LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Overstappen naar andere bank met de hoooogste rente...
-
Overstappen naar andere bank met de hoooogste rente...
De laatste tijd zie ik steeds meer tips om over te stappen naar vooral buitenlandse banken met een hoge rente. De ene nog hoger dan de andere. Zal allemaal best en vooral grote NL banken hebben de spaarders de afgelopen jaren inderdaad nogal verwaarloosd. Maar wat er nu gebeurt, daar krijg ik ook een vieze bijsmaak van in m'n mond. Elk tiende procentje meer is reden om van (spaar)bank te veranderen. Al eens bij stilgestaan hoe die hoooogste rente verdiend wordt? Meer rente, meer kinderarbeid, meer clusterbommen, meer broeikaseffect, nog meer bio-industrie? Kan ons 't schelen, als de rente maar op z'n hoogst is. Nee toch mensen? Wordt wakker en kijk ook eens naar NL banken als Triodos en ASN. Daar kan je ook tot 4,75% rente krijgen hoor. Inderdaad, dat is geen ijskoude 5,25%, maar dan denk je wel nog een beetje aan je medemensen en aan het milieu...
-
Re: Overstappen naar andere bank met de hoooogste rente...
Natuurlijk is een lagere rente wat ik krijg van ASN of Triodos voor mij belangrijker....maar dat kan je van mij, VENCO dropje, wel verwachten.
-
Off-Topic:
Misschien tijd voor een andere - maatschappelijk verantwoorde - nick VENCO dropje?
Nou heb ik die Venco drop eens goed onder de loep genomen en dan kom je via Leaf Holland bij CVC Capital Partners in Luxemburg uit. Niet echt een bedrijf wat zich voor laat staan op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen maar meer op snelle winst voor de aandeelhouders. Ook goed voor het personeel zeggen ze er dan bij maar wat er ook bijhoort, en er niet bij verteld wordt, zijn de koele saneringen - met massaontslagen - die deel van het proces zijn (en waar ik helaas een keer getuige van heb moeten zijn).maar dat kan je van mij, VENCO dropje, wel verwachten
Misschien tijd voor een andere - maatschappelijk verantwoorde - nick VENCO dropje?
Ach zolang Nederland nog bovenaanstaat met het leveren van oorlogstuig, heb ik geen moeite met buitenlandse banken.
@ eneco klant
Sorry, maar jouw poll is wel érg kort door de bocht....
slechts enkele TOP personen van de betreffende bank weet dat.
en zélfs moet gaan betalen om bij m'n EIGEN geld te komen.
(gelezen?? hoeveel MILJARD!! er aan W I N S T !! gemaakt is door de RABO ??? )
Dát is hun EIGEN schuld, laten we hopen dat het aantal zal blíjven groeien...
van het geld dat jij dan EXTRA overhoud kan je ZELF je goede doel uitkiezen..
want je bent/wilt toch sociaal zijn??
nou, beter dan zélf!! kiezen kán niet.
géén bommen etc etc...
Sorry, maar jouw poll is wel érg kort door de bocht....
weet jij van alle banken hoe dat geld bij elkaar komt??Ik vind hoge rente belangrijker dan hoe die rente verdiend wordt
slechts enkele TOP personen van de betreffende bank weet dat.
Dat krijg ík nou, als ik lees wat een enorme BONUSSEN er betaald worden en ik GEEN rente krijg(of minimaal..)daar krijg ik ook een vieze bijsmaak van in m'n mond.
en zélfs moet gaan betalen om bij m'n EIGEN geld te komen.
(gelezen?? hoeveel MILJARD!! er aan W I N S T !! gemaakt is door de RABO ??? )
Elk tiende procentje meer is reden om van (spaar)bank te veranderen.
Dát is hun EIGEN schuld, laten we hopen dat het aantal zal blíjven groeien...
van het geld dat jij dan EXTRA overhoud kan je ZELF je goede doel uitkiezen..
want je bent/wilt toch sociaal zijn??
nou, beter dan zélf!! kiezen kán niet.
géén bommen etc etc...
ok, jij gaat dus méé switchen en het EXTRA geld gebruiken voor JOUW goede voornemens??Wordt wakker en.....denk aan je medemensen en aan het milieu...
-
Beste Noble,
Als mijn poll kort door de bocht is, dan is jouw reactie dat zeker ook.
Inderdaad, ik weet niet van alle banken hoe zij hun (ons) geld investeren. De ellende is namelijk dat dat niet voor niets hun best bewaarde 'bankgeheim' is. Toch wordt er door diverse instanties regelmatig onderzoek naar gedaan. Een recent internationaal onderzoek kan ik je aanbevelen. Kijk maar eens op http://www.netwerkvlaanderen.be. En zie dat er twee NL banken uitspringen qua transparantie en ethische beleggingscriteria. Je mag ook twee keer raden welke dat zijn...
Over de exorbitante zelfverrijking van topbestuurders en a-sociale winsten van de meeste grootbanken in de afgelopen 'vette' jaren ben ik 't met je eens. Maar ik denk niet dat dat bij buitenlandse banken uit principe minder is. Als je overstapt naar welke NL-se of buitenlandse bank dan ook zou je ook daar best naar mogen kijken. Tenminste, als ze daar transparant over zijn. Of vind je gore winsten en vette bonussen niet erg zolang jij maar 5,25% rente krijgt?
Ik schenk inderdaad regelmatig aan goede doelen. Bij Triodos en ASN kun je automatisch een deel van je rente schenken aan goede doelen die je zelf uitkiest. En je weet dat je op zich prima rente 'zonder bommen, etc, etc' (en nog veel meer etc.) is verdiend.
Je kunt er op rekenen dat ik allang geswitched ben. Alleen niet puur voor de hoooooogste rente, maar ook met oog op de dingen die ik eerder meldde. Goede voornemens prima, maar je kunt ze beter in praktijk brengen. Iedereen die tegen uitbuiting en milieuverpesting is roep ik op hetzelfde te doen als VENCO dropje en deze Eneco klant (en ja, ik gebruik ook bewust groene stroom). Soms is het zo makkelijk om iets voor de samenleving en voor jezelf te doen.
Als mijn poll kort door de bocht is, dan is jouw reactie dat zeker ook.
Inderdaad, ik weet niet van alle banken hoe zij hun (ons) geld investeren. De ellende is namelijk dat dat niet voor niets hun best bewaarde 'bankgeheim' is. Toch wordt er door diverse instanties regelmatig onderzoek naar gedaan. Een recent internationaal onderzoek kan ik je aanbevelen. Kijk maar eens op http://www.netwerkvlaanderen.be. En zie dat er twee NL banken uitspringen qua transparantie en ethische beleggingscriteria. Je mag ook twee keer raden welke dat zijn...
Over de exorbitante zelfverrijking van topbestuurders en a-sociale winsten van de meeste grootbanken in de afgelopen 'vette' jaren ben ik 't met je eens. Maar ik denk niet dat dat bij buitenlandse banken uit principe minder is. Als je overstapt naar welke NL-se of buitenlandse bank dan ook zou je ook daar best naar mogen kijken. Tenminste, als ze daar transparant over zijn. Of vind je gore winsten en vette bonussen niet erg zolang jij maar 5,25% rente krijgt?
Ik schenk inderdaad regelmatig aan goede doelen. Bij Triodos en ASN kun je automatisch een deel van je rente schenken aan goede doelen die je zelf uitkiest. En je weet dat je op zich prima rente 'zonder bommen, etc, etc' (en nog veel meer etc.) is verdiend.
Je kunt er op rekenen dat ik allang geswitched ben. Alleen niet puur voor de hoooooogste rente, maar ook met oog op de dingen die ik eerder meldde. Goede voornemens prima, maar je kunt ze beter in praktijk brengen. Iedereen die tegen uitbuiting en milieuverpesting is roep ik op hetzelfde te doen als VENCO dropje en deze Eneco klant (en ja, ik gebruik ook bewust groene stroom). Soms is het zo makkelijk om iets voor de samenleving en voor jezelf te doen.
Ik sluit me geheel aan bij bovenstaande, ook ik zit o.a. bij asnbank.
Zoals al eerder genoemd zijn ze niet heilig, maar wel transparanter en schoner dan andere banken.
Zoals al eerder genoemd zijn ze niet heilig, maar wel transparanter en schoner dan andere banken.
Noble, als je 10.000 euro wegzet tegen een rente die 0,75% hoger is dan de 'verantwoorde' rente en deze extra rente aan goede doelen geeft, dan levert dat dus 75 euro als gift/winst voor het goede doel op. Zet je dit geld op een 'verantwoorde' rekening, dan kan er dus 10.000 euro 'verantwoord' worden belegd of uitgeleend, waarover door die leners een veelvoud van die 75 euro als winst kan/zal worden gemaakt.
En vergeet niet dat als je een bank je spaargeld toevertrouwt, dat deze dan een veelvoud van dit geld weer kan uitlenen. Het sparen via een 'verantwoorde' bank kan dus veel meer effect hebben dan tegen hogere rente sparen bij een 'onverantwoorde' bank en de extra rente aan een goed doel geven.
En vergeet niet dat als je een bank je spaargeld toevertrouwt, dat deze dan een veelvoud van dit geld weer kan uitlenen. Het sparen via een 'verantwoorde' bank kan dus veel meer effect hebben dan tegen hogere rente sparen bij een 'onverantwoorde' bank en de extra rente aan een goed doel geven.
@ enoco klant (en natuurlijk ook Venco dropje niet te vergeten.. )
Kijk, natuurlijk doet het mij goed als ik lees dat er mensen zijn, die het beste voor hebben met ándere mensen én de natuur en daarvoor iets willen inleveren.
Ook IK doe er zoveel mogelijk aan mee met het verschil dat ik mij ZO MIN MOGELIJK de kaas van het brood laat eten, zodat er zo veel mogelijk naar het buitenland gestuurd kan worden, en dus MINDER verdwijnt in de pockets van de "bonzen".
In tegenstelling tot ándere bezoekers, luister ik naar wat alle mensen (ook als jij en Venco-dropje) aandragen, en kijk in hoeverre dit relevant, waar,onwaar, of ver gezocht is.
Mocht er dan iets bijstaan wat er ECHT TOE DOET...
dan zal ik daar ook naar handelen....
ook ík ben niet te oud om te leren van anderen.
De hoofdlijn van jullie ben ik het mee eens,
alleen heb ik het idee dat jullie ietwat naief (klinkt hard maar niet zo bedoelt ) aankijken tegen hoe "aardig" de banken voor ándere zijn.
Banken zijn er voor ZICHZELF en wíj dienen hún te sturen met ons "switch" gedrag.
VEEEEL switchen is dus GOED bijsturen, dat is namelijk het énige middel waar ze op reageren, getuige de reactie van enkele banken over "switchers moeten oppassen want......bla bla bla"
Kijk, natuurlijk doet het mij goed als ik lees dat er mensen zijn, die het beste voor hebben met ándere mensen én de natuur en daarvoor iets willen inleveren.
Ook IK doe er zoveel mogelijk aan mee met het verschil dat ik mij ZO MIN MOGELIJK de kaas van het brood laat eten, zodat er zo veel mogelijk naar het buitenland gestuurd kan worden, en dus MINDER verdwijnt in de pockets van de "bonzen".
In tegenstelling tot ándere bezoekers, luister ik naar wat alle mensen (ook als jij en Venco-dropje) aandragen, en kijk in hoeverre dit relevant, waar,onwaar, of ver gezocht is.
Mocht er dan iets bijstaan wat er ECHT TOE DOET...
dan zal ik daar ook naar handelen....
ook ík ben niet te oud om te leren van anderen.
De hoofdlijn van jullie ben ik het mee eens,
alleen heb ik het idee dat jullie ietwat naief (klinkt hard maar niet zo bedoelt ) aankijken tegen hoe "aardig" de banken voor ándere zijn.
Banken zijn er voor ZICHZELF en wíj dienen hún te sturen met ons "switch" gedrag.
VEEEEL switchen is dus GOED bijsturen, dat is namelijk het énige middel waar ze op reageren, getuige de reactie van enkele banken over "switchers moeten oppassen want......bla bla bla"
Voor de banken met een missie?
http://www.gfz-potsdam.de/portal/-;jses ... 1F8333516C
http://www.gfz-potsdam.de/portal/-;jses ... 1F8333516C
Al eens verdiept in dat waarmee die bank van 5,25% zijn geld verdient? Daarover staat de nodige informatie op de website van het moederbedrijf.Nee toch mensen? Wordt wakker en kijk ook eens naar NL banken als Triodos en ASN. Daar kan je ook tot 4,75% rente krijgen hoor. Inderdaad, dat is geen ijskoude 5,25%, maar dan denk je wel nog een beetje aan je medemensen en aan het milieu...
http://www.landsbanki.is/english/aboutlandsbanki/csr/
Verder is 4,75% bij Triodos onhaalbaar (zelfs op deposito's) en bij ASN Bank enkel op deposito's. Het maximum op spaarrekeningen zonder beperkingen is bij Triodos 3% (onveranderd sinds 30-7-2007) en bij ASN Bank ook 3% (sinds 2-6-2008). Weinig concurrerend allemaal (en om dat te compenseren worden 'milieu' en 'medemens' als marketinginstrument ingezet).
-
Met dank aan de vorige twee bijdragen weten we nu dat het klimaatprobleem niet bestaat en dat Icesave een duurzame bank is. Het is maar net wat je wilt geloven. Ook grote NL banken bedienen zich van ronkende termen over hun toch zo maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar bij elk onderzoek (Netwerk Vlaanderen, Zembla, Milieudefensie, Consumentenbond), vallen ze weer door de mand. Dan blijkt ABN Amro in clusterbommen te beleggen, ING in schadelijke mijnbouw, Fortis in Birma en Rabo in de bio-industrie. Om maar een paar willekeurige voorbeelden te noemen. Zolang er geen volledige openheid van zaken is, is er blijkbaar iets te verbergen. Mooie woorden alleen helpen daar niet bij. Het wordt al sinds jaar en dag aangetoond dat Triodos en ASN wel oprecht duurzaam bankieren. Dus het is uiterst flauw om dat puur als 'marketinginstrument' te betitelen. Dat is juist wat de meeste andere banken doen, zoals Landsbanki. Verder ben ook ik net een mens en kies bij de echte duurzame banken dus voor de hoogste rente. Dat kan bij ASN inderdaad tot 4,75% op een 1-jaars deposito, maar ook 4,5% op een vrij opneembare rekening. Daarvoor hoef ik echt niet naar een niet transparante bank in een ver land dat zo graag op walvissen jaagt...
Dan is het toch wel vervelend voor de klanten van Triodos Bank dat ING in het beleggingsuniversum van deze bank zit (en dat de klanten van Triodos indirect verdienen aan deze mijnbouwactiviteiten).Dan blijkt ABN Amro in clusterbommen te beleggen, ING in schadelijke mijnbouw, Fortis in Birma en Rabo in de bio-industrie. Om maar een paar willekeurige voorbeelden te noemen.
http://triodos.nl/nl/who_we_finance/inv ... ck/shares/
Verder is de Rabobank een van de grootste aandeelhouders van Triodos Bank (net als Friesland Bank, Delta Lloyd en de verzekeringstak van SNS). Ook houdt de Triodos Bank aandelen Rabobank aan.
Ze zijn erg oprecht (maar niet heus). Zo belegt Triodos onder meer in het 'sociaal verantwoorde' Adidas (kinderarbeid). Ahold (boekhoudfraude en leveringen aan het leger van de VS), British Gas (sluit massaal arme klanten af), Coca Cola (bedrijf dat stelselmatig vakbonden weert), Danone (GMO techniek?), Diageo (fabrikant van alcohol), Henkel (doet dierproeven), Philips Electronics (maakt onderdelen voor straaljagers en gevechtshelicopters), Reed Elsevier (organiseert wapenbeurzen), Shimano (maakt onderdelen voor dierkwellende vishengels), Walt Disney (kinderarbeid in China).Het wordt al sinds jaar en dag aangetoond dat Triodos en ASN wel oprecht duurzaam bankieren.
ASN Bank heeft ook Adidas, Coca Cola, Henkel en Reed Elsevier in het beleggingsuniversum. Verder is ook de aanwezigheid van bedrijven als Astrazeneca (dierproeven, sociaal onverantwoorde marketing), Glaxosmithkline (dierproeven, sociaal onverantwoorde marketing), Roche (dierproeven, sociaal onverantwoorde marketing), Bic (bekend van de milieuonvriendelijke wegwerpproducten) en Puma (kinderarbeid) opvallend.
Het overzicht van uitstaande obligatiebeleggingen van ASN Bank is ook opmerkelijk. Daarin zijn ABN Amro ING, Rabobank allen vertegenwoordigd, net als een groot aantal financiele instellingen van buiten Nederland.
http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=9414
Dit zijn slechts een paar voorbeelden........
makkelijk schieten op banken die hun beleggingen transparant hebben gemaakt,
ik hoef niet op ieder voorbeeld in te gaan, maar roche bijvoorbeeld, een van de grootste medicijnontwikkelaars in de wereld, idd, dierproeven ter ontwikkeling van medicijnen, om daar vervolgens mensen mee te genezen (zie medicijn tegen kanker epo), shimano, oa. vishengels (waar vissen volgens mij en volgens onderzoek niets van voelen, maar dat is een minimale onderdeel, groot in oa. versnellingen voor alle soorten fietsen alsmede fietsen. GMO technieken zijn niet per definitie slecht al wil de media je dat laten geloven. Ik zou zeggen verdiep je eerst ipv snel wat google resultaten hier neer te smijten...
Het gaat erom dat als je bijv. een balkje tekent met duurzaamheid asn en triodos aan de duurzaam kant zitten en de andere banken incl het zo geliefde icesave ergens in het midden.
Dan kan je zeuren dat ze niet volledig duurzaam zijn, maar ze zijn iig duurzamer. Veel mensen gaan hiervoor, mensen die niet verblind worden door 1/2 procentje rente meer of minder.....
Maar goed, ik sta dan ook te juichen als de olieprijzen weer een dollartje omhoog gaan,
ik hoef niet op ieder voorbeeld in te gaan, maar roche bijvoorbeeld, een van de grootste medicijnontwikkelaars in de wereld, idd, dierproeven ter ontwikkeling van medicijnen, om daar vervolgens mensen mee te genezen (zie medicijn tegen kanker epo), shimano, oa. vishengels (waar vissen volgens mij en volgens onderzoek niets van voelen, maar dat is een minimale onderdeel, groot in oa. versnellingen voor alle soorten fietsen alsmede fietsen. GMO technieken zijn niet per definitie slecht al wil de media je dat laten geloven. Ik zou zeggen verdiep je eerst ipv snel wat google resultaten hier neer te smijten...
Het gaat erom dat als je bijv. een balkje tekent met duurzaamheid asn en triodos aan de duurzaam kant zitten en de andere banken incl het zo geliefde icesave ergens in het midden.
Dan kan je zeuren dat ze niet volledig duurzaam zijn, maar ze zijn iig duurzamer. Veel mensen gaan hiervoor, mensen die niet verblind worden door 1/2 procentje rente meer of minder.....
Maar goed, ik sta dan ook te juichen als de olieprijzen weer een dollartje omhoog gaan,
@ rvkeuken
Dit méén je toch niet hé???
eerst schrijf je:
en vervolgens:
kijk, WIJ mekken gewoon wat en tanken daarna weer tjok-vol..., airco aan, TV-plasma aan, etc etc...
maar in de ARME landen kost het ze gewoon hun ETEN...
omdat mobiliteit, hulp in gewassen verbouwing gewoonweg ONBETAALBAAR voor hen wordt.
Dit méén je toch niet hé???
eerst schrijf je:
Ik zou zeggen verdiep je eerst ipv snel wat google resultaten hier neer te smijten...
en vervolgens:
Heb je wel énig idee wat dit betekend voor JUIST de arme landen ???Maar goed, ik sta dan ook te juichen als de olieprijzen weer een dollartje omhoog gaan,
kijk, WIJ mekken gewoon wat en tanken daarna weer tjok-vol..., airco aan, TV-plasma aan, etc etc...
maar in de ARME landen kost het ze gewoon hun ETEN...
omdat mobiliteit, hulp in gewassen verbouwing gewoonweg ONBETAALBAAR voor hen wordt.
ik meen het wel,
maar: ik heb geen auto, heb geen airco, geen plasma (wel een kleine tv), kortom ik probeer bewust te leven. Dat wil niet zeggen dat ik geen gebruik maak van bovengenoemde luxes, maar ik reis bij voorkeur met de trein, koop bij voorkeur biologisch etc. Maar ik gebruik ook een computer, ga wel eens naar de bioscoop, rij wel eens auto (leen of huurauto) vlieg wel eens etc.
Kortom vergelijkbaar met de banken, niet duurzaam, maar wel duurzamer.
Wat betreft de olieprijzen en de 3e wereld, dit is een fractie, liever de exportsubsidies en importbelemmeringen op de landbouw in europa eraf, liever geen goud geld voor koolzaadolie, zodat er gewoon eten verbouwd wordt etcetera, het leven in deze landen wordt veel minder beheerst door olie dan hier.
By the way, wist je dat ASN Bank oa door microkredieten die arme boeren probeert te helpen: http://www.asnbank.nl/index.asp?NID=9401,
rendement 2% + 2,5% belastingvoordeel (moet je wel boven de 20000 euro spaargeld hebben).
maar: ik heb geen auto, heb geen airco, geen plasma (wel een kleine tv), kortom ik probeer bewust te leven. Dat wil niet zeggen dat ik geen gebruik maak van bovengenoemde luxes, maar ik reis bij voorkeur met de trein, koop bij voorkeur biologisch etc. Maar ik gebruik ook een computer, ga wel eens naar de bioscoop, rij wel eens auto (leen of huurauto) vlieg wel eens etc.
Kortom vergelijkbaar met de banken, niet duurzaam, maar wel duurzamer.
Wat betreft de olieprijzen en de 3e wereld, dit is een fractie, liever de exportsubsidies en importbelemmeringen op de landbouw in europa eraf, liever geen goud geld voor koolzaadolie, zodat er gewoon eten verbouwd wordt etcetera, het leven in deze landen wordt veel minder beheerst door olie dan hier.
By the way, wist je dat ASN Bank oa door microkredieten die arme boeren probeert te helpen: http://www.asnbank.nl/index.asp?NID=9401,
rendement 2% + 2,5% belastingvoordeel (moet je wel boven de 20000 euro spaargeld hebben).
@ rvkeuken
natuurlijk, natuurlijk, het is dus juist GOED dat de olie ver stijgt voor die 3e wereld landen...
welterusten.
natuurlijk, natuurlijk, het is dus juist GOED dat de olie ver stijgt voor die 3e wereld landen...
welterusten.
De door mij genoemde feiten over die bedrijven zijn niet bepaald 'google' resultaten. Het gaat mij er ook niet om het voeren van een discussie over dergelijke zaken. Waar het wel om gaat is dat ASN Bank en Triodos Bank niet dat doen wat ze beloven. Een goed voorbeeld zijn de beleggingen in Disney. Dit bedrijf gaat niet bepaald sociaal en mensvriendelijk met zijn stakeholders om. Zie daarvoor bijvoorbeeld deze opsomming: http://www.coopamerica.org/programs/res ... cfm?id=213ik hoef niet op ieder voorbeeld in te gaan, maar roche bijvoorbeeld, een van de grootste medicijnontwikkelaars in de wereld, idd, dierproeven ter ontwikkeling van medicijnen, om daar vervolgens mensen mee te genezen (zie medicijn tegen kanker epo), shimano, oa. vishengels (waar vissen volgens mij en volgens onderzoek niets van voelen, maar dat is een minimale onderdeel, groot in oa. versnellingen voor alle soorten fietsen alsmede fietsen. GMO technieken zijn niet per definitie slecht al wil de media je dat laten geloven. Ik zou zeggen verdiep je eerst ipv snel wat google resultaten hier neer te smijten...
Toch slaagt Triodos er in om dit bedrijf op te nemen in zijn beleggingsuniversum en durft tegelijkertijd in onder meer radioreclames te stellen dat het spaargeld van de klant verantwoord wordt belegd.
Een ander voorbeeld: Coca Cola. Dit bedrijf staat er onder meer om bekend moeilijkheden te hebben met het bestaan van vakbonden. Het bedrijf wordt bovendien in verband gebracht met moorden op vakbondsleden in Zuid Amerika. zie onder meer deze informatie: http://www.coopamerica.org/programs/res ... cfm?id=204
http://www.refdag.nl/oud/vp/010727vp02. ... ef7b143fc3
Volgens de ASN website:" De ASN bank zet zich in om de duurzaamheid van de samenleving te bevorderen. Daarom vinden wij bij de ASN Bank kinderarbeid, dierenleed, klimaat, mensenrechten en gentechnologie bijzonder belangrijke onderwerpen. Die spelen een beslissende rol bij al onze investeringen. Maar als bank streven we uiteraard naar een optimaal financieel rendement."
Over mensenrechten specifiek stelt de ASN Bank
"De ASN Bank kiest uitsluitend voor ondernemingen en overheden die zich houden aan de internationale verklaring voor de mensenrechten, zoals:
* Vakbondsvrijheid.
* Non-discriminatiebeleid.
* Vrije meningsuiting."
http://www.asnbank.nl/index.asp?NID=9433
http://www.asnbank.nl/index.asp?NID=9437
Gezien de bedrijven waar ASN Bank in belegd komt men dus de eigen uitgangspunten niet na. Daarmee is 'duurzaamheid' niet meer dan een marketinginstrument geworden (en wellicht een vorm van 'greenwashing'). Voor Triodos geldt een vergelijkbaar verhaal. Moraal van het verhaal: ga gewoon voor de hoogste rente en laat u niet 'inpakken' door marketingmethoden.
-
Jammer van je conclusie dat "duurzaamheid" puur een marketing instrument is. Zo zie ik het niet.
De benadering van rvkeuken is dat Triodos/ASN transparanter en duurzamer zijn t.o.v. de andere banken. Door de transparantie is het ook makkelijker schieten op deze banken. Kortom Triodos en ASN zijn zeker niet perfect (net als ieder ander mens) maar om ze daarmee direct gelijk te trekken aan alle andere banken gaat mij een brug te ver.
De benadering van rvkeuken is dat Triodos/ASN transparanter en duurzamer zijn t.o.v. de andere banken. Door de transparantie is het ook makkelijker schieten op deze banken. Kortom Triodos en ASN zijn zeker niet perfect (net als ieder ander mens) maar om ze daarmee direct gelijk te trekken aan alle andere banken gaat mij een brug te ver.
Dat rendement wordt inmiddels al bij lange na niet meer gehaald. Rest enkel nog een fiscaal voordeel van 2,5% op kosten van de belastingbetaler. Voor de meeste (grote) spaarders is inmiddels een hoogrenderende spaarrekening of deposito een stuk interessanter en veiliger. Dergelijke produkten bestaan alleen bij de gratie van het Ministerie van Financien (anders zou het bestaansrecht in de markt voor financiele produkten volledig ontbreken). Om deel te nemen hoef je overigens geen € 20.000,- spaargeld te hebben. Het is alleen wel zo dat pas vanaf ongeveer dat bedrag (voor alleenstaanden) het produkt fiscaal gezien interessant wordt.By the way, wist je dat ASN Bank oa door microkredieten die arme boeren probeert te helpen: http://www.asnbank.nl/index.asp?NID=9401,