN-nummer (behoorlijk veel) geld kost. Klanten komen pas veel later (kosten worden 3 maanden "opgespaard"!) erachter dat ze de verkeerde optie hadden.

Iedere particulier zal, indien hij volledig op de hoogte is, de moeite nemen om dit IBAN-nummer op te vragen.

Voor het feit dat de Rabobank richting 30 jaar trouwe klanten niet coulant is kan ik absoluut geen begrip op brengen.
Een doorsnee middenstander zou anders reageren.

Gesloten