LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gratis bankpasjes

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
FerryG

gratis bankpasjes

Ongelezen bericht door FerryG »

Ik was indertijd klant bij de Rabobank op het moment dat de eerste geldautomaten in dienst werden genomen.

Op dat moment bestond er al een bankpasje waarmee je kon pinnen en overal geld kon afhalen, maar daarvoor moest je betalen.

Er was (bij de Rabobank in ieder geval) ook een pasje waarmee je alléén geld kon afhalen bij je eigen bank (dus niet eens bij een Rabobank in een andere stad). Dat pasje was gratis, hoewel je in de begintijd wel moest betalen als je geld afhaalde buiten openingstijden. Maar goed, je kon altijd nog aan je geld komen zonder dat het je iets kostte.

Dan kon je opeens wel pinnen met datzelfde pasje, terwijl het gratis bleef. Mooi toch?

En vervolgens ging dat pasje toch weer geld kosten. Nu kun je dus niet meer aan je geld komen zonder dat je ervoor moet betalen, want geld aan de balie afhalen kan ook niet meer.

Ik geloof dat daar een woord voor bestaat: afpersing.

ikmirjam

Re: gratis bankpasjes

Ongelezen bericht door ikmirjam »

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap

Ninde21

Ongelezen bericht door Ninde21 »

af·per·sing (de ~ (v.))
1 het onwettig afdwingen van iemands geld of goed => chantage

Ik geloof niet dat dat hier dus van toepassing is... want je kiest er zelf voor om bij de rabo te blijven. Niemand dwingt je. Je kan je geld ook in een sok onder je matras bewaren... :roll:

CB

Ongelezen bericht door CB »

Hoe was het ook alweer, "Spijkers op laag water geloof ik." :roll:

FerryG

Dat zou het zijn, beste CB, als de maatschappij tegenwoordig niet zodanig was ingericht dat je wel een bankrekening MOET hebben.

CB

Dienstverlening is helaas niet gratis, maar je hebt wel een alternatief. Kies de goedkoopste.

Misschien is dit wel iets voor je.

http://www.argenta.nl/

Gratis bankpas. Gaat misschien wel ten koste van kwaliteit. Ook Argenta maakt kosten die gedekt moeten worden.

Jij werkt toch ook niet gratis voor je werkgever. Maar om je salaris afpersing te noemen, lijkt mij een beetje ver gaan.

FerryG

De banken doen het niet gratis; ze trekken rente van onze centen. Maar de heren vinden dat nog niet genoeg; ze moeten meer hebben, altijd maar meeeeeeeeer.

Ja, Argenta ken ik. En als ik nu nog steeds in Nederland woonde, had ik daar zeker voor gekozen. Maar bij Argenta Nederland kun je alleen een rekening hebben als je in Nederland woont. Dus voor mijn Nederlandse transacties ben ik op een bank aangewezen die door geldwolven wordt gerund.
Voor de duidelijkheid: in België heb ik el jaren een rekening bij Argenta, en de service is perfect. Het kan dus wel degelijk!

CB

Geplaatst op 10 Okt 2007 08:22 door FerryG

--------------------------------------------------------------------------------

De banken doen het niet gratis; ze trekken rente van onze centen. Maar de heren vinden dat nog niet genoeg; ze moeten meer hebben, altijd maar meeeeeeeeer.
Bedoel je de rente op je privérekening? Geloof me, daar moet geld bij. De kosten voor de bank zijn op een privérekening hoger dan de baten.

Logisch de kosten gaan ieder jaar ook omhoog. Neem bijvoorbeeld jouw salariskosten, of krijg je er ieder jaar niets bij. Gaan bij jou de energielasten niet omhoog en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Geplaatst op 10 Okt 2007 08:22 door FerryG

--------------------------------------------------------------------------------

Ja, Argenta ken ik. En als ik nu nog steeds in Nederland woonde, had ik daar zeker voor gekozen. Maar bij Argenta Nederland kun je alleen een rekening hebben als je in Nederland woont. Dus voor mijn Nederlandse transacties ben ik op een bank aangewezen die door geldwolven wordt gerund. Voor de duidelijkheid: in België heb ik el jaren een rekening bij Argenta, en de service is perfect. Het kan dus wel degelijk!
Raar dat je voor de nederlandse transactie's een nederlandse bank nodig hebt. Kun je van je Belgische bank geen geld overmaken naar Nederland? Ja, dat krijg je met lage kosten, minder service kennelijk. Van mijn Nederlandse bankrekening kan ik alles regelen. Kost wat, maar dan krijg je ook wat!!!

Misschien toch spijkers op laag water? :roll:

FerryG

Heb je er wel eens aan gedacht dat veel mensen nog altijd een hoge drempel hebben voor betalingen naar het buitenland? Daarom is het nodig dat ik een bankrekening in Nederland erbij heb: als iemand mij moet betalen, moet dat ook zonder poespas kunnen.
Als ik nu geld van mijn Nederlandse rekening (nu bij Fortis) wil afhalen, moet ik het naar mijn Belgische rekening sturen, en daar kan ik het gratis afhalen. Want ik vertik het om voor een pasje te betalen. Vroeger kon het gratis en toen hadden ze véél personeel in ieder kantoor. Nu hebben ze 1 of 2 man per kantoor, en toch stijgen de kosten? Dacht het niet!

CB

Ik sluit me aan bij de posting van ikmirjam.

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap!!!

FerryG

Ammehoela. Eerst maken ze je er afhankelijk van, en dan moet je betalen zonder dat je de mogelijkheid hebt om nee te zeggen.
Drugsdealers doen precies hetzelfde: je eerste portie heroïne krijg je gratis, de tweede misschien ook, en daarna...
Waarom mag het wel als banken het doen en niet als dealers het doen? Antwoord: bankiers hebben geld, en dan mag je véél meer.

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

ga even ergens anders lopen meuten.

Dit heet nu economie......

De bank levert een goed (de bankpas zelf) en daarbij behorende dienst en vraagt daar een tegenprestatie voor. Een bankpas kost meer geld dan jij er voor moet betalen. En hoeveel idioten vragen er tig pasjes per jaar aan. Er zijn klanten die er minimaal 5 per jaar verslijten (kwijt, op gaan zitten, hond aangevreten ga zo maar door.

Wij Nederlanders mogen blij zijn met zo weinig kosten. GA maar eens een bankrekening in Italie openen. Gemiddelde kosten op jaarbasis rond de 300-500 euro. Wacht maar op de europese richtlijn (rond 2009 implementatie) die er voor moet zorgen dat het betalingsverkeer en bijbehorende kosten gelijk worden in de eu-landen. Dan zal je pas een stijging van je bankkosten zien. Dus maak je borst maar nat.....

Een bank is nu eenmaal ook een commerciele instelling en is gericht op het maken van winst welke deels onder de eigenaren/aandeelhouders wordt verdeeld en gedeeltes worden opnieuw geinvesteerd.
Mocht je werken dan wil je toch ook al je daadwerkelijk gewerkte uren uitbetaald zien. Jij verricht een prestatie en wil loon als tegenprestatie. Zo werkt dit nu ook, alleen dan iets simpeler uitgelegd.

ikmirjam

Ongelezen bericht door ikmirjam »

tjee ferryG, wat ben je een mauwerd.....
heb je nix anders om je druk over te maken??????
get a life ipv te gaan zitten muggenziften over zaken waar je geen verstand van hebt.
Sjeetje zeg, dalijk begin je nog een topic over de prijzen van een postzegel...(****, ik breng je waarschijnlijk op een idee.. :oops: )

FerryG

Ik heb nog steeds geen goed argument gezien. Verklaar eens hoe Argenta het dan wel allemaal gratis kan doen.

CB

Allemaal gratis? Hoe komen ze dan aan een balanstotaal van 25 miljard als ze het allemaal gratis doen!

De 2000 medewerkers werken ook zeker gratis.

Ze zijn de 5e finacielële instelling in België. Komt zeker ook omdat ze het allemaal gratis doen.

Wordt wakker, de bankpas gratis betekend alleen dat ze de kosten via een andere manier bij de klanten in rekening brengen.

Begin je het nu een beetje te begrijpen, of is het echt allemaal te moeilijk voor je? :roll:

Klompie77

Ongelezen bericht door Klompie77 »

Ik ben het helemaal eens met Roro, ik werk zelf voor een bank en het klopt precies wat hij zegt.

En neem van mij maar aan dat de gene die het gratis doen, het dubbel en dwars op een ander product terugpakken !! Voor niets gaat de zon op.

Klompie77

Ongelezen bericht door Klompie77 »

Ferry, informeer is bij SNS Regio Bank, daar betaald je ook gewoon voor je pasje maar je hoeft hem niet te nemen en je kunt daar nog kosteloos geld opnemen aan de balie, SNS Regio Bank is een onderdeel van SNS Reaal Groep en was voorheen CVB Bank.

Misschien is dit wat voor je, kijk maar eens op www.snsregiobank.nl

CB

Geplaatst op 12 Okt 2007 12:58 door Klompie77

SNS Regio Bank is een onderdeel van SNS Reaal Groep en was voorheen CVB Bank.
Dat klopt niet. Regio Bank was onderdeel van ING Groep. Regio Bank is in 1926 opgericht onder de naam Stichting NMS Spaarbank. Later is de Stichting NMS Spaarbank een dochter geworden van de NMB Bank. De CVB Bank is in die tijd jarenlang een concurent geweest van de Stichting NMS Spaarbank. Beide banken zijn gekocht door de SNS Reaal Groep. De Regio Bank en CVN gaan nu samen verder als SNS Regio Bank.

FerryG

Zeg CB, ben je doof en blind of zo? Argenta is de 5e bank van België doordat ze alles gratis doen, zelfs de Visacard! En ik kan het weten, want ik heb een rekening bij de Belgische Argenta. Hoe ze dat kunnen? Gewoon door geen kantoren en personeel erop na te houden. In plaats daarvan zijn Argenta-agenten kleine zelfstandigen, die meestal begonnen zijn als verzekeringskantoor. Zij halen hun inkomsten voornamelijk uit de verzekeringen die ze sluiten, en waarschijnlijk krijgen ze ook een bepaald bedrag per klant per maand.

Ik zal het even echt en volgens waarheid opsommen:
- spaar- en betaalrekeningen zijn gratis
- betaalpasje en Visacard zijn gratis
- rekeningafschriften worden niet toegezonden; in België haal je ze zelf af bij je kantoor en in Nederland download je ze via internet
- op een betaalrekening krijg je ook nog rente (ik geloof dat dat nu 1,5% is)
- het enige, en echt het enige, waar je wel voor betaalt, is rood staan (zoals je rente betaalt op een lening - en dat is dus ook iets dat je bij Argenta betaalt)

CB

Geplaatst op 12 Okt 2007 15:51 door FerryG

Zeg CB, ben je doof en blind of zo?

Ik ben nog doof nog blind. Ik werk pas 28 jaar bij een bank. Ik weet echt wel hoe de marketing van een bank in elkaar steekt. Door deze ervaring ben ik wel realist geworden en weet ik, dat je bij een bank niets gratis krijgt.
Geplaatst op 12 Okt 2007 15:51 door FerryG

En ik kan het weten, want ik heb een rekening bij de Belgische Argenta.

Daar hoef je geen rekening voor te hebben. Al die informatie wordt verstrekt op de internetsite van Argenta, of wist je dat nog niet?

Maar ik zal het wel verkeerd zien en natuurlijk heb jij gelijk. Toch maar even een paar feiten op een rijtje zetten:

Banken richten zich op doelgroepen , zoals mensen die:

1. Kwaliteit, service en goede adviezen willen. (Banken met kantoren)
2. Voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten. (Geen kantoren en werken via intermediairs, internet etc.)

1. Hoge kosten
2. Lage kosten

Er zijn natuurlijk meer categorieën, maar ik laat het voor het gemak maar even bij deze twee.

Kies zelf maar waar jij bij hoort. Gezien je postings ontegenzeggelijk hoor jij bij categorie 2.

Wat zoek je dan bij de RABO Bank, Fortis? Deze horen namelijk bij categorie 1.

Argenta balanstotaal van 25 miljard. Voor de vuist weg schat ik het eigen vermogen van Argenta in op 25 tot 30 procent van het balanstotaal. Is dus 6.25 tot 7.5 miljard. Hoe komen ze aan zo'n vermogen. Juist bij klanten zoals jij.

Toegegeven, ze werken met een formule waarbij de kosten laag blijven. Maar een bank die gratis dienstverlening biedt, moet nog opgericht worden.

Even voor jouw beeldvorming over geen personeel. Onderstaande info is van de site van Argenta:

Vandaag is de Argenta Groep een snelgroeiende Belgische bankverzekeraar met een balanstotaal van EUR 25 miljard en ruim 2000 medewerkers. Meer info? Kijk op http://www.argenta.be
Lees de postings van roro25 en Klompie77 ook nog even.

Gesloten