LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Credit Card fraude en ABN AMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
aafdtg
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2010 19:07

Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door aafdtg »

Er is ongeveer 2200 euro van de rekening van mijn vrouw gehaald als gevolg van bewezen fraude. Credit Card is gestolen. Mijn kwam daar pas een paar dagen later achter. In de voorwaarden van ABN AMRO staat dat je iedere dag je portemonnee moet checken of je alle pasjes nog hebt...?! ABN AMRO houdt mijn vrouw daaraan en betaalt het geld dus niet terug, terwijl er bewijs is dat andere mensen haar Credit Card heeft gebuikt: in Frankrijk spullen gekocht en er zijn zelfs camera beelden!!!
Schandelijk hoe deze bank zich opstelt. Wordt echt moe van dat gezanik over klantgerichtheid terwijl in dit geval zelfs redelijkheid en billijkheid niet toegepast wordt.

Wat het nog erger maakt is dat mijn vrouw zeer denigrerend ter woord is gestaan door medewerkers van de bank.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door JtC »

"Mijn kwam daar pas een paar dagen later achter. In de voorwaarden van ABN AMRO staat dat je iedere dag je portemonnee moet checken of je alle pasjes nog hebt...?! ABN AMRO houdt mijn vrouw daaraan en betaalt het geld dus niet terug."

Puur hiernaar gekeken, staat ABN Amro in zijn recht. Of die voorwaarde binnen de regels van de wet kan, dat weet ik niet. Maar logischerwijs zou ikzeggen dat de bank nu kan zeggen: als uw vrouw het eerder had gezien, was er mogelijk geen financiele schade geweest.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Dat soort regels zijn ook van toepassing op je BANKREKENING.
Als je je bankrekening(en) en spaarrekening(en) niet regelmatig controleert dan kan dat ook gevolgen voor je hebben bij eventuele fraude.

Echt in deze tijd is het NOODZAKELIJK om echt al die kleine lettertjes DOOR TE LEZEN.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

ik stel voor dat je naar de rabo bank gaat.
Die behandelen je vast beter... :lol:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door GJvdZ »

UrbanSolitude schreef:Dat soort regels zijn ook van toepassing op je BANKREKENING.
Als je je bankrekening(en) en spaarrekening(en) niet regelmatig controleert dan kan dat ook gevolgen voor je hebben bij eventuele fraude.

Echt in deze tijd is het NOODZAKELIJK om echt al die kleine lettertjes DOOR TE LEZEN.
Dat was altijd al nodig, alleen wordt tegenwoordig dank zij dit soort fora alles wat gebeurt heel erg uitvergroot. Voordat sites als deze bestonden hoorde je hoogstens iets uit je eigen netwerk van pakweg een paar honderd mensen. Nu kan je problemen van 16.000.000 Nederlanders lezen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

de mijn ligt save ergens...
ik heb hem niet elke dag nodig,als ik hem nodig heb dan haal ik hem naar voren....voor zolang ligt hij op een veilig plaats.
en ja ik kijk toch echt wel elke keer in mijn portomonee als ik weg ben geweest,zit min bankpas er nog in,heb ik hem niet ergens laten liggen.paranoide...mwaaaaaaaah het gaat,maar ja?niks is veilig meer,de tijd dat iemand netjes naar het politieburo ging en ging zeggen,meneer ikheb deze pas gevonden is niet meer....nee ....helaas

aafdtg
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2010 19:07

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door aafdtg »

Ik ben inmiddels benaderd door het webcare team van ABN Amro. Ze gaan binnen een week reageren. Ik ben erg benieuwd, ik zal de reactie posten.
Ik heb zelf al een keer eerder bij een andere bank met kaartfraude te maken gehad. Bij die bank werd er heel anders gereageerd. De reactie van ABN Amro is dus absoluut niet de norm in bankenland.....gelukkig!

aafdtg
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2010 19:07

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door aafdtg »

@ vogels: Er zijn camerabeelden van iemand die ons onbekend is die de cc gebruikt. En er zijn betalingen gedaan in Frankrijk terwijl we daar niet waren (ook eenvoudig aan te tonen).

aafdtg
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2010 19:07

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door aafdtg »

@ JTC : fraude werd helaas direct gepleegd, dus als mijn vrouw dezelfde dag haar portemonnee had gecheckt dat had dit de schade niet beperkt.

Het feit dat ABN AMRO kleine lettertjes voorrang geeft boven een langdurige klantrelatie, dat begrijp ik gewoon echt niet.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

wat zegt ics??die over de kaarten gaat?

aafdtg
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2010 19:07

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door aafdtg »

Let op klanten van ABN AMRO!

ABN AMRO kwalificeert het niet dagelijks checken of je credit card nog in je portemonee zijn als GROVE NALATIGHEID?!!

“…Daarnaast is ons gebleken dat Cliënte gedurende de periode van xxxx t/m xxxx niet dagelijks heeft gecontroleerd of haar creditcard nog wel in haar bezit was. Hieruit volgt dat Cliënte onvoldoende zicht op en controle over haar creditcard heeft gehouden. De bank is van mening dat er sprake is van zodanig onzorgvuldig handelen, dat dit kan worden aangemerkt als grove nalatigheid zoals bedoeld in de bovengenoemde voorwaarden.. ..”

Hoever sta je dan als bank af van de werkelijkheid en de dagelijkse praktijk van je klanten? En wat houdt ABN AMRO vast aan kleine letterjes zonder redelijkheid en bellijkheid in acht te nemen. ABN AMRO misbruikt hier de voorwaarden om bewezen credit card fraude niet uit te betalen.

FdeKat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2011 17:59

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door FdeKat »

Is haar kaart gestolen in Frankrijk?
Of gestolen vanuit haar portomonnee (in Nederland)???

Zodra je pas gestolen of verloren is moet je de creditcardmaatschappij op de hoogte stellen zodat ze de kaart kunnen blokkeren.
Aangezien je niet ' iedere dag' hebt gecontroleerd of je de kaart nog in bezit had heb je dus nu vette pech. Je hebt er namelijk m.i. niet alles aangedaan om misbruik van je kaart te voorkomen.

Hoe hard het ook klinkt de bank staat m.i. in haar recht. Hoewel het niet netjes is te noemen hoe ze jouw vrouw te woord hebben gestaan.


Had je dezelfde dag nog je kaart laten blokkeren dan had de zaak m.i. ander gelegen. Dan had je er namelijk wel alles aan gedaan om misbruik te voorkomen.

Ook al is het ZEER duidelijk dat de kaart niet gebruikt is door de eigenaar ervan.
Bij ZEER veel betalingen wordt namelijk bij creditcardgebruik NIET om legitimatie gevraagd.


* Wat hierboven staat; misschien is het inderdaad handig om naar ICS te gaan.
(mits die kaart daaronder valt) Of een stapje hoger in de hierarchie van de bank zelf en de zaak nog eens voorleggen.

miffy53
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 jun 2006 16:50

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door miffy53 »

Ik vraag me ook af wat nou het hele verhaal is. Is de portemonnee van je vrouw gestolen met credit card en al? Lag de portemonnee ergens en is alleen de credit card ontvreemd? Hoe is het precies gebeurd?

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door morundo »

Sommige klanten zouden moeten worden geweigert door banken en andere instellingen.

aafdtg
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2010 19:07

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door aafdtg »

In dit kader een goede column van Annemarie van Gaal in het Financiele Dagblad: "we hebben bankmensen nodig die zich kunnen inleven in hun klanten".

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

als het goed is valt de card onder ics,je hebt hem wel van de abn amro net als wij hem hebben,maar ics is de beheerder van alle kaarten en houd alles in de gaten,dus de abn had u naar ics moeten sturen ...
en als je de creditcard krijgt staat er ook altijd ics op die je moet bellen als er wat is....

dus ik zou maar even googlen op ics.....

Hypotheek Zoeken
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:54
Contacteer:

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door Hypotheek Zoeken »

Slechts een deel van de ABN AMRO creditcards vallen onder ICS, volgens mij alleen de "oude" Fortis kaarten, de ABN AMRO creditcards vallen onder ABN AMRO creditcardservices.

Bij ICS ga je waarschijnlijk dus weinig uithalen met een abn cc. Staat overigens op de achterkant van de abn cc waar deze onder valt. (niet dat de topicstarter daar nog wat aan heeft).

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja dat klopt idd ik heb fortis gehad en sluit dus aan bij ics....
moet zeggen dat ik dat wel fijner vind...ben al paar keer gebeld met rare tel en ik geef toch geen info dus??
en ze helpen je er wel bij....bij mij staat er nu dus ook uitkijken...kan gevaar voor fraude zijn...

ik werd toen echt een paar keer achter elkaar gebeld en op een gegeven moment vroeg ik haar naam...
ics gebeld niet bekent....gelijk fraude afdeling gekregen ik alles uitgelegd
en pas zo'n mail gehad?hoe ze aan de info komen,heb een geheim tel nr?
mailadres....???die ik voor serieuze dingen gebruik?
je moet dus echt met alles op je hoede zijn...

ik bel dus nooit de abn,en ook nooit fortis gebeld ,gelijk ics als er wat is...
nou gebruik ik de card niet vaak dus?makkelijk overzicht....

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Credit Card fraude en ABN AMRO

Ongelezen bericht door Guardian72 »

FdeKat schreef:
Had je dezelfde dag nog je kaart laten blokkeren dan had de zaak m.i. ander gelegen. Dan had je er namelijk wel alles aan gedaan om misbruik te voorkomen.

Ook al is het ZEER duidelijk dat de kaart niet gebruikt is door de eigenaar ervan.
Bij ZEER veel betalingen wordt namelijk bij creditcardgebruik NIET om legitimatie gevraagd.
Wat later - maar toch.
Want soms worden kaarten ook geskimd - en de ABN doet daar ook al moeilijk over.

Op die manier heb je de pas nog - maar word die (elders) wel ge/misbruikt.

Heeft TS trouwens ook aangifte gedaan van diefstal CC en van frauduleus gebruik?
En kan TS eventueel een 'reverse charge' uit laten voeren vanwege 'niet geleverd hebben ontvangen waarvoor betaald is'?

het zou mooi zijn als die optie er is..

Gesloten