LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huwelijkse voorwaarden bij aankoop woning

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Nicole Dauvillier
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jul 2005 12:57

Huwelijkse voorwaarden bij aankoop woning

Ongelezen bericht door Nicole Dauvillier »

Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd en willen gescheiden gaan wonen. Voor de financiering ben ik naar een tussenpersoon gegaan en mijn man rechtsreeks naar de Rabobank. Er zit echter een tegenstrijdigheid in het advies. Mijn adviseur vertelt dat mijn man moet meetekenen en dat de bank eist dat hij ook als schuldenaar wordt aangemerkt. De Rabobank zegt dat dit allemaal niet nodig is. Wie heeft er nu gelijk en kan mij hierover meer vertellen.

Nicole Dauvillier

s i m o n e
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:55

Re: Huwelijkse voorwaarden bij aankoop woning

Ongelezen bericht door s i m o n e »

Bij mijn weten hoef je niet mee te tekenen. Je mag ieder een leningovereenkomst aangaan zonder toestemming van de partner dus dat is geen probleem. Stel dat de een lening af zou sluiten met als onderpand de gezamenlijke woning dan moeten wel beide partners tekenen. Betreft het een onroerende zaak die niet als gezamenlijke woning dient, dan hoeft de partner niet mee te tekenen. Hij of zij heeft in dat geval namelijk niets te verliezen, ook niet zijn onderdak.

belastingconsulent
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2005 10:17

Re: Huwelijkse voorwaarden bij aankoop woning

Ongelezen bericht door belastingconsulent »

Wat hier heel belangrijk is:
Wat zijn de huwelijkse voorwaarden? Is bijvoorbeeld alles in het contract voor de man? Of komen bepaalde bezittingen/aankopen in de gemeenschappelijke boedel? Kortom; de afspraken die vastgelegd zijn, kunnen bepalen of er wel of niet gezamenlijk getekend moet worden.

In het algemeen geldt, dat er door één partner een huis gekocht kan worden (en een hypotheek gevestigd) als deze dan wel voldoende inkomen hiervoor heeft. De bank zal het niet prettig vinden als iemand anders (de partner dus) ook aanspraak op het onderpand (de woning) heeft.
Indien de bank hier geen risico loopt is er geen probleem.

Gesloten