LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraudegevoelig: Rabo stuurt pincode EN pas naar thuisadres!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Thijzzz
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2005 19:01

Fraudegevoelig: Rabo stuurt pincode EN pas naar thuisadres!

Ongelezen bericht door Thijzzz »

Goedemiddag,

Helaas zijn laatst al mijn bankpasjes gestolen, en heb ik dus alles moeten laten blokkeren. 4 passen van de Postbank en 1 van de Rabo.

De Postbank laat je de nieuwe pas en pincode ophalen op het postkantoor, waar je je dus moet legitimeren.

De Rabobank daarentegen, stuurt eerst de pincode naar je huis, en daarna de pas. Dat betekent dat 1 foute postbode of iemand op een sorteercentrum je rekening kan plunderen voordat je bij jezelf denkt " Waar blijft dat pasje toch." !

(99% van de postbodes en sorteerders zijn uiteraard gewoon eerlijk, maar uit mijn ervaring bij de Girotel Helpdesk weet ik dat er best wel eens transactiecodes etc. verdwijnen, soms hele partijen.)

Ik vind dit zeer laakbaar van de Rabobank, en het nodigt uit tot fraude. Kan iemand mij vertellen of banken wettelijk verplicht zijn om een bepaalde procedure aan te houden? Ik kan er met mijn hoofd namelijk niet bij dat een grote bank zo onzorgvuldig omgaat met pincodes en passen!

Alvast bedankt,

Thijs

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Fraudegevoelig: Rabo stuurt pincode EN pas naar thuisadres!

Ongelezen bericht door santygo »

Rabo verstuurt pin-code separaat van de pas, die je krijgt per aangetekende post, met bericht van ontvangst retour.
Je postbode heeft er dus helemaal niks aan om je pas achterover te drukken, je verzint gewoon spoken!

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Fraudegevoelig: Rabo stuurt pincode EN pas naar thuisadres!

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik ben ook jaren bij de Rabobank geweest, diverse passen in mijn bezit gehad en nooit geen problemen gehad. De pincode wordt verstuurd in een anonieme envelop waar aan je aan de buitenkant echt niet ziet dat er een pincode in zit.

De pas volgt dan meestal 1 a 2 dagen later en is inderdaad aangetekend zodat je altijd kunt aantonen of je hem al dan niet gehad hebt.

Het hele verhaal van oneerlijke postbodes is dus echt een fabel en zal ook nooit voorkomen in de werkelijkheid.

golfje
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:57

Re: Fraudegevoelig: Rabo stuurt pincode EN pas naar thuisadres!

Ongelezen bericht door golfje »

Nou karr-2,

Het is dus absoluut geen fabel. Toevallig kreeg ik ook gisteren mijn nieuwe pas thuisgestuurd. In een enveloppe met het logo van de Rabobank erop en je kan makkelijk voelen dat er een pas in zit.

Deze werd niet aangetekend afgeleverd, maar zat gewoon tussen de rest van de post van die dag...

Het zal wel eeuwen voor jouw geleden zijn dan dat dat anders is gegaan want ik heb vandaag met de rabobank gebeld en het schijnt dat dit al jaren de normale procedure is...

Een postbode met slechte bedoelingen zou hier dus zeker wel een slaatje uit kunnen slaan, al weet ik niet wat de Rabobank hier dan aan zou doen...

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Fraudegevoelig: Rabo stuurt pincode EN pas naar thuisadres!

Ongelezen bericht door Jan1 »

Mogelijk is de procedure per vestiging anders, want ik heb in de maand mei van dit jaar een nieuwe pas gekregen die aangetekend verstuurd is. Bij de Rabobank zijn alle vestigingen zelfstandig, met blijkbaar allemaal een eigen beleid.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Fraudegevoelig: Rabo stuurt pincode EN pas naar thuisadres!

Ongelezen bericht door karr-2 »

@Golfje

De pas wel, maar zonder pincode heb je er nog niets aan. En die wordt in een anonieme envelop bezorgd.

Overigens ben ik nog geen half jaar geleden overgestapt naar een andere bank, dus zo lang geleden is het nog niet.

Mirreke
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 jun 2005 10:11

Re: Fraudegevoelig: Rabo stuurt pincode EN pas naar thuisadres!

Ongelezen bericht door Mirreke »

wij hebben een maand geleden een extra rekening geopend bij de rabobank met betaalpas, de pincode is in een anonieme enveloppe thuis gestuurd en 2 dagen later werd de bankpas aangetekend afgeleverd, heb me ervoor moeten legitimeren en er voor moeten tekenen...

Dus waarschijnlijk dat de procedure dan inderdaad van vestiging tot vestiging verschilt..

De postbank aan de andere kant stuurde zowel de pincode in een enveloppe van de postbank als de pas in een enveloppe toe zonder aangetekend verstuurd te zijn...

Thijzzz
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2005 19:01

Re: Fraudegevoelig: Rabo stuurt pincode EN pas naar thuisadres!

Ongelezen bericht door Thijzzz »

Mmmm, toen ik de vestiging (Leeuwarden) belde dat ik de procedure bijzonder link vindt, wist niemand mij te vertellen dat de pas aangetekend verstuurd behoort te worden. Ik heb nog geen postbode of pas gezien, dus ik zal het nog merken.

Over de postbodes/postsorteercentra: ik heb gezegd dat 99% van deze mensen gewoon OK is. Er zijn wel degelijk inlogcodes en tancodes verdwenen, maar dit wordt uiteraard niet aan de grote klok gehangen. Omdat ik een tijd op de Helpdesk heb gewerkt, wist ik echter iets meer dan de klant.

@Mirreke:
De postbank aan de andere kant stuurde zowel de pincode in een enveloppe van de postbank als de pas in een enveloppe toe zonder aangetekend verstuurd te zijn...
Nou, da's ook lekker! Zelfde probleem dus.

Affijn, als de pas onaangetekend in de bus ligt stuur ik een klacht in. En terecht.

Har

Re: Fraudegevoelig: Rabo stuurt pincode EN pas naar thuisadres!

Ongelezen bericht door Har »

Thijzzz

Je vindt de Rabo bank laakbaar ? en je bent nog steeds klant ?

Jij hebt jouw probleem natuurlijk aan de manager particulieren van jouw bank voorgelegd en een oplossing gevonden ?.

Alle andere banken,op de postbank na, hanteren hetzelfde systeem.

De cards zijn verzekerd door alle banken . :) :roll:

Thijzzz
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2005 19:01

Re: Fraudegevoelig: Rabo stuurt pincode EN pas naar thuisadres!

Ongelezen bericht door Thijzzz »

Ik ben afgelopen vrijdag langsgegaan bij de bank, nog voordat er een afhaalbericht/brief/postbode was geweest.

De dame aan de balie begreep niet dat men aan de telefoon had gezegd dat de pas gewoon naar het huisadres verstuurd zou worden: zij zei dat ik een afhaalbericht zou krijgen voor het het filiaal.

Alles bij elkaar is het dus een kwestie van of een verkeerd geinformeerde telefonist, of een brief die landelijk is opgesteld, maar dat elk filiaal zelf de procedure mag bepalen. (Kon ik niet meer vragen toen ik er was, het was 2 minuten voor sluitingstijd.)

@Har: De cards zijn verzekerd.... dus als er een pas en een code worden onderschept en ik kan niet bewijzen dat ze NIET door mij zijn ontvangen, vergoedt de bank alles? Don't think so...
http://www.consumentenbond.nl/nieuws/ni ... et=nietlid

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: Fraudegevoelig: Rabo stuurt pincode EN pas naar thuisadres!

Ongelezen bericht door flepp »

Ruim dertig jaar geleden was het al **** bij de rabobank, mijn salaris was al gestort hoofdkantoor had het al binnen bij het filiaal wisten ze van niets kon gods gratie wat krijgen maar moest wel rente betalen, ja als ik rood zou staan begrijpt ik het nog maar niet als saldo voldoende is.
Meteen over gestapt naar de postbank nooit meer problemen gehad met salaris te laat ontvangen..

Har

Re: Fraudegevoelig: Rabo stuurt pincode EN pas naar thuisadres!

Ongelezen bericht door Har »

Je krijgt salaris via de postbank binnen, een wonder dat de bank dit kapitaal kan ophoesten, lol

Postbank is niets mis mee en de Rabo bank ook niet.

Het digitaal en internet verkeer breekt alle banken op, het persoonlijk contact gaat verloren. JAMMER maar HELAAS. :)

Anne-Mieke
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2005 02:11

Re: Fraudegevoelig: Rabo stuurt pincode EN pas naar thuisadres!

Ongelezen bericht door Anne-Mieke »

Ook ik kreeg deze week de nieuwe bankpas onaangetekend bezorgd door de postbode. Tegelijkertijd bezorgde hij óók de envelop met de pincode.

impatient
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2005 20:40

Re: Fraudegevoelig: Rabo stuurt pincode EN pas naar thuisadres!

Ongelezen bericht door impatient »

Ik begrijp deze stelling even niet?
Ik ben al 30 jaar bij de Rabobank en krijg al die tijd al volgens dezelfde procedure mijn pas en pincode bij verschillende filialen door de provincie
Gewoon een brief dat de Pas er is waarna je hem op kunt halen bij het filiaal op vertoon van de brief en legitimatie en de oude gelijk inleveren.
Het zelfde geld voor de pincode maar die krijg je meestal maar eenmalig als je er zorgvuldig mee omgaat.
Ik heb wel de ervaring met de post maar dit zijn meestal klanten passen van Piet Zoomers of i.d die je aan Visa proberen te krijgen.
Ook Finata Dus ABN-Amro gaat op deze manier te werk.
Postbank hetzelfde verhaal gewoon opsturen in een envelop van de postbank.

erwin12
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2005 22:59

Re: Fraudegevoelig: Rabo stuurt pincode EN pas naar thuisadres!

Ongelezen bericht door erwin12 »

Als student werk ik op de zaterdagen als postbode en heb de afgelopen vakantie 2 weken gelopen.

Ik ben ze ook 1 of 2x tegengekomen. Ze horen normaal op apparte dagen te komen maar komen ook wel eens op dezelfde dag. Pincode-brieven kan je min of meer herkennen aan de buitenkant of de afzender. Ik dacht Postbus 80 in Arnhem maar dat is een gokje.

Veilig?? Ik dacht het niet. Als ik kwaad in de zin had gehad was ik wellicht wat rijker geweest... of had ik nu een strafblad. Daarbij kan het natuurlijk ook dat een paar jongens er met je hele fiets er vandoor gaan maarja.

Je kan veel van de Postbank zeggen, maar ophalen bij het Postkantoor/bankshop is echt het beste.

Gesloten