LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CREDITCARD VOORWAARDEN & SPAARGELD

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
phansen30

CREDITCARD VOORWAARDEN & SPAARGELD

Ongelezen bericht door phansen30 »

Zonet geweigerd voor een postbank creditcard. Terwijl mijn inkomenssituatie niet anders is dan van enkele jaren geleden, toen ik de pas wel kreeg.
Bovendien, mijn spaartegoeden zijn nu heel wat hoger dan toen.

1 Mijn vraag: waarom wordt alleen rekening gehouden met je maandelijkse salaris, en niet met je kreditwaardigheid in de vorm van spaargeld???

2 ik zou helemaal geen creditcard nodig hebben als ik online bij trein, vleigtuig en autobedrijven op andere manieren zou kunnen betalen.

G7

Re: CREDITCARD VOORWAARDEN & SPAARGELD

Ongelezen bericht door G7 »

Wij hebben precies hetzelfde gehad, maar dan bij een andere bank. Wilde hem om dezelfde reden als jou hebben, maar werd geweigerd door Rabo i.v.m. huidige inkomsten, terwijl we een eigen huis met veel overwaarde hebben, waarvan de hypotheek en alle andere zaken ook daar loopt.

Heb er nu een zonder problemen via Visa kunnen krijgen. Dus probeer het bij Visa zelf.

Succes ermee. :wink:

Wim2007

Ongelezen bericht door Wim2007 »

1 Mijn vraag: waarom wordt alleen rekening gehouden met je maandelijkse salaris, en niet met je kreditwaardigheid in de vorm van spaargeld???
Elke aanbieder heeft een min of meer eigen beleid voor wat betreft het verstrekken van een creditcard. In het algemeen wordt alleen gekeken naar de maandelijkse inkomsten en de bestaande schuldpositie. De aanwezigheid van spaargeld speelt doorgaans geen enkele rol voor het vaststellen van kredietwaardigheid. Ook zullen een aantal aanbieders door de kredietcrisis strenger zijn geworden met betrekking tot het verstrekken van creditcards.

phansen30

Ongelezen bericht door phansen30 »

G7
quote: G7 Heb er nu een zonder problemen via Visa kunnen krijgen

Da's mooi, maar kijken ze bij Visa dan niet alleen naar je inkomen, en gaan ze niet bij de BKR langs ??

en welke VIsa card heb je dan kunnen "krijgen"

bij voorbaat dank voor je reactie

G7

Beste phansen30.

Bij mij is het zo gegaan. Kon bij de Rabo geen CC krijgen was het advies van BKR aan Rabo. Vraag me niet waarom, want wij zijn beslist geen wanbetalers en hebben op een hypotheek en lening (bijna afbetaald) na, geen schulden en ook nooit gehad. Al jaren bij de Rabo, zo ook het pakket en hypotheek, dus je zou zeggen, ze weten wat er in en uit gaat per maand bij ons. Maargoed, we hebben ons erbij neer gelegd, omdat je sommige dingen op het internet ook met Ideal kunt betalen, wat ik ook regelmatig doe.

Op een avond word ik gebelt door Visa, omdat ik weleens aan internet-enquetes mee doe, waarop ik overal altijd NEE op zeg. Geen belangstelling, maar had dus wel Ja ingevuld bij de vraag, heeft u belangstelling voor een CC? Zodoende werd ik maanden erna gebeld.

Ik alles uitgelegd aan die meneer, maar hij zei al, dat hun daar niet zo moeilijk over deden en hij zou alles die week voor mij nog voor elkaar maken en dat is gebeurd. Ook zij vragen de info bij het BKR op. Binnen 2 weken had ik de origenele blauwe Visacard, gekoppeld aan mijn Raborekening dus. Eerste jaar zelfs gratis, maar dat even terzijde. Ben er maar wat blij mee hoor!! Heb er al menigmaal mee betaalt en terug betaald aan Visa. Dus zou zeggen, kijk even op de site van Visa en meld je aan, of vraag eerst even info. Succes ermee. :wink:

NewDutchie

Ongelezen bericht door NewDutchie »

was het advies van BKR aan Rabo
Het BKR geeft geen advies, alleen een overzicht.

G7

Het BKR geeft geen advies, alleen een overzicht.
Was jij bij het gesprek dan New Dutchie, dat jij dat zo goed weet?

Er werd ons wel degelijk uitgelegd door de jongeman van ons filiaal, dat BKR adviseerd aan banken, wie ze wel en wie ze niet zo'n cc zullen geven. Heb er zelf bijgezeten dat hij onze gegevens op het beeldscherm had. De bank adviseerd ons dan weer om het niet te doen en daar mag de bank van afwijken. Dus in feite mee doen wat ze willen.

Op dat moment had ik er al genoeg van en heb het erbij laten zitten en later een klacht ingediend bij het hoofd van dit filiaal, die het voor kennisgeving aan nam. Nooit meer iets van gehoord en is nu ook niet nodig meer.

NewDutchie

Ongelezen bericht door NewDutchie »

Ik was zeker niet bij het gesprek aanwezig maar heb vele jaren voor een financieringsmaatschappij gewerkt en daardoor dagelijks met het BKR te maken gehad.

Elke bank, creditcard maatschappij, telefoonprovider etc. heeft zijn eigen toetsingsnormen dus het BKR kan niet eens advies geven. Op basis van de gegevens die het BKR verstrekt besluit een bank op basis van haar normen wel of geen krediet te verstrekken.

BKR website:
BKR verbiedt niets, BKR informeert alleen maar. Het is de kredietverstrekker die beslist. Naast de BKR-informatie wegen er andere factoren mee bij het verstrekken van een lening. Wij hebben alleen gegevens over kredieten, zoals een flexibel krediet, kredietlimiet op uw betaalrekening, creditcard en gsm-abonnementen. Andere gegevens zoals inkomen, woonlasten, energieschulden en spaargeld zijn niet bij ons bekend. De deelnemer verzamelt alle gegevens. Hij beslist op basis van de beschikbare informatie of een lening verantwoord is.

Mocht U van mening zijn dat de informatie van het BKR onterecht is, kunt U deze opvragen en gewijzigd krijgen als het BKR dit onderzocht heeft.

Byob

Ongelezen bericht door Byob »

@ G7

Heeft u dan nu een kaart waarvan u elke maand het saldo weer op nihil moet zetten, of mag u een aankoop weer periodiek terug betalen?

Was dat bij de bank, die u de kaart afwees ook het geval?

En inderdaad het BKR adviseerd niet aan de bank om iets wel of niet te doen, maar geeft alleen weer in hoeverre iemand al schulden heeft, en of hij daarbij altijd netjes betaald heeft. Die info kan een bank gebruiken om iets wel of niet verantwoord te verstrekken..

G7

Beste Byob.

Hoe dat bij mijn huidige bank zou zijn weet ik niet, want ben er verder niet op ingegaan, toen we het advies kregen om geen CC te nemen. Ik had er op dat moment zo genoeg van, omdat men voor de afspraak tegen mij had gezegd, dat het geen enkel probleem moest zijn om zo'n CC te krijgen via Rabo. Tot aan dat persoonlijk gesprek, waar ons, mijn partner in ik, duidelijk te verstaan werd gegeven dat het beter was, deze mensen ( ons dus), geen CC te verstrekken. Ik begrijp best, dat momenteel velen hierdoor in de problemen zullen en kunnen komen, maar ik dacht dat MIJN bank, ONZE financiele geschiedenis na ruim 42 jaar Rabobank, toch wel een beetje moet weten.

Nu over mijn Visacard. Die heeft een limiet van € 2.500 en ik mag terug betalen wat ik wil en wanneer ik wil, maar zorg er zelf altijd voor dat zodra ik de afrekening krijg van Visa, dat het zo snel mogelijk betaalt wordt en dat is meestal zo'n 4 weken na aankoop of bestelling van iets

Heb er b.v. gisteravond de vakantiebeurstickets met korting mee besteld en betaalt op het internet en de rekening komt dan over een week of 4.

Wil je nog meer weten.... dan lees ik het wel. :wink:

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

phansen30:
"Da's mooi, maar kijken ze bij Visa dan niet alleen naar je inkomen, en gaan ze niet bij de BKR langs ??"

Er is toch geen probleem als ze bij het bkr langsgaan? Of heeft u leningen of een andere bkr notering? Want dan kan ik mij voorstellen dat u niet alleen op grond van een laag inkomen, maar vooral ook op grond van de bkr notering geen credit card zult krijgen.

En G7, ik weet niet precies welke informatie de rabo van het bkr krijgt, maar misschien was het zo dat de limiet van de lening in de ogen van Rabo te hoog was? Ze zullen trouwens sowieso minder geneigd zijn een cc te verschaffen als u elders een lening heeft.

Wat ook kan spelen is dat u misschien (ik weet het natuurlijk niet) van tevoren niet had aangegeven dat er (elders?) al een lening liep, en dat Rabo daarom dacht dat het geen probleem zou zijn. En wat ook nog zou kunnen zijn, maar nu ben ik wel erg aan het speculeren, is dat u zelf niet had aangegeven dat er elders een lening liep, en dat Rabo daar pas via het bkr-overzicht achter kwam. In zo'n geval zal een bank helemaal geen zin hebben om een cc te verschaffen, omdat ze het vooral belangrijk vinden dat je eerlijk en open bent over je financiele situatie.

Overigens, vaak is het ook mogelijk om via een organisatie zoals bv. de anwb een creditcard te nemen. Volgens mij zijn daar minder strenge eisen.

camphuijsen

Ongelezen bericht door camphuijsen »

Ik wilde van bank veranderen. Helaas, bij ASN en Triodos kun je geen creditcard krijgen. Omdat je in het buitenland bv voor huren van auto's altijd zo'n kaart moet hebben, blijf ik maar bij ING. Dan maar geen verantwoorde bank. Wel stom van ze.

Byob

Er zijn toch genoeg andere mogelijkheden om een cc te krijgen???

Kun je daarnaast ook nog s verantwoord bankieren :wink:

VENCO dropje

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Klopt...als je echt duurzaam bent dan is er altijd een weg.

Voor een "duurzame" CC (PVC vrij) moet er wel aan aanbieder zijn, volgens mij is die er wel.
Jawel, International Card Services (ICS) ism VISA. Een card waarop een panda staat afgebeeld. Voor elke uitgegeven Panda Visa Card, doneert International Card Services een deel van de inkomsten aan het Wereld Natuurfonds. Geen incasso maar betalen via acceptgiro.

Let wel HISTORIE van ICS:
International Card Services BV is voortgekomen uit de Nederlandse activiteiten van de Bank of America, de eerste bank ter wereld die een creditcard uitgaf. Toen deze bank zich terugtrok uit de Nederlandse markt, werd de creditcarddivisie in Nederland verkocht aan de VSB Bank. Deze fuseerde in 1990 met AMEV en AG Group tot Fortis. In 2005 nam European Merchant Services het acquiring deel van ICS over.

Dus je neemt feitelijk een dienst af van Fortis (ik neem aan Fortis Nederland waarvan de Staat nu de aandeelhouder is).

Byob

Voor een "duurzame" CC (PVC vrij)
Pfffff zover had ik er nog niet over nagedacht... :D

kweenie

Kijk bv. op visagreencard punt nl.

camphuijsen

Ongelezen bericht door camphuijsen »

Dat heb ik er niet voor over. Veranderen van bank zonder een CC begin ik niet aan. Te ingeiwkkeld.
Ik wacht tot ASN een CC aanbiedt later in het jaar.

VENCO dropje

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Als de noodzaak er echt is dan verander je van bank (naar ASN) en vraag je na het openen van een betaalrekening bij ASN een Panda CC aan bij ICS. Je krijft van ICS maandelijks een cc overzicht waar een acceptgiro aan gehecht is. Je gaat naar internet bankieren van ASN, voert de acceptgiro betaling in en klaar ben je.

G7

@Kweenie,

Dat zou best kunnen dat ze het niet aardig vonden, dat we een lening hadden lopen elders dan hun bank. Kan er bij vermelden dat die lening op dat moment al bijna betaalt was en nu zelfs al is. Komt nog bij, dat wij toendertijd een hele mooie rente kregen bij onze eigen autodealer en daarmee ook de financiering bij hen hebben genomen.

Nogmaals even een resume: Ons filaal van de Rabobank zei het zo tegen ons toen hij met het scherm met onze gegevens op de BKR-site zat,..... volgens het BKR, adviseerd BKR de bank, deze mensen( wij dus) met deze inkomsten, geen CC te verstrekken. Niet meer en niet minder. Zo is het gegaan.

Maargoed, ik heb er nu al een tijdje een van Visa en ben er zeer blij mee. Heel handig, vooral voor dingen te bestellen/betalen via internet.

Hier wou ik het verder maar bij laten. Ik heb genoeg info hierop gezet. Ik heb er in ieder geval een en ben ook nog steeds met mijn andere zaken bij de Rabo, omdat ik daar verder wel tevreden mee ben. Nouja?? :?

PS: En aan duurzaam........... daar doe ik niet aan!!! :!:

kweenie

Nog een laatste opmerking dan, bij een elders lopende lening kunnen ze niet zien hoeveel je schuld op dat moment nog is, maar volgens mij wel hoeveel de limiet is (vaak is dat hoeveel je in het begin hebt geleend). Want je huidige schuld is bij het bkr niet bekend. (Bovendien zou een kwaadwillende persoon waarschijnlijk die lening ook weer kunnen verhogen.) Dus ook al zou je op dat moment nog maar 1 euro schuld hebben, als je originele lening veel hoger was, dan gaat de bank van dat originele, hogere, bedrag uit.

Gesloten