LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor het hebben van een rekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
sietske50
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:14

Betalen voor het hebben van een rekening

Ongelezen bericht door sietske50 »

Ik heb bij Fortis (of eigenlijk nu ABN Amro) een hypotheek lopen, bij ING heb ik een betaalrekening. Bij Fortis heb ik geen betaalpas.

Nu vraagt Fortis ineens per juli 1 euro kosten p/mnd, om de simpele reden dat ik daar een rekening heb (volgens de baliemedewerker). Ik heb echter die rekening omdat ik daar een hypotheek heb en maandelijks geld stort via mijn betaalrekening.

Kunnen banken nu zomaar geld gaan vragen bv. als je een product daar hebt ondergebracht? Ik doe nl. niets anders dan die hypotheekrente en aflossing betalen via een automatische overboeking vanaf mijn betaalrekening. Die Fortis rekening is er puur en alleen voor die hypotheek.

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: Betalen voor het hebben van een rekening

Ongelezen bericht door Willy.T »

sietske50 schreef:Ik heb bij Fortis (of eigenlijk nu ABN Amro) een hypotheek lopen, bij ING heb ik een betaalrekening. Bij Fortis heb ik geen betaalpas.

Nu vraagt Fortis ineens per juli 1 euro kosten p/mnd, om de simpele reden dat ik daar een rekening heb (volgens de baliemedewerker). Ik heb echter die rekening omdat ik daar een hypotheek heb en maandelijks geld stort via mijn betaalrekening.

Kunnen banken nu zomaar geld gaan vragen bv. als je een product daar hebt ondergebracht? Ik doe nl. niets anders dan die hypotheekrente en aflossing betalen via een automatische overboeking vanaf mijn betaalrekening. Die Fortis rekening is er puur en alleen voor die hypotheek.

De tijd dat alles gratis was is al een poosje voorbij en helaas werkt er niemand voor niets bij de bank. De banken die ik ken vragen allemaal een bijdrage en ik zou momenteel geen bank meer weten die het gratis doet.
Je moet gewoon overal voor betalen inmiddels.

Winster
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mei 2010 22:32

Re: Betalen voor het hebben van een rekening

Ongelezen bericht door Winster »

Het lijkt mij gegrond dat ze kosten mogen rekenen voor het aanhouden van een betaalrekening.

De verplichting van deze betaalrekening gekoppeld aan de hypotheek of de verplichting dat de incasso uitsluitend van een Fortis-rekening geincasseerd mag worden, zou, zo ver ik kan beoordelen, bepaald moeten zijn in de (algemene) voorwaarden die van toepassing zijn op de hypotheekovereenkomst.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Betalen voor het hebben van een rekening

Ongelezen bericht door tennis »

Kunnen banken nu zomaar geld gaan vragen bv. als je een product daar hebt ondergebracht? Ik doe nl. niets anders dan die hypotheekrente en aflossing betalen via een automatische overboeking vanaf mijn betaalrekening. Die Fortis rekening is er puur en alleen voor die hypotheek.
Dit is bij alle banken zo!
Lees wat Willy T schrijft, het gratis tijdperk is afgelopen!

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Betalen voor het hebben van een rekening

Ongelezen bericht door courier »

Sietske: Geef de hypotheekverstrekker opdracht voortaan automatisch te incasseren van je ING rekening en heft die betaalrekening bij Fortis op. Wel zo efficiënt allemaal en vergeet dan ook niet die apo van ING naar Fortis in te trekken; kan allemaal met 1 toetsaanklik in Mijn.ING.nl

sietske50
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:14

Re: Betalen voor het hebben van een rekening

Ongelezen bericht door sietske50 »

Dank allemaal voor jullie reactie. Ik snap dat banken ook geld moeten verdienen maar kosten op kosten? Fortis verdient genoeg aan mijn hypotheek.

Ik heb overigens een Argenta en Credit Europe internetspaarrekening die gratis zijn.

Courier,
Bedankt voor je tip. Ik ga idd maar even bij de bank langs om te kijken of ik rechtstreeks kan storten. Toen ik de hypotheek nam 10 jaar geleden heeft Fortis wel automatisch een betaalrekening aangelegd, ik dacht dus dat het niet anders kon.

Mvg Sietske

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: Betalen voor het hebben van een rekening

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Toch wel grappig

Mensen betalen zich scheel aan abb voor mobieltjes en internet, maar als je 2 a 3 euro per maand moet betalen voor een rekening is dat opeens onrechtvaardig. Ok een bank verdient ook aan je rente ed, maar het is geen liefdadigheidsinstelling.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Betalen voor het hebben van een rekening

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

verkeersleider schreef:Toch wel grappig

Mensen betalen zich scheel aan abb voor mobieltjes en internet, maar als je 2 a 3 euro per maand moet betalen voor een rekening is dat opeens onrechtvaardig. Ok een bank verdient ook aan je rente ed, maar het is geen liefdadigheidsinstelling.
het gaat als ik het goed begrijp wel om een rekening zonder pasje.. de kosten zijn gewoon 0 en ze maken al genoeg winst op de rente die ze vangen

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Betalen voor het hebben van een rekening

Ongelezen bericht door rvkeuken »

Pindakaaspotje schreef:
verkeersleider schreef:Toch wel grappig

Mensen betalen zich scheel aan abb voor mobieltjes en internet, maar als je 2 a 3 euro per maand moet betalen voor een rekening is dat opeens onrechtvaardig. Ok een bank verdient ook aan je rente ed, maar het is geen liefdadigheidsinstelling.
het gaat als ik het goed begrijp wel om een rekening zonder pasje.. de kosten zijn gewoon 0 en ze maken al genoeg winst op de rente die ze vangen
kosten zijn natuurlijk niet 0, er vinden 2 mutaties plaats op de rekening en het geld staat er een paar dagen op. Dit moet gebeuren met computers+programma's, wellicht wat afschriften etc. De hypotheek staat hier los van, het zijn 2 aparte producten.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Betalen voor het hebben van een rekening

Ongelezen bericht door courier »

Heren, het is van de zotte dat een bankclient voor de volledige overhead/bestandskosten moet opdraaien en dat voor 2 mutaties per maand; als jullie mijn bijdrage goed hebben gelezen dat gaat het hier ook om een stukje efficiëncy en-hou mij ten goede-: die 2 à 3 euro elke maand besteed ik liever aan iets anders dan het betalingsverkeer van het bankwezen financieren.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Betalen voor het hebben van een rekening

Ongelezen bericht door Josephien12 »

De toekomstige bonus van de opvolger van Rijkman Groenink moet natuurlijk ook zeker gesteld worden. Daartoe zijn per 1 januari allerlei nieuwe kosten bedacht.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Betalen voor het hebben van een rekening

Ongelezen bericht door SJZ »

De toekomstige bonus van de opvolger van Rijkman Groenink
Da's geen toekomstige bonus, die is uit het verleden. En die is betaald door de overnemde partij(en), niet door Fortis/ABNAmro.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Betalen voor het hebben van een rekening

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

SJZ schreef:
De toekomstige bonus van de opvolger van Rijkman Groenink
Da's geen toekomstige bonus, die is uit het verleden. En die is betaald door de overnemde partij(en), niet door Fortis/ABNAmro.
1. je leest niet.. 2. je begrijpt het punt niet

witte angora
Berichten: 31201
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor het hebben van een rekening

Ongelezen bericht door witte angora »

Heren, het is van de zotte dat een bankclient voor de volledige overhead/bestandskosten moet opdraaien
Het is ook van de zotte dat een supermarktcliënt voor de volledige transportkosten op moet draaien die de winkel maakt om de produkten in de winkel te krijgen.

Laat ze dat lekker zelf betalen! :wink:

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: Betalen voor het hebben van een rekening

Ongelezen bericht door Willy.T »

courier schreef:Heren, het is van de zotte dat een bankclient voor de volledige overhead/bestandskosten moet opdraaien en dat voor 2 mutaties per maand; als jullie mijn bijdrage goed hebben gelezen dat gaat het hier ook om een stukje efficiëncy en-hou mij ten goede-: die 2 à 3 euro elke maand besteed ik liever aan iets anders dan het betalingsverkeer van het bankwezen financieren.
Het gaat om het principe.Verdwijnt er iets, dan pakken ze het gewoon op een andere manier terug.Kijk maar naar de valutering.

Gesloten