LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Valuteringsdagen bij Postbank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Valuteringsdagen bij Postbank

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Volgens Wikipedia kent de postbank geen valuteringsdagen.

Mijn ervaring is een beetje anders:
Op donderdag voor Goede Vrijdag heb ik een bedrag gestort op eigen rekening.

Dit stond bijgeschreven op de dinsdag na Pasen, ofwel 4 valuteringsdagen !

Conclusie: Wikipedia schrijft niet altijd de juiste informatie en de postbank maakt er t.a.v. de client ook een potje van :shock:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Valuteringsdagen bij Postbank

Ongelezen bericht door SJZ »

Wikipedia schrijft niet altijd de juiste informatie
Dat klopt.

Maar in dit geval: vrijdag 14 april, zaterdag 15 april, zondag 16 april en maandag 17 april was er geen bankverkeer in heel europa (de eurozone). Dus de sindag 18 april was de EERSTE dag dat het geld op je rekening bijgeschreven kon worden.

alkamare
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 nov 2005 16:40

Re: Valuteringsdagen bij Postbank

Ongelezen bericht door alkamare »

Feit blijft dat de Postbank WEL valuteringsdagen kent.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Valuteringsdagen bij Postbank

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Elke bank kent valuteringsdagen, anders verdienen ze geen rooie cent. Dat lijkt me nogal vanzelfsprekend.

Maar erkende feestdagen zoals Goede Vrijdag, 2de paasdag etc tellen inderdaad niet mee als valuteringsdag, simpelweg omdat er op die dagen gewoon geen bankverkeer mogelijk is.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Valuteringsdagen bij Postbank

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Feit blijft wel dat sommige banken aanzienlijk sneller met overmaken zijn dan andere. Als ik als Postbankklant bijvoorbeeld naar een andere bank overmaak duurt dat echt dagen! Van bijv. Rabobank naar SNS bank duurt nog geen dag. Vind ik niet normaal die verschillen!

g.s.jansen
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 apr 2006 14:52

Re: Valuteringsdagen bij Postbank

Ongelezen bericht door g.s.jansen »

Volgens mij is er hier onduidelijkheid over het begrip "valutering".

Het gaat namelijk om de valutadatum op je afschrift. Indien je op de 17e van een maand iets overmaakt naar een andere postbankrekening (bijvoorbeeld je internetspaarrekening) en het is 2 dagen later pas zichtbaar op die andere rekening hoeft er nog geen sprake van valutering te zijn. Op het moment dat de datum op het afschrift van de rekening waarheen je het hebt geboekt ook de 17e is, is er NIET gevaluteerd. Je ontvangt / betaald dan ook rente vanaf de 17e.

Er is pas van valutering sprake als de datum van afschrijving OP HET AFSCHRIFT verschilt van de datum op het afschrift van de rekening waar het heengegaan is.

Het feit dat geld soms een paar dagen onderweg is, is géén valutering.

Bij de postbank is het geld soms enkele dagen onderweg maar de datum op het afschrift is valutorisch altijd dezelfde datum waarop de Postbank het van een andere rekening (of andere bank) ontvangen heeft. De Postbank valuteert dan ook niet!

Ik zou zeggen: Kijk eens naar de valuta datum op je afschrift. Je zult zien dat dit exact de datum is waarop jij het gestort hebt. Je loopt dus geen enkele rente of iets anders mis.

Grappig om te zien dat er op dit forum conclusies worden getrokken op basis van eigen intrepetatie van een begrip. Soms is het handig om eerst het begrip te onderzoeken voor er een uitspraak wordt gedaan. Dit is volgens mij typisch nederlands: Je benadeeld voelen over iets waarbij je helemaal niet benadeeld bent omdat je iets gehoord hebt waarvan je denkt dat jou nu ook overkomen is.

Het rare is dat sommige mensen zich dan herkennen in het verhaal en de reaktie min of meer bevestigen waardoor een organisatie of onderneming volkomen ten onrechte in een slecht daglicht geplaatst wordt en een nieuw soort eigen waarheid ontstaat.

Ik ben héél nieuwsgierig naar de valutadatum op jouw afschrift. (En dit is wat anders dan de boekdatum)

P.S. Ik werk niet bij de Postbank hoor...

alkamare
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 nov 2005 16:40

Re: Valuteringsdagen bij Postbank

Ongelezen bericht door alkamare »

Dat er zo nadrukkelijk vermeld wordt "ik werk niet bij de Postbank...."
geeft mij te denken. Het zou mooi zijn als de Postbank zelf eens zou reageren.

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: Valuteringsdagen bij Postbank

Ongelezen bericht door ?? »

@ alkamare: je wil niet weten hoe snel mensen gaan roepen dat je ergens werkt als je eens wat feiten opnoemt, een mening ventileert die niet in het straatje van een 'zielige' consument past, enzovoorts.

alkamare
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 nov 2005 16:40

Re: Valuteringsdagen bij Postbank

Ongelezen bericht door alkamare »

Jij wilt jouw mening wel zien als de enige waarheid en dat is een ietsje
arrogant.

g.s.jansen
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 apr 2006 14:52

Re: Valuteringsdagen bij Postbank

Ongelezen bericht door g.s.jansen »

De Postbank heeft schriftelijk vastgelegd in haar voorwaarden dat ze niet valuteren. Je gelooft toch niet dat een instelling die onder toezicht staat van o.a. de DNB, AFM, etc. zo dom zou zijn om dit in een overeenkomst vast te leggen en dan stiekem toch te doen.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Valuteringsdagen bij Postbank

Ongelezen bericht door santygo »

g.s.jansen, ik ben het op alle fronten met u eens, maar hier slaat u de plank volledig mis.

Toch wel,

Heb zelf zakelijke rekeningen bij Rabo-bank;

Betalen (via internet) van Rabo naar Rabo: valutadatum is hetzelfde,
van Rabo naar andere bank: 1 (werk)dag verschil,
van Rabo naar Giro: 2 tot 3 (werk)dagen verschil.

Het feit dat de belastingdienst is overgestapt van een bankrekening naar een girorekening heeft veel ondernemers die gewend waren 1 dag voor einde van de maand te betalen, al veel boetes opgeleverd!

De postbank weet nergens van, wij valuteren niet???????

Na inloggen bij Rabo kreeg je als eerste een paginagrote waarschuwing te zien dat de belastingdienst opeens een Gironummer heeft:
DENK AAN TIJDIGE BETALING!!! Uw betalingen dienen vóór de 1e van de volgende maand bij de belastingdienst zichtbaar te zijn, anders volgt er een boete.

Nog duidelijker kan niet dacht ik.

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: Valuteringsdagen bij Postbank

Ongelezen bericht door ?? »

Santygo, dat heeft niets te maken met valuteren. Valuteren heeft niets te maken met geld dat een paar dagen onderweg is (wat overigens meer te maken heeft met Interpay dan met de Postbank), valuteren slaat op de rentedatum. Iets wat g.s. jansen trouwens net allemaal heeft uitgelegd.

g.s.jansen
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 apr 2006 14:52

Re: Valuteringsdagen bij Postbank

Ongelezen bericht door g.s.jansen »

RABO valuteert niet bij reguliere opdrachten.

Het feit dat het geld van de postbank langer onderweg is naar de RABO of andere banken heeft te maken met interpay en niets met valuteren zoals "??" al aangeeft.

zie ook:

uitleg valuteren rabobank http://www.rabobank.nl/images/tijdslijn ... enubar=yes

Gesloten