LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete op Spaarrekening na overlijden

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
betty boop86

Boete op Spaarrekening na overlijden

Ongelezen bericht door betty boop86 »

Na het overlijden van mijn vader kwam er wat geld vrij dat in 2001 op een spaarrekening in depot met een looptijd van 10 jaar is vastgezet bij de Fortis Bank. Mijn moeder was op dat moment niet meer in staat om dit te regelen dus zij is onder bewind gesteld en 2 dochters voerden het bewind. Dit alles onder begeleiding van een bevriende kandidaat-notaris. In augustus 2005 is mijn moeder overleden en moest de erfenis verder geregeld worden. Door achterstand van de Belastingdienst, duurde het tot december 2006 voordat de uiteindelijke aanslag er was. Begin 2007 is de kandidaat-notaris gestart met de saldi van de verschillende rekeningen op de rekening-courant over te laten boeken, zodat de afhandeling geregeld zou kunnen worden. Wat schetst mijn verbazing dat ik begin april een brief ontving van de Fortis bank dat er een termijn geldt van 1 jaar na overlijden. Binnen deze termijn hadden we zonder kosten over het bedrag kunnen beschikken (hoewel de looptijd nog tot 2011 liep) en nu zou er een inhouding plaatsvinden van 5%. Natuurlijk konden we het geld ook nog laten staan tot 2011, maar dat zou betekenen dat de verdeling daarna pas plaats zou kunnen vinden en we wilden het liever afgehandeld hebben.
Nadat mijn moeder overleden is, ben ik persoonlijk bij de bank geweest om de verklaring van erfrecht etc. te brengen en hierover ben ik niet geinformeerd en dat neem ik ze zeer kwalijk. Ik was contactpersoon en stond ook als zodanig bij hen in de administratie. Ook de kand-notaris heeft vaker telefonisch contact gehad met het (kleine) regiokantoor. Volgens hen stond het in de voorwaarden (die we in 2000 ontvangen hadden!). Er is door elk van ons apart geprotesteerd tegen deze gang van zaken. Als excuses werd aangevoerd dat er in de tussentijd een wisseling in de regiodirectie had plaatsgevonden. Dus wij worden de dupe van de gebrekkige overdracht binnen het regiokantoor. Door de kand.notaris is overlegd met het hoofdkantoor in Utrecht en daar werd gezegd dat het regiokantoor een potje zou hebben om dit soort dingen uit te betalen. Dus dit is in een brief met bijlagen door de kand.notaris aan het regiokantoor van Fortis geschreven en na heel veel aan het lijntje houden (hij was er niet, beloofde terug te bellen, was er weer niet etc), kreeg hij de regiomanager aan de lijn. Hij kreeg geen gelijk, er was geen potje en uiteindelijk hebben we maar toegestemd in een 50/50 deal. Het gaat me niet om het bedrag, maar om de onrechtvaardigheid en het principe.
De deal is enkel akkoord omdat we van het gezeur af willen om alles af te handelen, maar ik kan er niet tegen dat zo'n megabank als Fortis zo met klanten om gaat. Als iemand nog een suggestie heeft, heel graag, want het blijft oneerlijk.

gozik

Re: Boete op Spaarrekening na overlijden

Ongelezen bericht door gozik »

De persoon die afsluit krijgt de voorwaarden en als de erfgenamen dit niet weten of tijdig informeren, en normaal gaat het over op de partner...

Of de Fortis fout was, ik weet het nog niet, maar netjes is anders.

MAXIEM

Re: Boete op Spaarrekening na overlijden

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@

Een sticker op je achterruit plakken:
Bij FORTIS moet je niet zijn!!! 8) 8) 8)
Maxiem.

Gesloten