LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude met MIJNING.nl

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
P.Molenaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2011 08:10

Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door P.Molenaar »

Gisteren hebben mijn kinderen een groot bedrag over gemaakt voor de aankoop van hun huis. Tijdens de transactie is de betaalsite van ING overgenomen door hackers en is een zeer groot deel van het bedrag doorgesluisd naar het buitenland. Ze werden door de ING gebeld of het correct was dat er zo een betaling naar het buitenland is gedaan. Dit werd natuurlijk ontkend.

Drie uur later was er, naar eigen zeggen door ING, nog geen enkele actie gedaan het geld terug te halen.

Zeer ernstig gedupeerd, wie heeft raad!

arthur2000

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Ohoh :shock: Ben benieuwd hoe dit afloopt...

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Tijdens de transactie is de betaalsite van ING overgenomen door hackers
Hoe is dit mogelijk?
Is de EIGEN PC van uw kinderen door hackers overgenomen ... of de grote computers van de BANK???

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door Wim2007 »

ING waarschuwt voor nep e-mails en heeft sinds vandaag wel deze mededeling op de website staan: http://www.ing.nl/particulier/internetb ... en_Actueel

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Die criminelen (georganiseerde misdaad) zitten ook niet stil
OOK het Nederlands wat in de emails wordt gebruikt wordt steeds beter.

NOOIT dus op een email van welke bank dan ook reageren.
Ik heb zelfs emails van 'banken' waarbij ik geen rekening heb lopen.
Je zou haast bang worden om ook nog maar iets met internetbankieren te doen.
Of je email binnen te halen via bijvoorbeeld outlook.

Ik weet niet in hoeverre ongewenste bestanden al kunnen worden geïnstalleerd op je computer ook al als je alleen maar zo'n email opent.
Als het de eerste email is boven aan je outlookscherm staat hij bij voorbaat al open = leesbaar.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Ik zeg het niet graag ... en geef ook ABSOLUUT NIET uw kinderen de schuld aan dit alles ... maar naar uw betoog te hebben gelezen zou ik voor grote bedragen over te maken langs de bank gaan en de betaling aldaar laten verrichten!

In hoeverre is internetbankieren nog veilig te noemen?

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Internetbankieren is prima en veilig te doen hoor. Wil het niet bagataliseren maar kijk eens hoeveel transacties er per dag/ maand / jaar doorheen gaan en hoeveel slachtoffers er zijn met fraude internetbankieren.

Veelal wordt via een email verwezen naar een nepsite met alle gevolgen vandien.

Kan mij niet voorstellen dat de ING site is overgenomen tijdens her overboeken, denk eerder dat of er is ingelogd via een nepsite, of je eigen pc is gehacked.....lijkt me stug dat dan tijdens het overboeken de hacker in actie komt om dan nepboeking te doen.

Benieuwd naar ietwat meer deatails en afloop.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door kweenie »

De zwakste schakel bij alle betalingssystemen is nog altijd de gebruiker zelf. Dus ook bij internetbankieren. De overgrote meerderheid van de fraude met internetbankieren komt door onoplettendheid/onzorgvuldigheid van de gebruikers. Zowel bij het werken met internetbankieren als bij het (slecht) beheren van de computer, trouwens. En hoe gehaaider de oplichters worden, hoe makkelijker je als gebruiker prooi wordt van oplichters.

wjvdk
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2011 22:00

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door wjvdk »

Ik kreeg vandaag onderstaand mailtje binnen. Ik heb er niks mee gedaan, ben ook geen klant bij ING.
Heb het wel gelijk doorgestuurd aan [email protected]
Ik weet natuurlijk niet wat de oorzaak is geweest bij uw kinderen.
Heeft ING trouwens geen procedure voor dit soort fraudezaken?

GEACHTE KLANT: -

Vanwege het hoge aantal pogingen tot fraude
en phishing-aanvallen,
is besloten om EV SSL-certificering uit te voeren,
op deze Internet Bankieren website.

-Get it now- (link)

Dank u voor het bankieren met ons.
ING Bank
2011 Alle rechten voorbehouden Reserve

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door smilie »

arthur2000 schreef:Ohoh :shock: Ben benieuwd hoe dit afloopt...
+1

Trouwens, voor grote bedragen ga ik zelf ook naar de bank hoor. Desondanks dat ik zelf programmeur ben en zeer goed bekend ben met hoe internet / hackers werken. Het gevoel is gewoon beter om persoonlijk contact te hebben bij dergelijke bedragen.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Ben ook zeer goed bekend met internet en hackers ( mn huisgenoot kan er wat van ) desalniettemin ben ik ook van mening dat check check dubbelcheck tegenwoordig onvermijdelijk is.......heb geen moeite met grote bedragen via internet te doen........alhoewel dat ook weer niet zo vaak voor komt :mrgreen:

wjvdk
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2011 22:00

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door wjvdk »

Ik hoor ook wel eens verhalen uit mijn omgeving zeg maar. Ben zelf een enorme digibeet en dat maakt eerder onzeker of iets klopt of niet. Juist door alle verhalen die je hoort. Ik zou denk ik eerder geneigd zijn om bij hele grote bedragen zelf even langs de bank te gaan.
Maar goed het leed is voor deze mensen geleden. Ik hoop dat alles opgelost kan worden. Ben ook benieuwd hoe dit af gaat lopen.
Stomme vraag misschien maar stel dat je eigen pc door hackers is overgenomen kan een bank daar iets mee? Het is niet hetzelfde als het skimmen toch?

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

wjvdk schreef:Stomme vraag misschien maar stel dat je eigen pc door hackers is overgenomen kan een bank daar iets mee? Het is niet hetzelfde als het skimmen toch?

Geen stomme vraag maar denk niet dat de bank je daarin tegemoet gaat komen.
Je pc dien jezelf dermate te beveiligingen dat niet 1,2,3 kan gebeuren. Bij Skimmen manipuleert iemand een apparaat van de bank, daar kan jij niks aan doen.....hooguit opletten of er geen vreemde zaken zijn zoals folderbakje, kleurverschil....de zaken welke toen genoemd zijn in de media.

Hoop ok voor TS dat wordt opgelost, kan me voorstellen dat je hier slapeloze nachten van krijgt.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door CB »

Hoop ok voor TS dat wordt opgelost, kan me voorstellen dat je hier slapeloze nachten van krijgt.
Vooralsnog heeft TS tot op heden niet de moeite genomen, om te kijken of iemand raad heeft voor zijn probleem. Na het plaatsen van het bericht, is hij hier niet meer komen kijken op het forum.

wjvdk
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2011 22:00

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door wjvdk »

Wel jammer idd maar misschien hebben ze nog geen tijd gehad om hier te kijken. Ik ga er maar van uit dat ze nu bezig zijn met het oplossen hiervan. Misschien duurt het daarom langer voordat ts reageert.

@Teunbosseman: bedankt voor je antwoord! Ik kan me voorstellen dat je dit niet bij de bank kunt neerleggen. Toch vind ik het een wat lastig onderwerp. Maar ik denk dat het teveel offtopic zou zijn om daarop in te gaan hier.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door sephora30 »

Stomme vraag misschien maar stel dat je eigen pc door hackers is overgenomen kan een bank daar iets mee? Het is niet hetzelfde als het skimmen toch?

[Deel van dit bericht verwijderd door moderator. Houd het gezellig]

wjvdk
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2011 22:00

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door wjvdk »

Fishing?

Heb ik iets verkeerds gedaan?

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door adSolvendum »

De correcte term is phishing.
Wikipedia schreef:Phishing is een vorm van internetfraude. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website en ze daar — nietsvermoedend — te laten inloggen met hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcard-nummer. Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien. De slachtoffers worden vaak via e-mail naar deze valse website gelokt met daarin een link naar de (valse) website met het verzoek om zogenaamd "de inloggegevens te controleren".

Een gelijkwaardige vorm van oplichting werd uit analogie pharming genoemd. Beide methoden worden gebruikt voor identiteitsfraude.

miffy53
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 jun 2006 16:50

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door miffy53 »

Ik vraag me echt af hoe dit nou precies gegaan is. Topic starter zegt "Tijdens de transactie is de betaalsite van ING overgenomen door hackers en is een zeer groot deel van het bedrag doorgesluisd naar het buitenland".

Je zit dus op Mijn ING en doet een grote overboeking, op een of andere manier wordt jouw transactie opgesplitst en belandt een groot deel van het geld op een buitenlandse rekening??? Vreemd verhaal, ik vraag me echt af of dit gebeurd is via de beveiligde omgeving van Mijn ING of dat er sprake was van een nep-site.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Fraude met MIJNING.nl

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Nep-site lijkt mij sterk, ING verstuurd een code naar de mobiele telefoon om de boeking te kunnen verwerken. Dit zou kennis van het telefoonnummer impliceren. Kan natuurlijk wel.
Persoonlijk, als ik zoiets zou moeten verzinnen, zou ik het formulier onderscheppen waarmee de betaalgegevens worden verstuurd, en het ontvangende rekeningnummer wijzigen. Dit is echter zo goed als onmogelijk, gezien het niveau van encryptie wat ING gebruikt. Enkel vanaf de computer zelf, dus waar de boeking wordt verricht, zou dit naar mijn beste weten mogelijk zijn. Dit impliceert dan weer de aanwezigheid van een stukje ongewenste kwaadwilende software op die computer.

Gesloten