LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Let op bij Mastercard en geautomatiseerd transacties

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
MarkyM

Let op bij Mastercard en geautomatiseerd transacties

Ongelezen bericht door MarkyM »

Voor iedereen die zijn Master card regelmatig gebruikt om te betalen via een electronische credit card slip, let op:

Voor mijn werk ben ik regelmatig over de hele wereld op reis en betaal ik regelmatig met mijn ABN AMRO Mastercard.

Vorig jaar wilde ik een taxirit afrekenen en overhandigde hiervoor mijn Mastercard aan de taxichauffeur, die mijn card door een mobiele credit card reader haalde voor betaling. De chauffeur toetste een ander bedrag in dan ik moest afrekenen en een discussie volgde en ik weigerde de credit card slip te ondertekenen en dacht dat ik hiermee voldoende bewijs zou hebben op de transactie te betwisten als deze van mijn rekening zou worden afgeboekt. NIET DUS!

Nadat het verkeerde bedrag van mijn rekening werd afgebooekt heb ik contact gehad met de cardservice van Mastercard, die beweerde dat de transactie geldig was. Het feit dat ik mijn handtekening niet had geplaatst was niet relevant. Een handtekening blijkt helemaal niet nodig te zijn.

Het vogende staat hierover in de algemene voorwaarden van de ABN AMRO Mastercard:
"Zodra bij gebruik van de Kaart van een geautomatiseerd systeem alle voor het geven van een opdracht vereiste handelingen met een Kaart zijn verricht, is de opdracht tot stand gekomen en is herroeping ervan niet meer mogelijk."
Met andere woorden: zodra je je credit card afgeeft en het door zo'n credit card reader wordt gehaald (ziet eruit als een pinautomaat en staat in verbinding met Mastercard om o.a. te checken of je card niet geblokkeerd is), moet je bij iedere transactie maar hopen dat het juiste bedrag wordt ingetoetst. De helpdesk medewerker gaf aan dat je de credit card ook alleen maar moet gebruiken als je vertrouwen hebt in de acceptant (winkelier/hotel etc.).

Uiteindelijk heb ik uit coulance van de bank het te veel betaalde terug gekregen.

Ik denk dat maar weinig gebrukers om de hoogte zijn van deze regeling en er wordt door de banken een idee gewekt dat een credit card een veilig betaalmiddel zou zijn. Dat is dus absoluut niet het geval. Als ik in een hotel incheck ben ik min of meer verplicht om mijn credit card af te geven en je kunt niet bij iedere transactie verzekerd zijn dat het juiste bedrag wordt ingetypt, zelfs al sta je er naast. Je bent dus volledig overgeleverd aan de betrouwbaarheid van de acceptant.

Ik heb gekeken naar de algemene voorwaarden bij VISA en daar staat niets van dit alles in. Ik ben ook benieuwd of andere Nederlandse banken die een Mastercard aanbieden eventueel andere algemene voorwaarden hebben, want ik kan op de Mastercard site geen algemene voorwaarden vinden. Met deze ervaring, betaal ik niet meer prettig met mijn Mastercard. Heb deze week een nieuwe gekregen met chip erin, maar denk erover om em terug te sturen en een andere card aan te schaffen.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring?

Gesloten