LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] van girotel naar mijn postbank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
vxvk
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2007 20:30

van girotel naar mijn postbank

Ongelezen bericht door vxvk »

Ik heb al jaren girotel van de postbank. Eind november gaat de postbank stoppen met girotel en moet iedereen naar internetbankieren overstappen. Dat is op zich niet erg, maar wat wel vervelend is, is dat je met girotel een overzicht van alle handelingen op je pc hebt staan en met internetbankieren staat alles op het internet. Dat overzicht gaat maar tot een jaar terug, terwijl op de pc alle jaren gewoon achter elkaar bewaard kunnen worden. Verder kon op de pc ook gezocht worden naar betalingen, rekeningen, etc. Op de internetsite kan dat niet.
Nu geeft de postbank het advies om de database te downloaden en die in excel op te slaan. Nog afgezien van het feit dat lang niet iedereen excel heeft, is het duidelijk dat excel een spreadsheet programma is en geen database. Selecteren kan niet, wel sorteren, maar dat is niet hetzelfde.
Ik kan wel wat met excel, maar ik werk er niet echt mee. Corel heeft quattro pro en ook is er Open Office. De aanwijzingen die de postbank geeft, zijn echter voor excel. Maar als je dan die aanwijzingen leest, daar moet je trouwens om vragen, dan merk je dat ze niet compleet zijn. Je kunt dan weer bellen en dan worden er andere aanwijzingen toegezegd, maar als je goed leest, merk je dat ze precies hetzelfde zijn. Er ontbreekt een begin, nl. hoe maak je de database in Excel aan.
Ik zou van de postbank verwachten dat ze een eenvoudige database als girotel best kunnen herprogrammeren zodat die dan op elke computer draait. Of in elk geval zouden ze de downloadversie zo kunnen maken dat die in het huidige girotelprogramma opgenomen kan worden. Ik ben geen programmeur, maar ik weet wel wat van programmeren en als je hier een echte programmeur aan zet, heeft hij dat gegarandeerd binnen een week voor elkaar. Dat moet toch op te brengen zijn voor de postbank.
Er zijn wat websites die zich ermee bezighouden (orov en het huishoudboekje), maar het is toch eigenlijk te gek dat particulieren zich onbezoldigd moeten inspannen om de problemen van de postbank op te lossen.
Gerda Volkstedt

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: van girotel naar mijn postbank

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

De vraag is of Postbank nog wel deze extra service wil bieden, zoals een leuk boekhoud/budget & actuele besteding software pakketje. Veelal is dat geen core business van een bank en zijn er softeware pakketjes op de markt die een bepaald standaard bestandsformaat (bijv. csv, swift MT940, ...) vanuit internet bankieren kunnen importeren.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: van girotel naar mijn postbank

Ongelezen bericht door __oi__ »

Ik begrijp dat het vervelend voor je is, echter de vraag vanuit particulieren naar hetgeen jij wilt/gebruikt is zeer gering. Het zou vanuit de Postbank weer erg ver gaan om voor elke particulier die op een bepaalde manier zijn administratie wil doen een individuele oplossing aan te bieden. Je hebt nu eenmaal te maken met standarisatie.
Overigens denk ik, maar ik ben een halve leek, dat je in Excel hetgeen jij wilt zou moeten kunnen creeren. Ben alleen wel bang dat je het zelf even moet uitzoeken. Succes.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: van girotel naar mijn postbank

Ongelezen bericht door Sjors_B »

http://www.orov.nl/
Rekening / meerdere rekeningen.
Trefwoorden (in naam en kenmerk/mededelingen).
Bedrag (bij/af, minder/meer dan, tussen, exact).
Datum (periode, voor, vanaf, op, in periode).
Mutatiepost.
Tegenrekening.
Categorie (indien u categoriën heeft gedefinieerd).
Mutatiecode (indien beschikbaar


hierin kun je ook je oude girotelbestand inlezen, ik hab mijn gegevens vanaf 1994 erin zitten.
is nog gratis ook, girotel is ook nog € 1,82 per maand

HSfanatic
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 okt 2008 15:29

Re: van girotel naar mijn postbank

Ongelezen bericht door HSfanatic »

girotel is gratis

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: van girotel naar mijn postbank

Ongelezen bericht door Sjors_B »

was alleen gratis bij Goldcard als je dat gratis noemt. Verder is het altijd 1,82 euro geweest en daarvoor in guldens

jeltje
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jul 2006 16:27

Re: van girotel naar mijn postbank

Ongelezen bericht door jeltje »

Het meest ingewikkelde is eigenlijk om je gegevens goed in excel te laden, met de juiste datumopmaak etc. Als je dat eenmaal is gelukt, kun je er daarna een lijst van maken, waardoor je het probleemloos op elke willekeurige manier kunt sorteren. Daarnaast heb je met de draaitabellen een prima functie om overzichten te maken.

Ik ben jaren geleden van girotel naar internetbankieren overgestapt en na even wennen bevalt mij deze manier van werken prima.

Groeten, Jelga

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: van girotel naar mijn postbank

Ongelezen bericht door Sjors_B »

daarom gebruik is dus orov, deze importeert de csv file van de postbank en kent automatisch de autoposten toe. Zo zie ik dus precies wat ik aan de auto, verzekeringen, supermarkten enz uitgeef per week/maand /jaar.

Ik heb ook een tijd met excel liggen prutsen maar vond dit toch handiger.

HSfanatic
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 okt 2008 15:29

Re: van girotel naar mijn postbank

Ongelezen bericht door HSfanatic »

Sjors_B


Geplaatst op 31 Okt 2008 20:01 door Sjors_B


--------------------------------------------------------------------------------

was alleen gratis bij Goldcard als je dat gratis noemt. Verder is het altijd 1,82 euro geweest en daarvoor in guldens
van de site van de postbank:

Per wanneer is Girotel Online afgesloten?
Girotel via cd-rom is per 27 juni 2008 afgesloten.
Girotel Online is per 1 oktober 2005 afgesloten.
U kunt uw bankzaken on-line regelen via Mijn Postbank.nl
Oftewel, girotel particulier is gratis, omdat het niet meer bestaat.

Girotel zakelijk bestaat nog wel, tot 30 november, en de postbank is sinds juli gestopt met het incasseren van abonnementsgeld voor Girotel, omdat de stekker er toch per 30 november eruit gaat.

Dus, girotel is gratis

Gesloten