Goedendag allemaal,
Momenteel heb ik een DK bij de postbank met een kredietlimiet van 15.000 E en een rente van 9,6% Zonder Overlijdens Risico Dekking of andere Verzekeringen o.i.d. (in mijn ogen absolute onzin) Ik ben al jaren trouwe klant bij de Postbank en het bevalt mij goed. Alleen is recent de rente weer verhoogd van 8,7% naar 9,6% en dit vind ik toch echt te duur worden nu.
Nu ben ik aan het orienteren naar een andere aanbieder (oversluiten v.d. postbank DK).
Ik zit te twijfelen tussen 3 aanbieders hoe denken jullie hierover:
Postkrediet DK 5.2%
FBTO DK 6.9%
OHRA DK 6.25% = Toch de meeste voorkeur.....?
Of hebben jullie nog een andere suggestie en / of opmerkingen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Welke DK nemen?
Re: Welke DK nemen?
Zorg dat je geen schulden hebt of streef erna deze af te betalen. Zelf sparen en cash betalen is ten aller tijde voordeliger.
Kredietleningen (oftewel rood staan) is jezelf te kort doen.
Dat weten de banken/verzekeraars maar wij naïeve Nederlanders trappen er gewoon weer in omdat we ons niet willen verdiepen in financiële materie.
Stel je hebt een lening van 2500 tegen 10% rente. Dan betaal je per jaar 250 aan rente.
Indien je een spaarrekening hebt met daarop 7500 waarvoor je een lullige 2% rente ontvangt dan levert dit je 150 aan rente op. Per saldo betaal je dan 150.
Los de 2500 af dan houd je 5000 over . Zoek een andere bank (argenta geeft momenteel 3,25% op haar internetrekening) dan levert deze 5000 je 162,5 aan rente op. Je betaalt geen creditrente meer.
Voordeel 162,5 – (-150) = 262,5
Tel uit je winst
Kredietleningen (oftewel rood staan) is jezelf te kort doen.
Dat weten de banken/verzekeraars maar wij naïeve Nederlanders trappen er gewoon weer in omdat we ons niet willen verdiepen in financiële materie.
Stel je hebt een lening van 2500 tegen 10% rente. Dan betaal je per jaar 250 aan rente.
Indien je een spaarrekening hebt met daarop 7500 waarvoor je een lullige 2% rente ontvangt dan levert dit je 150 aan rente op. Per saldo betaal je dan 150.
Los de 2500 af dan houd je 5000 over . Zoek een andere bank (argenta geeft momenteel 3,25% op haar internetrekening) dan levert deze 5000 je 162,5 aan rente op. Je betaalt geen creditrente meer.
Voordeel 162,5 – (-150) = 262,5
Tel uit je winst
Met alle respect maar volgens mij heeft u mij niet helemaal begrepen.
Uiteraard heeft u wel degelijk een goed punt dat men beter niet kan lenen daar kan ik mij helemaal in vinden. Maar dat was niet de vraag.
Uiteraard heeft u wel degelijk een goed punt dat men beter niet kan lenen daar kan ik mij helemaal in vinden. Maar dat was niet de vraag.
Update:
Postkrediet komt de geadverteerde 5.2% niet na maar bied nu 6,5% op de DK. Met hun wil ik niet in zee. Het zal dan toch de OHRA worden.
Postkrediet komt de geadverteerde 5.2% niet na maar bied nu 6,5% op de DK. Met hun wil ik niet in zee. Het zal dan toch de OHRA worden.
-
De beste en goedkoopste aanbieders vind je volgens mij in het volgende rijtje:
Ohra, Moneyou, FBTO en Centraal Beheer
Ohra, Moneyou, FBTO en Centraal Beheer
Zie de aanbieders uit de post hierboven.
Postkrediet en aanverwanten altijd ontwijken!
Postkrediet en aanverwanten altijd ontwijken!
Sorry Wmotten maar met jouw mening ben ik het niet helemaal eens. Het is iets genuanceerder. Als ik 5000 euro leen met een rente van 6% dan kost me dat 300 euro per jaar, en als ik 5000 euro op een spaarrekening heb staan dan levert me dat 150 euro op. Dus dan kost het krediet me (fictief) 300-150= 150 euro. En dan heb ik het alleen over het eerste jaar. Je lost het DK af dus je betaalt minder aan rente in euro's terwijl je over je ontvangen rente op je spaarrekening ook weer rente ontvangt. Tuurlijk moet je dan wel in langere termijnen denken.
Nu hoor ik je denken, maar als ik het bedrag dat ik bespaar omdat ik geen krediet heb op een spaarrekening zet ontvang ik daar ook rente over. Ja dat klopt. Ik heb het voor mezelf helemaal uitgerekend voor een bedrag van 5000 euro. En ik los het krediet af in 4 jaar dan kost me dat extra per maand (met alle betaalde rente en ontvangen rente en misgelopen rente) 5 euro extra per maand.
Daarnaast komen er situaties voor in het leven dat je iets nu al moet hebben (stel auto is helemaal kassiewijlen) maar er nog niet genoeg voor gespaard kunnen hebben.
Alleen mensen moeten nadenken voordat ze geld gaan lenen, is het betaalbaar, hoeveel heb ik nodig en waarvoor heb ik het nodig. Ik zie vaak genoeg mensen die geen mogelijkheden hebben om geld te sparen en hebben geen spaargeld en dan geld gaan lenen dat ze geld gaat kosten dat ze al niet hebben. Dan komen er problemen.
Nu hoor ik je denken, maar als ik het bedrag dat ik bespaar omdat ik geen krediet heb op een spaarrekening zet ontvang ik daar ook rente over. Ja dat klopt. Ik heb het voor mezelf helemaal uitgerekend voor een bedrag van 5000 euro. En ik los het krediet af in 4 jaar dan kost me dat extra per maand (met alle betaalde rente en ontvangen rente en misgelopen rente) 5 euro extra per maand.
Daarnaast komen er situaties voor in het leven dat je iets nu al moet hebben (stel auto is helemaal kassiewijlen) maar er nog niet genoeg voor gespaard kunnen hebben.
Alleen mensen moeten nadenken voordat ze geld gaan lenen, is het betaalbaar, hoeveel heb ik nodig en waarvoor heb ik het nodig. Ik zie vaak genoeg mensen die geen mogelijkheden hebben om geld te sparen en hebben geen spaargeld en dan geld gaan lenen dat ze geld gaat kosten dat ze al niet hebben. Dan komen er problemen.