LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EU standaardoverboekingen in Euro met IBAN, BIC, SHARED

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

EU standaardoverboekingen in Euro met IBAN, BIC, SHARED

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Inmiddels heb ik sinds juli 2003 gratis een paar honderd keer een buitenlandbetaling verricht binnen de EU. Gratis omdat de Europese Unie dat in verordening 2560/2001 heeft verplicht. Knarsetanden voor de banken want die zijn nu een leuke melkkoe kwijt.

Wat schetst echter mijn verbazing: afgelopen maand twee overboekingen gedaan naar Denemarken. Toch bracht de correspondent bank in Denemarken 20 DKK kosten in rekening. Voor degenen die de regels kennen is het geen nieuws dat dit illegaal is. Voor binnenlandse betalingen rekenen de banken in kwestie ook geen kosten. Verder was de betaling gedaan in EURO, gedeelde kosten en met IBAN en BIC. Banken mogen dan kosten in rekening brengen die even hoog zijn als voor het binnenlands betalingsverkeer. Daaruit volgt dat het tarief 0,00 bedraagt. Dat is zo in Nederland maar ook in Duitsland, Denemarken, Zweden, etc.

Artikel 7 van verordening 2560/2001 stelt:

"Naleving van deze verordening wordt verzekerd door doeltreffende, evenredige en afschrikkende sancties."

Zie: http://nl.iban-bic.com/eu_regulation_c363.0.html?&L=3

In Ierland kunnen banken die dit flikken een boete van €3000 krijgen; zoeken op "penalty":

http://ec.europa.eu/internal_market/pay ... fin-en.pdf

Heeft iemand ook dit soort ervaringen? En dan bedoel ik overboekingen die STRICT conform bovengenoemde voorwaarden zijn verricht maar waar toch kosten in rekening zijn gebracht die hoger ligger dan de kosten van een binnenlandse overboeking in het betreffende EU-land.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: EU standaardoverboekingen in Euro met IBAN, BIC, SHARED

Ongelezen bericht door gravedigger »

Je vergeet voor het gemak. dat DK NIET tot de EU behoort.

Sann
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jun 2005 12:09

Re: EU standaardoverboekingen in Euro met IBAN, BIC, SHARED

Ongelezen bericht door Sann »

De EC-verordening geldt voor alle landen binnen de Europese Unie: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië en Zweden.

De EC-verordening geldt ook voor de overzeese gebiedsdelen van alle EU-landen: Azoren, Canarische Eilanden, Frans Guyana, Guadeloupe, Madeira, Martinique, en La Réunion.
Landen die geen lid zijn van de EU maar wél de EC-verordening hanteren zijn Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.

En Denemarken is vanaf 1973 al lid van de EU, dus eerst dingen goed nakijken voordat je ze roept.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: EU standaardoverboekingen in Euro met IBAN, BIC, SHARED

Ongelezen bericht door roro25 »

ik roep maar wat:

misschien kosten wisselkoers tussen EUR en DKK.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: EU standaardoverboekingen in Euro met IBAN, BIC, SHARED

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nee hoor, geen wisselkoerskwestie. De Deense bank in kwestie heeft de in rekening gebrachte kosten inmiddels op mijn rekening teruggestort en excuses aangeboden nadat ik ze had gemeld de toezichthouder te hebben ingeschakeld.

Dit illustreert wel hoe gebrekkig die EU regels in de praktijk werken: er is geen instantie in Nederland waar je kan aankloppen in dit soort zaken.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: EU standaardoverboekingen in Euro met IBAN, BIC, SHARED

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste Bob Schurkjens

Ik meen oprecht te mogen zeggen dat waar het gaat om de uitvoering van de europese verdragen en de naleving daarvan behoudens de EC geen instanties voorhanden zijn welke zich specifiek toeleggen op dit onderwerp.

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: EU standaardoverboekingen in Euro met IBAN, BIC, SHARED

Ongelezen bericht door Trapito »

er is geen instantie in Nederland waar je kan aankloppen in dit soort zaken.
Je kan proberen:

Geschillencommissie Bankzaken,
Postbus 90600,
2509 LP Den Haag

Er zijn wel wat voorwaarden aan verbonden.
Zo moet je bv. eerst zelf samen met de Bank naar een oplossing hebben gezocht.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: EU standaardoverboekingen in Euro met IBAN, BIC, SHARED

Ongelezen bericht door roro25 »

GEschillencommissie heeft alleen zin als het betrekking heeft op in Nederland gevestigde banken welke zich aangesloten hebben bij deze geschillencommissie.

Men zou een klacht neer kunnen leggen bij de Europese Commissie en dan bij de commissaris welke de taak heeft toezicht de houden op het monetaire verkeer in de EU. zie www.eu.int

Tallinn
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2007 09:05

Re: EU standaardoverboekingen in Euro met IBAN, BIC, SHARED

Ongelezen bericht door Tallinn »

Hallo,

Volgens mij heb ik de zelfde situatie als beschreven in de eerste post over Denemarken.

Als volgt:

Ik maak elke maand geld over van Nederland naar Estland STRICT conform de regels met IBAN BIC en SHARED tot 50000 euro. De ABN AMRO rekent dan ook geen geld voor deze transactie. Maar tot mijn verbazing rekent de SEB Uhispank in Estland 90 kroon voor deze transactie. Als ik zo de posts hierboven goed gelezen heb moet dit bedrag gelijk zijn aan het tarief voor binnenlandse overboeking en dit is gratis voor overboeking in Estland in Kroon en in Euro. Nu is Estland geen Euroland maar behoort wel tot de europese unie.

Volgens het volgende artikel Grensoverschrijdende overmakingen in euro - wijzigingen vanaf 1 juli 2003 - vaak gestelde vragen Reference: MEMO/03/140 Date: 26/06/2003

Hoe wordt de verordening toegepast op transacties met landen van de Unie die geen deel uitmaken van de eurozone?

Indien een Belgische onderneming een overmaking in euro toezendt aan een Britse onderneming met een rekening in euro, is de verordening van toepassing. De opdrachtgever van de betaling zal dezelfde kosten betalen als voor een binnenlandse overmaking. Indien deze Britse onderneming betalingen verricht in euro naar de eurozone, zullen de bij de betalingsopdracht aangerekende kosten dezelfde zijn als van een overmaking in euro binnen het Verenigd Koninkrijk terwijl de bij ontvangst van de betaling (eventueel) aangerekende kosten dezelfde zijn als van een binnenlandse overmaking.


Ik heb de bank hieropgewezen en kreeg het volgende antwoord terug:

Hello,

The official currency in the Republic of Estonia is not EUR yet,
as it is the case in Finland. The EU regulation no 2560/2001
applies to payments made in EUR, pursuant to which the price of
domestic payments made in EUR must equal with the price of EUR
payments made within EU (applied also to cross-border
receivables). As in Estonia EEK is still in currency, we do not
have domestic EUR receivables and the prices do not have to be
harmonised. Until establishment of EUR as the official currency
in the Republic of Estonia, we consider it a foreign currency.


With best regards,
Piret Priimägi
Customer Help department
SEB Eesti Ühispank


Volgens mij wordt hier gesteld: We hebben geen euro. dus geen euro betalingen in het land zelf dus we hoeven hier niet aan te voldoen. Maar als ik kijk naar het voorbeeld over Belgie en Denemarken klopt dit toch niet?

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: EU standaardoverboekingen in Euro met IBAN, BIC, SHARED

Ongelezen bericht door Trapito »

Tallinn,

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.postbank.nl/ing/pp/page/prod ... 21,00.html

Onder Belangrijk staat:
Het kan zijn dat bij een Eurogiro basis de buitenlandse bank waar u geld naartoe boekt, wel kosten berekent. De begunstigde moet de kosten dan betalen. Deze zijn echter nooit hoger dan de kosten die voor een bijschrijving van een binnenlandse betaalopdracht in rekening worden gebracht. Of een bank kosten in rekening brengt (en de hoogte van dit bedrag) kan per bank/land verschillen. De begunstigde kan deze tarieven opvragen bij zijn/haar bank.

Ook ik dacht dat met een Eurogiro Basis geen kosten werden berekend maar als ik dit zo lees dan blijkt dat dus niet zo.

Gesloten