LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Piet1953
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 apr 2008 08:15

Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door Piet1953 »

Van de Easy Blue Rekening van onze minderjarige zoon is een bedrag van 10 euro afgeschreven ten gunste van KPN Telecom BV. Het ging om een afschrijving door middel van een automatische incasso. Voor deze incasso is echter door onze zoon en/of ons geen toestemming verleend.


Onmiddellijk nadat we de afschrijving op een afschrift aantroffen, hebben we de klantenservice van de Postbank gebeld met het verzoek deze afboeking terug te draaien (te storneren). Wij waren verbijsterd dat de klantenservice deze terugboeking weigerde (met als argument dat de KPN dit had geblokkeerd).

Het gaat maar om een klein bedrag, maar we willen we dit toch hier in de openbaarheid brengen, omdat we vinden dat hier een algemeen belang in het geding is. Het is dus bij de Postbank mogelijk dat een willekeurige derde partij zo maar zonder Uw toestemming geld van een van Uw rekeningen aftrekt, zonder dat U dit achteraf ongedaan kunt maken. Dat vinden we ernstig en verontrustend. Je moet een bank kunnen vertrouwen, en dat vertrouwen is nu in het geding.

Wat kunnen we nu het beste verder ondernemen?

faas1
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 okt 2007 17:42

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door faas1 »

Ik heb zoiets wel eens meegemaakt bij ABN AMRO dat een voor mij onbekend bedrijf geld afschreef van mijn betaalrekening. Daar kon ik gelijk via het internet en binnen 30 dagen een verzoek doen tot een stornering van de afschrijving.

Nu zit er 1 probleem aan, je kunt nooit geld terug laten boeken van kansspelen en van beltegoed via mobiel opwaarderen. Voor een kansspel is dit geblokkeerd omdat mensen dat geld terug kunnen vragen wanneer ze bijvoorbeeld niets gewonnen hebben.

Ik heb even gekeken op de site van de postbank en die geeft het volgende aan:
Wanneer er een incasso van uw Girorekening is afgeschreven, dan kunt u Postbank binnen 30 dagen na afschrijving verzoeken dit bedrag terug te boeken (dit geldt overigens niet voor: eenmalige incassomachtigingen, incassi voor loterijen en incassi voor het opwaarderen van beltegoed via Mobiel Opwaarderen). U kunt een terugboeking zelf regelen via MijnPostbank.nl of u kunt een verzoek tot terugboeken telefonisch doorgeven aan de afdeling Klantenservice van Postbank.
Het telefoonnummer staat vermeld op uw afrekening. Een incassomachtiging herkent u aan de code IC op de boekingsregel op uw afrekening.


Ik denk dus dat jou zoontje misschien per ongeluk zijn beltegoed mobiel heeft opgewaardeerd.

Het beste kun je contact opnemen met KPN, zij kunnen je namelijk meer duidelijkheid geven waarom die 10 euro is afgeschreven. Want op je afschrift zie je natuurlijk veel te weinig informatie. KPN kennende zullen ze niet zo snel geld terug storten, maar je kunt het altijd proberen.

Ik hoop dat ik je op deze manier meer duidelijkheid heb kunnen geven.

Piet1953
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 apr 2008 08:15

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door Piet1953 »

Beste Faas,
zoals ik vermelde in mijn oorspronkelijke bericht heb ik meteen gebeld ne heeft mijn zoon geen opdracht gegeven.
Dus wat je adviseert, is al gebeurt.
Maar de Postbank weigert de Incasso terug te draaien, ondanks het feit dat er iets anders op hun website staat.
Wel heb ik inmiddels een schriftelijke klacht bij de directie van de Postbank ingediend hierover.

faas1
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 okt 2007 17:42

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door faas1 »

Beste Piet,

Jammer dat je niets aan mijn advies had

Heb je ook al contact opgenomen met KNP? Zij zijn namelijk diegene die het geld van de rekening van je zoon hebben geincasseerd. Zullen zij dus ook niet diegene zijn die je meer duidelijkheid kunnen bieden inzake deze afboeking?

Een brief naar de directie heeft denk ik weinig zin, dit zijn nu eenmaal regels dat incasso's betreffende mobiel opwaarderen en kansspelen niet kunnen worden gestorneerd.

Ik wens je heel veel succes met het zoeken naar een oplossing, mijn advies is alleen nog: let op het maximum aantal dagen dat je een incasso mag storneren.

Succes!

Piet1953
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 apr 2008 08:15

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door Piet1953 »

Faas,

Natuurlijk heb ik ook een reaktie naar KPN gestuurd, maar ik verwacht er niet veel van, heb hele slechte ervaringen met dit bedrijf. Dat is ook de reden dat ik de Postbank verzocht het geld onmiddellijk te storneren.
Overigens heeft mijn zoon helemaal geen account bij KPN, hij zit bij een andere provider.

Je kunt wel zeggen, regels zijn regels, maar deze "regel" legitimeert telecom bedrijven dus de bankrekeningen van willekeurige burgers, waar zij totaal geen zakelijke relatie mee hebben, ongehinderd te plunderen!!!

Ik verwacht ook niet zo veel van de reaktie van de directie van de Postbank, maar ik wil in ieder geval een reaktie op papier i.p.v. alleen de telefonische weigering die ik nu heb. Want ik overweeg dit verder in de publiciteit te brengen, dit kan volgens mij echt niet. Je moet er op kunnen vertrouwen dat het geld op je bankrekening veilig is en dat je bankrekening niet wordt geleegd door derden, zonder dat je daar zelf opdracht/toestemming voor hebt gegeven.

Peter-O
Berichten: 124
Lid geworden op: 23 feb 2007 11:16

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door Peter-O »

@ piet1953

Tja, deze opstelling is wel érg star.

een paar mensen op dit forum roepen graag "omdat postbank zo'n goede service heeft...." stappen we niet over naar een bank welke geld tóegeeft...

Nou dat valt dus VIES tegen.

ík.... zou dreigen met het feit dat als ze zélfs dit kléine beetje service NIET willen verlenen (helpen met achterhalen..) dat je dan per omgaande de rekeningen zult OPZEGGEN daar je je vertrouwen in deze bank dan volledig kwijt bent....

zijn/ blijven ze arrogant?? trek dan je conclusie...

suc6

faas1
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 okt 2007 17:42

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door faas1 »

@ Peter-O

Beste Peter,

Als je alleen door dreigen je geld terug kunt krijgen ben je denk ik ook verkeerd bezig. Er is in dit geval gewoon iets fout gegaan en dat zal moeten worden uitgezocht.

Kijk waar mensen werken, maken mensen fouten.... Zo zie ik het... En er zal heus wel een oplossing voor komen al moet je er even op wachten. Een bank zal echt niet bij iedere klacht zomaar geld terug storten. Het zij een grootbank of een bank waar je geld toe krijgt voor je rekening.

En met arrogantie heeft dit uiteraard ook niets te maken dit heeft gewoon te maken met regels waarvolgens deze bank werkt. Iedere organisatie heeft zo zijn regels waaraan het personeel zich dient te houden. En als jij dit ziet als een vorm van arrogantie, dan is dat aan jou. Jij hoeft je op je werk niet aan regels te houden? Jij kunt zomaar geld terugstorten zonder toestemming? Als dat zo is heb je gelijk. Maar ik denk dat Piet in dit geval gewoon met iemand van een call-center te maken heeft gehad, die niet gemachtigd is om direct geld terug te storten.

Ik ben het er wel mee eens dat het een slechte zaak is dat het neit verder wordt uitgezocht. Maar om dat direct te dreigen met het opzeggen van je rekening, is ook weer zo iets....

Ga er maar va uit dat de nieuwere banken op dit moment veel minder mogelijkheden bieden om bijvoorbeeld incasso's te laten storneren e.d. Een DSB Bank geeft volgens mij nog niet eens informatie hierover op haar website.

Piet1953
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 apr 2008 08:15

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door Piet1953 »

Faas, ik ben het toch wel overwegend eens met wat Peter stelt. Ik neem dit zwaar op.

Het kan toch echt niet zo zijn dat een afboeking waar je helemaal geen opdracht toe hebt gegeven en ook geen machtiging voor hebt afgegeven, niet kan worden teruggedraaid??? Of het een gerenomeerd telecom bedrijf is of een louche oplichter die deze spookopname doet, maakt verder niet uit. Dat kan gewoon niet.

Als er in de regels van een bank staat dat dit wel kan, dan deugen die regels niet. In gewoon Nederlands staat er in feite: "als er geld van de rekening van een van onze clienten gestolen wordt, verhinderen wij dit, tenzij de dief een Telecom bedrijf is".

Worden dan de regels van ons, als clienten, die ons geld aan de Postbank toevertrouwen zo goed behartigd? Ik dacht van niet...

Alleen denk ik dat dreigen met het opheffen van rekeningen niet helpt bij een formeel bedrijf als de Postbank, daarvoor sta je als consument te zwak. Ik blijf voorlopig liever zakelijk, daar verwacht ik meer effect van. Ik wacht de reactie van de directie van de Postbank nog af. Het kan overigens heel goed zijn, dat we, als die reaktie ons beschadigde vertrouwen niet voldoende herstelt, onze belangen bij de Postbank hierna drastisch gaan verminderen. Maar we dreigen hier uit taktische overwegingen niet vooraf mee.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door Byob »

Maar heeft uw zoon nu wel of niet een mobiele telefoon met KPN als provider?

Ik kan mij uw stelling wel indenken, maar ik kan mij de regels, die volgens mij niet door de bank, maar door het bedrijf gesteld worden, ook goed indenken.

Het wordt anders wel heel makkelijk om snel een grote som geld op je telefoonkaart te zetten, dit dan opmaken, en vervolgens ook de incasso terugdraaien...

Succes met uw zaak, en laat ook weten hoe het afloopt!

privo
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 mar 2007 19:26

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door privo »

Beste Piet,
Overal worden inderdaad fouten gemaakt, het blijft meestal toch mensenwerk ondanks alle automatisering.
Advies:

Maak geen drukte maar een copie van het afschrift en stuur dit met een brief naar het juiste klachtenadres bij de Postbank ( kijk op de easy blue rekening ), maak duidelijk dat het naar uw mening een foute incasso is en vraag een toelichting waarvoor dit bedrag is geincasseerd.

Als blijkt dat dit inderdaad een fout is wordt het bedrag zeker gerestitueerd. Ik ben zelf al meer dan 50 jaar PB gebruiker en heb (soms met een beetje moeite) altijd een goede behandeling gehad.

Werk mee dan gaan de zaken soepeler !!

Overigens ben ik van mening dat dit geen forum-probleem zou moeten zijn.

Piet1953
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 apr 2008 08:15

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door Piet1953 »

Beste Byob,
Zoals ik bovenaan stelde heeft mijn zoon geen mobieltje van KPN. En is er ook geen machtiging aan de KPN afgegeven

Piet1953
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 apr 2008 08:15

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door Piet1953 »

Beste privo,

Ik heb begrip voor het feit dat er fouten worden gemaakt, maar fouten moeten wel worden hersteld. En dat wordt nu dus geweigerd.

Het verbaast me , dat mensen hier het normaal vinden, als een bank geld van je rekening afhaalt, zonder dat je daar opdracht voor hebt gegeven of een machtiging hebt afgegeven. Je geld is dus gewoon niet veilig.

Peter-O
Berichten: 124
Lid geworden op: 23 feb 2007 11:16

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door Peter-O »

@ Faas1


Kijk waar mensen werken, maken mensen fouten.... Zo zie ik het... En er zal heus wel een oplossing voor komen al moet je er even op wachten. Een bank zal echt niet bij iedere klacht zomaar geld terug storten.


Ben ik helemaal met je eens, maarrrr.... PIET 1953 heeft DUIDELIJK aangegeven dat er wat FOUT is gegaan.
En niet ZOMAAR een foutje, dan mag je toch verwachten dat ze je serieus nemen, en dat gebeurt (nog) niet....

En met arrogantie heeft dit uiteraard ook niets te maken dit heeft gewoon te maken met regels waarvolgens deze bank werkt. Iedere organisatie heeft zo zijn regels waaraan het personeel zich dient te houden. En als jij dit ziet als een vorm van arrogantie, dan is dat aan jou. Jij hoeft je op je werk niet aan regels te houden? Jij kunt zomaar geld terugstorten zonder toestemming? Als dat zo is heb je gelijk. Maar ik denk dat Piet in dit geval gewoon met iemand van een call-center te maken heeft gehad, die niet gemachtigd is om direct geld terug te storten.
Ok, hier lopen onze meningen dus uiteen... :wink:
Call -center persoon?? geen probleem snap ik, maar GEEF HET DAN DOOR aan iemand met méér bevoegdheden...
en ja, IK vindt het arrogant om dan te zeggen REGEL=REGEL...PUNT!

Ik ben het er wel mee eens dat het een slechte zaak is dat het neit verder wordt uitgezocht. Maar om dat direct te dreigen met het opzeggen van je rekening, is ook weer zo iets....


Wel, als dit namelijk GEEN effect heeft om er SERIEUS naar te gaan kijken...
en je niet te behandelen als een onbenul "die wel iets fout zal hebben gedaan"

zou je bij zo'n bank dan willen blijven??
IK niet.. jij denk wel.. en is je goed recht.

G. Nederlof
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2008 14:47

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door G. Nederlof »

In maart 2007 werd er van onze girorekening 44,05 Euro per IC afgeschreven wegens een factuur d.d. 12-3-2007 voor "TV van KPN".
Wij woonden toen al 4 jaar in Belgie!! En daar is echt geen TV van KPN te krijgen! En een machtiging hadden wij daarvoor zeker niet gegeven.
Na erg hard aandringen en lang wachten (KPN moest daarvoor o.a. met bewijzen komen en toestemming geven...) werd het bedrag meer dan anderhalve maand later d.m.v. "Ambtshalve correcties" teruggeboekt en werd mij meegedeeld, dat "het IC kanaal" definitief zou worden geblokkeerd.
Is het toeval dat KPN bij deze kwesties betrokken is of gaat de Postbank in de fout?

fjw
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2005 15:12

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door fjw »

KPN moet bewijzen dat zij een machtiging hebben. Vraag hierom. Kunnen ze die niet overleggen (wat dus heel waarschijnlijk is in jouw geval) en ze willen het geld niet terugstorten, dan maken ze misbruik van hun mogelijkheid tot het doen van incasso's. Stel dan dus hiervan je bank op de hoogte. Ik denk dat je alles het beste schriftelijk kunt doen (heb je ook meer bewijs van de stappen die je hebt ondernomen en de reacties daarop).
Kijk ook eens bij de Nederlandse Vereniging van Banken:
http://www.nvb.nl/index.php?p=17930#Mac ... e_incasso)
Hier staat onder andere:
Als een afschrijving naar uw mening onterecht is (u hebt bijvoorbeeld geen machtiging afgegeven) en u heeft geen recht van terugboeking of de termijn is verstreken, dan kunt u verhaal halen tot een jaar na afschrijving van uw rekening. Stel uw bank in zo’n geval dus op de hoogte. Als de incassant bij betwisting van een incasso de machtiging niet kan overleggen, dan wordt het bedrag teruggeboekt.

BasO
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2008 17:49

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door BasO »

Beste Piet, probeer het nog eens bij de klantenservice. Soms moet je nog een keer bellen om een medewerker te spreken die wel klantgericht denkt en die bevoegd en kundig is hoe vervelend het ook is (om zoveel moeite te doen om een fout van een ander recht te zetten).
Succes :wink:
Laatst gewijzigd door BasO op 18 apr 2008 16:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Piet1953
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 apr 2008 08:15

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door Piet1953 »

Heer Nederhof, fjw,

Dank U voor Uw reakties.
Naar mijn oordeel gaan zowel de KPN als de Postbank hier in de fout.

De fout van de KPN daar ga ik natuurlijk achterheen, al weet ik uit ervaring dat dat bedrijf dat een bijzonder hardnekkige noot te kraken is, als ze fouten maken.

Maar de reden dat ik deze draad post, ligt vooral in het feit dat de Postbak weigert de afboeking te storneren. Ik vind dat echt verbijsterend. En er is ook een algemeen belang bij gemoeid. Spaargeld bij een bank moet veilig zijn. Daar mogen niet zo maar derde partijen een greep in de kas kunnen doen zonder dat de client opdracht of een machtiging heeft gegeven.

Het spaargeld van mijn zoon is zijn eigendom, en anderen hebben niet het recht daar zonder zijn toestemming zomaar wat van weg te nemen.

In consumentenprogramma's heb ik vertegenwoordigers van banken vaak horen beweren dat door de client betwiste incasso's worden gestorneerd. De Postbank weigert dit nu te doen.

Ik had verwacht, dat ze de betaling onmiddellijk zouden storneren, of anders de KPN om deen kopie van de machtiging met mijn handtekening zouden vragen, (die ze dus niet hebben). Ze hebben geen van beide gedaan. Dat is treurig.

En, meneer Nederhof, je zou inderdaad gaan geloven dat KPN en Postbank een soort "pakt" hebben gesloten ten nadele van de gewone burger. Alleen geloof ik in het algemeen niet zo in complottheorien. :wink:

tjo_57
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2008 16:48

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door tjo_57 »

Voor mijn kinderen heb ik ook een prepay abonnement afgesloten bij Debitel. De een gaat via het Vodafoon netwerk en de ander KPN
Wat mij ook gebeurd is dat mijn zoon via Habbohotel er een abonnement is afgesloten, via internet dus.
Wellicht dat er zoiets gebeurd is?
Succes in ieder geval

Piet1953
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 apr 2008 08:15

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door Piet1953 »

Beste Tjo,
vreemd, dat het zodra het om een minderjarig kind gaat, heel veel mensen er onmiddellijk vanuit gaan "dat hij wel iets doms gedaan zal hebben en dat het zijn schuld wel zal zijn". Schuldig tenzij het tegendeel bewezen is. Laat de KPN gewoon zijn rekening maar plunderen, het is toch zijn eigen schuld. :D Nee, voor de zoveelste keer, mijn zoon en/of wij (ouders) hebben hier geen toestemming voor gegeven. En zelf als er zoiets aan de hand zou zijn, dan verwacht ik nog van een bank op zijn minst dat ze de zaak serieus nemen.

tjo_57
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2008 16:48

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door tjo_57 »

Ook ik dacht dat mijn kind niets gedaan had maar toch bleek dat hij, eigenlijk zonder dat hij er erg in had, toch een abonnement afgesloten.
Ondanks dat er waarschuwingen komen en dat er gevraagd wordt om toestemming van de ouders. Deze zijn door hem "gewoon" door gestart.
Na veel vragen, en natuurlijk veel te laat ontdekt, bleek ik al ruim 50 euro te moeten betalen aan abonnement belkosten. En deze werden gewoon middels de bekende incasso afgeboekt. Ook doordat ik het relatief laat ontdekte kwam de maand daarna nog een afschrijving van ongeveer 30 euro.
Ik heb overigens veel werk moeten verzetten om dat stop te zetten.
En als bijkomende narigheid mag ik geen abonnement meer afsluiten omdat ik op "de zwarte lijst" sta.

Gesloten