LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beslaglegging bij debetstand

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Ned**31
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2010 17:19

Beslaglegging bij debetstand

Ongelezen bericht door Ned**31 »

Stel, ik heb een geoorloofde debetstand van € 1.000,- met een saldo van € 0,- (dus opneembaar bedrag
is dan € 1.000,-)

Hoe werkt het op dat moment bij een beslaglegging?
Normaal gesproken wordt het bedrag van de beslaglegging door de bank van de rekening af gehaald en naar de beslaglegger gestort.
Kan dit in bovenstaand voorbeeld ook?
Is het zo dat als er een beslag komt van € 1.000,- mijn nieuwe saldo - € 1.000,- is?

Winster
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mei 2010 22:32

Re: Beslaglegging bij debetstand

Ongelezen bericht door Winster »

Uit ervaring (als boekhouder) weet ik dat dit bij een rekening-courant bij een MKB-bedrijfje wel kan.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Beslaglegging bij debetstand

Ongelezen bericht door courier »

Het lijkt mij vreemd dat er beslag kan worden gelegd op een kredietfaciliteit; wel lijkt het me logisch dat de bank bij beslaglegging die faciliteit gewoon intrekt ter bescherming van eigen belangen en omdat dat nou eenmaal in de Algemene Bankvoorwaarden staat.

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: Beslaglegging bij debetstand

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Volgens mij is het zo dat er op dag van beslaglegging het bestaande positieve saldo op derdenbeslag rekening wordt gestort. Wel worden er nog kosten van de bank doorberekend en kan het zijn dat u in het negatief komt te staan. Na een maand verrekent de bank het beslag met het saldo

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Beslaglegging bij debetstand

Ongelezen bericht door courier »

Ik kan mij voorstellen dat de bank, maar wel in overleg met "het MKB-bedrijfje", de kredietfaciliteit gebruikt om de beslaglegger te pleasen: in het MKB is het immers zo dat als je een factuur niet betaalt er gewoon niet meer wordt geleverd en dan verkoop je "nee" aan je eigen klant en dat wil je natuurlijk ook niet. De bank doet dat natuurlijk alleen als de bancaire zaakjes van dat MKB-bedrijf gewoon op orde zijn anders schiet ze er zelf bij in.

Het is wel nuttig om onderscheid te maken tussen conservatoir en executoriaal beslag: bij conservatoir beslag moet de schuldeiser binnen 14 dagen de zaak "aanbrengen" bij de bevoegde rechter, zo niet dan vervalt dat beslag van rechtswege. Maar reken je niet te vroeg rijk: het deurwaardersgilde is daar buitengewoon kien op.

Gesloten