Klopt maar zoals ik er ook bij schreef, alleen als het een fout van de bank is. Fouten in de verwerking van betalingen (zoals per ongeluk dubbel uitgevoerde transacties) mogen en kunnen de banken gewoon herstellen. Dat staat ook opgenomen in de Algemene Bankvoorwaarden.Limlander40 schreef: ↑11 jun 2025 06:39Volgens mij zei jij eerder of iemand dat de spaanse bank dit wel kon…….lordi schreef: ↑10 jun 2025 21:43Ik heb ook ruim 15 jaar ervaring bij verschillende financiële instellingen met betalingsverkeer (SEPA/SWIFT)voor grootzakelijke klanten. De regels zijn duidelijk. Vaak genoeg meegemaakt dat een klant per ongeluk een verkeerd bedrag had overgemaakt en vroegen of we de betaling konden tegenhouden of terugdraaien....nee dus.
Maar als een opdrachtgever zelf 2 keer een betaling heeft verstuurd dan mag dat niet want bijschrijvingen zijn, fouten voorbehouden, definitief.
Dus als ik geld naar jou overmaak en de dag daarna weer hetzelfde bedrag dan heb ik pech. Ongeacht of ik een privé-persoon ben of zakelijk, het geld staat op jouw rekening en niemand kan het zonder jouw toestemming terughalen.
Maar stel dat ik 1 x geld naar jou overmaak en de bank verwerkt die opdracht per ongeluk 2 x dan mogen ze die tweede bijschrijving gewoon van je rekening afhalen.
Het hangt er dus vanaf wie de fout heeft gemaakt.
