| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] kenmerk op een acceptgiro
kenmerk op een acceptgiro
hallo
ik heb een raar verhaal maar is echt gebeurd.
ik maak mijn huur over naar de woningbouw vereniging ,via een acceptgiro met het goed banknummer van de woningbouw het goede bedrag en ,het kenmerknummer.
alles ok tot zo ver via de ing internetbankieren.
ik kijk 2 dagen later op mijn bank en daar zie ik dat het geld naar een vreemd banknummer is gestort met een vreemde naam.
maar wel met het zelfde kenmerknummer ,en het zelfde bedrag,maar op een vreemdnummer met een vreemde naam? hoe kan dit?
de bank zegt dat ik een fout heb gemaakt, ik weet zeker dat ik dat niet gedaan heb,is dit kenmerk nummer gekoppeld aan het bank nummer van de woningbouw?
de bank zegt dat ze dit bedrag niet terug kunnen halen. omdat het juist dat kenmerk nummer erop staat?
de persoon in kwestie betaald het bedrag niet terug, wat kan ik hier aan doen?(heb inmiddels een somatiebrief geschreven en overhandigd)
pl wie kan me helpen met de vragen hierboven
met vriendelijk groet
ik heb een raar verhaal maar is echt gebeurd.
ik maak mijn huur over naar de woningbouw vereniging ,via een acceptgiro met het goed banknummer van de woningbouw het goede bedrag en ,het kenmerknummer.
alles ok tot zo ver via de ing internetbankieren.
ik kijk 2 dagen later op mijn bank en daar zie ik dat het geld naar een vreemd banknummer is gestort met een vreemde naam.
maar wel met het zelfde kenmerknummer ,en het zelfde bedrag,maar op een vreemdnummer met een vreemde naam? hoe kan dit?
de bank zegt dat ik een fout heb gemaakt, ik weet zeker dat ik dat niet gedaan heb,is dit kenmerk nummer gekoppeld aan het bank nummer van de woningbouw?
de bank zegt dat ze dit bedrag niet terug kunnen halen. omdat het juist dat kenmerk nummer erop staat?
de persoon in kwestie betaald het bedrag niet terug, wat kan ik hier aan doen?(heb inmiddels een somatiebrief geschreven en overhandigd)
pl wie kan me helpen met de vragen hierboven
met vriendelijk groet
-
Bob Schurkjens
Re: kenmerk op een acceptgiro
Dit moet een gironummer zijn en geen banknummer. Was het geen tikfout?
Wanneer je een verkeerd banknummer invult, wordt de opdracht niet uitgevoerd vanwege de elfproef. Helaas kan dit niet met gironummers.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef
Wanneer je een verkeerd banknummer invult, wordt de opdracht niet uitgevoerd vanwege de elfproef. Helaas kan dit niet met gironummers.
-
Bob Schurkjens
Het kenmerk heeft niets met het rekeningnummer te maken en is bedoeld voor de interne administratie van de woningbouw. Tip: sla het juiste rekeningnummer op in ING internetbankieren in het adresboek. Dan hoef je het nooit meer handmatig in te vullen en kun je fouten voorkomen.
http://da.nny.nl/200711/onverschuldigde-betaling.php
http://da.nny.nl/200711/onverschuldigde-betaling.php
hallo
het bank nummer van de woningbouw is van de rabobank ,zelf heb ik een oud giro nummer en het is gestuurd van mijn giro naar een vreemd banknummer.
in mijn adres boek staat het goede nummer van de woningbouw.
kunt u mij uit leggen wat een kenmerknummer is ,is had gerelateerd aan diegene die het geld moet ontvangen op de acceptgiro?
bvd
het bank nummer van de woningbouw is van de rabobank ,zelf heb ik een oud giro nummer en het is gestuurd van mijn giro naar een vreemd banknummer.
kunt u mij uit leggen wat een kenmerknummer is ,is had gerelateerd aan diegene die het geld moet ontvangen op de acceptgiro?
bvd
fatjana schreef:hallo
bvd
Het kenmerknummer staat hier,waar de cijfers beginnend met 1751 ........... staan.

Betalingskenmerk
Een acceptgiro bevat een betalingskenmerk dat uit minimaal 7 en uit maximaal 16 cijfers bestaat. Alleen indien het betalingskenmerk uit slechts 7 cijfers bestaat, bevat het geen controlecijfer of andere controle-informatie. In alle andere gevallen is het eerste cijfer het controlecijfer, bepaald volgens de acceptgiro-elfproef. Bij een lengte tussen 9 en 16 cijfers bevat het betalingskenmerk naast een controlecijfer ook een lengtecode (het tweede cijfer van voren). De toegestane lengtecodes met tussen haakjes het aantal karakters zijn: 0(10), 1(11), 2(12), 7(7), 8(8), 9(9). Een betalingskenmerk van 16 cijfers bevat alleen een controlecijfer en geen lengtecode. Deze zekerheden zijn ingebouwd om fouten bij het machinaal lezen tot een acceptabel minimum te beperken. We geven een voorbeeld: 12 2345 3462 2567. Hier is het controlecijfer 1 en de lengte code 2, aangevend dat er twaalf cijfers volgen.
Het kenmerknummer is precies wat het zegt, een kenmerk/herkenningspunt voor de administratie van de woningbouw in dit geval. Daarmee is het voor hen mogelijk om te zien waar dat geld voor bedoelt is.fatjana schreef:hallo
bvd
-
asterix346
"Overhandigd" suggereert dat de persoon in kwestie een bekende is. Staat die misschien in uw adresboek en heeft u bij de overschrijving het verkeerde adres aangeklikt?fatjana schreef:hallo
asterix346 schreef:"Overhandigd" suggereert dat de persoon in kwestie een bekende is. Staat die misschien in uw adresboek en heeft u bij de overschrijving het verkeerde adres aangeklikt?fatjana schreef:hallo
Zou kunnen, maar dan had TS ook het geld persoonlijk kunnen "Overhandigen".
Het geld= de huur, moest naar de woningbouw, door het vrekeerde banrek. nr is het nu bij iemand anders terecht gekomen.nevermind schreef:Zou kunnen, maar dan had TS ook het geld persoonlijk kunnen "Overhandigen".asterix346 schreef:"Overhandigd" suggereert dat de persoon in kwestie een bekende is. Staat die misschien in uw adresboek en heeft u bij de overschrijving het verkeerde adres aangeklikt?fatjana schreef:hallo
@Asterix, idd. TS, je schrijft vreemd banknummer is gestort met een vreemde naam.
Maar niet zo vreemd dat je het adres weet en je sommatiebrief hebt kunnen overhandigen?
hallo
de persoon in kwestie is idd een bekende,alleen hij staat niet in mijn adresboek
het is een heel vreemd banknummer, en heel toevallig zijn naam erbij,er is dus wat fout gegaan maar wat?
ik heb de acceptgiro goed ingevuld en het banknummer van de woningbouw ook,alles klopt het het kenmerk van de woningbouw is ook correct ingevuld want dat staat op het afschrift van de bank.
alleen het banknummer is veranderd en de persoon.
hoe kan dit?
omdat die gene het bedrag niet terug wil geven,is hij strafbaar voor de wet,artikel 6.203 burgelijk wetboek.
dit is fraude,alleen de kosten die er aan verbonden worden zijn vele malen hoger ...
mvg
de persoon in kwestie is idd een bekende,alleen hij staat niet in mijn adresboek
het is een heel vreemd banknummer, en heel toevallig zijn naam erbij,er is dus wat fout gegaan maar wat?
ik heb de acceptgiro goed ingevuld en het banknummer van de woningbouw ook,alles klopt het het kenmerk van de woningbouw is ook correct ingevuld want dat staat op het afschrift van de bank.
alleen het banknummer is veranderd en de persoon.
hoe kan dit?
omdat die gene het bedrag niet terug wil geven,is hij strafbaar voor de wet,artikel 6.203 burgelijk wetboek.
dit is fraude,alleen de kosten die er aan verbonden worden zijn vele malen hoger ...
mvg
ik ben me er van bewust dat dit een vreemd verhaal is maar het is echt gebeurd,
Zou het kunnen dat die bekende kan inloggen op uw internetbankieren en dat hij dit nummer in uw adresboek ( tijdelijk ) heeft aangepast.
Zo niet is uw verhaal gewoon onmogelijk;
Dat is teveel toeval, u maakt het over naar WBV en dit komt toevallig op een van de miljoenen andere rekeningen in NL terrecht en dat is toevallig een bekende van u.
Zo niet is uw verhaal gewoon onmogelijk;
Dat is teveel toeval, u maakt het over naar WBV en dit komt toevallig op een van de miljoenen andere rekeningen in NL terrecht en dat is toevallig een bekende van u.
Jij hebt ons lekker beet genomen!fatjana schreef:ik ben me er van bewust dat dit een vreemd verhaal is maar het is echt gebeurd,
ik heb al contact gehad met de woningbouw, zij hebben het bedrag niet ontvangen .en ik neem niemand beet, omdat het in u ogen en vele niet kan maar toch is gebeurd is het een gek verhaal...
en ja je kan het 2 keer controleren ,ik maak alles over met tancodes, dan zie je het adres nog maals waar je het naar toe stuurt ,alleen dit was niet het nummer en de naam waar ik het naar verstuurd heb..
en ja je kan het 2 keer controleren ,ik maak alles over met tancodes, dan zie je het adres nog maals waar je het naar toe stuurt ,alleen dit was niet het nummer en de naam waar ik het naar verstuurd heb..
Heb je ooit eens iets over gemaakt via internetbankieren naar die persoon?
Krijg je die code per sms, zo ja dan heb je bewijs. Zo nee, heb je pech.fatjana schreef:ik heb al contact gehad met de woningbouw, zij hebben het bedrag niet ontvangen .en ik neem niemand beet, omdat het in u ogen en vele niet kan maar toch is gebeurd is het een gek verhaal...
Inderdaad kan je iemand wel rechtens dwingen het geld terug te storten. Makkelijk gaat dat echter niet worden.
Hier kan je contact zoeken met het webcare team van de ING:
https://forum.www.trosradar.nl/memberli ... e&u=122222
https://forum.www.trosradar.nl/memberli ... e&u=122222
-
Teunbosseman
- Contacteer:
Bob Schurkjens schreef:Dit moet een gironummer zijn en geen banknummer. Was het geen tikfout?
Bij ( voormalige ) gironummers vindt een naam / nummer controle plaats. Maar de elfproef kan ook bij ( voormalige ) giro nummers, zie een gedeelte uit je link.
Oud-PostbanknummersDe ING is ontstaan uit een samenvoeging van Postbank en ING Bank. De Postbank hanteerde girorekeningnummers die geen controlecijfers bevatten. Alle getallen tussen 1 en 99999999 (acht negens) representeren in principe acceptabele gironummers. De ING heeft deze nummers niet uitgebreid met een controlecijfer, ook niet toen de merknaam Postbank in januari 2009 gestopt werd. De afwezigheid van een controlecijfer maakt oud-Postbankrekeningnummers onveilig voor overschrijvingen. Op 27 oktober 2009 diende een kort geding in Almelo van een gedupeerde die door twee cijfers te verwisselen in het oud-Postbankrekeningnummer van de begunstigde 43 duizend euro op een verkeerde rekening stortte.
Om toch de veiligheid te garanderen van optisch gelezen acceptgiro's, waar oud-Postbanknummers bij betrokken zijn, gebruikt de ING een truc. Op de acceptgiro wordt een onveilig oud-Postbanknummer omgezet in een langer, veilig nummer. Dit gebeurt met de acceptgiro-elfproef. Het recept is als volgt. Tel het aantal cijfers van het oud-Postbanknummer. Indien dit aantal minder is dan 7 wordt het nummer links aangevuld met nullen zodanig het geheel 7 cijfers bevat. Het oud-Postbanknummer van de Nederlandse Staat is 1, dat wordt dus aangevuld tot 0000001. Aan dit zevencijferige nummer wordt een controlecijfer toegevoegd volgens de acceptgiro-elfproef. Als laatste actie moeten er dan nog twee nullen voor om het totaal aantal cijfers op 10 te brengen. Met andere woorden het onveilige oud-Postbanknummer van de Nederlandse Staat is 1 en het veilige nummer van de Nederlandse Staat is 0090000001. Deze verlengde nummers worden gebruikt op de strook van de acceptgiro die door de machine wordt gelezen. De ING staat niet toe dat de consument dit verlengde nummer gebruikt bij gewone overschrijvingen.
Want? Als bekenden van mij geld krijgen maak ik dat ook gewoon over.... Je gaat toch met cash lopen tobben.nevermind schreef:asterix346 schreef:"Overhandigd" suggereert dat de persoon in kwestie een bekende is. Staat die misschien in uw adresboek en heeft u bij de overschrijving het verkeerde adres aangeklikt?fatjana schreef:hallo
Zou kunnen, maar dan had TS ook het geld persoonlijk kunnen "Overhandigen".
het word door de bank uitgezocht aan de hand van ip adressen .want hij heeft ws dezelfde tijd ,op mijn bank lopen rommelen ,toen ik die overschrijving deed.
mijn pc word nagekeken ,op inbreuk.
mijn pc word nagekeken ,op inbreuk.