LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Giro rekening openen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
student538

Giro rekening openen

Ongelezen bericht door student538 »

M'n partner heeft laatst een betaal rekening geopend bij de ING-bank. Hij kreeg gewoon een bankrekeningnummer. Wat ik mij afvraag is worden er nog wel giro rekeningnummers verstrekt aan klanten?

witte angora

Re: Giro rekening openen

Ongelezen bericht door witte angora »

student538 schreef:M'n partner heeft laatst een betaal rekening geopend bij de ING-bank. Hij kreeg gewoon een bankrekeningnummer. Wat ik mij afvraag is worden er nog wel giro rekeningnummers verstrekt aan klanten?
De Postbank bestaat niet meer, dus dat zal dan wel niet.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

student538 schreef:M'n partner heeft laatst een betaal rekening geopend bij de ING-bank. Hij kreeg gewoon een bankrekeningnummer. Wat ik mij afvraag is worden er nog wel giro rekeningnummers verstrekt aan klanten?
ING-bank = bankrekenignummer
Maar wat is volgens jou dan het verschil tussen giro en bank ?

Dit is juist:
witte angora schreef:
De Postbank bestaat niet meer, dus dat zal dan wel niet.[/quote]

student538

Girorekening heeft minder cijfers. Er zit dus verschil tussen giro en bankrekeningnummer. Voorheen moest je dan een "P" vermelden.

Je hebt bijvoorbeeld giro 555 etcetera.

witte angora

Girorekeningen werden door de Postbank uitgegeven. Aangezien de Postbank niet meer bestaat, en de bankvergunning vorig jaar februari is ingetrokken, worden er ook geen girorekeningen meer geopend. De bestaande rekeningen blijven wel gehandhaafd, maar dat is dan ook alles.

student538

Jammer is dat. Had de Postbank het alleenrecht om giro nummers uit te geven? Dus giro behoort tot verleden tijd, tenminste nieuwe giro rekeningnummers. Als een nieuwe goede doel graag geld wil inzamelen en dan bijvoorbeeld onder giro 123 is dat niet meer mogelijk?!

witte angora

student538 schreef:Jammer is dat. Had de Postbank het alleenrecht om giro nummers uit te geven? Dus giro behoort tot verleden tijd, tenminste nieuwe giro rekeningnummers. Als een nieuwe goede doel graag geld wil inzamelen en dan bijvoorbeeld onder giro 123 is dat niet meer mogelijk?!
Mijn girorekening komt nog uit de tijd dat je in Amsterdam de Gemeentegiro had. Dat met de gironummers kwam vroeger dus -denk ik- wel meer voor.

Maar ja, fusies, nog meer fusies, en nog veel meer fusies...

In die tijd (en dat is nog maar 30 jaar geleden) had ik zelfs nog een echt spaarbankboekje, je ging naar de bank, en met de hand werd bijgeschreven hoeveel je gestort had. De rente werd nog uit het hoofd berekend, over het saldo dat er op een bepaalde dag opstond, en ook dat werd, in mijn bijzijn, met de hand bijgeschreven. Jammer dat ik het boekje niet meer heb, het zou nu een soort collectors item zijn. :(

CB

Ongelezen bericht door CB »

De rente werd nog uit het hoofd berekend
Lijkt me best ingewikkeld om de rente te berekenen uit het hoofd. Saldo zoveel dagen, plus saldo zoveel dagen en dan nog (misschien) met verschillende rentepercentage's. Wellicht kregen de grijze cellen ondersteuning van pen en papier.

witte angora

CB schreef:
De rente werd nog uit het hoofd berekend
Lijkt me best ingewikkeld om de rente te berekenen uit het hoofd. Saldo zoveel dagen, plus saldo zoveel dagen en dan nog (misschien) met verschillende rentepercentage's. Wellicht kregen de grijze cellen ondersteuning van pen en papier.
Nee, was toen een vast rentepercentage over het hele jaar. Je kon de dag ervoor een flink bedrag storten, en evengoed kreeg je daar dan rente over alsof het er het hele jaar op stond.

Beetje vreemd, ik weet het, maar zo was het wel. Pen en papier werden er inderdaad wel even bij gebruikt, maar de rekensommetjes vielen best wel mee.

R-Estau

Ongelezen bericht door R-Estau »

Over welk jaar praat je dan ongeveer ?

witte angora

R-Estau schreef:Over welk jaar praat je dan ongeveer ?
Rond 1975, in Amsterdam Noord, om precies te zijn winkelcentrum Molenwijk

S.

Ongelezen bericht door S. »

De rente werd nog uit het hoofd berekend, over het saldo dat er op een bepaalde dag opstond, en ook dat werd, in mijn bijzijn, met de hand bijgeschreven.
Dan ging het vast om een rente van 1 of 2 % en geen 2,7 en dat soort ingewikkelde gekkigheid want van zulke dingen uit je hoofd rekenen word je ech nie blij. :wink:

witte angora

Vind je het erg dat ik dat percentage niet meer weet? Het zal idd een iets met 2 of 2,5% geweest zijn.

S.

Jammer dat je dat spaarbankboekje niet meer hebt. Daar had het vast ingestaan. Wie weet heeft mijn schoonvader er nog wel een paar, die bewaart alles. :P

witte angora

Vraag het hem eens. Toen mijn oma overleed (1990) bleek er nog zo'n soort spaarbankboekje te zijn, de familie kon het geld zelfs incasseren, dus wie weet.

R-Estau

1975 stel dat je toen 16 was, dan ben je dus 51 dat je dat nog allemaal weet :D

witte angora

R-Estau schreef:1975 stel dat je toen 16 was, dan ben je dus 51 dat je dat nog allemaal weet :D
Ik ben nu 47, en je zou er verbaasd van staan wat ik allemaal nog weet. Helaas, moet ik zeggen.

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

witte angora schreef:. Je kon de dag ervoor een flink bedrag storten, en evengoed kreeg je daar dan rente over alsof het er het hele jaar op stond.

Geloof je het zelf? Ook 35 jaar geleden waren de banken geen Sinterklaas.

R-Estau

In die tijd was de gemiddelde spaarrente 7%, maar ik vind je een sympathiek mens :D

S.

In die tijd was de gemiddelde spaarrente 7%
WAUW :shock: :D

Ik pak effe de tijdmachine uit de garage en ga terug.

Gesloten