LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Als die uitbetaling ook meetelt voor bijvoorbeeld het recht op toeslagen e.d., dan wordt het nog een flink gepuzzel of het voordeliger is om het te laten uitkeren en flink op de toeslagen te worden gekort, of het te laten staan waarbij je ook het voordeel hebt dat het saldo niet meetelt voor het box 3 saldo.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door SJZ »

Als die uitbetaling ook meetelt voor bijvoorbeeld het recht op toeslagen e.d., dan wordt het nog een flink gepuzzel of het voordeliger is om het te laten uitkeren en flink op de toeslagen te worden gekort
Waarmee jij dus meteen een argument aanreikt waarom het wel redelijk is uitkering tegen een lager tarief te belasten ....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Nou, als je het eerst hebt kunnen aftrekken (tegen bv 42%), dan had je op dat moment een voordeel voor de toeslagen. Je weet op dat moment dat in de toekomst de omgekeerde situatie zich kan voordoen, zodat het handig kan zijn om het uitkeren niet te doen als je nog veel toeslagen hebt. Bij gelijke toeslagen, is het eerdere voordeel ongeveer even groot als het latere nadeel. En is het dus zeer reëel om het tegen het zelfde tarief te belasten.

Maar nu heb je niet meer alleen de afweging of je het los van het IB tarief nu of later wil doen, je moet óók nadenken of je het nu met 20% voordeel wil doen, of later tegen het normale tarief. Wat nog wel eens een lastige afweging kan zijn. Zeker als je bv. kinderen hebt die veel gebruik van kinderopvang maken.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door thecure »

goed idee! maar wat gebeurd er met de opgebouwde levensloopkorting? daar wordt niet over gepraat. mag je deze ook nog gewoon aftrekken?

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door thecure »

in het belastingplan 2013 staat dat je volgend jaar de levensloop in één keer mag opnemen.
80 procent van het saldo wordt dan belast.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door SJZ »

goed idee! maar wat gebeurd er met de opgebouwde levensloopkorting? daar wordt niet over gepraat. mag je deze ook nog gewoon aftrekken?
Die blijft bestaan, afhankelijk van in het verleden gespaarde jaren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door kweenie »

thecure schreef:goed idee! maar wat gebeurd er met de opgebouwde levensloopkorting? daar wordt niet over gepraat. mag je deze ook nog gewoon aftrekken?
Die mag je (zoals de plannen er nu uitzien...) inderdaad nog gewoon verrekenen bij de uitbetaling. Je hoeft dan dus maar 80% van de t/m 2011 opgebouwde levensloop mee te rekenen en dan mag je ook nog de levensloopverlofkortingen eraf trekken.

Ik heb trouwens nog nergens duidelijk kunnen vinden of je je hele levensloopsaldo volgend jaar op zou moeten nemen, of dat het ook maar voor een deel zo kunnen.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

thecure schreef:in het belastingplan 2013 staat dat je volgend jaar de levensloop in één keer mag opnemen.
80 procent van het saldo wordt dan belast.
Hoi thecure, waar kan ik dat zwart op wit vinden? In het belastingplan kan ik het niet vinden.


Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Top! Hartelijk dank.

Bas_1974
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:45

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door Bas_1974 »

Met veel interesse heb ik bovenstaande discussie gelezen, toch heb ik nog enkele vragen. Is er iemand die hier antwoord op weet?

- Moet de uitkering blijven lopen via de werkgever?
- Begrijp ik het nu goed dat van de uitkering van het levenslooptegoed 80% belast wordt, maar dat dat alleen geldt als je kiest voor een volledige uitkering?
- Wordt deze uitkering als loon gezien waarover inkomstenbelasting verschuldigd is, maar waar wel heffingskortingen (arbeidskorting, combinatiekorting) op van toepassing zijn?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Het eerste punt weet ik niet, maar ik ga er vanuit dat dat inderdaad zo zal moeten gaan, omdat de werkgever diegene is die het beste kan bepalen in welke schijf de belastingheffing moet vallen.

Het tweede punt is een vraag waar ik ook nog mee zit en waar ik nog geen eenduidig antwoord op heb gevonden.

Het derde punt, ja, 80% van de uitkering zal tot je inkomen gaan behoren en waarover dus op de normale manier ook heffingskortingen van toepassing zullen zijn. Overigens denk ik dat er geen arbeidskorting geldt, omdat het geen inkomen uit tegenwoordige arbeid zal zijn. Houd er ook rekening mee dat de uitkering dus ook invloed heeft op toeslagen die je misschien ontvangt, die zullen dus lager (kunnen) zijn!

Gesloten