LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
iqualjo
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jul 2008 12:40

In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door iqualjo »

Vroeger was het in nl ook zo volgens mij.
Dan kreeg je nog rente over je betaal rekening
Dat is bij veel duitse banken nog zo
In nl moet je al minimaal 30,- euro betalen als je het er alleen maar op wil laten storten en alleen internetbanking gebruikt(scheelt papier en postzegels)
Banken zijn veels te duur, Bos mag daar wel eens naar kijken, anders moeten we maar weer het oude geldzakje vragen aan de baas aan het eind van de maand.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Wim2007 »

In Duitsland is er in de bancaire wereld momenteel een trend naar meer en meer gratis betaalrekeningen. Voor zover mij bekend is dit het meest recente overzicht van de Stiftung Warentest zie deze link: http://www.test.de/themen/geldanlage-ba ... 3/1546260/

Opmerkelijk is dat ook een onderdeel van ING (DIBA Bank) zijn klanten niet laat betalen voor een betaalrekening en daarbij zelfs een gratis bankpas en creditcard geeft aan de klanten. Momenteel heeft ING-Diba zelfs een aanbieding waarbij € 25,- als welkomstpremie wordt gegeven en een bedrag voor elke gedane transactie boven de € 20,-

https://www.ing-diba.de/main/kk/girokonto/produktinfos/

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door SJZ »

Vroeger was het in nl ook zo volgens mij.
Dan kreeg je nog rente over je betaal rekening
Dat is bij veel duitse banken nog zo
Er zijn meerdere Nederlandse / in Nederland actieve banken waar dat nog steeds zo is.

Ronald76
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 feb 2008 10:38

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Ronald76 »

Er zijn meerdere Nederlandse / in Nederland actieve banken waar dat nog steeds zo is.
Dat meerdere slaat volgens mij maar op 2 betaalrekeningen! DSB en Argenta, misschien dat je bij een aantal banken als 'private banking'-klant ook rente krijgt op je betaalrekening, maar dan moet je wel 'n hoog inkomen/vermogen hebben :D

Daarnaast is er in Nederland (in verhouding tot o.a. Duitsland) weinig concurrentie tussen de banken. Er zijn maar 'n paar grote banken in Nederland: ING (& Postbank), Fortis (& ABN AMRO), Rabobank en de wat kleinere SNS Bank.

Te weinig spelers op de markt, dus is er de noodzaak voor de banken niet om de klanten veel korting etc etc te geven!!!

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Daarnaast is er in Nederland (in verhouding tot o.a. Duitsland) weinig concurrentie tussen de banken. Er zijn maar 'n paar grote banken in Nederland: ING (& Postbank), Fortis (& ABN AMRO), Rabobank en de wat kleinere SNS Bank.

Waarschijnlijk is gebrek aan concurrentie het probleem voor de Nederlandse klant. Ook in het Verenigd Koninkrijk is het goed mogelijk een zeer voordelige betaalrekening aan te houden. Dit tenminste zolang er regelmatig geld op de rekening komt. Een vergoeding van 8% rente op betaalrekeningen is mogelijk:

http://www.moneysavingexpert.com/bankin ... nts#switch


Voorbeeld: 8% rente en een welkomstpremie van 100 britse ponden.
http://www.alliance-leicester.co.uk/cur ... count.aspx

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Conclusie:

- Of je gaat binnenkort in het buitenland wonen en werken (Duitsland, Groot Brittanië) om gebruik te maken van deze lucratieve voordelen;

- Of je stapt zsm over naar Argenta of DSB want dat is een paar tientjes (2-3) voordeliger (dan wel geen iDeal, buitenlandse overboeking en bezorging van valuta en reischeques, ja jullie kennen me onderhand);

- Of je wacht nog 2-5 jaar en je hebt 1 Europa en stapt dan over naar een grote Europese bank (ING Direkt bank --> ING DiBa, RBS, ...). Zij bieden dan alle faciliteiten, incl. een Europese e-payment/iDeal en eNota variant, hebben grote volumes te verwerken en kunnen dan op prijs concurreren in Europa..... met als gevolg bye,bye Nederlandse bankjes (als ze dan al niet zijn overgenomen) en voor onze prijs shoppers: een nog grotere bonus voor de bestuurders en aandeelhouders van deze grootbanken en wellicht een stijging van de werkloosheid binnen Europa (voor al die, veelal zuid europese, data entry/call center bank werknemers, die wellicht ook nog gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn en/of alleenstaand, maar ja die kunnen altijd nog roodstaan of een doorlopend kredietje afsluiten :wink:

Zoals jullie lezen probeer ik ook de keerzijde te laten zien van één Europa, één standaard en een mogelijk scenario waarbij de afstand tussen arm (leners) en rijk (prijsshoppers die zich druk maken over de rente van hun spaarcenten en risicospreiding) alleen maar groter wordt.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Of je stapt zsm over naar Argenta of DSB want dat is een paar tientjes (2-3) voordeliger
Dat zouden veel klanten van banken als ABN Amro, Rabobank, ING, Postbank en SNS Bank inderdaad eens moeten overwegen. Wellicht dat dergelijke banken zich aanpassen naar de markt in plaats van de markt zich naar de (groot)bank.
Zoals jullie lezen probeer ik ook de keerzijde te laten zien van één Europa, één standaard en een mogelijk scenario waarbij de afstand tussen arm (leners) en rijk (prijsshoppers die zich druk maken over de rente van hun spaarcenten en risicospreiding) alleen maar groter wordt.
Het niet gaan prijsshoppen maakt de mens alleen maar armer. Nog een misverstand: leners zijn vaak helemaal niet arm. Ze gaan hooguit inefficient met hun geld om. Iemand die echt arm is krijgt helemaal geen lening.
Of je wacht nog 2-5 jaar en je hebt 1 Europa en stapt dan over naar een grote Europese bank (ING Direkt bank --> ING DiBa, RBS, ...). Zij bieden dan alle faciliteiten, incl. een Europese e-payment/iDeal en eNota variant, hebben grote volumes te verwerken en kunnen dan op prijs concurreren in Europa....
Er is nu al geen enkele reden voor banken om geen goede betaalfaciliteiten te verstrekken tegen gunstige voorwaarden. Het is toch niet te geloven dat b.v. een Duitse klant van ING geld toe krijgt en een Nederlandse ING/Postbank klant moet betalen voor een rekening. Klanten die een bedrag moeten betalen voor het aanhouden van rekeningen en voor pasjes e.d. zouden een overstap naar een concurrent moeten overwegen.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

@ Wim

Ik heb daar een beredening voor. Banken verdienen in het buitenland meer aan een klant daar (jarenlang zag je dat Nederlandse banken die ook in het buitenland opereerde daar goed aan verdiende). Zo betaalde een klant in Duitsland voorheen veel meer aan betalingsverkeer dan een klant in Nederland. Dit geld werd door de banken in het buitenland gebruikt om een efficiente en goede betaalinfrastructuur/faciliteiten neer te zetten (en ook om Nederlandse banken over te nemen of te fuseren, denk aan Fortis en BBL/ING). Pas nu vindt daar in het buitenland een concurrentieslag plaats.
In Nederland echter hebben de grootbanken in het verleden (sommige waren toen nog staatsbanken) lang samengewerkt om een effiente en goede Nederlandse betaalinfrastructuur neer te zetten. De Nederlandse klant betaalde toen tov de buitenlandse klanten zeer weinig voor betalingsverkeer. Daar plukken de Nederlandse klanten en banken nu de wrange vruchten van. De Nederlandse klant betaalt uiteindelijk (in ieder geval op korte termijn) voor 1 Europa. We hebben in het verleden onszelf als Nederland BV zo goed georganiseerd dat we een luxe positie hadden, nu met Europa betalen wij als zuinige hollanders daar met z'n allen een prijs voor. Dat horen bepaalde euro parlementariers wellicht niet graag maar ik moet nog zien of op lange termijn de centrale planning/sturing vanuit Brussel ons veel goeds gaat opleveren.[/quote]

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

overigens ...

Ik schrijf ook niet dat alle leners arm zijn. Wel iemand die armer wordt, zal eerder gaan lenen. Echte arme mensen kunnen niet lenen? In Nederland zal wellicht een (groot)bank niet lenen omwille van tekort aan inkomen of BKR registratie. Er zijn ook fin. instellingen in Nederland die wel lenen ook al heb je een negatieve registratie bij BKR (of lenen bij een privaat persoon).

Dat er ook mensen zijn die niet goed hun huishoudboekje kunnen bewaken, dat kan ik beamen ook in mijn omgeving maar....door het wegvallen van bepaalde sociale vangnetten kan ik me ook indenken dat iemand armer wordt (wat als je alleenstaande bent met kinderen die studeren en zelf voor 35% arbeidsongeschikt bent verklaard?).

Daarnaast, waar denk je waar het Nederlands spaargeld, wat gestald is bij Turkse, Russische, Ijslandse banken naar toe gaat? Dat deze banken een mooie rente kunnen geven komt dat ze dit weer duurder kunnen uitlenen aan haar klanten aldaar. Maar...wat als de korte (geldmarkt) rente gaat stijgen (agv inflatie). Is het geld uitgeleend in langlopende kredieten met een lange rente dan gaan ze verlies maken. Is het geld uitgeleend in kortlopende kredieten dan mag je hopen dat het goed gaat met de groei van de economie in dat land want als de leners/geldontvangers de rente/aflossing niet meer kunnen betalen heb je zo een kredietcrisis. Dus...mag je hopen dat deze buitenlandse banken jouw geleend geld, bij het uitlenen, goed hebben onderworpen aan een krediettoets van de buitenlandse klant (i.c geldontvanger).

Peter-O
Berichten: 124
Lid geworden op: 23 feb 2007 11:16

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Peter-O »

@ Venco dropje

Sorry hoor, al ga je nóg zoveel dingen bedenken waaróm wij geld zouden moeten BETALEN voor onze passen /betaalrekening... :roll:

HET BLIJFT FOUT!!

geef mij gerust 1.000 (liefst méér... :lol: ) en IK zal het G R A T I S voor je beheren
en ik wil je nog een bankgarantie geven óók... GEEN PROBLEEM MEE.... :wink:

maar denk eens ná.... als ík het al kan... waarom GROOT banken dan niet??


gewoon omdat er nog téveel mensen zijn die GEEN actie ondernemen terwijl ze geplukt worden... :(
en daarmee heeft Wim dus HELEMAAL gelijk...


WIJ!! gebruikers "sturen" banken...
doen WIJ niets??? dan sturen zij óns!!
willen wij dat???
of gaan we als een stelletje "murwn-geslagenen" gewoon betalen??

Kijk, als je persé iDEAL wilt hebben en daarvoor wilt betalen snáp ik, dat is dan een wens en helaas dat kost dan geld bij jouw bank.

Maar wat doe je als de GRATIS banken dit óók gaan aanbieden??

Blijf je dan "stug" bij jouw GROOTbank???
dan ben jij mede oorzaak dat de banken dóórgaan met ándere (mij niet meer... :lol: ) mensen plukken.. sorry.. :wink:

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

@ Peter-O,

Als de kleine banken ook iDeal gaan aanbieden (en bij voorkeur ook overboeken naar het buitenland) dan ga ik over EN bij voorkeur naar een duurzame bank (Triodos, ASN). Ik shop niet alléén om de prijs zoals je wellicht weet.

Overigens, waarom denk je dat de kleine banken geen iDeal aan kunnen bieden: KOSTEN die de andere grootbanken al hebben moeten maken, te weten (van currence website):
---------------------------------
Currence brengt de volgende tarieven in rekening:

1. Toetredingsfee voor individuele nieuwe licentiehouders: € 60.000
of per groepslicentie € 150.000.

2. Jaarlijkse fee per product:
€ 10.000 per individuele licentiehouder als issuing bank
of 25.000 per groepslicentie als issuing bank

3. De volumegebonden fee bedraagt voor: Issuing bank € 0,0225 per transactie

NB. De kosten van het certificeringonderzoek voor een licentie komen voor rekening van de aanvrager.
------------------------------------

DUS....de kleine banken wachten tot er voldoende draagvlak is voor de Nederlandse iDeal variant OF wachten op een Europese variant. Dus..ik wacht voorlopig nog 2 jaar.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Overigens .... ik laat géén 1000 euri op mijn betaalrekening bij mijn bank staan maar boek een gedeelte op een internet spaarrekening bij dezelfde bank en een ander deel weer door naar een internet spaarrekening van een andere bank.

Het restant bedrag (400 euri) op mijn betaalrekening gebruik ik voor iDeal en voor evt. directe pasopnames bij elke bank in Nederland of buitenland

Daarnaast kan ik bij mijn bank mijn bankpas ook, naast de standaard betaalrekening, koppelen aan de spaarrekening, alleen kan ik dan het geld alleen opnemen bij een geldautomaat van mijn bank. Overigens, vandaag weer een mail/melding gekregen vanuit mijn internet bankieren: als je bij de HEMA geld opneemt, wordt op de transactiebon een actie afgedrukt. Je krijgt dan € 5 korting op een door de HEMA afgedrukt fotoalbum.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Wim2007 »

EN bij voorkeur naar een duurzame bank (Triodos, ASN). Ik shop niet alléén om de prijs zoals je wellicht weet.
Triodos en ASN zijn vooral in hun marketing duurzaam. Gezien hun beleggingsbeleid zouden daar wel de nodige vraagtekens bij gesteld kunnen worden. Zo lees ik op de website van Triodos: http://triodos.nl/nl/who_we_finance/inv ... ck/shares/
dat onder meer wordt belegd in:

Adidas
Ahold
British Telecom
Coca Cola
Diageo
Freddie Mac
ING Groep
Philips Electronics
Reed Elsevier
Tesco
Walt Disney

En dat er onder meer obligaties uitstaan in ABN Amro
http://triodos.nl/nl/who_we_finance/inv ... ock/bonds/


Bij ASN Bank zien we onder meer de volgende bedrijven terug: http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=9414

AstraZeneca
Coca-Cola
Heineken
Nike
Roche Holding
Hewlett-Packard
BIC
Ciba


Dat klinkt duurzaam (maar niet heus)

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Ik kan me vinden in de beleggingscritria van deze banken (ASN, Triodos). Weet jij aan/bij wie de andere kleine banken jouw geld verstrekken/beleggen?

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Ik kan me vinden in de beleggingscritria van deze banken (ASN, Triodos). Weet jij aan/bij wie de andere kleine banken jouw geld verstrekken/beleggen?
Het zou een stuk geloofwaardiger zijn als deze banken zich strikt aan hun eigen criteria zouden houden. Verder is de transparantie bij veel banken niet zo heel groot, en dat is waar deze banken goed op scoren. Enkel transparantie is niet genoeg om als 'duurzaam' te kunnen worden aangemerkt.

Triodos doet b.v. in Disney. Wellicht wat interessante info over dit 'duurzame bedrijf: http://www.coopamerica.org/programs/res ... cfm?id=213

of over het duurzame Adidas:
http://www.coopamerica.org/programs/res ... cfm?id=180

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door rvkeuken »

@vencodropje
ik geloof dat ik mij wel kan vinden in jouw bankstrategie.

Ook ik kan me vinden in de uitgangspunten van ASN bank (waar ik o.a. bij zit) en deze uitgangspunten worden zo goed mogelijk in de praktijk gebracht. En tuurlijk zijn er bedrijven die aan de rand van die criteria zitten, net zoals er bedrijven zitten die groener dan groen zijn. In zijn geheel zijn de beleggingen een stuk duurzamer dan van een andere bank.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Doet een keer goed om te lezen.

Ik probeer een discussie uit te lokken. Mensen die puur alleen maar prijsshoppen zijn voor mij niet veel anders dan grootaandeelhouders, hedge funds, bestuurders van bedrijven/banken, ... Zij doen het alleen groter. Korte termijn denken, winstmaximalisatie, status geil en totaal geen oog voor duurzame groei, ontwikkeling en collectiviteit.
Ik weet dat ASN en Triodos niet perfect zijn maar ze tonen in ieder geval iets.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Noble »

@ Venco dropje

Wat doe je nu??? door de "bank" genomen kan ik jouw reacties best waarderen. :)

Maar nu ga je wel ERG kort door de bocht.
Je wilt een discussie??? prima geen probleem mee... maar waarom zo'n "ondoordacht/beledigend???" uitgangspunt??
Mensen die puur alleen maar prijsshoppen zijn voor mij niet veel anders dan grootaandeelhouders, hedge funds, bestuurders van bedrijven/banken, ... Zij doen het alleen groter. Korte termijn denken, winstmaximalisatie, status geil en totaal geen oog voor duurzame groei, ontwikkeling en collectiviteit.

Hoeveel mensen zijn er niet in nederland die ECHT op de "kleintjes" moeten letten (véél hoppen dus) om niet in de schulden te raken???

Kijk, door te HOPPEN naar de goedkoopste bank is SOCIAAL !! laat mij verklaren...

-als IEDEREEN zou hoppen naar de goedkoopte bank, gaan de tarieven FLINK naar beneden,
ja, er komen dan zelf MEER gratis banken.
gevolg:
1) er blijven GEEN gigantische bonusen meer over voor de door jou genoemde "statusgeilebestuurders"...etc etc.
2) de lage inkomens profiteren van lagere kosten tot zelfs te ONTVANGEN vergoedingen...(als dát niet sociaal is..)
3) Banken hebben dan mínder geld voor al die "foute" investering die jij noemt...


En wat te denken van prijshoppers vanuit "mijn" standpunt:

ik VERTIK het om te BETALEN om aan MIJN eigen geld te komen??
Om dat doel te bereiken ga ik prijshoppen.. "ze" een lesje leren...

Ik hoop dat je snél weer op het rechte spoor zit dropje... :?

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

@ Noble,

leuk door een scherpe stelling te poneren wat voor een reactie dit uitlokt. Het is echt niet beledigend bedoeld, dat is allerminst wat ik wil bewerkstelligen. Puur om een reactie uit te lokken.

Je kan ook stellen, als iedereen gaat prijsshoppen, dan:
- gaan alle bestuurders aan cost cutting doen (ipv verbeteren) met als gevolg meer werkloosheid (om de aandeelhouderswaarde te handhaven of z'n eigen vermogen te beschermen);
- is er voor locale kleinere banken geen plaats meer. Alleen die banken die nog zeer persoonlijk & servicebewust zijn, danwel een zeer bewuste doelgroep aanboren (rijken en/of duurzaam bewuste klanten) is er nog plaats. Zo geloof ik dat DSB (en misschien ook SNS/ASN) over 5 jaar niet meer bestaan als zelfstandige bank.
- als de buit is binnengehaald door de Europese/Wereld grootbanken zullen ze op termijn de prijzen echt verhogen (en is er nauwelijks meer ruimte voor nieuwe initiatieven).

Ik zeg ook niet dat je nooit moet prijsshoppen. Ook ik doe hier aan mee (shoppen op internet ipv de locale winkelier) maar het knaagt wel aan me waar het uiteindelijk naar toe gaat.

Peter-O
Berichten: 124
Lid geworden op: 23 feb 2007 11:16

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Peter-O »

@ Venco
Je kan ook stellen, als iedereen gaat prijsshoppen, dan:
- gaan alle bestuurders aan cost cutting doen
hier nog mee eens...
(ipv verbeteren) met als gevolg meer werkloosheid (om de aandeelhouderswaarde te handhaven of z'n eigen vermogen te beschermen);
hier dus NIET, de "werkvloer" KAN je niet wegdoen....
ABSURDE bonussen wél..... :twisted:


- is er voor locale kleinere banken geen plaats meer.
Deze tendens is al vrij lang aan de gang...
maar ALLEEN om de bonussen te vergemakkelijken..
NIET om de service naar de klanten te verbeteren :evil:

Alleen die banken die nog zeer persoonlijk & servicebewust zijn, danwel een zeer bewuste doelgroep aanboren (rijken en/of duurzaam bewuste klanten) is er nog plaats.
mee eens, er zal een verschuiving komen, en willen banken klanten HOUDEN.... dan zullen ze moeten beginnen met... SERVICE...

(in het financieël dagblad stond een leuk stukje over hoe NL vooroploopt in de "verschuiving" van het "bankwezen" )

Zo geloof ik dat DSB (en misschien ook SNS/ASN) over 5 jaar niet meer bestaan als zelfstandige bank.
- als de buit is binnengehaald door de Europese/Wereld grootbanken zullen ze op termijn de prijzen echt verhogen (en is er nauwelijks meer ruimte voor nieuwe initiatieven).
NIET mee eens. Natuurlijk kunnen de nu GRATIS banken opgeslokt worden door GROOTbanken.
Maar de BASIS blijft:
met het GELD van de KLANTEN kan je geld maken...
gaan de GROOTbanken de "opgeslokte banken" óók laten graaien...

komt er vanzélf weer een nieuwe-BANK waarvan de nieuwe-direktie genoegen neemt met "slechts" enkele miljoenen euro's per dag aan winst, met hún GRATIS bank.
Ik zeg ook niet dat je nooit moet prijsshoppen. Ook ik doe hier aan mee (shoppen op internet ipv de locale winkelier) maar het knaagt wel aan me waar het uiteindelijk naar toe gaat.


Knaagt??? gewoon iets verder doordenken...

stel dat het "verlagen-van-kosten" zóver doorschiet dat NOG meer banken naar lage lonen landen uitwijken voor bepaalde kosten verlagingen...
(er ZIJN al veel banken naar bv. India..)

Dan krijgen de mensen dáár een veel betere levensstandaard...
is dat sociaal of niet?? of mag het sociale de grens niet over???

Gesloten